Waar loop jij tegenaan in relaties?

07-07-2020 16:05 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van mijn vorige topic en met therapie in het vooruitzicht wilde ik dit topic openen. Ik zie namelijk een patroon in de dingen waar ik tegenaanloop. Bij mij zijn dat:

Angstig gedrag bij conflict. Ik heb hiervoor een relatie gehad waarbij mijn ex woedebuien had. Als iemand boos is ga ik meteen in de verontschuldigmodus. Helpt dat niet, dan ga ik huilen. Ik trek boos gedrag van anderen zeer slecht.

Overdreven zorggedrag. Ik sta nog net niet met een kom soep voor de deur als hij ziek is.

Mezelf vergelijken met anderen. Er is altijd wel een vrouw die mooier/leuker/slimmer is. Het uit zich bij mij niet als haat en nijd naar haar toe, maar als angst om verlaten te worden.

Een grote drang naar emotionele diepgang, te snel gaan hierin.

Waar hebben jullie last van? Hoe pakken jullie dit aan in therapie/dagelijks leven?
Alle reacties Link kopieren
Tijd voor mezelf nodig, afstand (moeten) nemen om weer nabijheid te kunnen ervaren. Onzekerheid, af en toe. Alles wat jij omschrijft klinkt als verlatingsangst en manieren om hem te behouden. Dat zou het mij niet waard zijn. Dan ben je toch gelukkiger in je up?
Je hebt toch nu een verwijzing voor therapie?
Alle reacties Link kopieren
Heb ik ook, maar er zijn wachttijden en ik wil er graag voor die tijd over sparren.
waarom vertoon je dat gedrag? Weet je dat?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
07-07-2020 17:09
waarom vertoon je dat gedrag? Weet je dat?
Pestverleden, agressieve vader en ex.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
07-07-2020 16:53
Tijd voor mezelf nodig, afstand (moeten) nemen om weer nabijheid te kunnen ervaren. Onzekerheid, af en toe. Alles wat jij omschrijft klinkt als verlatingsangst en manieren om hem te behouden. Dat zou het mij niet waard zijn. Dan ben je toch gelukkiger in je up?
Het komt in vlagen. Soms ben ik dolgelukkig alleen, dan word ik weer eenzaam.
2 leestips:

Liefdesbang van Hannah Cuppen
Verbonden van Amir Levine en Rachel Heller.

Vooral de laatste is voor mij een eye-opener geweest. Gaat over hechtingsstijlen.
Alle reacties Link kopieren
CherokeeRose1977 schreef:
07-07-2020 17:19
2 leestips:

Liefdesbang van Hannah Cuppen
Verbonden van Amir Levine en Rachel Heller.

Vooral de laatste is voor mij een eye-opener geweest. Gaat over hechtingsstijlen.
Ik ben onveilig gehecht inderdaad, mijn gedrag is ook vooral een probleem bij mannen.
Ok, dan vooral het 2e boek aanschaffen. Hij is op voorraad bij bol.com, heb je m morgen in huis.
Het lijkt er op dat je met jouw gedrag de emoties van een ander wil sturen. Dat jij een knopje in drukt en als dat niet helpt probeer je een ander knopje.

Dat zorg gedrag is dat om een ander beter te doen voelen of jezelf?

Je kan niet iemand manipuleren, zodat ze van je gaan houden en zorgzaam worden. Heb je wel eens een relatie gehad met iemand waar je geen aandacht op zo'n manier hoefde te eisen?
zimi schreef:
07-07-2020 17:55
Het lijkt er op dat je met jouw gedrag de emoties van een ander wil sturen. Dat jij een knopje in drukt en als dat niet helpt probeer je een ander knopje.

Dat zorg gedrag is dat om een ander beter te doen voelen of jezelf?

Je kan niet iemand manipuleren, zodat ze van je gaan houden en zorgzaam worden. Heb je wel eens een relatie gehad met iemand waar je geen aandacht op zo'n manier hoefde te eisen?
ja ze wil controle over gevoel en gedachten van anderen omdat ze bang is dat ze afgewezen wordt. Het resultaat is tegengesteld. Mensen zullen je erom afwijzen want ze houden er niet van om gemanipuleerd te worden
die drang naar emotionele diepgang is ook een controle dingetje, omdat je gelooft dat mensen zich dan aan je zullen binden
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat het manipulatie vormen zijn. Iemand aan je binden, iemand afhankelijk maken (van je verzorging) En het is uiteindelijk nooit de manier om een relatie te behouden, het werkt vaak averechts. Huilen, continu inschikken, over-verzorgend gedrag. Ik heb dit ook weleens meegemaakt van mannen, die dit soort gedrag vertonen. Het is zeer benauwend en de manipulatie begint na een tijdje ook duidelijk te worden. Mensen die dit gedrag vertonen willen zichzelf nog weleens te lief noemen. Dat is het niet. Als je echt een diepe relatie wil moet je bereid zijn alles te verliezen. Je hart te laten breken. Gelijkwaardigheid. Durven los te laten. Alles wat je wint met manipulatie is niet echt.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet eigenlijk niet hoe ik anders een man moet houden. Ik krijg ze met seks ( ook te snel, en vaak) maar daarna noemen ze me benauwend.
Denk dat het goed is te beginnen door zelf wat eisen aan een man te stellen ipv de eerste gewillige proberen te binden en vormen tot een man die je wenst.
Alle reacties Link kopieren
zimi schreef:
07-07-2020 17:55
Het lijkt er op dat je met jouw gedrag de emoties van een ander wil sturen. Dat jij een knopje in drukt en als dat niet helpt probeer je een ander knopje.

Dat zorg gedrag is dat om een ander beter te doen voelen of jezelf?

Je kan niet iemand manipuleren, zodat ze van je gaan houden en zorgzaam worden. Heb je wel eens een relatie gehad met iemand waar je geen aandacht op zo'n manier hoefde te eisen?
Nee, achteraf zelden. Ja, een keer, maar dat bloedde dood. Ik merk ook dat als mannen veel moeite doen ik angstig word. Ik heb een goede vriend die dol op me is, maar ik durf niet. Bang dat ook dat overgaat. Hij is Zuid Afrikaans en zit door de lockdown daar nu vast, dus ik heb tijd gehad om na te denken. Ik mis hem, hij zou me op handen dragen, maar voor hoe lang?
Alle reacties Link kopieren
Je moet een man ook niet willen behouden. Het is niet een dagelijkse strijd. Als dat het wel is en iemand laat je continu vechten voor zijn liefde is dat ook niet juist. Iemand kiest voor jou en jij kiest voor iemand. Daar komt vertrouwen bij kijken, wat jij misschien moeilijk kan voelen. Ik denk dat therapie een goede stap is. Jezelf leren kennen en gelukkig leren zijn in je up. Eenzaamheid is heel naar maar een relatie is niet het enige middel tegen eenzaamheid. Vriendschap, zelf liefde, familie, hobby’s. Huisdieren. Als je echt eenzaam bent kan je niet verwachten dat een man (prins?) dat voor je oplost, het is nogal wat qua verwachting. Een relatie moet nooit je redding zijn/worden. Die insteek is gewoon al niet juist. Te hoge verwachtingen, teveel druk.
Suspirium schreef:
07-07-2020 18:25
Ik weet eigenlijk niet hoe ik anders een man moet houden. Ik krijg ze met seks ( ook te snel, en vaak) maar daarna noemen ze me benauwend.
je moet die mannen even vergeten, het gaat erom dat jij leert jezelf te houden. Dus leer om een leuk leven te hebben met jezelf. Zonder relatie. Als je dat kan ben je klaar voor de volgende stap
Wil je een man houden of van al je angsten afkomen? Ik denk dat je eerst die vraag eerlijk naar jezelf toe moet beantwoorden. Het antwoord kan lang op zich laten wachten, dus neem je tijd om hierover na te denken.
Alle reacties Link kopieren
Suspirium schreef:
07-07-2020 18:31
Nee, achteraf zelden. Ja, een keer, maar dat bloedde dood. Ik merk ook dat als mannen veel moeite doen ik angstig word. Ik heb een goede vriend die dol op me is, maar ik durf niet. Bang dat ook dat overgaat. Hij is Zuid Afrikaans en zit door de lockdown daar nu vast, dus ik heb tijd gehad om na te denken. Ik mis hem, hij zou me op handen dragen, maar voor hoe lang?
Waarom wil je op handen gedragen worden? Het lijkt voor jou misschien een teken van Echte Liefde, maar mannen die hun liefdes op voetstukken zetten trappen die er net zo makkelijk af.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
07-07-2020 18:32
Je moet een man ook niet willen behouden. Het is niet een dagelijkse strijd. Als dat het wel is en iemand laat je continu vechten voor zijn liefde is dat ook niet juist. Iemand kiest voor jou en jij kiest voor iemand. Daar komt vertrouwen bij kijken, wat jij misschien moeilijk kan voelen. Ik denk dat therapie een goede stap is. Jezelf leren kennen en gelukkig leren zijn in je up. Eenzaamheid is heel naar maar een relatie is niet het enige middel tegen eenzaamheid. Vriendschap, zelf liefde, familie, hobby’s. Huisdieren. Als je echt eenzaam bent kan je niet verwachten dat een man (prins?) dat voor je oplost, het is nogal wat qua verwachting. Een relatie moet nooit je redding zijn/worden. Die insteek is gewoon al niet juist. Te hoge verwachtingen, teveel druk.
Ik heb leuke vrienden, hobby's, een eigen plek, een baan. Ik kan alle dingen aantikken, ik verveel me niet. Maar eenzaam zijn als single is toch anders. Ik wil dat iemand van me houdt op die manier. Ik mis dat.
Sjulia schreef:
07-07-2020 18:36
Waarom wil je op handen gedragen worden? Het lijkt voor jou misschien een teken van Echte Liefde, maar mannen die hun liefdes op voetstukken zetten trappen die er net zo makkelijk af.
mooi gezegd
Suspirium schreef:
07-07-2020 18:37
Ik heb leuke vrienden, hobby's, een eigen plek, een baan. Ik kan alle dingen aantikken, ik verveel me niet. Maar eenzaam zijn als single is toch anders. Ik wil dat iemand van me houdt op die manier. Ik mis dat.
op welke manier?
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
07-07-2020 18:36
Waarom wil je op handen gedragen worden? Het lijkt voor jou misschien een teken van Echte Liefde, maar mannen die hun liefdes op voetstukken zetten trappen die er net zo makkelijk af.
Ik ben alleen trappen na gewend. En ik denk niet dat hij me aanbidt hoor, dat hoef ik niet, is stalkerig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven