Wie herkent dit? Mensen die zichzelf hoogbegaafd noemen.

09-10-2022 23:41 877 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat mij opvalt, is dat vaak wanneer ik leuke interessante mannen leer kennen, hun vaak aangegeven ‘hoogbegaafd’ te zijn.
Zodanig dat ik er nu maar eens een topic over aanmaak..
Een diagnose meestal door henzelf gesteld .
Want vraag ik erop door dan is er geen duidelijke onderbouwing door een derde professionele gemaakt.
En ik denk dan ‘wat doet het ertoe?’
Waarom komt dit zo snel ter sprake?
Het geeft me eerlijk gezegd ook het gevoel dat ik in waardering ervan moet zijn.
Terwijl het meteen een soort machtsstrijd lijkt te zijn van ‘het bewijzen van jezelf’

Is dit een verkooptruc?
Een zelfoverschatting?
We willen ons immers allen speciaal voelen.
Het blijkt in ieder geval belangrijk voor hunzelf.
Wie herkent dit?
Met mannen of vrouwen uiteraard..
xynix schreef:
10-10-2022 08:32
Maar wel met extra gratis spaties!

:proud:
Alle reacties Link kopieren Quote
retrostar schreef:
10-10-2022 05:02
Ja natuurlijk "verkoopt" iedereen zichzelf. Of je het ermee eens bent of niet; zo werkt het. Kijk maar eens op Facebook en andere sociale media. Het is één grote tentoonstelling.

Iedereen verzamelt veren om in zijn tooi te steken. Degenen die zeggen dat niet te doen jokken. Voor hen is "bescheidenheid" of "slachtofferschap" dan weer een mooie veer.

In de regel gaan mensen alleen om met mensen binnen hun "klasse". Universitair opgeleiden zullen vrienden en andere relaties hebben in dezelfde kringen en zullen nooit de lager geschoolden echt leren kennen. En vice versa. Ze kennen elkaars werelden niet.
Eens. Vooral de 2e alinea. Ik gebruik zoiets ook wel eens, maar de jouwe is beter met de verentooi!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lavendel22 schreef:
10-10-2022 07:42
Er kan zeker wel een combi zijn net dat ze ook de adhd er bij kunnen hebben, tja ik heb genoeg in mijn omgeving die de combinaties hebben en dat hoogbegaafdheid en sommige gedragskenmerken op autisme lijken en dan een misdiagnose krijgen weet ik ook maar oke jij beter het beter helemaal prima.
Ja, er kan een combi zijn, maar jij schreef dat dat heel vaak zo is en dat is gewoon onzin.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Merys schreef:
10-10-2022 08:30
Wat heb jij toch tegen Solo zeg, zet d'r gewoon onder de negeer als je het niet trekt. Heel storend steeds, dat gezuig.
Ik heb niks tegen haar, des te meer tegen facepalms zo vroeg op de ochtend.

On topic, een collega van me zou zich ook zo omschrijven denk als in de OP. Het type ‘vol van zizchzelf, maar met een gevoelig hartje’. Hij krijgt genoeg aandacht wat het daten betreft, dus ook op dat potje past een deksel. Maar hij is wel een week van slag wanneer iemand er doorheen prikt :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
10-10-2022 08:12
en toch, is het ook wel weer raar (misschien calvinistisch? Hollands?) dat we wel de zaken benoemen, waar we last van hebben (blijkbaar mag je zelfs HB alleen noemen, als je een kind hebt, dat er last van heeft)

en niet als je gewoon de mazzel hebt, een goed stel hersenen te hebben. Dan is het opschepperig?
Raar dat we daar niet gewoon blij mee mogen zijn
Ik vergelijk het met mijn lengte.
Ik ben langer dan de meeste mensen. Dat is een feit, maar dat mag ook gewoon genoemd worden.
Ik heb ook een hoger IQ dan de meeste mensen. Maar dat is dan ineens weer opschepperig om te benoemen.
Terwijl het allebei feiten zijn.

En ondanks mijn lengte ben ik geen basketballer geworden en ondanks mijn hoge IQ heb ik niks bereikt in de maatschappij.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ex, met IQ gemeten 132 meen ik, sprak er nooit over. Vond het in zijn werk zelfs regelmatig irritant omdat best veel collega’s met ook zo’n IQ niet zo sociaal waren.
Toch kon ik het wel vaak merken omdat zijn snelheid van redenen en verbanden leggen echt wel op een ander niveau lag. Ik kan me dus wel voorstellen dat je een partner zoekt die daarin mee kan.
Je erop voorstaan vind ik niet getuigen van een hele hoge intelligentie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Merys schreef:
10-10-2022 08:30
Wat heb jij toch tegen Solo zeg, zet d'r gewoon onder de negeer als je het niet trekt. Heel storend steeds, dat gezuig.
Het ligt dus niet aan mij, thx.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
freekenkaat schreef:
10-10-2022 08:47
omdat best veel collega’s met ook zo’n IQ niet zo sociaal waren.
En hoeveel collega's met een lager IQ waren óók niet zo sociaal?

Ik snap de neiging van sommige mensen niet om eigenschappen van iemand met een hoger IQ onder een vergrootglas te leggen en minpunten te gaan zoeken en benadrukken.

Vooral aan dat sociale wordt bij een IQ >130 haast meer belang gehecht dan bij een IQ van 115.
Solomio schreef:
10-10-2022 08:48
Het ligt dus niet aan mij, thx.

Het ligt niet aan jou, het valt op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Merys schreef:
10-10-2022 08:27
Sorry hoor, maar je lult uit je nek. Zonder komma's en punten ook.
Dan leg je dat toch even vriendelijk uit.
:roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herken het wel en ik vond het ook heel
raar toen ik het hoorde. Ik heb twee mensen in mijn omgeving die dat van zichzelf denken, maar nooit een diagnose hebben gehad. Een daarvan is een vriendin en zij gaat er zelfs voor naar een coach.

Wat mij opvalt en wat ik erover denk is dat beide personen onzeker zijn. Ze hebben hun studie niet afgemaakt of er meer dan tien jaar over gedaan. Ze zijn niet ‘geslaagd’ op carriere gebied. Kunnen hun baan niet vasthouden en weten niet wat ze willen.

Misschien voelen ze zich niet helemaal gelukkig en zoeken ze daar een reden voor. Makkelijk en interessant om het dan op hoogbegaafdheid te gooien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Skellar schreef:
10-10-2022 09:01
Ik herken het wel en ik vond het ook heel
raar toen ik het hoorde. Ik heb twee mensen in mijn omgeving die dat van zichzelf denken, maar nooit een diagnose hebben gehad.

En het mooie is, als ze wèl hoogbegaafd getest zouden zijn, is er wel iets anders waardoor je denkt dat het nooit kan kloppen :)
Ik denk niet dat ik ooit irl iemand ben tegengekomen die claimt hoogbegaafd te zijn.
Mijn man en ik hebben wel allebei een hoog IQ maar zijn nou niet bepaald supersuccesvol in het oog van de maatschappij. Het heeft vrij weinig met opleidingsniveau te maken.

Ik kan me voorstellen, wat iemand anders ook schrijft, dat je als je date een partner zoekt die redelijk op hetzelfde niveau zit, maar dat merk je ook wel zonder het expliciet te benoemen.

Ik ben het wel eens met Solo dat het gewoon een kenmerk is waar je geen invloed op hebt en waar dus ook geen waardeoordeel aan zou moeten hangen.
Maar veel mensen ervaren het als pocherij, dus ik zou nooit het gespreksonderwerp die kant op sturen. Als iemand het me direct vraagt zeg ik het wel gewoon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
10-10-2022 08:46
Ik vergelijk het met mijn lengte.
Ik ben langer dan de meeste mensen. Dat is een feit, maar dat mag ook gewoon genoemd worden.
Ik heb ook een hoger IQ dan de meeste mensen. Maar dat is dan ineens weer opschepperig om te benoemen.
Terwijl het allebei feiten zijn.


Maar dat is vaak juist het punt, mensen die het over hun IQ hebben relateren dat meestal niet aan hun maatschappelijke positie (daar heb je je baan voor, je geld, je dure huis), maar meer aan waar zij als mens onder de mensen staan. En dat kan dan nog steeds opschepperig over komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
10-10-2022 08:46
Ik vergelijk het met mijn lengte.
Ik ben langer dan de meeste mensen. Dat is een feit, maar dat mag ook gewoon genoemd worden.
Ik heb ook een hoger IQ dan de meeste mensen. Maar dat is dan ineens weer opschepperig om te benoemen.
Terwijl het allebei feiten zijn.

En ondanks mijn lengte ben ik geen basketballer geworden en ondanks mijn hoge IQ heb ik niks bereikt in de maatschappij.
Pas op mijn 30e ongeveer werd voor het eerst een keer mijn IQ gemeten, daarna nog een paar keer. Meestal werkgerelateerd: HB.
Maar ik heb daar nooit echt iets van gemerkt. Ik werk niet bij de Nasa ofzo
Lila-Linda schreef:
10-10-2022 08:12
en toch, is het ook wel weer raar (misschien calvinistisch? Hollands?) dat we wel de zaken benoemen, waar we last van hebben (blijkbaar mag je zelfs HB alleen noemen, als je een kind hebt, dat er last van heeft)

en niet als je gewoon de mazzel hebt, een goed stel hersenen te hebben. Dan is het opschepperig?
Raar dat we daar niet gewoon blij mee mogen zijn
Eerlijk gezegd heb ik vaak het idee dat er problemen spelen als mensen getest hoogbegaafd zijn, anders was er vaak geen aanleiding tot testen. Er zijn ook veel mensen met waarschijnlijk een hoog iq die zichzelf niet als hoogbegaafd beschouwen. Niet alle hb’ers lopen tegen problemen aan op school.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja, als het een keer ter sprake komt en je zegt dat je heel intelligent bent, dan weet je dat best wel wat mensen vinden dat je opschept. Of het kan niet zo zijn, want je bent helemaal niet goed in X of Y.

Het grootste nadeel van dat het bekend is dat je intelligent is, dat ben de lat ineens bizar hoog gaat leggen. Je mag ineens geen fouten meer maken, je moet overal goed in zijn en het moet ook nog eens 3x sneller zijn!

Ik heb vwo gedaan en ik ben vooral een beta. Taal vond ik maar ingewikkeld en begreep ook gewoon niet hoe ik dat mijzelf het beste aan moest leren. Ik haalde dus gewoon dikke onvoldoendes (die ik compenseerde met lees en luistertoetsen). Door een bepaalde leraar regelmatig op mijn slechte cijfers aangesproken. Want als je geen voldoendes kunt halen voor zijn vak, dan hoor je niet op het vwo thuis...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een vroegere vriendin van me haalde vaak aan dat haar vader en nichtje hoogbegaafd zijn en dat zij zelf bovengemiddeld intelligent was. Ik vroeg me vaak af waarom je dat dan denkt steeds te moeten verkondigen. Ik houd het erop dat het onzekerheid is ofzo.

Partner van een vriendin van me doet dat ook vaak, maar ik denk dat dat is om zijn eigen tekortkomingen en frustraties af te dekken.

Opscheppen; of beter gezegd "overcompenseren", vind ik een onaantrekkelijke eigenschap bij mensen. Zeker bij een date.
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
10-10-2022 09:09
Eerlijk gezegd heb ik vaak het idee dat er problemen spelen als mensen getest hoogbegaafd zijn, anders was er vaak geen aanleiding tot testen. Er zijn ook veel mensen met waarschijnlijk een hoog iq die zichzelf niet als hoogbegaafd beschouwen. Niet alle hb’ers lopen tegen problemen aan op school.
Hangt er een beetje van af. Toen ik afstudeerde van de middelbare school in België, kreeg ieder kind een IQtest om te kijken of je de gewenste vervolgopleiding cognitief wel aan kon. Dat is al meer dan 20 jaar geleden dus ik weet niet of ze dit nog doen. Maar mijn "lichting" weet dus wel of ze hoogbegaafd zijn of niet (of in ieder geval ooit geweest waren op hun 18de aangezien het ook wel een momentopname is). Ook als je in België solliciteert bij de overheid krijg je een IQ test voor je kiezen, dus als je in dit werkveld zit, krijg je regelmatig een update. Geen idee hoe dit in Nederland werkt trouwens.

Ik herken de OP trouwens niet met hoogbegaafdheid. De mensen waarvan ik weet dat ze hoogbegaafd zijn, zijn mensen die op dit moment worstelen met carrière, gezin, vrienden of hoogbegaafd kind en dan wordt dat met enige schroom besproken. Ik herken het wel met hooggevoeligheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
10-10-2022 09:09
Eerlijk gezegd heb ik vaak het idee dat er problemen spelen als mensen getest hoogbegaafd zijn, anders was er vaak geen aanleiding tot testen. Er zijn ook veel mensen met waarschijnlijk een hoog iq die zichzelf niet als hoogbegaafd beschouwen. Niet alle hb’ers lopen tegen problemen aan op school.
klopt
en door ons schoolsysteem, zit je al snel in een klas met mensen met ongeveer gelijke intelligentie, dus merk je ook de verschillen niet zo

Maar het blijft raar, dat we het geheim houden
Ik heb toch best veel gedeeld op dit forum, maar mijn IQ is goed bewaard geheim :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
10-10-2022 09:26
klopt
en door ons schoolsysteem, zit je al snel in een klas met mensen met ongeveer gelijke intelligentie, dus merk je ook de verschillen niet zo

Maar het blijft raar, dat we het geheim houden
Ik heb toch best veel gedeeld op dit forum, maar mijn IQ is goed bewaard geheim :)
Ja, want uit jouw manier van posten kunnen we ook niet een klein beetje afleiden waar jouw IQ ongeveer zit. :roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, ik herken dit niet uit mijn eigen dating omgeving of ervaringen. Wel veel die opscheppen over hoeveel landen ze al gezien hebben of hoeveel talen ze spreken. Of bergen foto's van hun mooie auto's of iets dergelijks. Maar heb er nog nooit een gedate of gesproken die beweerde hoogbegaafd te zijn.

Ik vind mezelf best wel street smart en ik ben goed in mensen lezen en situaties inschatten en kan heel goed schrijven in een andere taal maar zou mezelf echt nooit omschrijven tegen een date als super slim ofzo. Ik heb Mavo gedaan en had Havo advies maar ja ik kan niet goed leren dus werd het Mavo.

Je hoeft me dan weer niet te vragen om een puzzel op te lossen of een lastige rekensom want daar taai ik af. Ook kan ik nog geen IKEA kastje in elkaar zetten omdat ik het gewoon niet zie hoe dat werkt ( en het boeit me ook niet ).
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is eigenlijk heel logisch met hoogbegaafdheid: als je het benoemt schep je op en ben je het niet. Als je denkt het te zijn, maar je bent niet getest, ben je het niet. Als je weet het te zijn, maar niet uitmuntend presteert, ben je het niet, en als je weet het te zijn, maar niet sociaal bent afgestemd op de massa, ben je autistisch. Eigenlijk is iedereen gewoon normaal, je hebt er alleen wat idioten tussen zitten die dènken dat ze cognitief afwijken, maar als we allemaal maar hard genoeg roepen wat een onzin dat is óf dat ze eigenlijk gewoon een stoornis hebben, krijgen we ze wel in het gareel.
Solomio schreef:
10-10-2022 09:28
Ja, want uit jouw manier van posten kunnen we ook niet een klein beetje afleiden waar jouw IQ ongeveer zit. :roll:
Eerlijk gezegd niet, nee? Ik lees gewoon posts van iemand die duidelijk gestudeerd heeft en een hogere functie in het bedrijfsleven heeft. Maar verder niet anders dan elke willekeurige collega (ook allemaal wo) om me heen. Het zal toch niet dat die allemaal hoogbegaafd zijn?
anoniem_64099e414652c wijzigde dit bericht op 10-10-2022 09:35
1.98% gewijzigd
Thalas schreef:
10-10-2022 09:30
Het is eigenlijk heel logisch met hoogbegaafdheid: als je het benoemt schep je op en ben je het niet. Als je denkt het te zijn, maar je bent niet getest, ben je het niet. Als je weet het te zijn, maar niet uitmuntend presteert, ben je het niet, en als je weet het te zijn, maar niet sociaal bent afgestemd op de massa, ben je autistisch. Eigenlijk is iedereen gewoon normaal, je hebt er alleen wat idioten tussen zitten die dènken dat ze cognitief afwijken, maar als we allemaal maar hard genoeg roepen wat een onzin dat is óf dat ze eigenlijk gewoon een stoornis hebben, krijgen we ze wel in het gareel.

Je bent hoogbegaafd als dat uit een officiële test blijkt. Zo simpel is het toch?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven