wat zouden jullie doen?

18-09-2008 10:37 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
De ex van mijn vriend heeft nog een schuld bij hem lopen van 8000 euro, ik vind dit best een boel centjes. Ik wil me daar eingelijk niet mee bemoeien... maar ik vind wel dat zij misbruik maakt van de goedheid van mijn vriend. Het is nu vijf jaar geleden, en ze hebben het toen wel op papier laten zetten. Maar nu zegt ze dus steeds dat ze nog geen geld heeft om het terug te betalen.. terwijl ze nu weer samenwoont, en elke week wel naar allerlei feestjes gaat.

Ik ben nu zwanger, en we proberen hard te sparen, t geld kunnen we zelf ook hard gebruiken. Ze heeft een paar keer 100 euro overgemaakt maar dat is alweer een tijd geleden en verder komt er niets.

Wat zouden jullie doen? mijn vriend weet zelf ook niet goed hoe hij dit moet aanpakken, en ik weet niet of ik me er mee mag bemoeien..
bedankt voor jullie reacties..

Even om terug te komen op bepaalde vragen, hij wil t geld echt wel heel graag terug, en heeft er al diverse malen om gevraagd, maar elke keer heeft ze een excuus. HIj is nog lang goed bevriend met haar geweest nadat t uit was, zodoende vond hij t moeilijk om er steeds na te vragen.

E maricke ik begrijp deels echt wel jou reactie, maar we weten dat ze wel op vakanties kan, en allerlei andere dingen kan doen. en mijn vriend vraagt mij ook hoe ik erover denk. Tuurlijk is het zijn geld, maar nu we samenwonen en er een kleine op komst is zien we elkaars geld van ons samen. We kunnen samen ook heel goed praten over alles, en daar hoort dit ook bij.

Hij is gewoon heel goed van zichzelf, en wil andere mensen niet verdrietig zien, en ik heb zoiets van oke... maar iedereen is verantwoordelijk voor zn eigen leven, en zij heeft nu een nieuwe vriend al een tijd en woont samen. Ze hoort nu zoiets met haar nieuwe vriend op te lossen.

Maar ik wil zeker niet zo'n bitch van een vriendin zijn die dan achter dat geld aan wil... ik denk alleen dat ook niet eerlijk hoe t nu gaat.

Maar ze is verder niet een verkeerd persoon, dus we hopen hier op een goede manier uit te komen. Al is t gewoon iedere keer wat zodat we zien dat ze t wel probeert.

Ik wil dit verder niet aan de grote klok hangen bij bv vrienden, tis iets idd tussen voornamlijk hun tweeen. vandaar dat ik t hier even vraag , wat jullie mening is.

En ben blij dat ik reacties heb gekregen :-)
Lijkt me niet zo ingewikkeld hoor als hij je hulp wilt bij het bedenken van een plan om het geld terug te krijgen dan mag je je er dus mee bemoeien.

Maar ik zou geen contact opnemen met de ex, dat vindt ik dan weer de taak van je partner.
Afbetalingsregeling treffen. Als daar niet aan voldaan wordt, in gebreke stellen en als die hersteltijd overtroffen wordt een procedure beginnen. 8000 euro is veel geld, daar kan je wel 4 superdeluxe babykamers voor kopen! of een luxe babykamer en een leuk autootje of....doelen genoeg voor dat geld!
quote:toffifee schreef op 18 september 2008 @ 11:15:

[...]

Hoezo ouderwets? Nou noem mij maar ouderwets. Mijn mans geld is mijn geld en mijn geld is zijn geld.Ieder doet het op zijn manier. Ik zou echt niet moet DENKEN aan een dergelijke constructie!
quote:Maricke schreef op 18 september 2008 @ 10:53:

[...]

Exact! Waar bemoei je je eigenlijk mee? Het zijn jouw zaken niet!

Wat reageer jij fel zeg. Je zou gaan denken dat je de ex bent

Ik vind het wel haar zaken. Ze woont samen met de man, ze verwachten een kind samen. Met ¤ 8000 kan je heel veel babyspullen kopen hoor. Kan me voorstellen dat hij toch ook wel zal inzien dat dit nuttiger is dan het sponsoren van zijn ex vriendin. ( en nee, ik zeg niet dat je ¤ 8000 aan babyspullen moet geven).

Zij hebben samen een toekomst nu en een centje voor moeilijke tijden is dan nooit weg. De ex heeft al 5 jaar de tijd gehad, goed dan, terugbetalen nu.

Vriend en ik hebben ooit geld geleend van zijn ouders. Is op papier gezet, met een uiterste datum waarop het terugbetaald moest zijn. En dat waren zijn ouders! Laat staan een ex!
Ik zou me er zeker aan ergeren dat ze blijkbaar wel naar allerlei feestjes gaat, maar te beroerd is om een regeling met je vriend te treffen.

Ouderwets of niet, maar als je een kindje verwacht kunnen jullie allebei de centen goed gebruiken. Dus ik vind dat je hem best een schop onder z'n kont mag geven, zodat hij erachteraan gaat.

Als zijn ex onwillig blijft om te betalen, zou je het voor de rechter moeten brengen. Alleen op deze manier is het af te dwingen door middel van eventueel loonbeslag. Nu weet ik niet wat die ex verdient, maar daaruit kun je afleiden of deze procedure zin heeft, want dit kost immers ook een hoop geld.

Succes!
quote:Maricke schreef op 18 september 2008 @ 10:53:

[...]

Exact! Waar bemoei je je eigenlijk mee? Het zijn jouw zaken niet!

Waar bemoei jij je eigenlijk mee? Nou, met haar vriend die binnenkort de vader van haar kind is. Reden genoeg om zich met zijn zaken te bemoeien lijkt me. Wat een vage reactie zeg.

En dat heeft trouwens niks met ouderwets zijn te maken. Mijn vriend en ik houden ons geld ook gescheiden, behalve 1 gezamenlijke rekening voor de vaste lasten. Maar als mijn vriend nog zo'n bedrag moest krijgen, van een ex nog wel, dat hij (en ik) heel graag voor een toekomstige baby willen gebruiken, dan bemoeide ik me er ook mee. En dan niet in de zin dat ik die ex zou bellen o.i.d, dat mag hij zelf doen. Maar mijn vriends problemen zijn ook mijn problemen en daar zou ik hem te allen tijde mee proberen te helpen.
quote:Maricke schreef op 18 september 2008 @ 10:58:

[...]

Hoezo is dat geld van hen samen? Het is ZIJN geld en omdat zij toevallig met hem samenwoont maakt dat nog niet HAAR geld. Wat is dat voor ouderwetse gedachte!Het is inderdaad zijn geld, maar als hij beslist om dat geld (8000 euro!) cadeau te doen aan zijn ex in plaats van het aan zijn gezin te besteden, vind ik dat wel wat zeggen over hem.
Je vriend zal het toch echt zelf moeten oplossen. Misschien kan hij het beste in een serieus gesprek met haar zeggen dat jullie het geld hard nodig hebben en dat er iets moet worden geregeld. Ze kunnen vast een bedrag per maand afspreken. Die afspraak zou ik op papier zetten en haar daar ook aan houden.

Als je een duidelijke afspraak met elkaar hebt, hoeven jullie je er ook niet meer aan te ergeren dat ze wel lekker op vakantie gaat of naar feestjes.

En eh... heeft je vriend hiervan geleerd dat het uitlenen van een groot bedrag aan vrienden en (ex-) vriendinnen niet zo slim is?
quote:MamaVince schreef op 18 september 2008 @ 12:24:

[...]

Wat reageer jij fel zeg. \\:-)// SCHIJT AAN!
Vind ook dat het een zaak is tussen je vriend en zijn ex. Zou hem gewoon vragen wat hij er mee wil. En hem dan vragen om dat direct te doen en de zaak af te handelen òf het allebei te laten zitten verder. Is veel geld, maar soms is het lekkerder om het af te sluiten dan om elke keer wéér over dat geld te beginnen (en het in gedachten steeds te blijven uitgeven). Ik snap dat je het erg vee vind en het aan van alles zou kunnen en willen uitgeven, maar het is jouw geld niet. Eigenlijk is het gewoon geld dat er niet is / nooit geweest is.
quote:Maricke schreef op 18 september 2008 @ 12:49:

[...]

\\:-)// SCHIJT AAN!Tjongejonge, wat is jouw probleem zeg..
quote:Maricke schreef op 18 september 2008 @ 12:49:

[...]

\\:-)// SCHIJT AAN!

Dus.....

@ TO: Eigenlijk is dit een zaak tussen je vriend en zijn ex maar indirect raakt het jou ook omdat het over geld gaat wat jullie allebei op dit moment goed zouden kunnen gebruiken.

Misschien is het slim om het er nog eens met je vriend over te hebben en concreet een plan te gaan opstellen omdat er anders helemaal geen schot in de zaak zal komen.

Als er zwart op wit een document is waarin staat dat zijn ex hem geld schuldig is, dan zou ik haar een brief sturen en een betalingsregeling overeenkomen of een termijn instellen waarbinnen ze moet betalen. Op het moment dat ze dit niet doet, is ze in gebreke en komt ze niet na. Dit kan je dan weer gebruiken om verdere juridische stappen te ondernemen.

Succes in ieder geval!
hey!

Dit is inderdaad een lastige situatie, ik heb ook zoiets maar dan met míjn geld en míjn ex...

Tijdens onze relatie heeft hij van mij alles bij elkaar opgetelt 2000 euro geleend, die hij had beloofd terug te betalen (tijdens de relatie al). Nu is deze relatie al ongeveer 1 jaar over, maar de afspraak bleef staan dat hij me in termijnen zo snel mogelijk terug zou betalen, dit staat ook op papier.

Maar, meneer houdt zich totaal niet aan deze afspraak. We zijn nu dus al een jaar verder, en ik heb welgeteld 200 euro terug gekregen, een bedrag die hij volgens afspraak elke maand zou terugbetalen.

Nu ben ik erachter gekomen dat hij meer geld uitgeeft aan nutteloze dingen (DVD´s, uitgaan, zijn computer, enz) dan dat hij elke maand binnen krijgt. Ook is hij zijn huis uitgezet ivm het niet betalen van de huur. Hij heeft meerdere deurwaardes en incassobureau´s achter zich aanlopen, waar hij dikke schijt aan heeft, dus een advocaat op hem afsturen heeft mijns inziens ook weinig zin...

Voor de rest heb ik alles geprobeerd, aardig blijven, kwaad worden, negeren, het boeit hem niks.

Wat wel mijn ervaring is, is dat er meer schot in de zaak kwam toen ik nog aardig was, dan toen ik kwaad werd. Maar net als bij jou verhaal, is de irritatiegrens al snel bereikt als je ziet dat ze op vakanties gaat e.d., en wordt het aardig blijven steeds moeilijker...zeker als je het geld hard kunt gebruiken op het moment!
Ik had nooit zoveel reacties verwacht, maar zo zie je maar hoe verschillend meningen kunnen zijn. Mijn vriend is nu aan het werk, en ik heb hem verteld dat ik de vraag hier heb neergezet.. hij heeft t nu zelf ook gelezen. HIj kan niet reageren omdat hij niet lid is hier van viva

Maar we liggen wel op 1 lijn.

Hij heeft natuurlijjk ook een verleden met haar, en ik niet. Dus ligt het voor hem wat moeilijker.

Ik zie t ook iig echt niet als mijn geld, zie t meer als iets wat gewoon afgehandeld moet worden. En kijk als t zou gaan om een klein bedrag.... maar tis ook niet een bedrag waar je zomaar van zegt laat maar zitten.

En we zijn heel happy zo samen, en zo gelukkig omdat we nu zwanger zijn, en dat is ook t belangrijkste en dat besef ik heel goed

Tis ook wat iiritatie van mijn kant soms, omdat ik weet wat ze allemaal wel kan nog. En ik zelf vaak genoeg dingen laat om toch wat geld te kunnen sparen.

Ik wil t allemaal iig gewoon eerlijk blijven zien.
Ja kijk, dan vind ik het dus helemaal jouw zaak wel. Als je zelf al leuke dingen gaat laten, omdat de ex van je vriend met zijn geld de grote sier maakt.

Dat zou ik niet vinden kunnen en ik zou dan ook willen dat Vriend het geld terughaalt.

Moest het andersom zijn, dan zou ik ook willen dat mijn Vriend me dat geld laat terughalen.
Ex-vriend is mij eigenlijk nog geld schuldig, maar aangezien ik hem liever kwijt dan rijk ben, laat ik het voor wat het is en concentreer ik me op mijn leven NU.
Peas on earth!
Het is niet jouw geld, en zij heeft er feitelijk niks mee te maken dat jullie een kind krijgen. Dus, jouw vriend moet ballen kweken en er wat aan doen. Persoonlijk zou ik alleen maar heeeeel hard lachen als de nieuwe vriendin van ex geld komt eisen. En als ik dan hikkend van de lach een beetje op adem zou komen zou het laatste wat ze van me hoorde (begeleid door een dichtzwaaiende deur voor de neus) "Waar bemoei jij je mee?!".

Waarschijnlijk niet het antwoord dat je wil, maar zo zit het wel. Jouw vriend moet het oplossen en jullie kind lijkt me een goede reden voor wat ruggegraat is het niet?

Aanvulling: Neen, ik ben ex niks schuldig, hij mij wel. Maar ik ben volwassen en dat hoeft niemand anders voor mij op te lossen. Ook geen evt. nieuwe vriend. Zou me kapot schamen als ik het een ander liet doen...
Minny: Weet niet hoe vaak ik nu moet zeggen dat t ook niet mijn geld is.... en waar staat dat ik geld kom eisen??

mijn vriend heeft trouwens ballen genoeg hoor, en ik kan t weten :-) dus die hoeft hij niet te kweken.

Vroeg hier gewoon wat andere zouden doen in deze situatie, en met deze situatie bedoel ik niet de situatie die jij hier creeert. Want je trekt t behoorlijk uit zn verband... zou dus eerst even goede ogen kweken..... en goed lezen wat er nu staat.
Uh, maar Minny, ze zegt toch ook nergens dat ze op hoge poten naar mevrouw ex gaat om eigenhandig dat geld even op te halen? Tuurlijk moet haar vriend het oplossen, ze vraag hier alleen maar om tips ed. En by the way; ik zou niet hikken van de lach als mijn ex nog 8000 euro van me moest hebben, dan zou ik me juist kapot schamen.
ja snap je wel, nu. toch goed idee om het haar in termijnen te laten betalen? is heel schappelijk denk ik. of doet ze daar moeilijk over? of heeft hij dat nog niet geprobeerd?
Als hij ballen heeft....waarom moet jij dan een topic openen over dat geld? Tis maar een vraag hoor.

Mijn leesvermogen is overigens uitstekend:

Jouw vraag was of je je er mee mag bemoeien. Mijn antwoord: Het mag wel hoor, alles mag, het is alleen niet zo'n goed plan. Tenzij je jezelf belachelijk wil maken natuurlijk. Dan zou ik zeggen: Ga je gang.

Maar als je dat er niet uit kon halen dan zou ik als ik jou was samen met je vriend (oog)ballen gaan kweken. Volg je eigen advies op.

@Fausto: Ik zou wel hikken van de lach als iemand waar ik helemaal niks mee te maken heb mij om geld komt vragen wat iemand anders mij geleend had. Dat ze er toevallig mee in bed ligt betekent niet dat ik er iets mee te schaften heb.
quote:Fausto schreef op 18 september 2008 @ 15:26:

En by the way; ik zou niet hikken van de lach als mijn ex nog 8000 euro van me moest hebben, dan zou ik me juist kapot schamen.Helemaal mee eens.
quote:minny schreef op 18 september 2008 @ 15:33:

Als hij ballen heeft....waarom moet jij dan een topic openen over dat geld? Tis maar een vraag hoor.

Mijn leesvermogen is overigens uitstekend:

Jouw vraag was of je je er mee mag bemoeien. Mijn antwoord: Het mag wel hoor, alles mag, het is alleen niet zo'n goed plan. Tenzij je jezelf belachelijk wil maken natuurlijk. Dan zou ik zeggen: Ga je gang.

Maar als je dat er niet uit kon halen dan zou ik als ik jou was samen met je vriend (oog)ballen gaan kweken. Volg je eigen advies op.

@Fausto: Ik zou wel hikken van de lach als iemand waar ik helemaal niks mee te maken heb mij om geld komt vragen wat iemand anders mij geleend had. Dat ze er toevallig mee in bed ligt betekent niet dat ik er iets mee te schaften heb.Tja, nogmaals; ik zou me echt kapot schamen als een eventuele nieuwe vriendin van mijn ex geld kwam halen, waar mijn ex terecht recht op heeft. Dat zij het komt halen is misschien sneu, maar dat ik nog 8000 euro moet betalen aan hem en dat pertinent weigert is nog veel sneuer.
En zorg dan dat je inderdaad niks meer met je ex en zijn nieuwe vriendin te schaften hebt en betaal gewoon netjes je schuld af.

('je' is uiteraard algemeen bedoeld)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven