Wie herkent dit? Mensen die zichzelf hoogbegaafd noemen.

09-10-2022 23:41 877 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat mij opvalt, is dat vaak wanneer ik leuke interessante mannen leer kennen, hun vaak aangegeven ‘hoogbegaafd’ te zijn.
Zodanig dat ik er nu maar eens een topic over aanmaak..
Een diagnose meestal door henzelf gesteld .
Want vraag ik erop door dan is er geen duidelijke onderbouwing door een derde professionele gemaakt.
En ik denk dan ‘wat doet het ertoe?’
Waarom komt dit zo snel ter sprake?
Het geeft me eerlijk gezegd ook het gevoel dat ik in waardering ervan moet zijn.
Terwijl het meteen een soort machtsstrijd lijkt te zijn van ‘het bewijzen van jezelf’

Is dit een verkooptruc?
Een zelfoverschatting?
We willen ons immers allen speciaal voelen.
Het blijkt in ieder geval belangrijk voor hunzelf.
Wie herkent dit?
Met mannen of vrouwen uiteraard..
Parella schreef:
10-10-2022 09:34
Je bent hoogbegaafd als dat uit een officiële test blijkt. Zo simpel is het toch?
Maar niet iedere hoogbegaafde is ooit getest.
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
10-10-2022 09:34
Eerlijk gezegd niet, nee? Ik lees gewoon posts van iemand die duidelijk gestudeerd heeft en een hogere functie in het bedrijfsleven heeft. Maar verder niet anders dan elke willekeurige collega (ook allemaal wo) om me heen. Het zal toch niet dat die allemaal hoogbegaafd zijn?
Nee, maar het is ook niet zo dat je helemaal niets kunt zeggen over iemands IQ aan de hand van posts.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Een hoog IQ betekent eigenlijk alleen maar dat je goed bent in het maken van IQ-tests.

Over het begrip IQ, wat het inhoudt, is niet eens consensus, dus uiteindelijk zegt het niks.

Ook weer de vergelijking met mijn lengte: soms is het een voordeel om lang te zijn, soms een nadeel. Meestal is het gewoin wat het is.

Geldt wat mij betreft voor IQ ook.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe sterk is überhaupt de correlatie tussen een hoog IQ en hoogbegaafdheid?
navyblue schreef:
10-10-2022 09:35
Maar niet iedere hoogbegaafde is ooit getest.

Dan weet je het dus niet. Wat is het probleem dan? Als je het vermoed en wil weten dan laat je je testen.
Solomio schreef:
10-10-2022 09:35
Nee, maar het is ook niet zo dat je helemaal niets kunt zeggen over iemands IQ aan de hand van posts.
Dat is zo. Maar het is nu ook weer niet zo dat we hier buitengewoon ingewikkelde problemen oplossen. Je goed kunnen verwoorden is maar één aspect natuurlijk.
Parella schreef:
10-10-2022 09:34
Je bent hoogbegaafd als dat uit een officiële test blijkt. Zo simpel is het toch?
Wat als uit de ene test een IQ van 128 blijkt, en uit een andere 131?
Ben je dan wel of niet hoogbegaafd?
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
10-10-2022 09:38
Hoe sterk is überhaupt de correlatie tussen een hoog IQ en hoogbegaafdheid?
Ook dat is een punt van discussie, maar een IQ boven 2 standaarddeviaties van het gemiddelde wordt als hoogbegaafd gezien door de meesten.
Voor sommigen hoort daar meer bij, o.a. bijv creatief kunnen denken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Parella schreef:
10-10-2022 09:38
Dan weet je het dus niet. Wat is het probleem dan? Als je het vermoed en wil weten dan laat je je testen.
Eens, als je het niet weet, moet je jezelf niet zo benoemen.
Fairway schreef:
10-10-2022 09:38
Hoe sterk is überhaupt de correlatie tussen een hoog IQ en hoogbegaafdheid?

Uhm... een iq boven de 130 is de definitie van hoogbegaafdheid.

Hoe wil je hoogbegaafdheid definiëren zonder meetinstrument? Of weet je een ander meetinstrument?
GreenLadyFern schreef:
10-10-2022 09:39
Wat als uit de ene test een IQ van 128 blijkt, en uit een andere 131?
Ben je dan wel of niet hoogbegaafd?

Dan heb je gewoon een iq van rond de 130. Wat is het probleem dan?
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 20-10-2022 01:22
4.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
10-10-2022 09:38
Hoe sterk is überhaupt de correlatie tussen een hoog IQ en hoogbegaafdheid?
Als je met je IQ test hoger scoort dan 97,5% vergeleken met de rest van de bevolking. Zo ongeveer vanaf een IQ van 130
Alle reacties Link kopieren Quote
GreenLadyFern schreef:
10-10-2022 09:39
Wat als uit de ene test een IQ van 128 blijkt, en uit een andere 131?
Ben je dan wel of niet hoogbegaafd?
Dat hangt van de test af. Als de standaarddeviatie bij beide tests 16 is ben je bij geen van beide HB.
Is de standaarddeviatie 14, dan ben je bij beide HB.
Is de standaarddeviatie 15 (wat bij bijv de WAIS zo is), dan ben je dus alleen bij die tweede test HB.

Vind je dat HB meer is dan alleen een hoog IQ, dan kun je op basis van deze getallen sowieso geen uitspraak doen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Parella schreef:
10-10-2022 09:41
Who cares? Serieus, dan heb je gewoon een iq van rond de 130. Wat is het probleem?
Gewoon ter illustratie dat een test niet alles zegt. Als je 128 test ben je niet hoogbegaafd, terwijl je de volgende dag misschien wel hoogbegaafd test. Er wordt nogal wat gewicht aan het testen gegeven; je mag alleen zeggen dat je hoogbegaafd bent als je getest bent, terwijl dat ook niet altijd alles zegt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lavendel22 schreef:
10-10-2022 07:02
Mijn partner is gediagnosticeerd met hoogbegaafdheid toen hij 15 was hij schept er nooit over op tegen andere mensen het heeft hem vooral in de weggezeten. Ik denk dat jij vooral met onzekere pipo s hebt te maken die complimentjes zitten te vissen en speciaal gevonden willen worden lastig ze vergeten dat bij hoogbegaafdheid ook vaak autisme bij zit niet altijd maar vaak wel.
Dat. Zeer onaantrekkelijk en wanneer iemand erover aan het opscheppen is trek ik het ook in twijfel.

Ik heb autisme en een hoog IQ. Over het algemeen vertel ik beide niet. Zogenaamd hoog functionerend autist, omdat ik zou kunnen meedraaien in deze wereld. Ondertussen voel ik me altijd onhandig, ongemakkelijk en vaak ook wel dom. De zinnen en woorden die in mijn hoofd komen pas ik altijd aan omdat ik er onzeker over ben, veel van wat ik weet vertel ik überhaupt niet omdat ik denk dat het mensen niet interesseert. Daarnaast ben ik in communicatie en taal gewoon echt niet goed. Mijn leven was absoluut makkelijker geweest als ik wat minder ‘speciaal’ was, niets om over op te scheppen of blij mee te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het interpreteren als "ik kom sociaal en emotioneel niet mee" en daar ook op doorvragen. Je wil immers daten met iemand die emotioneel ontwikkeld is en sociale capaciteiten heeft. Althans, dat zou ik willen.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
karootje81 schreef:
10-10-2022 09:23
Hangt er een beetje van af. Toen ik afstudeerde van de middelbare school in België, kreeg ieder kind een IQtest om te kijken of je de gewenste vervolgopleiding cognitief wel aan kon. Dat is al meer dan 20 jaar geleden dus ik weet niet of ze dit nog doen. Maar mijn "lichting" weet dus wel of ze hoogbegaafd zijn of niet (of in ieder geval ooit geweest waren op hun 18de aangezien het ook wel een momentopname is). Ook als je in België solliciteert bij de overheid krijg je een IQ test voor je kiezen, dus als je in dit werkveld zit, krijg je regelmatig een update. Geen idee hoe dit in Nederland werkt trouwens.

Ik herken de OP trouwens niet met hoogbegaafdheid. De mensen waarvan ik weet dat ze hoogbegaafd zijn, zijn mensen die op dit moment worstelen met carrière, gezin, vrienden of hoogbegaafd kind en dan wordt dat met enige schroom besproken. Ik herken het wel met hooggevoeligheid.
Een IQ-test of een capaciteitentest?

Ik heb voor verschillende werkgevers een capaciteitentest moeten doen. Dan wordt er middels een paar testen gekeken naar mijn capaciteiten. Maar het is geen echte intelligentietest. Voor een echte test ben je 2-2,5 uur bezig. Zo'n capaciteitentest vaak max 1 uur. Ik vind dat bij zo'n capaciteitentest vooral gekeken wordt naar het doorzien van verbanden. Niet of iemand goed kan rekenen of spellen.

Op de basisschool (NL) heb ik de reguliere Cito-test gedaan en ook nog een aanvullende intelligentietest. Bij die laatste werd dus wel gekeken naar spelling, verbanden, rekenen en ruimtelijk denken, daar was je ook wel een tijdje mee bezig. Maar dat was extra, de meeste scholen houden het bij de reguliere Cito-test.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Een IQ van rond de 130 is niet zó bijzonder en leidt ook helemaal niet altijd tot problemen of een aanleiding om het te testen.

Ik ken zoveel mensen die, waarschijnlijk of gemeten, een vrij hoog iq hebben. Ouders gestudeerd, gepromoveerd, zelf gestudeerd en al dan niet gepromoveerd. Als je geen problemen ondervindt dan voegt het niks toe om iets te meten of om het hoogbegaafd te noemen. Overigens kan je prima studeren en promoveren met een iq van 120 of 125. Dan ben je officieel niet hoogbegaafd maar hoe interessant is dat dan nog?

Het is zinvol om het iq te testen als je problemen ervaart. Als je door die informatie geholpen kan worden met bijvoorbeeld beter passend onderwijs.

Als dat helemaal niet speelt en je gaat gewoon lekker omdat je bijvoorbeeld al in een omgeving zit waar de verschillen niet zo groot zijn, dan is het een 'weetje', meer niet. En dan zie ik niet waarom je het zou vermelden tijdens dates.
Alle reacties Link kopieren Quote
Parella schreef:
10-10-2022 09:34
Je bent hoogbegaafd als dat uit een officiële test blijkt. Zo simpel is het toch?

Nee joh, gewoon volhouden dat het niet zo is en na twee jaar zeggen dat de iq test verlopen is en dat je niet meer hoogbegaafd bent. Probleem opgelost.
prive
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 20-10-2022 01:22
99.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Parella schreef:
10-10-2022 09:40
Uhm... een iq boven de 130 is de definitie van hoogbegaafdheid.

Hoe wil je hoogbegaafdheid definiëren zonder meetinstrument? Of weet je een ander meetinstrument?
Dat is volgens mij niet de meest geaccepteerde definitie van hoogbegaafdheid. Er is ook geen officiële definitie. IQ is slecht een meetinstrument dat kan wijzen op hoogbegaafdheid.

Hoogbegaafdheid is meer dan een hoge intelligentie (een IQ van minimaal 130). Het is namelijk een samenspel van diverse elementen, waaronder: aanleg, gedrag, persoonlijkheid en omgeving.
https://www.onderwijsconsument.nl/hoogbegaafdheid/
Alle reacties Link kopieren Quote
Hb bestaat uit meer dan alleen een IQ van 130.
het is ook een andere manier van beredeneren van dingen
andere manier van leren

Dit kan in de huidige onderwijsstructuur een hoop problemen opleveren omdat het aangebodenen niet past bij het denkproces.

Ik snap wel dat mensen aangeven bij kennismaken met een date dat ze hb zijn maar dat zijn wel intieme gesprekken dan. Als t in t voorstelrondje al op tafel gegooid wordt, zou ik er ook aan twijfelen.

Het is iig lang niet altijd handig, makkelijk en meer van dat.
Been there, done that, got the T-shirt.
Thalas schreef:
10-10-2022 09:52
Nee joh, gewoon volhouden dat het niet zo is en na twee jaar zeggen dat de iq test verlopen is en dat je niet meer hoogbegaafd bent. Probleem opgelost.
:-o Wat een school.
Alle reacties Link kopieren Quote
snug schreef:
10-10-2022 09:57
:-o Wat een school.
Meervoud. De manier waarop in het onderwijs wordt omgegaan met hoogbegaafde kinderen is een groot en wijdverspreid sociaal onrecht.
Alle reacties Link kopieren Quote
het is als met BMI, ook maar een meetinstrument om een beetje een indicatie te geven
zolang je geen absolute waarde hebt, blijft het een indicatie
zou best handig zijn, thermometer naar binnen je IQ wordt gemeten, of je geaardheid of waar je scoort binnen het ASS etc
Grote kans, dat het direct ook volledig misbruikt gaat worden.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven