Waar te beginnen - scheiden met kleine kindjes

18-10-2008 22:23 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag,

Ik ben nieuw hier op het forum. Mijn man en ik gaan uit elkaar en we hebben (bijna, want ben hoogzwanger) drie kleine kindjes. Ik heb geen idee wat er allemaal bij komt kijken. Ik heb momenteel geen werk (ben ontslagen vanwege mijn derde zwangerschap in korte tijd (contract werd toch maar niet omgezet naar onbepaalde tijd)). Ik werkte altijd twee dagen per week, mijn man fulltime. Ik wil ook niet meer werken zolang de kinderen niet allemaal naar school gaan. Waar kan ik vinden wat mijn inkomen zo'n beetje wordt na de scheiding, zodat ik bijv. kan berekenen wat ik aan huurtoeslag kan ontvangen, zodat ik weer kan gaan kijken wat ik aan huur kan betalen? En in hoeverre speelt mee dat we wat vermogen hebben - spaargeld en overwaarde bij de verkoop van ons huis, samen zo'n 30000 p.p. denk ik.

Wat moet ik nog meer allemaal regelen? In ieder geval een omgangsregeling. Dat lijken mij de eerste dingen toch: inkomen, huis en omgangsregeling?

Wie-o-wie heeft (helaas) ervaring en kan me wat tips/adviezen/sites aan de hand doen? Dank!!

Groeten van een verdrietige mama.
www.toeslagen.nl
Allereerst wil ik je even heeel veel sterkte wensen, heel dubbel allemaal. Naast je zwangerschap een scheiding. Kunnen jullie nog wel met elkaar door 1 deur? Dan kun je met z'n 2en een omgangsregeling afspreken die voor jullie allebei werkt. Ik heb over de zakelijke kant weinig kennis. Maar wat betreft toeslagen is de website van Star natuurlijk de plek om te gaan lezen. Heb je al een huisje? Volgens mij heb jij nu urgentie, dus zal je snel een huisje kunnen krijgen.
Geen tips hier maar wat een rotsituatie. Heel veel sterkte gewenst voor de komende tijd.

urgentie doen ze niet meer aan bij de woningstichting

zoek een advocaat en laat je goed voorlichten.
Allereerst wil ik je bij deze heel veel sterkte wensen, ik voel met je mee want ik heb ongeveer het zelfde mee gemaakt met twee kleine kinderen.Na heel veel verdriet komen wij nu ,naar ongeveer een 11/2jaar weer tot rust in ons nieuwe huis. Het zal je in het begin echt niet mee vallen,je zult nog menige traantje laten,en van alles heel erg moe worden,hoe raar het ook mag klinken.Maar je zult net zo als ik, en veeeele andere op en duur er wel door heen komen en moeten.Voor dat je naar een advocaat stapt, wil ik je eerst aanraden om advies tegaan vragen bij Burgersraadslieden.(Naar veel regen,komt een keer zonneschijn,hou deze gedachte vast bij moeilijke tijden.
Ik was ook zwanger toen we gingen scheiden, maar urgentie, daar doen "ze" niet aan...

Tja, en niet willen werken. Soms heb je geen keuze en zul je wel moeten. Ik in ieder geval wel, en eigenlijk wil ik ook wel werken voor m'n geld. Ik ontving een schappelijk bedrag aan alimentatie en had ook nog wat geld uit de overwaarde van ons huis, maar alleen daar red je het niet mee.

Ik wens je heel veel sterkte want ik weet nog als de dag van gisteren hoe ellendig ik me gevoeld heb. De hele wereld draait door alsof er niks gebeurd is, terwijl de jouw stilstaat...

Toeslagen zijn volgens mij (verzamel)inkomensafhankelijk, dus per persoon verschillend...(naast alleenstaande ouderkorting e.d.)

Sterkte!
Helaas heb je niks aan een de tips van urgentie, in de meeste gemeentes doen ze daar niet aan.

Ik ben bang dat je ook geen recht hebt op een bijstanduitkering, omdat je waarschijnlijk dat bedrag van 30.000 euro hebt, bij een bijstand mag het eigen vermogen niet meer zijn dan 10.000, dus de rest zul je eerst 'op moeten eten". En niet willen werken, ik ben ook alleenstaande moeder, kindje van 3, maar wel sollicitatieplicht voor 36 uur per week. Nu is dat per geval verschillend natuurlijk, helemaal omdat jij straks een klein babytje hebt, maar ga er maar vanuit dat je straks aan de slag moet.

Ik zou als ik jou was een contact opnemen met het maatschappelijk werk, bij ons in de regio werken die samen met burgerraadslieden, zij kunnen je wel verder helpen.

Hee veel sterkte!
Aller-aller-eerst: sterkte.

Richt je ook op je bevalling. Laat de hele wereld maar even inzakken, die bevalling komt er nu als eerste aan.

Goed, zo tot aan de bevalling kun je wel een paar dingen doen. Een advocaat. En die moet regelen dat jij voorlopig het uitsluitend recht op het huis krijgt. Dat betekent dat jouw man moet vertrekken, opdat jij een rustige omgeving voor je kinderen kan creeëren. Dat MOET. Daar moet je de advocaat echt gelijk om vragen. Er komt nu gigaveel op die kleintjes af, scheiding, geboorte etc. De rechter zal je dat zeker toewijzen omdat jij moet bijkomen van de bevalling.

Dan wat je krijgt. Is lastig, hangt heel er af van de draagkracht van jouw bijna ex en jou behoefte. Ik denk dat je voorlopig nog niet aan het werk zal hoeven, dus meneer zal het maximale uit zijn draagkracht moeten betalen. Het huis zal verkocht moeten worden en de opbrengst gedeeld, die je dan helaas deels gelijk aan je advocaat mag geven indien je in gemeenschap van goederen bent getrouwd.

Urgentie krijg je pas als je bijv. echt geen woning meer hebt en is niet ideaal. In Amsterdam krijg je bijv. met 1 kind maximaal 50m2 en dan wel een galerijwoning. Je mag hem niet weigeren en ze zetten je overal. Dat je kind in Noord op school zit en jij in Zuid geparkeerd wordt, je reist maar lekker een uur heen en weer. Dat is dus niet ideaal.

Meissie, ga nou eerst naar een advocaat. Die zorgt echt even voor rust in de tent. Ik herken je vragen, je wens tot antwoorden, maar een advocaat kan je die geven. Ook maatschappelijk werk, zoals Maroon voorstelt, is goed. Ik ging daar als eerste heen, want toen ik ging scheiden had ik wel 1000 vragen. Die regelden een advocaat, en stelden mij gerust, mijn ex zou eerder moeten vertrekken dan ik omdat ik een klein kind had, terwijl het notabene zijn huis was en we op huwelijkse voorwaarden getrouwd waren. Het huis is tot 6 maanden na de uitspraak van de rechter tot echtscheiding 'juridisch en uitsluitend' van mij geweest.

Wat Njoy zegt, ik herken het. Ik lees de wanhoop in je berichtje, echt, en mijn hart gaat naar je uit. Maar wees in deze tijd ook praktisch. Ga naar die advocaat, en richt je op je bevalling. De rest MOET gewoon even wachten.
Huurtoeslag is idd inkomensafh. , dus afhankelijk van de alimentatie die je straks ontvangt. Verder mag je vermogen in box 3 (dua je spaargeld) niet hoger zijn dan je belastingvrije bedrag. Dat is voor jou ongeveer 20.000 + 3 x 2700 = 28.100. Dus let goed op dat je daar niet boven komt, anders vervalt je hele recht op huurtoeslag.

En wat sollicitatieplicht betreft, als je geen uitkering ontvangt, heb je ook geen sollicitatieplicht.

Ga eens praten met een scheidingsbemiddelaar, of een advocaat. Het lijkt me dat het vaststellen van de alimentatie erg belangrijk is om te weten wat je financiële situatie straks is.
quote:danivo schreef op 18 oktober 2008 @ 22:33:

urgentie doen ze niet meer aan bij de woningstichting

zoek een advocaat en laat je goed voorlichten.Bij onze woningstichting nog wel!
Been there, done that...

Heel veel sterkte!

(het komt ook voor jou ooit weer allemaal goed..)

Heb je een rustige plek waar je naartoe kunt voor de laatste loodjes? (ouders, zus/broer, vriendin)?

Eerst maar eens "even" je kindje ter wereld brengen en bijkomen van alles, lijkt me wel even genoeg..

En natuurlijk je andere kindjes niet vergeten.

En dan straks een fijn (huur?)huis voor jullie viertjes (wat een gezellige boel wordt dat straks, ik meen het!)) zoeken, en als je eraan toe bent misschien nog eens een fijne baan, wie weet staat er nog eens een lieve vriend voor je deur, nou ja, alles is mogelijk hoor! (Houd dit vooral voor ogen, ook al lijkt het nu nog van niet..)

Maar alles op z'n tijd. Eerst komen nu jij en je kindjes..

Nogmaals sterkte!
quote:ambrosia9 schreef op 18 oktober 2008 @ 23:44:

[...]

Bij onze woningstichting nog wel!Omgeving Utrecht ook nog...
Bij ons doen ze ook niet meer aan urgentie. Zit ook al met spanning op een woning te wachten

Ik wens je veel sterkte meid
Voorlopig geen recht op uitkering of toeslagen vanwege je vermogen. Als dat op is (tot het toelaatbare bedrag) kan je in de bijstand, maar de meeste gemeenten hanteren work first, en zodra je baby oud genoeg is zal je dus moeten werken. Je hebt niet zoveel te willen en te kiezen in dit soort situaties
Als je urgentie heb, (als de woningbouw bij jou dat nog doet) zal je nog steeds moeten wachten op een huis, er zijn meer mensen met urgentie, en er is veel vraag naar huurwoningen op het moment, de wachtlijsten zijn heel lang. Hou er ook rekening mee dat je je huis niet makkelijk zal verkopen in deze tijd
quote:meds schreef op 19 oktober 2008 @ 00:36:

Voorlopig geen recht op uitkering of toeslagen vanwege je vermogen. Als dat op is (tot het toelaatbare bedrag) kan je in de bijstand, maar de meeste gemeenten hanteren work first, en zodra je baby oud genoeg is zal je dus moeten werken. Je hebt niet zoveel te willen en te kiezen in dit soort situatiesEn dan is het volgens mij ook nog zo dat je dat bedrag niet zomaar mag uitgeven. Je mag bv niet elke maand 5000 euro uitgeven en dan na een half jaar bij de sociale dienst aankloppen want dan willen ze weten wat je met dat geld hebt gedaan.
yep, je moet het echt 'opeten"
ze zullen dus zeggen, kom over twee jaar maar terug
quote:mika65 schreef op 19 oktober 2008 @ 00:39:

[...]

En dan is het volgens mij ook nog zo dat je dat bedrag niet zomaar mag uitgeven. Je mag bv niet elke maand 5000 euro uitgeven en dan na een half jaar bij de sociale dienst aankloppen want dan willen ze weten wat je met dat geld hebt gedaan.

Houden ze wel rekening met het feit dat je je nieuwe woning moet inrichten, inclusief babykamer? Volgens mij wel...

Dat betekent niet dat je nu niet zuinig meer moet doen, maar begin ook niet meteen te doemdenken...!

Sterkte ermee! Mijn lessen sinds de scheiding: een mens lijdt het meest door het lijden dat hij/zij vreest, maar nimmer op komt dagen.

En dan komt alles op zijn pootjes terecht, maar verschijnt er opeens weer een andere hindernis...! Maar ik bedoel te zeggen: het gaat altijd anders dan je denkt...!
hoi

wat een verdrietige situatie,probeer weltegenieten van je zwangerschap hoe zwaar het ook is

kijk anders even opmijn topic ik heb zoveel goede tips gekregen

misschien heb je er wat aan[man wil scheiden met spoed etc]

t valt me op dat het ene scheidingstopic na het andere word geopend ...triest allemaal.

ik wens je heel veel sterkte en kracht toe de komende tijd
TIP: hoe goed misschien de relatie met je aanstaande ex nu is, hoe goed jullie samen nog door één deur kunnen, hoe goed jullie samen wel deze hele echtscheiding kunnen doorstaan....

Neem ieder een eigen advocaat! Dit scheelt je op korte én op lange termijn een hoop werk, onrust en geld!

Veel sterkte,in alle opzichten
Even van een heel andere kant belicht; hoe urgent is die scheiding? Is de fut uit het huwelijk, of is er iets onoverkomelijks gebeurd?

Met een kleintje op komst kun je er natuurlijk ook nog voor kiezen om die scheiding even uit te stellen. Moet het echt op stel en sprong? Of kunnen jullie ook nog een half jaar, een jaar, wachten tot ieder zijn eigen weg kan gaan? In een half jaar kun je een boel dingen regelen en doen, het geeft wellicht veel meer overzicht.
oh that purrrrrrrrrfect feeling

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven