Wat als houden van niet genoeg is??

24-11-2008 12:07 38 berichten
Ik open dit topic ff omdat ik er erg mee zit. In het kort: ik heb nu 8 jaar een relatie met mijn vriend. We hebben samen ook een kindje.

Ik hou van hem maar het lijkt gewoon niet te werken.

We hebben veel ruzie en lijken steeds meer uit elkaar te groeien. Ik irriteer me aan zijn sportverslaving wat tevens het enige is waar hij zich voor interesseert.

Ik heb het idee dat ik meer zoek in een man. Meer diepgang, gesprekken over gevoelens.

Ben ik wel realistisch in mijn gevoelens?

Ook heeft hij in het verleden vaak gelogen (vanwege cocainegebruik) waardoor mijn vertrouwen steeds minder is. Ik merk dat ik hem de laatste tijd steeds meer wantrouw, overal wat achter zoek. Dit omdat hij zich naar mijn idee vreemd gedraagt.

Praten lukt niet want hij heeft daar niet zin in.

Ik weet gewoon niet meer wat ik moet voelen. Geregeld denk ik dat we beter uit elkaar kunnen gaan maar ik hou dus nog wel van hem.

Maar hou ik dan van hem als persoon of is het de gewenning?

Allemaal vragen die me bezighouden.

Is hier iemand die dezelfde ervaring heeft gehad? Dat je dus wel van iemand houdt maar dat het gewoon niet werkt.

Ik wil zo graag dat het werkt, zeker voor ons kindje. Maar ik kan niet meer tegen het vele geruzie en zijn geïrriteerde gedrag op alles wat ik zeg.
Ja, hier!

Hield wel van hem, maar voelde me enorm eenzaam. Het werkte niet. We zijn uit elkaar en ik ben nu een stuk gelukkiger.

Maar, wij hadden geen kinderen. Als we die wel hadden gehad was ik wel gebleven denk ik. Als hij cocaïne zou gebruiken en daarover liegen, was ik weggegaan. Dat dan weer wel.

Kortom, ik kan je niet helpen. Maar ik wens je wel veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
hai Dania,

ik kan het mij wel deels voorstellen, ik heb ook ooit een relatie gehad met een moeilijke man, die ook drugs gebruikte. hij wist dat ik daar tegen ben en ging daarom stiekem doen, wat ik misschien nog wel erger vond.

Praten helpt dan helemaal niet meer, en als je vertelt over je 'gevoelens' dan slaakt hij waarschijnlijk meteen een zucht zo van : wat nu weer..."

maar goed, die relatie werd niets, omdat ik het elke x vergaf en nieuwe kansen zag, en ja houden van kan je dan nog steeds, soms hou ik nog wel van hem al zie ik hem al jaren niet meer en heeft hij mij niet altijd goed behandeld.

ik denk dat dat het belangrijkste is wat je je nu moet afvragen, heeft hij respect voor je en hecht hij waarde aan jouw mening.

moet jij alles in huis doen en voor je kind zorgen? dan zou ik hem zeker eens laten zien wie je bent en dat je niet voor van zelfsprekend. want dat is mijn ervaring met mannen, ze weten niet wat ze hebben tot ze het kwijt zijn. probeer is te stoppen met reageren op ruzie, doe net alsof het je niets doet, miss als hij geen verzet van je ziet dat hij misschien zelf na gaat denken. maar ik vind het moeilijk want mannen zijn ook moeilijke wezens. maar ik weet wel, dat je gelukkig moet blijven in je relatie en een kind geen pleister moet zijn.

schrijf hem is een brief met hoe je je voelt, die moet hij wel lezen. en kan hij rustig nadenken voor hij reageert....

sterkte he,....
Hi Diana...

Ik herken het wel... ik had een relatie avn 6,5 jaar, we hielden heel erg veel van elkaar maar het werkte gewoon (?) niet tussen ons... Soms is houden van niet genoeg en moet je het elkaar gunnen om zonder elkaar gelukkig te worden. Wij hadden ook erg veel ruzies die niet drugsgerelateerd waren, maar toch... Je moet heel goed tegen elkaar afwegen waarom je wel en niet bij hem zal blijven. Als je niet meer met elkaar praat zul je daar nooit achter komen.

Wij zijn op een gegeven moment in relatie therapie geweest. Daardoor had ik wel het gevoel er alles aan gedaan te hebben. Het mocht helaas niet baten.

Sterkte met je beslissing!

Kapara
Dank jullie wel! Ik voel me soms zo eenzaam hierin, alsof ik de enige ben.

De ruzies zijn niet perse drugsgerelateerd maar er zijn wat dingen voorgevallen waardoor ik hem niet (meer) vertrouw.

Ook ons seksleven stelt nog weinig voor, door al het geruzie heb ik daar totaal geen zin meer in. We hebben al een hele lange tijd niet meer gevreeën. Eigenlijk leven we steeds meer als broer en zus.

Maar zoals jij het beschreef jessprinsesje doe ik het ook. Keer op keer heb ik hem vergeven en me misschien wel zo laten behandelen.

Wel doet hij dus veel in huis en voor ons kindje. Dus ook wel voor mij. Maar emotioneel gezien is hij er nooit voor me.

Hij kan dat gewoon niet of wil het niet.

Wat het ook is, hij ziet het niet zozeer als een probleem het ruziemaken, vindt het volgens mij wel prima zo. Maar ik wil dit gewoon niet de rest van mijn leven.

Maar bij het idee om hem te moeten missen raak ik ook in paniek en voel ik een groot verdriet.

Ik heb ook een moeilijke jeugd gehad misschien dat het daar ook wel door komt.

Als ik hem verlies hou ik nog weinig over. Ik voel me vaak ook niet begrepen.

Ik ben nu zelf in therapie maar merk dus dat mijn twijfels alleen maar groter worden. Omdat ik nu een bepaald patroon ga inzien van mijn relatie.

Ik kan gewoon heel slecht tegen al die ruzies en geirriteerd gedrag als ik wat zeg. Dan voel ik me zo rot.

Dit alles heb ik wel tegen hem gezegd maar het helpt gewoon niet.

Een leven alleen (samen met ons kindje) opbouwen zie ik ook niet zitten op dit moment.

Ik lijk gewoon vast te zitten.

Maar als ik eerlijk ben kunnen we toch beide niet gelukkig zijn? Een broer-zus relatie hoort toch ook niet?

Eigenlijk vind ik dat ik het zelf gedaan heb. Vanaf het begin heb ik al twijfels gehad over onze relatie. Ik had er misschien allang mee moeten stoppen maar de liefde won het dan toch weer.

Ik denk dat we toch in relatietherapie moeten.

Verder is het wel mijn vriendje/maatje maar niet meer zoals het hoort. Ik doe hem eigenlijk tekort en mezelf ook. Passie voel ik allang niet meer voor hem.

Waarom hou ik dan toch van hem? Hou ik dan van hem zoals je ook van een broer of zus houdt? Dat weer niet voor mijn gevoel. Ik vind het wel heerlijk om te knuffelen op de goede momenten. Maar uit zichzelf doet hij dit ook amper. Ja met seksueel getinte opmerkingen.

Ook dat speelt mee. Hij weet ook totaal niet hoe hij een vrouw in de stemming moet krijgen. Mijn aanwijzingen werden meestal niet met dank ontvangen.

Met als gevolg dat ik er helemaal geen zin meer in had.

Maar hoelang kun je over zoiets twijfelen? Ik vind dat je daar samen over moet praten. Bij hem is het dan zo: dan houden we er toch mee op als ik niet tevreden ben.

Tja zo werkt dat natuurlijk niet.

Zou dan relatietherapie nog een uitkomst zijn?

Ik herkende wel wat in het topic van Kym, dat speelt ook mee. Ook qua algemene ontwikkeling verschillen we nogal.

Hij weet alles van sport en veel van natuur maar weinig dus van mensen en hun emoties. Verdiept zich er ook niet in.

En daar baal ik van.

Hij weet verder wel wat er in de wereld speelt, leest de krant wel en kijkt het nieuws maar hij heeft vaak zo'n zwart/witte mening.

Eigenlijk verschillen we over veel dingen van mening
Dania1980....

Ik hield van hem dat wist ik zeker. Maar in dr loop van de jaren was er veel veranderd. Ik was veranderd en hij was niet mee veranderd. Dingen die ik vroeger enig van hem vond, vond ik nu irritant en kinderachtig. Hij leefde heel erg in zijn eigen wereld en in het begin vond ik zijn wereld prachtig en interresant. Maar naar mate de jaren verstreken vond ik hem kortzichtig en niet bertokken bij mijn leven. Bij mijn wensen en wat ik wilde, alles draaide om hem naar mijn idee.....

Zes jaar heeft het geduurd en toen op een nacht heb ik het uitgemaakt. Doodsbang alleen verder te gaan, was het de juiste beslissing ? Wie houdt er straks nog van mij ...

Maar ik was al zo lang blijven zitten onder het mom je weet wat je hebt en niet wat je krijgt...

weten wat je hebt en niet weten wat je krijgt werd op een dag veel spannerder. Dit was het in elk geval niet. wat de toekomst brengt dat weet ik niet maar het niet weten de nieuwe lege bladzijdes die in het vooruit zicht lagen waren veel aantrekkelijker dan dat ik kon voorspellen hoe het leven verder kabbelde. En toen ben ik gegaan, met pijn in mijn hart. Hij was mijn eerste vriendje, de man waarmee ik dacht uit te worden, ook mijn maatje dacht ik.

Maar goed wat was ik opgelucht en wat was ik gelukkig in mijn eentje met niks.

Veel te lang gebleven uit angst alleen te zijn veel te lang gebleven omdat ik eigenlijk dacht dat dit leven voldoende moest zijn.

Nu weer jaren verder, kijk ik terug op die tijd, en echt ik hield van hem maar ik heb mijn twijfels altijd gehad, heb genoegen genomen met minder, omdat ik dacht veeleisend te zijn. Heb geaccepteerd dat mijn wensen niet werden gehoord. Eenzaam. Dat nooit weer, nooit meer concessies in de liefde.

Liefde overwint helaas niet alles.

Ben nu al weer een tijdje gelukkig met de liefste man voor mij op aard een beter match kan ik me niet wensen. Vanaf het begin wist ik dat dit anders was. alles voelde anders.

sterkte
Hallo Diana1980,

Een relatie hoeft niet perse moeilijk te zijn. Sterker nog, het hoort goed en prettig voor jullie beiden te zijn. Dat wil niet zeggen dat er geen moeilijke periodes kunnen/mogen zijn, maar zoveel twijfel of dit is wat je wilt/nodig hebt, zegt volgens mij genoeg.

Zelf heb ik voor mijn huidige relatie ook in een dergelijke relatie gezeten. Er was geen drugs in het spel, maar wel genoeg "ander gezeur". Uiteindelijk gaat het er volgens mij om wat je jezelf gunt.

Gun je jezelf een relatie met iemand die genuanceerd is, met wie je goed kan praten, zich verdiept in andere mensen en hun emoties een brede algemene ontwikkeling heeft en ook in staat is tot zelfreflectie? Of blijf je liever samen met iemand die hier niet toe in staat is of dit wellicht niet voor je over heeft om te veranderen?

Op zich ben ik een voorstander van problemen oplossen en er samen uit komen, maar dan moet dat wel kunnen. Moet er wel reden zijn om te denken dat dit gaat gebeuren.

Ik zou je het advies willen geven heel goed te bedenken wat het is dat jij minimaal nodig hebt in deze relatie. Welk gedrag moet hij minimaal vertonen wil jullie relatie voor jou beter voelen? Hoe zou het minimaal moeten zijn tussen jullie? Wanneer is genoeg ... genoeg? Is dat haalbaar voor hem en jou? Zo niet ... weet je dan eigenlijk niet genoeg?

Ik kan natuurlijk je vraag niet beantwoorden of je (nog) van hem houd of dat het gewenning is. Je schrijft dat je al heel lang twijfelt maar dat je uit liefde bij hem bent gebleven. Hield je dan meer van hem dan van jezelf? Als je twijfelt of een relatie goed voor je is en dan toch kiezen samen te blijven is dat liefde voor hem? Hij heeft toch ook recht op iemand die oprecht denkt dat ze heel gelukkig met hem kan zijn? Ik twijfel of je wel uit liefde bij hem bent. Ik denk dat je bij hem bent omdat je niet wilt opgeven. Wat zou het met jouw zelfbeeld doen als jij deze relatie beëindigde? Zou je, in jouw ogen, gefaald hebben omdat jullie samen een kindje hebben of al zo lang samen zijn? Of zou je juist trots op jezelf zijn omdat je "voor het beste gaat" en een eerlijke keuze voor jezelf maakt? Of wellicht iets heel anders of beiden?

Natuurlijk heeft je vriend ook heel goede kanten, maar zijn dit ook de eigenschappen die bij jou passen? Is het voldoende?

Ik vind het heel knap van je dat je in therapie bent en patronen begint te zien. Blijkbaar begin je ook de minder positieve patronen in je huidige relatie meer te zien. Dat doorbreken is heel moeilijk maar kan wel als je het beiden inziet en doorbreken wilt. Dat vergt veel praten en continu in jezelf en elkaar inleven. Maar dat is wel heel lastig.

Voor jezelf kiezen maakt soms vreselijk eenzaam (dat weet ik uit eigen ervaring) en soms blijft het eenzaam voelen en kun je nog jaren later denken " zo vreselijk jammer dat ik daar een eind aan heb moeten maken, maar het was niet goed voor mij". Aan de andere kant is het een hele stap (en ook echt een kick) als je een keuze maakt die goed voor jezelf is en die je in staat stelt (over een tijd) andere keuzes te maken die goed zijn voor jezelf. En wie weet vind je dan wel die ene leuke kerel met wie het (doorgaans) wel goed gaat en makkelijk(er) is. Ook dat bestaat. Vandaar mijn opmerking aan het begin van deze posting: " een relatie hoeft niet perse moeilijk te zijn".

Een kind samen hebben is een hele verantwoording en ik kan me goed voorstellen dat je voor je kindje het beste wilt. Maar ik denk ook dat samen een kind hebben geen reden is om bij elkaar te blijven. Het is wel een reden om (als je denkt dat jullie problemen op te lossen zijn) jullie issues te proberen op te lossen. En mocht dat niet lukken (en daar ziet het er in mijn ogen naar uit) reden om zo netjes mogelijk een einde te maken aan de relatie. Het einde van jullie relatie betekent geen einde van de (toekomstige) relatie tussen je vriend en jullie kind. Daarin zou ik als ik jou was nou juist in investeren. Je hebt al zoveel geïnvesteerd in je huidige vriend en relatie dat betekend dus niet als het uit is en je voor jezelf kiest " haha die zie ik nooit meer terug" (een valkuil waar je makkelijk in kan trappen is mijn ervaring) maar hoe kan ik mijn nieuwe inzichten gebruiken om te zorgen dat er niet meer oude patronen ontstaan en zo goed mogelijk met de situatie om gaan?

Nou het is een heel epistel geworden, Diana1980. Ik ben benieuwd wat je ervan vind en of je wellicht vragen hebt.

Nog een fijne avond.

Gr,

WZK
Mooie posting wzk!
Goh ik ben helemaal stil van jullie reacties wzk en liselore. Zo goed beschreven!

Ik hou wel van hem, het is verder een goed persoon. Maar ik voel mezelf ook niet gelukkig en dat kan hij niet veranderen. Ik ben jaren alleen maar bezig geweest met onze relatie en merk dat ik mezelf ben kwijtgeraakt. Net of ik continue aan het vechten was om de relatie te behouden en het niet lukte.

wat het nu is... ik merk dat ik hem niet meer vertrouw. Er zijn een paar dingen voorgevallen waardoor ik twijfelde of hij toch niet achter mijn rug om nog drugs gebruikte.

Kleine leugentjes waar hij dan wel weer een verklaring voor heeft maar wat voor mij niet goed voelt.

Zo was er een jongen die hij zei nooit meer gesproken te hebben... omdat ik dus argwaan had over mogelijk terugval in drugsgebruik ben ik zijn telefoonspecificatie gaan bekijken. En hieruit kwamen dus dingen naar voren.

Ik kan niet teveel uitwijden omdat ik bang ben dat een bekende mij herkent.

Maar goed er klopt iets niet en dat vreet aan me. Ik wil hem graag geloven maar doe dat dus niet. En dan verwijt hij me dat ik dus achterdochtig ben.

Stel hij spreekt wel de waarheid dan vertrouw ik hem toch niet meer?

En die waarheid doet mij zo'n pijn. Ik ben ook niet eerlijk tegenover mezelf geweest. Want al veel eerder heb ik mijn twijfels gehad.

Ik voel me dus ook schuldig tov mijn kindje. Dat ik hem met deze ellend opzadel.

Ook vind ik dus vreselijk dat hij dan 1 weekend in de twee weken naar zijn vader zal moeten.

daar zie ik nog meer tegenop dan de relatiebreuk zelf.

Maar ik ben dus ook weer bang dat ik een verkeerde beslissing neem doordat ik zelf niet goed in mijn vel zit. Dat ik achteraf spijt krijg.

Ik had het veel eerder moeten doen misschien.

Maar ergens was altijd nog wel die liefde aanwezig. En misschien komt het ook wel door mij want eigenlijk ben ik al heel lang niet eerlijk tegenover mezelf geweest.

Misschien voelt mijn vriend dat ook wel.

Dan is het mijn schuld dat hij eigenlijk weer drugs gebruikt.

Domme gedachte, iets voor therapie. Want door mijn jeugd (ik moest mijn moeder gelukkig maken dacht ik - zij was depressief / persoonlijkheidsstoornis) heb ik teveel verantwoordelijkheidsgevoel.

Vandaar dat ik misschien wel lang in een relatie blijf die eigenlijk niet goed voor me is.

Ik hou wel van hem maar lijk niet verder te kunnen. Het is niet fair, niet ten opzichte van hem. Niet ten opzichte van mijn kindje.

Maar aan de andere kant wil ik dus dolgraag dat het wel werkt. Want we hebben ook onze fijne momenten. Als we er met ons gezinnetje op uit trekken en gewoon s avonds als de kleine op bed ligt en we nog even tv kijken.

Dan maken we niet ruzie.

Is relatietherapie dan nog een idee? Maar dan zal ik wel eerlijk moeten zijn.

Ik hou wel van hem. Als ik aan hem denk dan komt er toch wel een gevoel van houden van boven.

Hij heeft het met zijn leugens voornamelijk kapotgemaakt.

Dat speelt al vanaf het prille begin dat we een relatie kregen. Hij heeft me toen veel geflikt wat ik nooit helemaal heb kunnen verwerken.

En nu ik dus weer het idee heb hem niet meer te vertrouwen raak ik helemaal in de put.

Als hij die leugens niet had dan was het wel goed gegaan, dat weet ik zeker. maar ik kan hem er niet meer bij helpen.

En de onzekerheid waarin ik leef maakt me kapot.

Terwijl ik het niet zeker weet. Maar als je steeds die vermoedens hebt en er gebeuren weer dingen waarvan je denkt dit klopt niet dan raakt je gevoel in de war.

Hij is zo goed in liegen, zelfs in het begin. Dat ik niet meer weet wanneer hij de waarheid spreekt.

Dat is toch geen basis meer? De basis is vertrouwen.

Maar stel hij liegt niet dan ligt het toch aan mij? Dat ik hem niet meer vertrouw. Dat vind ik nog pijnlijker!
En inderdaad als het uit zou gaan dan wil ik het beste voor ons kindje.

Maar dat vind ik dus zo dubbel. Het beste voor een kindje vind ik dat je bij elkaar bent, dat je een gezinnetje bent.

Ik zie het in mijn omgeving zoveel. Er wordt maar gesleept met die kinderen die worden er echt niet gelukkig van.

Dat doet me nog het meeste pijn!

Maar goed misschien zie ik het nu wat somber in.

Als vader heb ik niets op hem aan te merken. Hij houdt van zijn zoon en zorgt goed voor hem

Wat ook nog meespeelt; ik heb last van angsten/fobie waardoor ik het heel moeilijk vind om weer op eigen benen te staan.

Daarvoor ben ik dus in therapie.
En nu had ik hem dus (op zijn werk dus misschien niet handig) gesmst dat ik zulke twijfels heb en hem niet meer vertrouw.

Krijg ik een boze reactie terug. Dat het toch nooit goed genoeg is, hij is met alles al gestopt volgens hem.

En dat hij dan de knoop wel doorhakt en zich in laat schrijven voor een woning.

Ik raakte helemaal in paniek. In dat stadium ben ik nog niet. Ik wil er zo graag over praten, de waarheid boven tafel.

Maar dat hij zo reageert vind ik dan vreemd.

Ik wil hem eigenlijk niet kwijt. Bij het idee alleen al word ik misselijk. Maar misschien wil ik iets wat in deze relatie niet te behalen valt. Maar ik hou dus wel echt van hem.

Ik word er zo verdrietig van. Ik weet ook niet of ik gelijk heb maar ik heb dus dat wantrouwen wel. Misschien maak ik het zelf dan wel kapot. Net als mensen die altijd maar denken dat hun partner vreemdgaat. Dan gaat het op een gegeven moment ook stuk.

Ik wil het helemaal niet maar onze relatie is op bepaalde punten ook niet goed (meer).

Misschien kunnen we toch nog relatietherapie proberen? Als hij er voor open staat tenminste
Is het niet een idee om te gaan latten. Om wat meer afstand en rust in te bouwen om te kijken of je dan misschien weer verliefd kunt worden... opnieuw beginnen....

Mijn vriend wilde dat toen niet, hij was veel te bang dat ik het veel te lekker in mijn eentje zou vinden en dat het dan dus helemaal niet meer goed kwam. Dat hij daar niet zijn best voor wilde doen, heeft mij gesterkt in mijn keuze. En inderdaad de bevrijding was zo lekker. Het zou nooit meer zijn goed gekomen als we waren zijn gaan latten. Dat wist hij dus ook dondersgoed.

Niet dus dat het dan perse over hoeft te zijn, maar bij mij speelde wel mee dat hij dat niet wilde proberen his way or no way at all....

No way is het geworden en voor mij was het de juiste keuze
Ja misschien wel een idee maar ik denk vaak dat dat je nog meer uit elkaar drijft..

Ik heb als idee om eens een nachtje hotel te boeken. Even zonder de kleine om eens samen te zijn. Want het gevoel is er toch nog wel van beide kanten. Alleen komen we nergens meer aan toe. Maar verschillend zijn we wel.

Misschien moeten we elkaar wat meer vrij laten en wat meer kijken naar wat goed is in plaats van wat niet goed is.

Want als we samen zijn als gezinnetje en het gaat goed dan voel ik me ook wel gelukkig.

Door de therapie zie ik ook in dat bepaalde dingen aan mezelf liggen.

dat ik zelf ook dingen veroorzaak die niet goed zijn. Dingen die uit mijn jeugd komen en die ik naar mijn relatie vertaal misschien. Het is tijd om eens heel eerlijk ook naar mezelf te kijken. Dat is misschien nog wel het allermoeilijkste.

Maar natuurlijk zijn er wel dingen die niet goed zijn in onze relatie. Maar op dit moment kan ik nog niet zonder hem.

En hij wil ook bij mij blijven. In boosheid roept hij dan wel zoiets maar hij wil het eigenlijk niet.

Tijd voor een boek mars/venus. Wie kan me eentje aanraden? Je hebt verschillende boeken van John Gray. Het origineel en dan ook nog Mars,Venus relaties. En ik zag in de boekenzaak; de nieuwe rollen van Mars/Venus.

Hij denk namelijk: ik doe toch alles voor haar, wat zeikt ze nou. Is het nog niet genoeg? Terwijl ik dus emotioneel iets mis.

Verder doet hij ook veel in het huishouden, doet onze zoon in bad, haalt de boodschappen etc. wat dat betreft heb ik niet te klagen maar goed dat is natuurlijk niet het belangrijkste
Hallo Diana1980,

Uit je reactie maak ik op dat je vriend het in zich heeft om makkelijk te liegen. Hij heeft dit in het verleden ook gedaan, waardoor jij hem nu niet of moeilijk kan vertrouwen. Jij vind dat moeilijk en wilt hem wel vertrouwen maar weet niet zeker of hij dat vertrouwen wel waard is. Dat is een situatie die je vriend veroorzaakt heeft en niet jij. Jij hebt (toch) niet gelogen. (Of ben jij ook oneerlijk geweest tegen hem?) Dat heeft hij gedaan met als consequentie dat hij daardoor onbetrouwbaar beschouwd wordt door jou. Dat is niet meer dan een logische en verklaarbare reactie van jou. En ook al is hij gestopt met liegen, het is niet vreemd dat het vertrouwen er (nog) niet is. Dat heeft heel veel tijd nodig en als dan uit een controle van zijn telefoonrekening blijkt dat een en ander toch niet zo is als hij heeft voorgespiegeld vind ik dat veelzeggend. Het vergroot in elk geval niet je vertrouwen in hem.

Jij wil hem heel graag vertrouwen en voelt je nu dus schuldig dat je dat niet doet. En je maakt je zorgen dat als je hem nu niet vertrouwd terwijl hij NU WEL eerlijk is, jij degene bent die een bom onder de relatie legt. Daarmee geef je jezelf teveel verantwoordelijkheid. Als hij nooit tegen je gelogen had dan was het niet o.k als je hem niet vertrouwt, maar nu heb je een reden. Dat vertrouwen van jou moet hij nu verdienen want hij heeft het beschaamd. En wanneer hij dat voldoende verdiend heeft? Dat kan vreselijk lang duren en daar dient hij zich van bewust te zijn en rekening mee te houden. Hij heeft zelf een keuze gemaakt te liegen en dit is de consequentie die dat heeft. En dat is niet gemeen van jou en ook niet iets om hem te straffen, het is een emotie die jij hebt en een gezond wantrouwen op basis van gedrag dat hij vertoond heeft.

Hij heeft de verantwoordelijkheid om eerlijk te zijn tegen zichzelf en tegen jou, net als dat jij dat hebt. Maar soms doorzie je ook dingen niet en kun je dat zien als "ik ben niet eerlijk geweest tegen mezelf". Iedereen heeft ook de verantwoordelijkheid om daarmee om te gaan op een manier die voor jezelf en je relatie goed is. Uit je reacties maak ik alleen op dat jij teveel verantwoordelijkheidsgevoel hebt. Jij bent alleen maar verantwoordelijk voor je eigen gedrag en keuzes en niet voor je vriend. Dat kan ook helemaal niet want dat is zijn eigen verantwoordelijkheid.

Als jij niet eerlijk tegen jezelf bent (bijvoorbeeld omdat iets te confronterend is of omdat het je niet duidelijk is) betekent dat niet perse dat je daardoor je vriend ongelukkig maakt. En het betekent ook niet dat daardoor je vriend aan de drugs moet gaan. Ik weet niet wat voor drugs hij gebruikt heeft (en dat hoef ik ook niet te weten) maar jij hebt (bij wijze van spreken) die naald er niet in geduwd. Als dat zo was dan kan ik me een mate van verantwoordelijkheid van jou voorstellen. In feite zeg je dat je vriend zichzelf totaal niet kan redden en zolang jij alles maar goed doet en regelt zal hij niet aan de drugs gaan en een betrouwbare en eerlijke partner worden.

Natuurlijk kun je invloed hebben op keuzes van andere mensen, maar het is niet zo dat jij de een of andere "Godheid" bent dat jij het leven kan regelen voor anderen. Ik schrijf het hier "hard" op. Dat is niet om je een K** gevoel te geven, maar omdat het (volgens mij) een heel belangrijke les is. Jij bent niet verantwoordelijk voor de keuzes die een ander maakt en bent dus ook niet schuldig als een ander destructieve keuzes maakt! Hij is een volwassene. Ik begrijp heel goed waar deze emotie vandaan komt namelijk vanuit je jeugd met je moeder die regelmatig depressief was zoals je schrijft. Kinderen voelen zich vaak vreselijk verantwoordelijk en loyaal naar hun ouders. Ik heb dat althans heel lang gehad want ook in mijn jeugd zijn erg verkeerde dingen gebeurd. Waarschijnlijk wist jij vaak de toon te vinden die haar (tijdelijk) verder hielp en hiel je haar op de meest onmogelijke manieren om zichzelf te redden. Je hebt je waarschijnlijk regelmatig weggecijferd met als resultaat dat de situatie voor haar wellicht minder erg was dan als jij er niet was geweest. Ik ken dit (erg) goed en heb een aantal jaren geleden de harde les geleerd dat je die power helemaal niet hebt, het is iets dat je jezelf voorhoud en waar je jezelf uiteindelijk vreselijk ongelukkig mee maakt.

Als ik al die twijfels van jou lees dan rinkelen bij mij alle alarmbellen. Ik zou je postings een jaar of tien geleden hebben kunnen doen. Met mijn inzichten nu denk ik alleen maar: kappen met die relatie! Handel het zo netjes mogelijk af en ga verder met een eigen beter leven. Het is vast geen slechte man maar niet de goede voor jou. En jij waarschijnlijk ook niet voor hem.

Op mij komen de berichten die je typt over als iemand die dolgraag haar relatie behouden wilt, omdat je dolgraag wilt dat het is zoals het ideaalbeeld is. Gelukkig met man en kindje, terwijl jullie relatie in werkelijkheid niet (zo komt het op mij over maar wellicht heb ik het mis) gedurende zeer lange periode dat ideale plaatje is geweest. Dus waarop baseer je dat het zo zou kunnen zijn tussen jullie? Knokken voor een relatie is (volgens mij) goed maar dan moet er wel uitzicht zijn op meer en beter en moet er vanuit jullie beiden initiatief zijn. En het moet niet alleen maar knokken zijn. Ik begrijp dat jij in je leven al heel wat barrières hebt moeten beslechten en dat je het gewend bent te knokken en verantwoording te nemen. Maar een relatie hebben zou niet continu knokken moeten zijn. Zoals ik mijn eerste bericht al aangaf “een relatie hoeft niet moeilijk te zijn”.

Als je je relatie beëindigd geef je het voor je gevoel waarschijnlijk op, maar je kan het ook anders zien en dat is dat je jezelf opgeeft als je in deze relatie blijft terwijl het niet echt goed zit en er waarschijnlijk ook de kans niet in zit dat het echt goed gaat komen tussen jullie. Het klinkt zo erg als " Ik zit in een hoop shit, maar ja wie weet loop ik weg en kom ik een andere hoop shit tegen. En ach ja deze hoop met stront ken ik tenminste". (Hopelijk neem je me deze plastische uitdrukking niet kwalijk).

Ik denk dat je heel erg eerlijk tegen jezelf moet gaan proberen te zijn: denk je dat jullie dat ideale gezinnetje kunnen worden? Wat moet er minimaal veranderen wil jij echt gelukkig kunnen zijn en is dat haalbaar?

Je geeft aan dat je het vreselijk vind voor je kindje als jullie uit elkaar gaan vanwege het gezeul en dergelijke. Waarschijnlijk ook omdat je het liefst wilt dat je kindje in een gelukkig en stabiel gezin kan opgroeien. Namelijk met jou en je vriend. Daar kan ik heel goed in komen. Ik kan me ook voorstellen dat je nu je een kindje hebt nog meer die verantwoordelijkheid voelt om alles gedaan te hebben om jullie relatie tot een succes te brengen. Maar wanneer heb je genoeg geprobeerd? Kun je dat op de een of andere manier voor jezelf duidelijk krijgen? Stel dat jullie in relatietherapie gaan en jullie gaan er beiden gemotiveerd mee aan de gang en het helpt niet afdoende? Kan je het dan wel beëindigen? Kan je het dan wel voor jezelf verantwoorden?

Ergens moet er een grens zijn en zal je die ook moeten trekken. Of deze nu bereikt is kan alleen jij beoordelen maar het zou jammer zijn als jij continu je grenzen laat overschrijden omdat je bang bent om alleen te zijn en omdat je bang bent een droom op te geven die er in werkelijkheid niet is. Ik merk dat ik in jouw reactie zoveel verantwoording voor de ander lees dat ik bang ben dat jij je grenzen niet voldoende bewaakt. Je geeft me zelfs de indruk dat je nauwelijks grenzen hebt. Wanneer is je relatie slecht genoeg om het op te geven? Dat is mede de reden dat ik denk dat deze relatie op deze manier onvoldoende kans van slagen heeft.

Tot slot wil ik je vragen iets te verduidelijken. Je zegt dat “je er eigenlijk nog meer tegenop ziet dat je vriend eens in de twee weken jullie kind zal krijgen dan dat je tegen de breuk zelf opziet”. Ik interpreteer dat als dat je denkt dat hij in dat weekend niet goed zal zorgen voor je kind en begrijp dat vervolgens niet omdat je wel aangeeft dat je vriend goed voor jullie kindje zorgt. Kun je uitleggen hoe je dit bedoelt?

Heel veel sterkte en een fijne avond.

WZK
Wow wat een reactie WZK, het is echt duidelijk en het klopt grotendeels wel wat je schrijft.

Over dat hij eens in de twee weken ons kindje heeft: ik zal hem dan zo verschrikkelijk missen. En ook omdat ik er nu controle op heb inderdaad (ben een controlfreak soms) Hij zorgt wel goed voor ons kindje maar ik heb een heel sterke band met hem en ben dus bang dat hij heel erg heimwee naar mij heeft. ik sowieso naar hem. En ik vind dat ik het dus beter kan, dat ik beter weet wat ons kindje wil.

Over de drugs: het was cocaine, geen naalden goddank. Verder heeft hij geblowd en pillen gebruikt (nog ten tijde van de houseparty's)

En inderdaad heb ik moeite met grenzen stellen. Ja ik stel ze wel maar mensen nemen het vaak niet serieus. Waarschijnlijk omdat ik er niet genoeg consequenties aan verbind. Daarvoor ben ik nu in therapie. Heb wel eens gedacht dat ik Borderline heb ofzo maar goed je kan overal wel een stempel op drukken.

Teveel verantwoordelijkheidsgevoel heb ik zeker.

Ik heb mezelf veel weggecijferd in mijn jeugd. Het hielp alleen niet voor mijn moeder. Ik ben geestelijk mishandeld. Ik kon niks goed doen, altijd commentaar. Daardoor vreselijk onzeker geworden.

En ja dan kom je in een relatie die ook niet echt goed is.

We hebben er gister wel over gepraat en hij ziet het probleem niet zo.

Hij snapt niet dat ik nu nog met die dingen van jaren geleden zit. Het verleden is geweest volgens hem.

Dat hij nu niet meer gebruikt geloof ik wel maar het wantrouwen blijft.

Ik denk ook niet dat onze relatie een toekomst heeft. Er moet dan zoveel aan veranderen, we vervallen elke keer in oude patronen.

Ook ik heb van alles op hem aan te merken, ik irriteer me aan zijn gedrag wat ik vroeger leuk vond vind ik nu kinderachtig enz.

Maar ik zie er tegenop omdat ik er helemaal alleen voor sta.

Met mijn ouders is het contact nu wel redelijk maar soms nog moeizaam met mijn moeder (zij heeft het verleden altijd ontkend, ik heb alles verzonnen enz)

Echte vriendinnen heb ik niet meer, ik voel me soms best eenzaam.

En dan is er dus nog mijn kindje die heel druk is en veel aandacht vraagt.

Wat ik wel wil zeggen: mijn vriend doet zeker moeite om te veranderen. Hij is sinds een paar weken helemaal gestopt met drinken (dronk in het weekend alleen maar had vervelende dronk) Maar hij kan ook moeilijk communiceren daar moet wat aan veranderen.

Maar ik merk soms wel dat ik er niet meer in geloof. En dat ik niet echt meer genoeg van hem hou. Ja ik hou van hem dat wel heel veel maar niet meer op een goede manier. Hij zal altijd belangrijk voor me blijven mochten we uit elkaar gaan. Voorlopig kabbelt het nog wat voort.

Ik kan gewoon slecht tegen zijn chagrijnige buien (wat dan weer een trigger effect heeft vanuit mijn jeugd).

Het ligt ook deels aan mij hoe ik op dingen reageer. Dan krijg ik soms hetzelfde nare gevoel dat als ik vroeger had.

En ik heb gewoon zelf ook last van wisselende stemmingen. Van binnen voel ik me nooit lang echt gelukkig.

Daarom dacht ik ook wel eens Borderline.

Als ik echt heel eerlijk ben denk ik niet dat onze relatie goed is.

Mijn vriend houdt echt van me, en ik ook van hem. Maar we leven meer als broer en zus dan als partners.

Toch kan ik het nu nog niet om er een punt achter te zetten. Mijn gevoel zit er nog in, ik ben er nog niet klaar mee lijkt het.

Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen.

Want als we dingen als gezin doen vind ik het wel heel gezellig maar persoonlijk mis ik de aansluiting met hem.

Ik mis steeds meer iemand die op dezelfde golflengte zit, die me begrijpt.

Maar zo heb ik gesproken met een paragnost en die zei: er zal nooit iemand zijn die helemaal snapt wat je hebt meegemaakt. Die beschadiging zit in mezelf en daar moet ik mee leven.

Maar ik denk dat bepaalde dingen dus meer vanuit mij komen dan vanuit mijn vriend.

Hij heeft het gevoel het nooit goed te kunnen doen bij mij. En dat is in sommige dingen ook wel waar. (lijk ik dan toch op mijn moeder??)

Maar het komt ook omdat ik hem niet echt aantrekkelijk vind, eigenlijk was hij mijn type helemaal niet. Ik voel me lichamelijk helemaal niet tot hem aangetrokken terwijl dat andersom dus wel zo is.

En dat vind ik ook niet fair ten opzichte van mijn vriend.

Maar ik ben er nog niet uit of ik misschien bewust die gevoelens blokkeer omdat ik hem ergens niet meer vertrouw.

seksueel heeft hij me nooit tot wat gedwongen. Als ik geen zin had maakte hij er nooit een punt van (in het begin had ik zelfs vaker zin). Wat dat betreft ging hij nooit over mijn grenzen heen. Ook geen gezeur of niks; dan zei hij: dat maakt toch niet uit?

Zie en dat vind ik dan wel weer lief.

Maar ik kan gewoon slecht tegen zijn in mijn ogen domme gedoe soms. Ik merk steeds meer het verschil in intelligentie. Hij is gewoon nogal simpel om het zo maar te zeggen.

Denkt weinig na over het leven, over zijn eigen gedrag maar leeft maar wat. Sport kijken en vissen zijn wel zijn grote hobby's en daar praat hij dan ook veel over.

Maar voor de rest interesseert hij zich voor niks.

Ja hij volgt wel het nieuws of leest de krant hoor maar is gewoon in bepaalde dingen niet ontwikkeld.

En daar irriteer ik me dan weer aan. Eigenlijk is dat er altijd al geweest dus dat vind ik dan dus niet eerlijk van mij.

Vind je het gek dat hij niet snapt dat hij van alles moet veranderen ineens? Ik kan niet zijn hele persoon gaan veranderen en dat wil ik ook niet.

Als hij eerst maar eens beter kon communiceren en wat minder snel geirriteerd is.

Want dat mis ik ook: dat hij wat positiever is als ik soms down ben. Als ik geirriteerd ben raakt hij ook geirriteerd. In plaats van dat hij dan denkt laat haar maar even krijgen we vaak juist strubbelingen.
Heel herkenbaar hoor, Dania1980, WZK verwoordt het heel goed en je zou die posting gewoon nog een paar keer op verschillende dagen nog eens over moeten lezen. Er staat zoveel in. Ook allemaal heel herenbaar.

Iemand heeft ooit tegen mij gezegd toen ik in jou situatie zat.

Elk jaar dat je langer blijft, kost het je meer moeite om weg te gaan.

Het zinnetje bleef in mijn hoofd zoemen...

Het werd mijn schrik beeld. Hoe langer ik het uitstelde hoe moeillijker. Want het leven kabbelt voort... huis kopen? kinderen? nieuwe auto? verbouwingen? enz enz....

Haast je niet, maar verspil geen tijd.
Ja maar zitten bepaalde dingen ook niet in mij? Ik voel me bijna altijd eenzaam van binnen. En snel onbegrepen.

Ik vraag me af of ik ooit iemand vind die me wel begrijpt... ik begrijp mezelf soms niet eens
quote:dania1980 schreef op 26 november 2008 @ 12:58:

Ja maar zitten bepaalde dingen ook niet in mij? Ik voel me bijna altijd eenzaam van binnen. En snel onbegrepen.

Ik vraag me af of ik ooit iemand vind die me wel begrijpt... ik begrijp mezelf soms niet eens

Zelfs dat is geen rechtvaardiging om in een relatie te blijven hangen die jou niet de voldoening geeft die het behoort te geven.

Dit is geen reden om te blijven hangen en je grenzen blijven te verleggen. Want dat grenzen verleggen doe je zelf.

Het is moeilijk dat droombeeld van een ideaal gezin los te laten, maar wat is een ideaal gezin?

Dat zinnetje, elk jaar dat je langer blijft kost het je meer moeite om weg te gaan is zo waar..

leer jezelf kennen, werk aan jezelf en blijf trouw aan jezelf

Verzin geen excuses voor zijn gedrag maar houdt het bij jezelf

ben ik gelukkig?

voegt hij iets, en zo ja, wat, toe aan mijn geluk?

Als jij niet gelukkig bent, verwacht niet dat hij je gelukkig kan maken, dat moet echt vanuit jezelf komen.

En als hij wil veranderen moet dat echt uit hemzelf komen, maar van wat hier heb gelezen lijkt het mij iemand die niet echt wil veranderen, ja onder druk, de dreiging dat jij weggaat, maar dat is toch niet vanuit hemzelf.
Hallo Diana1980,

Ik wil me aansluiten bij hetgeen Liselore en Zonlicht2 aangeven. Als je besluit bij hem te blijven, doe het dan om de goede redenen. Dus bijvoorbeeld omdat je het beeld hebt:

- dat hij bij je past;

- dat hij je je aanvult;

- dat hij je een beter mens maakt;

- het samen (echt) beter en leuker is dan alleen;

- dat hij zich in je situatie inleeft;

- erkent en onderkent dat je verleden invloed op je heeft.

Waarom zou je een relatie vasthouden terwijl jij:

- hem onaantrekkelijk vind?

- er geen passie is?

- jullie steeds in dezelfde patronen vervallen?

- je hem kinderachtig vind?

- je hem niet intelligent vind?

- je hem niet ontwikkeld vind?

- je van mening bent dat jij een betere ouder bent dan hij?

- je niet (nooit) oppept wanneer je verdrietig of gehumeurd bent?

Als je echt zo veel van hem houd dan gun je hem iemand die deze dingen niet van hem vindt.

Als je genoeg om jezelf geeft dan gun je jezelf een relatie met iemand die beter op je aansluit.

En volgens mij zit daar (bij het jezelf gunnen) een issue bij jou. Je moet jezelf beter gunnen! Je moet jezelf het waard vinden en in staat zijn om verder te kijken dan de eerste periode van eenzaamheid wanneer je er alleen voor staat. Er is zoveel om te leven, zo ontzettend veel groei te bereiken. Terwijl deze relatie je juist remt in je eigen groei en ontwikkeling waar je juist zo mee bezig bent.

Je kan denken "het gras lijkt altijd groener" maar in sommige gevallen is het gras echt groener. Er is zoveel meer dan nu. En (nogmaals) dat is niet omdat je vriend een slecht iemand zou zijn en geen goede eigenschappen heeft. Maar soms is (een beetje) goed gewoon niet goed genoeg.

Je geeft aan dat je het moeilijk vind om je grenzen aan te geven. Ik heb daar zelf ook lang issues mee gehad. Aan grenzen stellen zitten twee kanten heb ik geleerd:

1. Jij moet duidelijk voor jezelf weten wat je grens is en deze communiceren. En ook consequenties aan verbinden (zoals je zelf ook al aangeeft).

2. De ander moet deze grens van jou respecteren.

Het is dus ook de verantwoordelijkheid van de ander. De ander moet genoeg respect hebben voor jouw om jouw grenzen te respecteren. En als de ander dat niet doet of het oneens is met je grenzen dat stelt hij deze ter discussie en kom je danwel tot de conclusie dat dit toch echt jouw grens is of je komt tot de conslusie dat de wereld er toch iets anders uitziet dan je denkt. Maar de ander gaat ze niet rücksichtslos overschrijden.

Ik wil je eigenlijk maar 1 heel belangrijke vraag stellen en dat is: "Wanneer is je relatie slecht genoeg om hem te mogen en kunnen beëindigen?"

Gr,

WZK
WZK, ik zou jouw vraag aan Dania willen beantwoorden zoals ik het zie.

Zodra een relatie je meer verdriet, zorgen, pijn en stress bezorgt dan plezier, intimiteit, verlangen en warmte, is dat een signaal dat de balans niet goed meer is. Valt dat niet te veranderen, dan moet je de relatie loslaten.
Ja mooi gezegd.

wanneer ik de relatie slecht genoeg vind om hem te mogen beeindigen?

Als ik er voor mijn gevoel aan toe ben. En dat ben ik nu nog niet. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, ik ben een gevoelsmens. Er zijn nog teveel dingen die me wel aan hem binden.

Ik moet dit proces eerst door denk ik.

dank jullie voor de goede en nuttige reacties.

Wat het ook is, ik heb ook nog gedeeltelijk last van een depressie dus vind niet dat ik op dit moment zo'n beslissing kan nemen.

Soms lijk ik ook wel beide te willen, dan lijkt me een buitenechtelijke relatie spannend... belachelijk natuurlijk. Ik ben tijdens deze relatie ook al eens verliefd geweest op een ander. Dat wist hij niet echt maar had het wel door volgens mij. En dat heeft hem ook wel gekwetst. Ik zat openlijk te flirten met die ander.

Ik denk wel eens dat bepaalde dingen dus ook in mij zitten. Misschien vind ik zelf wel dat ik het niet verdien gelukkig te zijn of kan ik dat gewoon niet zijn.

Ik heb een erg moeilijke jeugd gehad en daarin onherstelbaar beschadigd, ik voel me van binnen nooit lang gelukkig.

Ik lijk gewoon steeds meer zin te hebben om echt op eigen benen te staan maar snap niet waarom. waarom trekt mij een leven alleen zo.

En dan kom ik erachter dat ik alles kapot heb gemaakt wat ik eigenlijk had. Daar ben ik dus bang voor.

Ik ben bang om op te geven, bang voor het onbekende.

Sowieso ben ik soms bang voor het leven lijkt het. Ik vind het moeilijk om mee te komen in deze maatschappij.

Dat wijt ik dan weer aan mijn hooggevoeligheid (wat sommige mensen hier maar onzin vinden). Maar voor mij is dat wel zo.

ik heb me altijd anders gevoeld. Ik maak moeilijk echte aansluiting met mensen etc.

Daarom voel ik me ook onbegrepen. Ik kan er niks aan doen.

Dit alles kan ik nu bespreken in therapie. Jammer dat er weer een paar weken tussen zitten ivm drukte
Ik moet dit proces gewoon door denk ik. Pas over een tijdje kan ik een echte beslissing nemen.

Ik voel me wel steeds beter in balans, mede ook doordat ik nu acupunctuur krijg. Dit werkt erg goed voor mij!

Ik kies wel steeds meer voor mezelf of dat nu binnen of buiten deze relatie word dat zien we in de toekomst wel.

Het voelt gewoon alsof ik hem steeds meer ontgroei.

Waar ik gewoon slecht tegen kan is dat hij zo snel geirriteerd raakt. Zijn eerste reactie is vaak boosheid.

Ik weet nog wel dat ik dat in het begin van de relatie al vond. Hij reageert soms nogal kinderlijk. En daar kan ik gewoon steeds minder tegen.

Maar hem helemaal uit mijn leven wil ik ook niet. Dus wat ik ga doen in de toekomst... ik weet het nog niet.

Maar ik vind aan de ene kant wel dat we beide beter verdienen.

Ik denk wel eens dat we beide niet echt gelukkig zijn in deze relatie. De momenten zijn er wel en we hebben zeker een sterke band maar is het goed genoeg...

Ik denk zelf dat ik hier geen genoegen mee ga nemen tot mijn 80ste.

Er moet gewoon meer zijn, zo voelt het. Ik heb zin om het leven meer te verkennen, lijk of ik een tijd heb stilgestaan.

Maar goed ik draag nu wel de verantwoordelijkheid voor een kind dus het zal nooit meer hetzelfde worden.

Zou het daar niet van kunnen komen? Dat juist na het krijgen van een kind je wereld op de kop staat.

Allemaal vragen waar ik nog geen antwoord op heb.

Verstandelijk denk ik van mijn relatie: nee het is gewoon niet goed genoeg maar mijn gevoel zit er dus nog wel in.
Wat nu duidelijk voor mij word is dat ik hem niet helemaal meer durf of kan vertrouwen vanwege alle dingen die gebeurd zijn.

Als ik hier dus over wil praten word hij geirriteerd omdat hij vindt dat ik het verleden eens moet rusten.

Ik word boos omdat ik vind dat hij wel eens wat meer spijt mag tonen voor de dingen die gebeurd zijn ook al is het jaren geleden.

Volgens hem had ik dat toen moeten zeggen niet nu meer.

Maar destijds maakte hij zich er ook altijd mee af met: tsja het is nu eenmaal gebeurd, ik kan het niet meer terugdraaien enz.

Volgens hem probeert hij al genoeg dingen te veranderen.

Hij is bijvoorbeeld een maand geleden gestopt met drinken en tot nu toe niks meer gedronken (hij dronk alleen in het weekend maar had een vervelende dronk)

Maar elke keer als ik er over probeer te praten draait het uit op een kleine ruzie. Erover praten lukt dus niet.

Ik vraag me af of dan relatietherapie nog een idee is.

Maar aan de andere kant weet ik dus niet meer of ik dat wel wil.

Wat is dit moeilijk zeg!

We houden wel van elkaar maar het lijkt dus soms niet te werken.

Maar als ik dan denk dat hij niet meer in mijn leven is (ja als vader van mijn kindje natuurlijk wel) dan word ik ook verdrietig.

Het is verder wel mijn maatje maar de seksuele relatie staat al lange tijd op een heel laag pitje.

Dit mede ook omdat ik hem dus niet meer helemaal durf te vertrouwen, bang om weer gekwetst te worden en me dus dan ook niet meer aan hem kan geven.

Dat is wat ik nu dus besef en dat doet pijn.

Ik ben zo bang dat het weer een teleurstelling word dat ik me dus niet meer voor hem open wil stellen.

Kom ik nog over dit punt heen? Heeft iemand dit meegemaakt?

Ik heb twee keuzes: of hem nog een kans geven en mezelf open stellen met als risico dat ik weer gekwetst word of de stekker eruit.

Maar dat laatste ben ik duidelijk nog niet aan toe.

Nu suddert het maar wat voort maar we zijn beide niet echt gelukkig. Op goede momenten hebben we het leuk samen maar de passie is er niet (of is dat iets uit sprookjes??)

Maar ik denk dus dat dit meer door mij komt, dat ik mijn gevoel voor hem niet meer wil toelaten uit angst. Dan kan ik weer gekwetst worden
Dania

als jij het gevoel hebt dat je nog relatietherapie wilt proberen moet je dat gewoon doen. Als je hem nu nog niet los kan laten lukt dat toch nog niet.

Ik herken best veel en heb ook nog een keer geprobeerd een relatie te redden en heb daar geen spijt van.

Integendeel, uiteindelijk heeft juist dat heel veel duidelijk gemaakt en heb ik daardoor veel over mezelf geleerd en is uiteindelijk de liefde ook verdwenen waardoor ik wel los kon laten na een bekende druppel.

Soms vraag ik me af hoe het gelopen zou zijn als ik toen doorgezet had, maar tegelijkertijd besef ik ook heel goed dat, juist als het gevoel er nog wel is, het heel moeilijk is om iets te beeindigen als je steeds een "worst" word voorgehouden.

Natuurlijk moet jij jezelf weer openstellen, je wilt echt niet leven achter een masker. Dat is geen leven. Maar of je je weer moet openstellen voor hem, dat is een vraag die je voor jezelf moet gaan beantwoorden. Waarom is hij jouw liefde waard? Omdat hij zegt van jou te houden? Blijkt dat ook uit zijn daden? Of is dat vooral angst van zijn kant om het vertrouwde te verliezen? En het is wel heel gemakkelijk om nu maar te zeggen dat jij destijds dingen had moeten zeggen. Zo te lezen stond hij er toen ook niet voor open. Maar het heeft er wel voor gezorgd dat jij hem niet meer vertrouwd.

Toen ik besefte dat ik mijn ex dus niet meer vertrouwde en het ook niet kon opbrengen om hem nogmaals het vertrouwen te geven ging het snel bergafwaarts met de liefde voor hem. Begon ik met andere ogen te kijken, kortom kon ik eindelijk een begin maken met het verwijderen van die oogkleppen.

Succes met wat je gaat doen, blijf geloven in jezelf en waardeer jezelf!
Dania, misschien heb ik het in mijn posting hiervoor wel mooi gezegd. Dat komt voort uit het feit dat ik je situatie zeer herken. Ik heb er zelf mee te maken en kan me dus heel goed inleven in je twijfels. Ook ik heb die. Tussen hem en mij is echter nog duidelijk liefde. Dat maakt zeker niet dat ik minder twijfel. Sterker nog, ik word voortdurend heen en weer geslingerd tussen hoop en vrees. Gelukkig is er nog veel goeds tussen zijn irritaties, boze uitbarstingen om niets en allerlei andere eigenschappen die jij al hebt beschreven. Ik ken ze. En ze zijn verdomd zwaar om mee te leven. Zelf heb ik ervoor gekozen om eerst te zien of er verbetering mogelijk is. Daarvoor moet je echter niet alleen naar hem wijzen om te veranderen, maar ook werken aan jezelf. Anders omgaan met zijn woede. Grenzen trekken en weg gaan als hij je weer eens de volle laag geeft om niets. Gewoon zeggen dat je wel terug komt als hij afgekoeld is. Je wordt door anderen behandeld zoals jij ze zelf leert om jou te behandelen. Dat heb ik dus ook moeten leren. Nu laat ik hem gelijk blijken hoe ik behandeld wil worden. Doet hij dat niet, dan vertrek ik een week naar een vriendin of zo. Ik meld hem waarom en negeer zijn telefoontjes en berichtjes een dag of wat. Daar leert hij wel iets van. Meestal koelt hij dan snel af en vraagt of ik terugkom. Uitpraten is niet mogelijk, dat doe ik dus ook niet meer. Ik ga terug en doe volstrekt of er niks gebeurd is. Net als hij zijn hele leven al doet. Het gaat dan redelijk lang weer goed. Als hij even begint, zeg ik: okee, je weet het, ik vertrek zo weer. En dan stopt hij. Leer hem dus hoe jij behandeld wilt worden en werk aan jezelf. Het is niet zaligmakend, maar lost al veel op. En zoals ik al eerder schreef. Als een relatie een last wordt in plaats van iets fijns en gezelligs en het is niet samen op te lossen, dan wordt het tijd om los te laten. Voor mij is dat moment er nog niet. En voor jou?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven