Wie legt het me uit?
zondag 4 september 2022 om 14:33
Kortgezegd: Waar halen "vrouwen met een grote bek" toch de durf vandaan om zo te reageren?
Ik ben absoluut een conflictmijdend persoon. Ik heb mezelf geleerd om bepaalde confrontaties aan te gaan, maar altijd op een rustige manier, achteraf, als gesprek.
Ik voel een soort combinatie van verbijstering, bewondering en afkeer als ik sommige vrouwen, IRL of online, anderen zomaar boos de les zie lezen of uit zie schelden.
Mijn eerste prioriteit is altijd: "behoud van relatie en voorkom vijanden", maar het lijkt wel of zij zich daar nul zorgen om maken. Betekent dat dat ze een basisgevoel van veiligheid hebben wat ik niet heb? Zich ook "safe" voelen als ze "vijanden" hebben? Maar op wie vallen ze dan terug als ze hulp of steun nodig hebben, nu ze (in mijn optiek) mensen tegen zich in het harnas gejaagd hebben? Of is de grote bek een reflex in het moment zelf waar ze achteraf misschien spijt van hebben?
En wordt de wereld beter van hun gedrag, omdat ze (sorry voor het Engels) "not let other people get away with shit we are too cowardly to confront" óf maken ze hem juist minder goed en veilig omdat ze onnodig conflict & negativiteit de wereld inpompen?
Clickbaiterige samenvatting: Vrouwen met een grote bek: assertieve heldinnen of asociale viswijven?
Alle inzichten en ideeën zijn welkom, ook als je me uit wilt schelden
(wel graag met uitleg waar je de moed vandaan haalt
Ik ben absoluut een conflictmijdend persoon. Ik heb mezelf geleerd om bepaalde confrontaties aan te gaan, maar altijd op een rustige manier, achteraf, als gesprek.
Ik voel een soort combinatie van verbijstering, bewondering en afkeer als ik sommige vrouwen, IRL of online, anderen zomaar boos de les zie lezen of uit zie schelden.
Mijn eerste prioriteit is altijd: "behoud van relatie en voorkom vijanden", maar het lijkt wel of zij zich daar nul zorgen om maken. Betekent dat dat ze een basisgevoel van veiligheid hebben wat ik niet heb? Zich ook "safe" voelen als ze "vijanden" hebben? Maar op wie vallen ze dan terug als ze hulp of steun nodig hebben, nu ze (in mijn optiek) mensen tegen zich in het harnas gejaagd hebben? Of is de grote bek een reflex in het moment zelf waar ze achteraf misschien spijt van hebben?
En wordt de wereld beter van hun gedrag, omdat ze (sorry voor het Engels) "not let other people get away with shit we are too cowardly to confront" óf maken ze hem juist minder goed en veilig omdat ze onnodig conflict & negativiteit de wereld inpompen?
Clickbaiterige samenvatting: Vrouwen met een grote bek: assertieve heldinnen of asociale viswijven?
Alle inzichten en ideeën zijn welkom, ook als je me uit wilt schelden

nowthen wijzigde dit bericht op 04-09-2022 14:40
2.58% gewijzigd
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
zondag 4 september 2022 om 16:00
Re seksistisch: ja, dat is me nu wel duidelijk - ga ik mee aan de gangLaFolie schreef: ↑04-09-2022 15:54Wat een rare seksistische denkbeelden heb je. Ik sta wel bekend als redelijk viswijf en ga conflict niet uit de weg. Zéker met boomermannen niet, die vreet ik als ontbijt.
Maar schelden/weinig inhoud veel volume heeft daar niet zoveel mee te maken. Altijd kalm, doch duidelijk.
Vijanden maken, mwah. Sommige mensen trekken zich conflict allicht zeer persoonlijk aan en zien dat dan direct als vijand voor het leven, maar dat herken ik niet echt moet ik zeggen.
Re vetgemaakte zin: Precies hier heb ik heel veel vragen over, want dit is voor mij een volledig onbekend gebied.
Niemand heeft mij dit ooit voorgedaan of laten zien hoe dit moet/werkt, dus vandaar de misschien vreemd lijkende vragen.
Ervaar je een dergelijk conflict als "iets akeligs wat je liever niet doet maar ff doorbijten want eindresultaat is het waard" of vind je het makkelijk of zelfs wel een sport/leuk? Als in, hoeveel moet je in jezelf overwinnen om dat aan te gaan? Voor mij zou dat nl een hele zure appel zijn, waar ik in uiterste gevallen wel doorheen bijt, maar liever niet. En hoe reageren die boomermannen (of sowieso je ontvangers) terug? Nemen ze de boodschap aan, is er gedragsverandering? Of krijg je een reactie?
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
zondag 4 september 2022 om 16:19
Je op is lang niet zo seksistisch als sommigen je willen laten geloven. Het is hooguit een uiting hoe seksisme jouw houding bepaald. Voor jou zijn er regels hoe je als vrouw zou moeten reageren en dat is iets wat je best eens bij jezelf kan toetsen.
Ik kan a,b en c aankruisen
A. je hebt mensen die echt nooit verder komen dan bepaalde one-liners i.c.m. simpel woordgebruik en agressieve toon, dat negeer ik dus gewoon. "dom geboren en niks bijgeleerd" noemde mijn oma dat en niet de moeite waard.
B. Als ik mensen, uit voorbeeld A., niet kan ontwijken en negeren niet meer lukt. Ik zal dan altijd eerst kiezen voor luisteren, vragen stellen en uitleg. Er kunnen heel veel redenen zijn waarom iemand zich gedraagt als A. of iemand heeft niet in de gaten dat het A.-gedrag nooit het resultaat zal hebben wat iemand zoekt.
C. Als ik A en B geprobeerd heb maar iemand doet het gewoon want "het interesseert me geen reet wat jij vindt" houding. Dan behandel ik iemand zoals die persoon dat ook doet. Ik ben niet bang voor confrontaties, ook niet fysiek en met een beetje mazzel dringt het dan bij iemand door hoe vervelend hun gedrag en taalgebruik eigenlijk is.
A. je hebt mensen die echt nooit verder komen dan bepaalde one-liners i.c.m. simpel woordgebruik en agressieve toon, dat negeer ik dus gewoon. "dom geboren en niks bijgeleerd" noemde mijn oma dat en niet de moeite waard.
B. Als ik mensen, uit voorbeeld A., niet kan ontwijken en negeren niet meer lukt. Ik zal dan altijd eerst kiezen voor luisteren, vragen stellen en uitleg. Er kunnen heel veel redenen zijn waarom iemand zich gedraagt als A. of iemand heeft niet in de gaten dat het A.-gedrag nooit het resultaat zal hebben wat iemand zoekt.
C. Als ik A en B geprobeerd heb maar iemand doet het gewoon want "het interesseert me geen reet wat jij vindt" houding. Dan behandel ik iemand zoals die persoon dat ook doet. Ik ben niet bang voor confrontaties, ook niet fysiek en met een beetje mazzel dringt het dan bij iemand door hoe vervelend hun gedrag en taalgebruik eigenlijk is.

zondag 4 september 2022 om 16:28
Re: vet. precies. Ik heb door dat mijn eerste reflex seksistisch zou kunnen zijn, en probeer nu te onderzoeken hoe & wat dat precies werkt.DingDong schreef: ↑04-09-2022 16:19Je op is lang niet zo seksistisch als sommigen je willen laten geloven. Het is hooguit een uiting hoe seksisme jouw houding bepaald. Voor jou zijn er regels hoe je als vrouw zou moeten reageren en dat is iets wat je best eens bij jezelf kan toetsen.
Mooi ABC stappenplan

Re; niet bang voor confrontaties, ook niet fysiek... Daar zit het hem bij mij misschien wel het meeste. "Straks gaan ze me slaan". Vermoedelijk nooit overwonnen angst uit kindertijd. Zat laatst te mijmeren over wat ik "sociale algoritmes" zou willen noemen: Als X gebeurt, doe dan Y.
En ik heb er heel veel geleerd, maar dus nul voor confrontatie/conflict. Dus dan wordt het een soort "Als X, dan ??" en dan bevries ik en krijg ik een error-melding. Ik weet gewoon niet hoe die stappen daarna eruit zien.
zondag 4 september 2022 om 16:31

zondag 4 september 2022 om 16:31
Juist de mensen die heel 'voorzichtig' zijn opgevoed op dit vlak hebben er moeite mee als een ander assertiever is.
Ik moest daar erg aan wennen bij mijn schoonfamilie. Enorm conflictvermijdend, meningsverschillen of discussies mochten niet bestaan, alles voor de lieve vrede. Ik kom uit een gezin waar ronduit bot op elkaar gereageerd wordt en zelden een blad voor de mond wordt genomen. Ook verre van ideaal..
Ik werd als erg fel ervaren als ik een afwijkende mening had over iets wat in het nieuws was bijvoorbeeld. Alleen al zeggen 'ik ben het daar niet mee eens' werd al als enorm onprettig ervaren.
Mensen die de lieve vrede bewaren voelen zich in mijn ervaring ook veel sneller persoonlijk aangevallen.
Ik moest daar erg aan wennen bij mijn schoonfamilie. Enorm conflictvermijdend, meningsverschillen of discussies mochten niet bestaan, alles voor de lieve vrede. Ik kom uit een gezin waar ronduit bot op elkaar gereageerd wordt en zelden een blad voor de mond wordt genomen. Ook verre van ideaal..
Ik werd als erg fel ervaren als ik een afwijkende mening had over iets wat in het nieuws was bijvoorbeeld. Alleen al zeggen 'ik ben het daar niet mee eens' werd al als enorm onprettig ervaren.
Mensen die de lieve vrede bewaren voelen zich in mijn ervaring ook veel sneller persoonlijk aangevallen.

zondag 4 september 2022 om 16:32
Voor mij zit er geen verschil in mannen of vrouwen die te keer gaan alsof ze een springveer in hun kont hebben zitten. (Agressief). Ik vind dergelijke mensen eerder lachwekkend dan dat ik ze serieus neem. Dat is voor mij ook een vorm van omgaan met een situatie.
Assertieve mensen vind ik vaak prettig in de omgang. Ik vind het what you see is what you get principe heel fijn. Liever recht in mijn gezicht iemands mening, wel graag op een respectvolle manier. Daarentegen achter mijn rug om veel bla bla en achterbaksheid, daar kan ik niets mee.
Misschien zit daar wel een verschil in bedenkt ik me net.
Dat laatste, veel bla bla bla en achterbaks, sneaky en bitchy. Dat ken ik idd wel tot op heden enkel van vrouwen. Dat is gedrag waar ik ook helemaal niets mee heb.
Assertieve mensen vind ik vaak prettig in de omgang. Ik vind het what you see is what you get principe heel fijn. Liever recht in mijn gezicht iemands mening, wel graag op een respectvolle manier. Daarentegen achter mijn rug om veel bla bla en achterbaksheid, daar kan ik niets mee.
Misschien zit daar wel een verschil in bedenkt ik me net.
Dat laatste, veel bla bla bla en achterbaks, sneaky en bitchy. Dat ken ik idd wel tot op heden enkel van vrouwen. Dat is gedrag waar ik ook helemaal niets mee heb.

zondag 4 september 2022 om 16:41
Dat weet je ook niet hoe het vervolg eruit ziet. Ieder mens is anders. Een greep uit de mogelijkheden ‘indien X dan Y, en Y is…’NowThen schreef: ↑04-09-2022 16:28Re: vet. precies. Ik heb door dat mijn eerste reflex seksistisch zou kunnen zijn, en probeer nu te onderzoeken hoe & wat dat precies werkt.
Mooi ABC stappenplan
Re; niet bang voor confrontaties, ook niet fysiek... Daar zit het hem bij mij misschien wel het meeste. "Straks gaan ze me slaan". Vermoedelijk nooit overwonnen angst uit kindertijd. Zat laatst te mijmeren over wat ik "sociale algoritmes" zou willen noemen: Als X gebeurt, doe dan Y.
En ik heb er heel veel geleerd, maar dus nul voor confrontatie/conflict. Dus dan wordt het een soort "Als X, dan ??" en dan bevries ik en krijg ik een error-melding. Ik weet gewoon niet hoe die stappen daarna eruit zien.
- ze geven je gelijk (want ze willen van het gezeik af zijn)
- ze geven je gelijk en als je dan wat vriendelijker wordt krijg je een verbale lel (de sarcastische conflictzoeker)
- ze gaan huilen (want dan zijn ze zielig want jij hebt ze aan het huilen gemaakt en dan mag je niets meer zeggen)
- ze gaan schreeuwen (type ‘hou me tegen!’)
- ze gaan omstanders erbij betrekken (in de hoop dat jij niet zit te wachten op een scène)
- ze lopen weg
- ze gaan de discussie aan
- ze schelden je verrot
- ze gaan dreigen (door op je af te lopen met gebalde vuisten en kin omhoog, blèrend: ‘Wat dan? Kom dan!’-> altijd nog een stap extra in hun richting, nog nooit meegemaakt dat eentje dan daadwerkelijk durft te meppen)
- ze zijn oprecht verbaasd over hetgeen jij zegt
- heel soms een ‘sorry ik heb een kutdag’
- ze staan met een mond vol tanden je aan te kijken
- ze maken een snibbige opmerking en draaien je hun rug toe
- ze moeten lachen (vaak door mannen, nog nooit meegemaakt met een vrouw)
- ze zeggen niet te snappen waarom je zo geagiteerd bent en willen weten waarom
- ze kleineren je door aan een ander te vragen ‘Snap jij wat dat wijf/mens mankeert?’
- ze proberen je belachelijk te maken (kleding, uiterlijk, je hond, je kind, je auto wat dan ook)
Meest voorkomende in mijn ervaring:
- zeggen het niet zo bedoeld te hebben zoals is overgekomen
- zeggen ‘da’s jouw probleem/moet jij weten’ en lopen weer verder
- snappen niet waarom iets een probleem is en willen weten waarom
zondag 4 september 2022 om 16:48
SUPER BEDANKT, dit is precies waar ik al een leven lang naar zoek.lemoos2 schreef: ↑04-09-2022 16:41Dat weet je ook niet hoe het vervolg eruit ziet. Ieder mens is anders. Een greep uit de mogelijkheden ‘indien X dan Y, en Y is…’
- ze geven je gelijk (want ze willen van het gezeik af zijn)
- ze geven je gelijk en als je dan wat vriendelijker wordt krijg je een verbale lel (de sarcastische conflictzoeker)
- ze gaan huilen (want dan zijn ze zielig want jij hebt ze aan het huilen gemaakt en dan mag je niets meer zeggen)
- ze gaan schreeuwen (type ‘hou me tegen!’)
- ze gaan omstanders erbij betrekken (in de hoop dat jij niet zit te wachten op een scène)
- ze lopen weg
- ze gaan de discussie aan
- ze schelden je verrot
- ze gaan dreigen (door op je af te lopen met gebalde vuisten en kin omhoog, blèrend: ‘Wat dan? Kom dan!’-> altijd nog een stap extra in hun richting, nog nooit meegemaakt dat eentje dan daadwerkelijk durft te meppen)
- ze zijn oprecht verbaasd over hetgeen jij zegt
- heel soms een ‘sorry ik heb een kutdag’
- ze staan met een mond vol tanden je aan te kijken
- ze maken een snibbige opmerking en draaien je hun rug toe
- ze moeten lachen (vaak door mannen, nog nooit meegemaakt met een vrouw)
- ze zeggen niet te snappen waarom je zo geagiteerd bent en willen weten waarom
- ze kleineren je door aan een ander te vragen ‘Snap jij wat dat wijf/mens mankeert?’
- ze proberen je belachelijk te maken (kleding, uiterlijk, je hond, je kind, je auto wat dan ook)
Meest voorkomende in mijn ervaring:
- zeggen het niet zo bedoeld te hebben zoals is overgekomen
- zeggen ‘da’s jouw probleem/moet jij weten’ en lopen weer verder
- snappen niet waarom iets een probleem is en willen weten waarom

zondag 4 september 2022 om 16:50
Precies dit, ik loop daar ook vaker tegenaan, je hebt mensen die liever voortsudderen om conflicten te vermijden dan opstaan als iets uit de hand loopt. Aan de ene kant vind ik daar wat van want zo verandert er nooit iets en aan de andere kant zie ik ook wel dat zij de basis zijn van "rustige" samenleving.GreenLadyFern schreef: ↑04-09-2022 16:31Juist de mensen die heel 'voorzichtig' zijn opgevoed op dit vlak hebben er moeite mee als een ander assertiever is.
zondag 4 september 2022 om 16:54
Ik ben als kind veel geslagen, fysieke pijn is erg tijdelijk en sneller vergeten dan de gedachte er achter. Een makkelijkere en leukere manier is om op een vechtsport te gaan om je lichaam beter te leren kennen en dat pijndrempels flink verhoogt kunnen worden.NowThen schreef: ↑04-09-2022 16:28Re: vet. precies. Ik heb door dat mijn eerste reflex seksistisch zou kunnen zijn, en probeer nu te onderzoeken hoe & wat dat precies werkt.
Mooi ABC stappenplan

zondag 4 september 2022 om 16:54
Je kunt nooit bij voorbaat uitstippelen hoe een ander zal reageren.
En dat zou je ook niet moeten willen overigens.
Er is ook een verschil in digitaal contact en contact in het echte leven. Dat werd hier eerder al uitgelegd. Digitaal (via app, e-mail, FB, forum) kun je veel schrijven, echter gaan gezichtsuitdrukking en intonatie verloren. Heel belangrijke onderdelen van communicatie. De kans op miscommunicatie is dan ontzettend groot.
En dat zou je ook niet moeten willen overigens.
Er is ook een verschil in digitaal contact en contact in het echte leven. Dat werd hier eerder al uitgelegd. Digitaal (via app, e-mail, FB, forum) kun je veel schrijven, echter gaan gezichtsuitdrukking en intonatie verloren. Heel belangrijke onderdelen van communicatie. De kans op miscommunicatie is dan ontzettend groot.

zondag 4 september 2022 om 16:55
En wat betreft ‘straks gaan ze mij slaan’:
Ik heb wat men noemt ‘haren op de tanden’. Ik kan op één hand tellen de keren dat iemand mij een duw/mep gaf. Één keer een vriendje die mij ineens tegen de grond duwde tijdens een discussie over welke film we zouden gaan kijken (heel onverwachts), één keer een vent die mij letterlijk uit de trein het perron op duwde omdat hij vond dat ik best over de mensen met buggy voor mij heen kon springen of zo (vooraf geen enkele interactie met die gast gehad, gelukkig kon een buggydrager mij nog net bij mijn arm grijpen en klapte ik niet vol op het perron met mijn smoelwerk) en laatst een kaakslag toen ik mij bemoeide met een agressieve volwassen vent die een jongen van een jaar of 15 klemreed met zijn scooter en aan het trappen was. De interactie vooraf was ‘Hey! Stoppen! Stop!’.
zondag 4 september 2022 om 16:56
zondag 4 september 2022 om 17:08
Ik ben heel duidelijk (meestal) in wat ik wil en wat ik vind. En dat is bijna altijd op een niet agressieve manier en ik scheld hoogst zelden. Lemoos zei het eerder ook, ook ik heb meegekregen dat je de kaas niet van je brood moet laten eten en dat je voor jezelf moet opkomen.
Ik weet ondertussen dat mensen mijn directheid wel eens lastig vinden, niet gewend zijn en er dus heel erg aan moeten wennen. Daar kan ik niks aan doen. Wel doe ik veel moeite om mijn grief of boodschap zo goed en acceptabel mogelijk over te brengen.
Het kan me niets schelen of ik daarmee in conflict kom met een man of een vrouw. De sekse doet niet ter zake.
Wel vind ik het lastiger als de betreffende persoon hoger in hiërarchie staat (op werk bijvoorbeeld).
En nee, ik vind ruzie maken echt niet leuk, schep er ook geen genoegen uit. Maar op enig moment is de maat bij mij vol, emmertje stroomt over en moet ik mijn mening/klacht/wens/grief/ whatever uiteindelijk ter sprake brengen.
Ik heb daarentegen geregeld wel last van conflictvermijders.
Ik weet ondertussen dat mensen mijn directheid wel eens lastig vinden, niet gewend zijn en er dus heel erg aan moeten wennen. Daar kan ik niks aan doen. Wel doe ik veel moeite om mijn grief of boodschap zo goed en acceptabel mogelijk over te brengen.
Het kan me niets schelen of ik daarmee in conflict kom met een man of een vrouw. De sekse doet niet ter zake.
Wel vind ik het lastiger als de betreffende persoon hoger in hiërarchie staat (op werk bijvoorbeeld).
En nee, ik vind ruzie maken echt niet leuk, schep er ook geen genoegen uit. Maar op enig moment is de maat bij mij vol, emmertje stroomt over en moet ik mijn mening/klacht/wens/grief/ whatever uiteindelijk ter sprake brengen.
Ik heb daarentegen geregeld wel last van conflictvermijders.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
zondag 4 september 2022 om 17:20
Om het maar even bot te zeggen: ik laat me niet in de bek schijten.
Als iemand denkt e.e.a. op een bepaalde manier te kunnen zeggen, prima. Dan krijg je hem ook terug. In the end, heb je er alleen maar jezelf mee als je alles opkropt. Ik zie er helemaal niet uit als een type die zoiets doet. Het voelt soms zo heerlijk om iemand dan volledig te verbazen. Heel slecht.
Laatst tijdens het autorijden zat iemand te drukken. En ik reed al 10 km harder dan toegestaan. Bij het stoplicht stond hij stil, deed zijn raampje naar beneden en begon te schelden dat hij haast had. Ik heb alleen maar gezegd, dat begrijp ik ouwe lul, je gaat al bijna de pijp uit. Heerlijk.
Edit: ik ben blijkbaar best wel een viswijf dan.
Maar het is wel pick your battles. Echt niet bij alles en iedereen.
Als iemand denkt e.e.a. op een bepaalde manier te kunnen zeggen, prima. Dan krijg je hem ook terug. In the end, heb je er alleen maar jezelf mee als je alles opkropt. Ik zie er helemaal niet uit als een type die zoiets doet. Het voelt soms zo heerlijk om iemand dan volledig te verbazen. Heel slecht.
Laatst tijdens het autorijden zat iemand te drukken. En ik reed al 10 km harder dan toegestaan. Bij het stoplicht stond hij stil, deed zijn raampje naar beneden en begon te schelden dat hij haast had. Ik heb alleen maar gezegd, dat begrijp ik ouwe lul, je gaat al bijna de pijp uit. Heerlijk.
Edit: ik ben blijkbaar best wel een viswijf dan.

Maar het is wel pick your battles. Echt niet bij alles en iedereen.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
zondag 4 september 2022 om 17:22
Dit onder de knie krijgen gaat heel bevrijdend voor je zijn. Niet meer drie stappen vooruitdenken en je gedrag aanpassen aan een seksistische verwachting of uit angst voor de eventuele gevolgen. Het hele idee dat vrouwen moeten zorgen voor een vriendelijke sfeer moet je overboord kieperen. Dan kun je eindelijk jezelf gaan zijn.
zondag 4 september 2022 om 17:33
Over het algemeen ben ik conflictvermijdend maar soms komt de innerlijke tokkie in mij naar boven. Laatste keer was toen ik in een smalle straat aan het inparkeren was. De meneer achter mij kon er niet langs, dus moest even wachten terwijl ik een tweede poging deed. Hij kwam wel steeds meer naar voren rijden en ik ging stug door met mijn poging. Toen hij toeterde ben ik gaan vragen wat er aan de hand was. Begon hij een hele verhandeling over dat ik bijna tegen hem aanreed. Ja duh, houd dan ook gewoon even afstand. Ik kan wel rijden. Toen ging hij nog even verder dat ik zeker met mijn kutauto niet tegen zijn Volvo moest rijden en anders goed verzekerd moest zijn blablabla. Achteraf baalde ik wel van mezelf dat ik was uitgestapt. Ik vergeet op zo’n moment een risico-inschatting te doen, hoewel de kans vrij klein is dat een oude kerel in een Volvo een honkbalknuppel bij zich heeft.
zondag 4 september 2022 om 17:50
Mee eens.Plakkies schreef: ↑04-09-2022 17:22Dit onder de knie krijgen gaat heel bevrijdend voor je zijn. Niet meer drie stappen vooruitdenken en je gedrag aanpassen aan een seksistische verwachting of uit angst voor de eventuele gevolgen. Het hele idee dat vrouwen moeten zorgen voor een vriendelijke sfeer moet je overboord kieperen. Dan kun je eindelijk jezelf gaan zijn.
Maar tegelijkertijd ben ik wel een groot fan van een vriendelijke sfeer. Niet als in sussen en onder het kleed vegen van wangedrag, maar wel een streven naar harmonie, anders vind ik er niks aan.

zondag 4 september 2022 om 17:56
Ik sta er ook ongeveer zo in. Ik heb zeker geen grote bek en zou echt nooit iemand uitschelden, ik vind schelden echt heel erg. Maar je hoeft je meestal niet af te vragen wat ik vind. Ik hou ook niet van ruzie, maar ik ben er ook niet bang voor.navyblue schreef: ↑04-09-2022 15:10Ik heb geen grote bek, maar ik ben niet conflict-vermijdend. Als me iets niet bevalt, dan zeg ik dat. Ik houd niet van ruzie, maar ik ben niet bang voor ruzie. Privé niet, en zakelijk ook niet. Wat gebeurt, gebeurt, maar ik zal me niet inhouden uit angst dat iets escaleert. Iemand de les lezen zal ik nooit doen, maar ik laat me zeker niet de les lezen.
Je verhaal over vijanden en je safe voelen herken ik totaal niet. Dat soort situaties zit ik niet in. Een meningsverschil met iemand leidt bij mij niet tot vijanden.
Als ik jou zo lees lijkt er veel agressie in je te zitten. Laat het ventiel eens los joh!
Ik maak me er niet zo druk over of ik vijanden maak, want mijn algemene ervaring is dat veel mensen het prettig vinden om te weten waar ze aan toe zijn. Veel mensen houden van duidelijkheid. Zelf voel ik me eerder onveilig bij mensen die niet eerlijk durven zeggen wat ze vinden, en sociaal wenselijke antwoorden geven. Dat zijn namelijk mensen van wie je nooit weet wat ze écht vinden en of ze wel echt menen wat ze zeggen. Daar kan ik weinig mee.
Kortom, to, het is niet zo zwart-wit als je in je OP schetst. Je kunt ook assertief en duidelijk zijn zonder een lompe scheldende hork te zijn.

zondag 4 september 2022 om 18:05
Als mensen een prettige onderlinge relatie hebben, is die harmonie niet zomaar verstoord. Ik heb onderwerpen waarover ik het met bepaalde vriendinnen niet eens ben. Dat veroorzaakt echt geen ruzie, wrijving, conflict of disharmonie. Het is gewoon een meningsverschil. Verstoort de harmonie geenszins hoor.
En als ik met mensen geen prettige onderlinge relatie heb, kan het me niet zoveel schelen. Dat scheelt ook enorm.
zondag 4 september 2022 om 18:10
NowThen schreef: ↑04-09-2022 16:00Re seksistisch: ja, dat is me nu wel duidelijk - ga ik mee aan de gang
Re vetgemaakte zin: Precies hier heb ik heel veel vragen over, want dit is voor mij een volledig onbekend gebied.
Niemand heeft mij dit ooit voorgedaan of laten zien hoe dit moet/werkt, dus vandaar de misschien vreemd lijkende vragen.
Ervaar je een dergelijk conflict als "iets akeligs wat je liever niet doet maar ff doorbijten want eindresultaat is het waard" of vind je het makkelijk of zelfs wel een sport/leuk? Als in, hoeveel moet je in jezelf overwinnen om dat aan te gaan? Voor mij zou dat nl een hele zure appel zijn, waar ik in uiterste gevallen wel doorheen bijt, maar liever niet. En hoe reageren die boomermannen (of sowieso je ontvangers) terug? Nemen ze de boodschap aan, is er gedragsverandering? Of krijg je een reactie?
Het is eigenlijk niet echt iets waar ik zo bij stil sta. Ik kwam er jong al achter, toen klasgenootjes mij wilden gaan pesten, dat ik verbaal miljoen keer sterker was en dat je tong echt wel een wapen kan zijn. Dus dat ben ik altijd blijven gebruiken.
Het moet het inderdaad wel waard zijn. In de praktijk betekent dat vaak dat er morele grenzen worden overschreden of dat iemand simpelweg onjuistheden verkondigt.
Dat laatste hebben die ouwe mannen ook zeker nogal een handje van, stug blijven volhouden en liegen terwijl ze gewoon fout zitten. Dat kun je natuurlijk gewoon op kalme toon onderuithalen als jij maar ten alle tijden goed onderbouwd bent. Dit is dan meer op zakelijk vlak zo.
Op ethisch vlak is dat natuurlijk een ander verhaal. Wat ik eigenlijk altijd wel goed vind werken tegen manboomers is "Henk, ik ben hier absoluut niet van gediend." Of ze een spiegel voorhouden. "Piet, wat een bijzonder gedrag vertoon je. Waar komt dit vandaan? Gaat het wel goed?" Dit gaat dan meer over mensen (mannen) die onbeleefd gedrag vertonen en wel over je heen denken te kunnen walsen. Die kunnen niet met emoties omgaan dus woeden direct ongemakkelijk en gaan onverstaanbaar brabbelen, waarna ze terugtrekken.
Er zijn vast betere manieren en ik schiet ook wel eens uit de bocht hoor (nooit zakelijk dan). Als iemand een meisje op straat lastigvalt (of mij) bijvoorbeeld kan ik niet kalm blijven, dan sta ik gewoon als een tokkie "PARDON? VIND JE DAT NORMAAL, HÈ? NOU?" te schreeuwen.
Geslagen ben ik pas 1 keer

"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in