Wij gaan scheiden

29-09-2025 11:39 131 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Mijn man en ik hebben vanmorgen hét gesprek gehad: we gaan scheiden.

Ik voel me verdrietig en opgelucht tegelijk. Verdrietig omdat het ons niet is gelukt en ik het voor ons kind van 7 zo graag anders had gezien. Opgelucht omdat onze relatie al jaren niet meer lekker liep en het onvermijdelijk werd.

Ons kind staat voor ons beide op de eerste plaats. We hebben geen ruzie en willen er alles aan doen om de scheiding (en het leven daarna) harmonieus te laten verlopen.
Ik heb me al redelijk ingelezen en informatie opgezocht. We hebben besproken dat ik (als alles lukt financieel gezien) ga verhuizen en we een co-ouderschap willen. We gaan nu op zoek naar een mediator.

Het lijkt me fijn om hier met mensen te praten die ervaring hebben met scheiden of op dit moment door hetzelfde gaan. Ik merk dat ik best veel vragen heb, zoals wanneer vertellen we het aan onze zoon en aan de familie en vrienden? Ik sta ik open voor praktische informatie en tips.

Liefs, Liquido
Ik heb al een mooie lijst met tips en informatie, bedankt daarvoor allemaal!

We hebben nog levensverzekeringen en mijn man heeft een beleggingsrekening voor (extra) pensioen. Ook deze dingen staan op de lijst om te bespreken. We hebben verschillende financieel adviseurs, voor onze vorige en huidige hypotheek, 1 voor de belasting(aangifte) en 1 voor pensioen die ons zo nodig advies kunnen geven.

Pfff wat een dag zo. Ik heb erg hoofdpijn door het huilen van vanmorgen en van alle regeldingen.
Voelt ook anders om kind om me heen te hebben nu we dit weten. Alles voelt anders en toch ook niet.
Solsol schreef:
29-09-2025 19:40
Dit is niet helemaal waar. Een ondertekend ouderschapsplan is een rechtsgeldig document (overeenkomst) en wel degelijk rechtsgeldig. En als je nu gehuwd of GP bent, dan zal hij straks door de rechter bekrachtigd worden.

Niet alles is rechtstreeks afdwingbaar maar uiteindelijk heel veel wel, en zal de rechter bij conflict het ook als uitgangspunt gebruiken als de afspraken redelijk zijn.
Maar wat als de omstandigheden veranderen en het kind 12 of ouder is, dan staat dat ouderschapsplan toch niet in beton gegoten?
Bloem1970 schreef:
29-09-2025 19:53
Zeker als je mans inkomen dus meer dan 4x zo hoog is, naar een advocaat/mediator, want dan heb je ook recht op partneralimentatie. Jullie hebben samen de afspraak gemaakt dat jij meer zorgt en hij meer werkt, dan heb je dus recht op partneralimentatie. Tenminste, als je inderdaad getrouwd bent.
Hoe wordt de zorgverdeling als jullie uit elkaar zijn? Mooi streven, weinig bso, maar partneralimentatie is tegenwoordig maar een beperkt aantal jaren. Dan zul jij toch ook meer moeten gaan werken. Of vader moet dus meer zorgen en dat kan al vanaf de scheiding, co-ouderschap is tegenwoordig de norm.

We zijn inderdaad getrouwd en zijn/waren bijna 20 jaar samen.

We gaan voor co-ouderschap.
Mijn man werkt volledig thuis en zorgt nu al voor onze zoon op de dagen dat ik werk. Dit willen we zo houden, zoon zal dan waarschijnlijk doordeweeks 3 nachten bij ons beide slapen en dan om het weekend 1 nacht.
Candy schreef:
29-09-2025 20:09
Maar wat als de omstandigheden veranderen en het kind 12 of ouder is, dan staat dat ouderschapsplan toch niet in beton gegoten?
Wat er is afgesproken qua omgang enzo wel redelijk in beton gegoten.

Wat je hebt afgesproken over schermen, verjaardagen, nieuwe partners enzovoort dat kan je ex aan zijn laars lappen.
LiquidoNarcotic schreef:
We zijn inderdaad getrouwd en zijn/waren bijna 20 jaar samen.

We gaan voor co-ouderschap.
Mijn man werkt volledig thuis en zorgt nu al voor onze zoon op de dagen dat ik werk. Dit willen we zo houden, zoon zal dan waarschijnlijk doordeweeks 3 nachten bij ons beide slapen en dan om het weekend 1 nacht.
Dus je ex krijgt meer dan 50%? Dat heeft ook gevolgen voor de alimentatie en ik zou echt geen ouderschapsplan willen waarin ik mijn kind minder tijd heb dan ex.

Dit draai je niet zomaar terug als kind ouder wordt of jij van baan verandert.
Candy schreef:
Dat klopt, daarom geef ik ook aan dat niet alle afspraken rechtstreeks af te dwingen zijn. Ook een rechter kan wat veranderen, en als een ouder bijvoorbeeld z’n kind niet meer ophaalt kun je hem ook niet dwingen. Maar de meeste afspraken (zoals omgang en wie wat voor kind betaalt enzo en vakantieplanningen) laat een rechter doorgaans wel in stand, als die redelijk en wettelijk zijn opgenomen in het ouderschapsplan.

Het ging er ook om dat een opmerking werd gemaakt dat het geen geldig document was, en dat klopt gewoon niet. Het is echt wel een belangrijk en leidend document dus je moet de inhoud niet onderschatten. Bovendien is het kind van TO nog jong en moet je dus nog heel wat jaren voordat kind 12 is.
Dropdrop schreef:
29-09-2025 21:06
Dus je ex krijgt meer dan 50%? Dat heeft ook gevolgen voor de alimentatie en ik zou echt geen ouderschapsplan willen waarin ik mijn kind minder tijd heb dan ex.

Dit draai je niet zomaar terug als kind ouder wordt of jij van baan verandert.

Nee, allebei 50%
Mosterd
LiquidoNarcotic schreef:
29-09-2025 21:09
Nee, allebei 50%
Ok die uren die hij oppast als jij werkt vallen op je ex zijn dagen?
En probeer halve weekenden te voorkomen. Dat is echt heel onhandig als je een keer een weekend weg wil of zo. En de meeste sportwedstrijden en kinderfeestjes etc zijn op zaterdag. Beter is, naast de doordeweekse dagen, om en om het hele weekend.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Dropdrop schreef:
29-09-2025 21:18
Ok die uren die hij oppast als jij werkt vallen op je ex zijn dagen?

Ja, klopt
NightNurse schreef:
29-09-2025 21:33
En probeer halve weekenden te voorkomen. Dat is echt heel onhandig als je een keer een weekend weg wil of zo. En de meeste sportwedstrijden en kinderfeestjes etc zijn op zaterdag. Beter is, naast de doordeweekse dagen, om en om het hele weekend.

Wat bedoel je met een half weekend?

We denken aan zaterdagochtend t/m zondagavond. Maar we zouden ook vrijdagmiddag/vrijdagavond t/m zondagavond kunnen doen en dan doordeweeks wisselen op een ochtend in plaats van de avond ervoor.
Inderdaad de wissel op vrijdag doen en dan bij voorkeur direct na schooltijd. Als je een weekend weg wil, of een voetbalwedstrijd of atletiekcompetitie op zaterdagochtend om 8 uur hebt, of een dagje uit wil, is het echt niet handig om de wissel op zaterdag te hebben
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Als hij 4 keer meer verdient ...
Zet er ook iets in over grote aankopen voor kind.

En specifieer die dingen.

Heel leuk dat papa een peperdure game-laptop wil kopen als kind 14 is.
Maar jij gaat dat ding niet voor de helft financieren.
Een gewone school-laptop is goed genoeg.

Zelfde met telefoons etcetera.

En zet er iets in over verhuizen.
Momenteel blijft hij in het huis.
Maar als hij over 5 jaar een vriendin heeft 100 kilometer verder wil je niet dat hij na een tijd 100 kilometer verder gaat wonen en kind probeert mee te slepen (al omkopend met een game-laptop of een hele zolderverdieping ter beschikking in dat nieuwe huis).
Hij mag / Jullie mogen verhuizen, maar binnen redelijke afstand tot de school waar kind nu en straks op de middelbare zit.
Als iemand van jullie 2 100 kilometer verder wil gaan wonen impliceert dat dus dat de 50/50 vervalt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
LiquidoNarcotic schreef:
29-09-2025 17:37
Dit beseffen we ons zeker. Daarom hebben we het ook zo lang nog geprobeerd. Maar we denken beide dat zo doorgaan hem geen goed beeld geeft van een fijne en gezonde relatie. En dat hij uiteindelijk gelukkiger zal worden als ook wij gelukkig zijn.

Het vet gedrukte breekt mijn hart…
Ik hoop dat we op goede voet verder kunnen, dat is nu in ieder geval onze intentie. We zouden het bijvoorbeeld fijn vinden om bij elkaar te kunnen eten tijdens wisselmomenten. Elkaar te helpen indien nodig. Ook zijn we bereid om naar elkaar toe te gaan met zoon of beeldbellen te faciliteren als dat is wat zoon helpt.
Ik dacht ook dat onze kinderen ons het liefste samen zagen. Dat bleek helemaal niet waar te zijn. Ze hadden er echt wel verdriet van, maar tot mijn grote verbazing vinden ze het al lang helemaal prima.

Een goede verstandhouding is wel fijn. Ik denk dat mijn kinderen dat ook fijn gevonden zouden hebben.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Hier ook een kinderrekening ipv kinderalimentatie, en partneralimentatie (ik heb 7 jaar PA aan mijn ex betaald omdat hij geen inkomen had en ook niet actief op zoek ging naar een baan - let wel op dat de wetgeving rondom PA een paar jaar geleden veranderd is! En laat je ook goed uitleggen hoe het zit met jullie pensioen als jullie inkomen zo verschilt!).
Wat betreft kinderrekening, als jullie daarop uitkomen: leg heel goed vast wat daarvan wel en niet betaald wordt en hoe jullie omgaan met discussiepunten. Voorbeelden van discussies bij ons: ik wilde een fietsendrager kopen van de kinderrekening, want ik vervoer (nog steeds! kinderen inmiddels volwassen) regelmatig kinderfietsen met lekke banden, of kinderfietsen na een feestje, etc. Mijn ex vond dat niet goed, want hij had geen trekhaak en de drager kon dus niet op zijn auto, dus was het geen ‘gemeenschappelijke’ uitgave. Maar, hij liet de kinderen wel in zijn vakantie bellen met de vraag of het middagje karten van de kinderrekening mocht, want dat was echt speciaal voor de kinderen. En die metaaldetector die hij wilde hebben ook (kinderen hebben er één keer een uurtje mee gespeeld). En die rubberboot met buitenboordmotor, want het was mijn verantwoordelijkheid dat hij de kinderen kon vermaken in zijn tijd met de kinderen, en hijzelf kon die boot niet betalen (ze hebben twee keer twee uurtjes gevaren in die boot van 1200 euro).
Nog een punt van aandacht: inmiddels zijn de kinderen hier 18+ en wij hadden niet vastgesteld wat we zouden doen als ze 18 werden. Realiseer je nu al, al is je kind pas 7, dat je ook daarover al afspraken moet maken. Wij hadden best wat gespaard op die kinderrekening, maar met ziektekostenverzekeringen, rijlessen en collegegeld voor de universiteit is dat spaargeld ineens heel snel weg. Niet erg, daarvoor is het geld bedoeld, maar wel iets om nu al mee te nemen in de afspraken.
Qua vertellen: ik had het wel al verteld aan een aantal mensen, ik had ook heel hard steun nodig van mijn omgeving toen. Maar inderdaad kwam het via via toch terug in de buurt, en moesten wij het de kinderen halsoverkop vertellen omdat we bang waren dat ze het anders per ongeluk zouden horen. Dat was niet fijn. Maar bij ons duurde het daarna nog best lang voordat we wisten hoe de woonsituaties zouden worden, en achteraf was ik toen wel erg blij dat ik me niet al die tijd groot hoefde te houden naar de omgeving. Ik had mentale steun hard nodig. Het is een rotproces.
Dikke knuffel voor jou :hug: !
caromamavanmaik wijzigde dit bericht op 29-09-2025 22:24
Reden: Pensioen is ook een belangrijke bij verschil in inkomen!
1.94% gewijzigd
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/09/29/sc ... k-a4907315
NightNurse schreef:
29-09-2025 21:41
Inderdaad de wissel op vrijdag doen en dan bij voorkeur direct na schooltijd. Als je een weekend weg wil, of een voetbalwedstrijd of atletiekcompetitie op zaterdagochtend om 8 uur hebt, of een dagje uit wil, is het echt niet handig om de wissel op zaterdag te hebben

Vrijdagmiddag is praktisch gezien wat lastiger en dan zou 1 van de doordeweekse wissels ipv in de avond de volgende ochtend zijn en dat dan om de week. Wat het rommeliger maakt, maar wat het sowieso al is gezien we best wat wisselmomenten hebben.

Zeker iets om over na te denken, ik zie de voordelen van een langer weekend ook in.
Wissewis schreef:
29-09-2025 21:50
Als hij 4 keer meer verdient ...
Zet er ook iets in over grote aankopen voor kind.

En specifieer die dingen.

Heel leuk dat papa een peperdure game-laptop wil kopen als kind 14 is.
Maar jij gaat dat ding niet voor de helft financieren.
Een gewone school-laptop is goed genoeg.

Zelfde met telefoons etcetera.

En zet er iets in over verhuizen.
Momenteel blijft hij in het huis.
Maar als hij over 5 jaar een vriendin heeft 100 kilometer verder wil je niet dat hij na een tijd 100 kilometer verder gaat wonen en kind probeert mee te slepen (al omkopend met een game-laptop of een hele zolderverdieping ter beschikking in dat nieuwe huis).
Hij mag / Jullie mogen verhuizen, maar binnen redelijke afstand tot de school waar kind nu en straks op de middelbare zit.
Als iemand van jullie 2 100 kilometer verder wil gaan wonen impliceert dat dus dat de 50/50 vervalt.

Grote uitgaven en verhuizen (/vervallen van de 50/50 regeling) schrijf ik op. Dank je wel!
Hexopbezemsteel schreef:
29-09-2025 22:12
Ik dacht ook dat onze kinderen ons het liefste samen zagen. Dat bleek helemaal niet waar te zijn. Ze hadden er echt wel verdriet van, maar tot mijn grote verbazing vinden ze het al lang helemaal prima.

Een goede verstandhouding is wel fijn. Ik denk dat mijn kinderen dat ook fijn gevonden zouden hebben.

Mijn man en ik hebben het er net nog weer over gehad. Dat we beide hadden gewild dat onze ouders (eerder) uit elkaar waren gegaan.

We denken allebei dat we gelukkiger gaan worden als we niet meer bij elkaar wonen. Hopelijk blijkt dat echt zo te zijn en ziet onze zoon dat dan ook.

Heb jouw topic destijds gevolgd, hoop dat het goed gaat met je.
@Caro:
Dank je wel voor je knuffel, die kan ik wel gebruiken.
Wat naar, die discussies met je ex en de kindrekening. Ik heb het op mijn lijstje gezet, net als je tips over het moment dat hij 18 wordt.

Wat heftig dat jullie het de kinderen halsoverkop moesten vertellen. Dat is iets wat we willen voorkomen. Maar we merken ook beide dat het fijn zou zijn om er met iemand (anders) over te kunnen praten.

Dank je voor de link, ‘grappig’ ook dat dit artikel precies vandaag uit is gekomen.
In het artikel staat dat oa september een drukke maand is als het gaat om scheidingen.
De eerste mediator die ik belde gaf aan dat het momenteel erg druk was, dus ik grapte daar al over, dat dit een goede tijd is om te scheiden. Maar september is dus echt een piekmaand.
Ik ga wat kalmerende oefeningen doen, merk dat de adrenaline nog hoog zit. Hoop dat ik daarna kan slapen.
Morgen werken, ik kan dan niet echt reageren.

Bedankt allemaal, erg waardevol jullie posts :heart:
Wat rot Liquido! Hopelijk lukt het om alles samen goed te regelen.

Ik heb geen ervaring, maar ben bang dat wij mogelijk in een voorstadium van dit zitten dus ik lees wel even mee.
Bij ons loopt het ook al een paar jaar niet lekker en ondanks oa relatietherapie lijkt het nog niet echt beter te gaan.
Afgelopen tijd weer wat goede gesprekken en willen het allebei wel nog proberen dus ben benieuwd hoe het af gaat lopen en of we er uit komen.
Zorg dat er voor je zoon iemand is bij wie hij zijn gevoelens kan ventileren. Een familielid bv. waar hij over de situatie kan praten. Tegenover de ouders is een kind vaak loyaal, kan zeggen dat hij zich beter voelt dan dat het eigenlijk gaat (om hun te sparen). Ook kan het voor een kind verwarrend zijn dat jullie gaan scheiden terwijl er ( voor hem) geen zichtbare ruzie is. Bij oa. Villa Pinedo kun je daarover met hulpvragen terecht.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven