Wat regelen voor huwelijk?

30-05-2016 13:18 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn vriend heeft mij ten huwelijk gevraagd.

We hebben samen een dochtertje van 1,5 en zijn dit jaar 8 jaar samen.

Ik heb alleen helemaal geen idee wat je dan allemaal moet regelen en wat gebruikelijk is. Ik was nog helemaal overweldigd en mijn moeder kwam meteen naar mij toe en begon over de jurk, bloemen, dochter als ringdrager, Feestlocatie enz. (Heel enthousiast en lief) was een beetje overdonderd

En toen bedacht ik mij dat ik er helemaal nooit over heb nagedacht en dus ook geen idee heb wat er allemaal geregeld moet worden.

(Vriend heeft altijd gezegd niet te willen trouwen en heb het ook niet aan zien komen haha)

We willen geen mega grote bruiloft en niet over the top zeg maar.

Please enlighten me

En verhalen over hoe jullie bruiloft was zijn ook welkom!
Denk na over huwelijkse voorwaarden. Of je ze wilt (het is heel verstandig om ze af te sluiten) en vooral hoe jullie ze willen inrichten. Echt, dat is het allerbelangrijkste. Een jurken, taart, ring, locatie, band, boeket, bruidsmeisjes; het is allemaal maar bijzaak.
Thanx prik
Gefeliciteerd met je voorgenomen huwelijk!

Als het goed is, kun je (of je vriend) een goede vriend of vriendin of familielid vragen als ceremoniemeester. Die neemt een hele boel zorgen weg en van je over en zal met je overleggen, bijvoorbeeld of je in het restaurant na de bruidsreceptie/diner een fooi achterlaat en waar je de bloemen zet die je op je trouwdag krijgt. En zo heb je iemand die gebeld gaat worden met 'kleine' vragen, zoals waar kan worden geparkeerd of wat je cadeau wilt hebben. Ik zou er zeker even over nadenken!
P.s. Er staan overigens veel checklists op Internet. Handig en vol details!
Wat wil je eigenlijk zelf? Wil je wel een jurk, zaaltje, ringdrager, bloemen etc.? Je vraagt wat er allemaal geregeld moet worden. Het enige wat geregeld moet worden is de ondertrouw, de voorwaarden en het huwelijk. De rest is allemaal bijzaak.

Ik ben trouwens niet getrouwd, maar als ik zou gaan trouwen, zou ik juist niet gaan voor een jurk, zaaltje, ringdrager, bloemen etc.
Wortelsoep, voordat ze dat doet is het misschien eerst handig dat ze bepaalt of ze wel een feest wil geven bijvoorbeeld. Voor alleen de ceremonie en koffie met taart en een bbq in de tuin voor 20 mensen is een ceremoniemeester wellicht wat overdreven.

TO, bedenk eerst goed samen wat je wilt. Wat Prik dus zegt, over hoe je zaken bij de notaris wilt regelen, want het huwelijk is ten eerste een zakelijk contract en dat moet je dus zakelijk benaderen. En daarna bedenk je samen hoe je het wilt vieren (als je het al wilt vieren) en met welke mensen.

Kijk eens hier voor een aardige checklist: http://www.trouwen-bruiloft.nl/checklist%20trouwen.htm (of koop zo'n bruidstijdschrift)
Huwelijkse voorwaarden vonden wij ook het belangrijkst. Een huwelijk is immers niets meer of minder dan een contract dat je met elkaar en de overheid aangaat over een familieverbintenis. Welke rechten en plichten daaraan verbonden zijn, liggen voor het grootste deel in de wet vastgelegd. Een klein deel kun je zelf invullen, door huwelijkse voorwaarden.

De dingen waar je moeder het over had, zijn niet meer dan de aankleding van de dag waarop je dat contract aangaat. Maar trouwen kun je met een feest, of gewoon met z'n tweeën aan de balie van het stadhuis. Hoe jullie het aan willen kleden, moeten jullie zelf bepalen. Ga dus eerst eens met je aanstaande om de tafel om te bomen over wat jullie wel of juist niet willen bij jullie trouwfeest. Het is jullie feestje. Als jij geen jurk, koets, ringendrager of ceremoniemeester wil, dan organiseer je gewoon geen jurk, koets, ringendrager of ceremoniemeester. (En open deur: als je dat juist wel wil, regel je het wel )
Gefeliciteerd!

Heb je al een idee over het budget dat je uit wilt geven? Aan de hand daarvan kun je bekijken welke mogelijkheden er zijn qua locaties. Wil je enkel een dagbruiloft of wil je ook een avondprogramma/avondfeest? Trouw je liever in het hoogseizoen of laagseizoen ( prijzen kunnen hierin behoorlijk verschillen hebben we gemerkt).

Heb je een bepaalde maand/datum/tijdstip waarop je wil trouwen of maakt je dat niet zoveel uit?

Deze dingen hebben we eerst op een rijtje gezet en aan de hand daarvan zijn we in gaan vullen.

We hebben een geweldige dag gehad, afgelopen vrijdag waren we een halfjaartje getrouwd In november getrouwd, we hadden mooi weer, een fijne ( en erg mooie) locatie, met heerlijk eten en een fijn avondfeest, met een goede DJ en een leuke groep mensen die het, net zoals wij, naar hun zin hebben gehad. Mijn zusje was zgn. ceremoniemeester ( ze was een aanspreekpunt voor mensen die iets over cadeaus, parkeergelegenheid of andere zaken wilden weten) , maar al met al heeft ze alleen op de dag zelf e.e.a. op moeten vangen ( gasten naar de plek leiden en de bedankjes klaarzetten, verder heeft ze goed gefeest). Man en ik ( voornamelijk ik ) hebben de rest gewoon geregeld en dat ging prima.

Relaxed, ontspannen, voldoende tijd tussendoor nemen om ook echt even van de dag zelf te genieten. Ik vond het heerlijk en ook al heeft het best wat gekost, het gevoel wat ik aan die dag heb overgehouden maakt dat allemaal goed.

En wat Prik ook zegt, neem ook de overweging HV mee in het verhaal, om e.e.a. in vast te leggen.
Huwelijkse voorwaarden

Ondertrouw en datum

Trouwen gemeente en datum

Eventueel trouwen kerk of locatie ipv gemeente

Getuigen vragen

Hoeveelheid gasten (erg van invloed op de locatie, klein in de tuin dan kan je alles op korte termijn regelen of iets boeken, dan heb je meer tijd nodig)

Save the date rondsturen/mailen

Locatie feest afhankelijk van gasten

Eten en drinken feest

Jullie outfits

Uitnodigingen (ceremoniemeester betrekken)

Aankleding locatie

Draaiboek van de dag (doornemen met ceremoniemeester)

Evt taart en corsages

Bedenken of je vooraf langs een kapper wil voor een een proefkapsel, kapster reserveren voor de dag zelf evt.

En het belangrijkste, samen met je partner besluiten wat je wil die dag, meningen van anderen lief aanhoren en daarna doen wat je zelf wil. Zorg dat je het budget samen met je man beheert.

Succes!
Ons uitgangspunt bij de aankleding van onze trouwdag was trouwens heel simpel: wat zouden we missen als we gewoon met z'n tweeën aan de balie zouden trouwen en kunnen we daarmee leven. Uiteindelijk kwamen we zo uit op wat wíj belangrijk vonden aan de aankleding.
quote:nerdopviva schreef op 30 mei 2016 @ 13:38:

Wat wil je eigenlijk zelf? Wil je wel een jurk, zaaltje, ringdrager, bloemen etc.? Je vraagt wat er allemaal geregeld moet worden. Het enige wat geregeld moet worden is de ondertrouw, de voorwaarden en het huwelijk. De rest is allemaal bijzaak.

Ik ben trouwens niet getrouwd, maar als ik zou gaan trouwen, zou ik juist niet gaan voor een jurk, zaaltje, ringdrager, bloemen etc. Ja dat is een goede vraag haha daar moet ik eens over gaan nadenken.
quote:wortelsoep schreef op 30 mei 2016 @ 13:34:

Gefeliciteerd met je voorgenomen huwelijk!

Als het goed is, kun je (of je vriend) een goede vriend of vriendin of familielid vragen als ceremoniemeester. Die neemt een hele boel zorgen weg en van je over en zal met je overleggen, bijvoorbeeld of je in het restaurant na de bruidsreceptie/diner een fooi achterlaat en waar je de bloemen zet die je op je trouwdag krijgt. En zo heb je iemand die gebeld gaat worden met 'kleine' vragen, zoals waar kan worden geparkeerd of wat je cadeau wilt hebben. Ik zou er zeker even over nadenken!Dank je voor de tip en felicitatie !
quote:Marana_ schreef op 30 mei 2016 @ 13:38:

TO, bedenk eerst goed samen wat je wil

Kijk eens hier voor een aardige checklist: http://www.trouwen-bruiloft.nl/checklist%20trouwen.htm (of koop zo'n bruidstijdschrift)Handig dank je !
quote:Chantilly21_1 schreef op 30 mei 2016 @ 13:41:

Gefeliciteerd!

Heb je al een idee over het budget dat je uit wilt geven? Aan de hand daarvan kun je bekijken welke mogelijkheden er zijn qua locaties. Wil je enkel een dagbruiloft of wil je ook een avondprogramma/avondfeest? Trouw je liever in het hoogseizoen of laagseizoen ( prijzen kunnen hierin behoorlijk verschillen hebben we gemerkt).

Heb je een bepaalde maand/datum/tijdstip waarop je wil trouwen of maakt je dat niet zoveel uit?

Deze dingen hebben we eerst op een rijtje gezet en aan de hand daarvan zijn we in gaan vullen.

We hebben een geweldige dag gehad, afgelopen vrijdag waren we een halfjaartje getrouwd In november getrouwd, we hadden mooi weer, een fijne ( en erg mooie) locatie, met heerlijk eten en een fijn avondfeest, met een goede DJ en een leuke groep mensen die het, net zoals wij, naar hun zin hebben gehad. Mijn zusje was zgn. ceremoniemeester ( ze was een aanspreekpunt voor mensen die iets over cadeaus, parkeergelegenheid of andere zaken wilden weten) , maar al met al heeft ze alleen op de dag zelf e.e.a. op moeten vangen ( gasten naar de plek leiden en de bedankjes klaarzetten, verder heeft ze goed gefeest). Man en ik ( voornamelijk ik ) hebben de rest gewoon geregeld en dat ging prima.

Relaxed, ontspannen, voldoende tijd tussendoor nemen om ook echt even van de dag zelf te genieten. Ik vond het heerlijk en ook al heeft het best wat gekost, het gevoel wat ik aan die dag heb overgehouden maakt dat allemaal goed.

En wat Prik ook zegt, neem ook de overweging HV mee in het verhaal, om e.e.a. in vast te leggen.Jij ook gefeliciteerd! Bedankt voor de uitgebreide post!
quote:otis schreef op 30 mei 2016 @ 13:41:

Huwelijkse voorwaarden

Ondertrouw en datum

Trouwen gemeente en datum

Eventueel trouwen kerk of locatie ipv gemeente

Getuigen vragen

Hoeveelheid gasten (erg van invloed op de locatie, klein in de tuin dan kan je alles op korte termijn regelen of iets boeken, dan heb je meer tijd nodig)

Save the date rondsturen/mailen

Locatie feest afhankelijk van gasten

Eten en drinken feest

Jullie outfits

Uitnodigingen (ceremoniemeester betrekken)

Aankleding locatie

Draaiboek van de dag (doornemen met ceremoniemeester)

Evt taart en corsages

Bedenken of je vooraf langs een kapper wil voor een een proefkapsel, kapster reserveren voor de dag zelf evt.

En het belangrijkste, samen met je partner besluiten wat je wil die dag, meningen van anderen lief aanhoren en daarna doen wat je zelf wil. Zorg dat je het budget samen met je man beheert.

Succes!Bedankt ! Goede duidelijke lijst haha
Als eerste gefeliciteerd!!

Bespreek of jullie onder huwelijkse voorwaarden of in gemeenschap van goederen willen trouwen. Dat is het belangrijkste. Op internet lees je wat het allemaal precies inhoudt. Mijn man en ik hebben daar uitgebreid naar gekeken en toen een keuze gemaakt die voor ons het prettigste aanvoelde.

Daarna kun je na gaan denken over de aankleding van de dag. Waar willen jullie trouwen en wat is het budget. Willen jullie in het gemeentehuis trouwen of is er mss een andere locatie die jullie aanspreekt. Kijk eens op de site van de gemeente, daar staan vaak meerdere opties.

Neem een ceremoniemeester in de hand. Je zus, broer of beste vriend(in). Zij kunnen veel taken op zich nemen en je helpen mocht je dat willen.

Wil je een echte bruidsjurk of niet. Maak een afspraak bij de kapper en viagiste en ga kijken naar een fotograaf. Willen jullie een feest geven, dan moet je op zoek gaan naar een leuke locatie.

Man en ik hebben genoten van de voorbereidingen en de dag zelf. Wij hebben het ook klein gehouden, maar wel helemaal naar onze wens ingevuld.
Gefeliciteerd! Mijn situatie precies. Alleen ben ik nu ruim een jaar verder. Ik heb veel gehad aan zo'n online checklist. Aan de hand daarvan een plan gemaakt en eind september is het zover.
quote:superjuffie schreef op 30 mei 2016 @ 13:49:

Gefeliciteerd! Mijn situatie precies. Alleen ben ik nu ruim een jaar verder. Ik heb veel gehad aan zo'n online checklist. Aan de hand daarvan een plan gemaakt en eind september is het zover.Spannend ! Gefeliciteerd!
Bedankt elfje, heb idd al zin in de voorbereidingen
Gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk!

Ik zou beginnen met overleggen met je verloofde wat echt belangrijk voor jullie is. Is dat een speciale datum? Of een speciale locatie waar je een feest zou willen geven?

Afhankelijk van wat jullie belangrijk vinden kun je de datum/locatie/budget/gewenste hoeveelheid gasten gaan vastleggen. In mijn ervaring zijn die vier onafscheidelijk van elkaar, en is de rest afhankelijk van deze keuzes.
Wat Prik zegt. De rest is bijzaak en onbelangrijk.

Dat is gewoon een feestje regelen, maar ju huwelijk zelf, die richt je in voor de rest van je leven. Ja letterlijk de rest van je leven, want als je het niet goed regelt met huwelijkse voorwaarden kun je financieel behoorlijk de lul zijn, of hij. Dus regel zaken goed. Hebben jullie meer lol van dan een ceremoniemeester.
En gefeliciteerd! (Maar waarmee eigenlijk?)
quote:Dubbz schreef op 30 mei 2016 @ 14:04:

En gefeliciteerd! (Maar waarmee eigenlijk?)Die laatste zin snap ik niet
De notaris die ik net sprak over huwelijkse voorwaarden zei dat het kan lonen om even te wachten mocht de wet dat dit standaard wordt worden aangenomen. Dus dat zou niet meer eerste prioriteit zijn.

Schrijf voor ideeen lekker mee in Trouwen in 2016. Voor bruiden in 2016 en daarna.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven