Wij gaan scheiden

29-09-2025 11:39 131 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Mijn man en ik hebben vanmorgen hét gesprek gehad: we gaan scheiden.

Ik voel me verdrietig en opgelucht tegelijk. Verdrietig omdat het ons niet is gelukt en ik het voor ons kind van 7 zo graag anders had gezien. Opgelucht omdat onze relatie al jaren niet meer lekker liep en het onvermijdelijk werd.

Ons kind staat voor ons beide op de eerste plaats. We hebben geen ruzie en willen er alles aan doen om de scheiding (en het leven daarna) harmonieus te laten verlopen.
Ik heb me al redelijk ingelezen en informatie opgezocht. We hebben besproken dat ik (als alles lukt financieel gezien) ga verhuizen en we een co-ouderschap willen. We gaan nu op zoek naar een mediator.

Het lijkt me fijn om hier met mensen te praten die ervaring hebben met scheiden of op dit moment door hetzelfde gaan. Ik merk dat ik best veel vragen heb, zoals wanneer vertellen we het aan onze zoon en aan de familie en vrienden? Ik sta ik open voor praktische informatie en tips.

Liefs, Liquido
Wissewis schreef:
30-09-2025 19:43
Kinder-alimentatie vind ik dan weer doodnormaal.
Spreek ook nu al af hoe lang die doorloopt. Tot zijn 18de? Ook tijdens zijn studies of opleiding? Tijdens hoeveel studies?
Wat als je kind na zijn HBO bijvoorbeeld nog een extra master wil doen?
Wat als je 16-jarig kind eerst een korte MBO-opleiding doet, een jaar of wat gaat werken om op zijn 19de te besluiten toch naar de HBO te willen?

Je kan bijvoorbeeld ook stellen dat zolang kind studeert de alimentatie tot zijn 21 doorloopt.
Maar wat als ie dan nog net 1 jaar HBO te gaan heeft?

Kinderalimentatie is in Nederland tot 21 jaar wettelijk geregeld.
Juridisch loket
Rijksoverheid
KamilleT schreef:
30-09-2025 22:23
Ik heb een kinderrekening altijd afgehouden omdat ik het niet zag zitten om over zo’n rekening discussies te voeren. Die heb ik nu al gehad met ex omdat die vond dat ik voor zijn drieweekse vakantie met kind moest zorgen voor 21 onderbroeken. Die hij vervolgens aanschafte en inhield op de alimentatie. Dan kun je denken ‘waar zeur je over?’ maar zo was er elke keer wel wat. Ik had dus geen behoefte aan een rekening die ik ook voor een x bedrag volstortte en waar ex vervolgens dure ski-outfits van zou kopen e.d.
Het makkelijkst is om de ondeelbare kosten bij een ouder te laten en de ander betaalt alimentatie.
Bizar dit, 21 onderbroeken voor de vakantie. Lijkt me heel vervelend, dit soort discussies.
Ik ben nu degene die altijd kleding koopt voor onze zoon, cadeautjes regelt voor vriendjes etc., lijkt me ook prima om dat zo te houden.
evelien2010 schreef:
30-09-2025 23:13
Jullie gaan uit elkaar. Dus kind krijgt 2 verschillende levens straks. En ook Jullie zullen beiden als mens veranderen. Het is een illusie dat alles gelijk blijft of dat dat zou moeten. Ook bij mensen die wel bij elkaar blijven kan het leven veranderen. Dat is nu eenmaal hoe het leven gaat. Betalen voor je kind is prima. Maar je partner is echt wat anders. Dat is tijdelijk en jij hoeft niet in de buurt te komen van het inkomen van je partner. De wettelijke regels zijn al enorm aangescherpt. Van mensen die uit elkaar gaan wordt verwacht dat ze zelf gaan werken. En zichzelf redden. Jarenlang je hand ophouden bij je partner (niet voor je kind maar voor jezelf) is niet meer van deze tijd. En als de alimentatie stopt kom je ook in de problemen omdat je niet jezelf kunt redden. En in de praktijk zorgt afhankelijkheid vaak voor problemen. Jullie levens gaan los van elkaar veranderen. Er gaan nieuwe partners komen en dan kan je enorme toestanden krijgen over geld.

Ik weet dat alles gaat veranderen en dat kind straks 2 verschillende levens krijgt. Ik doelde op het financiële stukje, dat het de bedoeling is dat het kind een gelijke levensstandaard krijgt in beide huizen.
Ik snap wat je bedoelt over de financiële afhankelijkheid.
We zijn aan het kijken naar mogelijkheden waarbij ik extra onder schooltijd zou kunnen werken, waardoor uiteindelijk minder alimentatie betaald hoeft te worden.
evelien2010 schreef:
30-09-2025 23:25
Helaas kan je dat soort dingen niet afdwingen. Die beloftes zijn gedaan in een totaal andere periode. Het staat jouw ex volledig vrij om een nieuwe partner te vinden en om te gaan samenwonen. Jij bent straks iemand uit het verleden. Het is niet heel gek dat iemand nieuw geluk wil na de ellende van een scheiding. En dan krijgt hij (en jij) ook te maken met de mening van de nieuwe partners. Die hebben ook recht op hun wensen mbt hun relatie. Die willen wellicht niet 10 jaar wachten om te mogen samenwonen. Of zich aan jouw idee van wat goed is houden. Je kunt volledig door het vuur voor je kind gaan maar beiden verschillende meningen hebben. Bedenk dat je nu nog niet alles kunt vastleggen voor de komende 20 jaar. Er kunnen nieuwe baby's komen of stiefkinderen bij de partners. Of omstandigheden waardoor men toch het gezin wil of moet samenvoegen of juist intensief latten. Met de nieuwe partners is er een toekomst. Jullie hebben je kans gehad en dat is het verleden. Kort gezegd: hij mag zijn kind op zijn wijze opvoeden. Daar heb jij geen zeggenschap over en tal van zaken zijn op de lange termijn niet af te dwingen in de praktijk. Laat dat idee dus los.

Ik merk dat ik het vervelend vind om dit te lezen. Ik kan me hier (nog) helemaal niks bij voorstellen. Maar ik weet ook dat als ik op deze manier reageer het juist iets is om verder te onderzoeken en niet te negeren.
Ik weet dat je gelijk hebt, dat er nieuwe partners kunnen komen en dat dan alles anders kan worden. Ondanks dat ik me er nu niks bij voor kan stellen ga ik er van uit dat de kans heel groot is dat dit gaat gebeuren. En mede vanuit die gedachte de afspraken vastgelegen.
Dank!
Melon, ook jij bedankt voor je bericht! Dit opent wel mijn ogen.
poohtjesschrijft schreef:
01-10-2025 09:07
ja dat dacht ik echt! En erger nog, ook bijv zijn ouders dachten dat.

Uiteindelijk heb ik er niet alleen emotioneel maar vooral ook financieel enorm onder geleden .

Heel naar!
Hoe is de onderlinge relatie op dit moment?
Ravintola schreef:
01-10-2025 09:22
Een wissel kan ook via school gaan: de één brengt kind ‘s ochtends en de ander haalt ‘s middags op. Sommige kinderen vinden de overdrachtsmomenten met beide ouders lastig en dan is zo’n overdracht via school neutraal en makkelijker.

Deze onthoud ik ook, mocht dit voor ons kind fijner zijn dan kunnen we dit vast regelen.
Voor nu lijkt het lastig omdat de wisseldagen precies op mijn werkdagen vallen en ik kind op die dagen niet naar school kan brengen of kan halen. Waardoor kind de middag/avond er voor al naar vader gaat en op de andere dag we wisselen na mijn werkdag.
Maar dit is iets waar we nog helemaal niet goed naar gekeken hebben samen, dus ik neem de optie zeker mee.
Ravintola schreef:
01-10-2025 09:31
Kinderalimentatie is in Nederland tot 21 jaar wettelijk geregeld.
Juridisch loket
Rijksoverheid
Dank je voor de info! Had nog helemaal niet gekeken hiernaar, ik ga me verder inlezen.
Ik vraag me af, waarom je voor 50/50 co ouderschap gaat? Doe je dat nu ook, ieder de helft? Zo ja, dan is het logisch.
Wij wilden na onze scheiding zo dicht mogelijk bij de huidige situatie blijven. Dus geen 50/50 verdeling hier. Inmiddels is die regeling, door zijn werk, wel heel karig geworden. Hij had 50/50 ook nooit kunnen waarmaken.

En om op Melon in te haken: hier helpen we elkaar ook nog steeds waar nodig. Gister nog: ik was goed ziek en hij komt hier in huis met de kinderen huiswerk helpen maken, koken, eten, enz. Andersom doe ik dat ook bij hem. We blijven elkaars vangnet. We zijn thuis in elkaars huis. Dat gaat heel gemoedelijk en natuurlijk. Dat is ook wat we vooraf wilden, en ook nu waarmaken, zo'n 6 jaar na de scheiding.
Jubelien schreef:
01-10-2025 10:30

En om op Melon in te haken: hier helpen we elkaar ook nog steeds waar nodig. Gister nog: ik was goed ziek en hij komt hier in huis met de kinderen huiswerk helpen maken, koken, eten, enz. Andersom doe ik dat ook bij hem. We blijven elkaars vangnet. We zijn thuis in elkaars huis. Dat gaat heel gemoedelijk en natuurlijk. Dat is ook wat we vooraf wilden, en ook nu waarmaken, zo'n 6 jaar na de scheiding.
Echt super fijn is dat.

Mijn ex komt hier ook altijd binnen om de kinderen op te halen, wat drinken doen we dan ook regelmatig. We zijn ook echt nog wel vrienden, bespreken ook heel veel over echt van alles. Wij zijn nog altijd het kerngezin en daar ben ik ontzettend blij mee.
Ik herinner hem er ook aan dat hij even vakantie BSO aan moet vragen enzo. Ik laat dat er niet op aan komen. Hij heeft het druk zat en is altijd slecht geweest met dat soort dingen. Voor mij is het wel ietwat meer mental load, maar ach. Een appje is zo gestuurd.
Hij heeft bijvoorbeeld afgelopen weekend ook een weekend extra op zich genomen zodat ik op stap kon en kon genieten van het dorpsfeest hier. Echt zo fijn! En laatst een dag extra omdat ik op begrafenis moest.
We zijn beide echt heel blij met hoe het gaat.
Gewoon _melon met login problemen
LiquidoNarcotic schreef:
01-10-2025 10:12
Ik merk dat ik het vervelend vind om dit te lezen. Ik kan me hier (nog) helemaal niks bij voorstellen. Maar ik weet ook dat als ik op deze manier reageer het juist iets is om verder te onderzoeken en niet te negeren.
Ik weet dat je gelijk hebt, dat er nieuwe partners kunnen komen en dat dan alles anders kan worden. Ondanks dat ik me er nu niks bij voor kan stellen ga ik er van uit dat de kans heel groot is dat dit gaat gebeuren. En mede vanuit die gedachte de afspraken vastgelegen.
Dank!
Ik begrijp heel goed dat deze gedachten nu nog ver van jou afstaan. Maar alle mensen veranderen met de tijd. Ook als je nog wel samen bent. Jullie gaan ook niet zomaar uit elkaar. Dus ook daar zitten verschillen tussen jullie beiden. Het punt is dat je eenmaal los van elkaar een eigen pad gaat volgen. En op dat pad komen nieuwe mensen te staan. Nieuwe partners maar ook daarbij behorende vrienden en familie. En oude bekenden die gaan verdwijnen. Mensen gaan door een scheiding anders in het leven staan. En dus ook anders over zaken denken. Ik ken meer dan genoeg situaties waarbij mensen dingen deden die ik nooit van ze had verwacht (zowel positief als negatief). Maar wat iemand ooit heeft gezegd zou ik niet zoveel waarde meer aan hechten. Jullie hebben ooit ook gezegd samen te blijven toch? Een ex is uiteindelijk iemand uit het verleden. Je nieuwe partner gaat voor. Want wie wil er nu opnieuw een scheiding en alleen zijn? Zeker mannen hebben in mijn omgeving (en uit onderzoek) snel weer een ander. En ik ken er maar heel weinig die dan bewust alleen blijven wonen. In de praktijk zie ik veel samengestelde gezinnen of heen en weer gesleep met kinderen en nieuwe partners (en hun kinderen). En ja die nieuwe partners gaan invloed hebben op jullie kind of jullie onderlinge band. Je kunt niet alles vastleggen in afspraken. En heel veel zaken zijn niet afdwingbaar bij een rechter (als jij dat al zou willen).

Een voorbeeld: in mijn omgeving ging vader samenwonen. Zijn kgb verviel daardoor (geen alleenstaande meer) en hij had een gezin met meerdere kinderen. De alimentatie werd lager vastgesteld want vader had de zorg over meerdere personen.

Ander voorbeeld: moeder ging verhuizen vanwege een reorganisatie. Vader was absoluut tegen maar kon niets. Vader moest uiteindelijk het kind vaker opvangen en de vastgestelde regeling moest aangepast. Moeder betaalde wat meer alimentatie. Maar dat stond niet in verhouding met de veel grotere opvang van vader. En meer gesleep.
Heel mooi, Melon, vergelijkbaar met hier! Ik zie ons ook idd als vrienden, hij is 1 vd eersten met wie ik persoonlijke dingen deel, en visa versa. Zo kun je met elkaar meeleven én meebewegen als dat nodig is.

Hier is de boel zeker niet gelijk verdeeld, mede door zijn soort werk, en ergens heeft hij ook niet, zoals ik, de behoefte om altijd voor de kinderen te zorgen.

Dus vaak is het wel scheef / niet 'eerlijk', en moet ik hem soms herinneren aan zijn rol en plichten. Dat kan ie vervolgens wel weer prima hebben, het is onze verdeling, zoals het tijdens ons huwelijk ook al was: ik ben kartrekker, en daardóór kan hij een hele goede vader zijn.
Ravintola schreef:
01-10-2025 09:22
Een wissel kan ook via school gaan: de één brengt kind ‘s ochtends en de ander haalt ‘s middags op. Sommige kinderen vinden de overdrachtsmomenten met beide ouders lastig en dan is zo’n overdracht via school neutraal en makkelijker.
Hier op school zie ik dat heel erg vaak. De overdracht is minder lastig want ze hebben direct veel afleiding door school en vriendjes. Je kunt ook na je werk kind ophalen bij de bso natuurlijk.

Zorg in beide huizen voor eigen spullen. Echt zo min mogelijk gesleep. En hou er rekening mee dat kinderen zelf ook een mening krijgen. Met 12 gaan ze naar de middelbare en dan zie ik in mijn omgeving dat ze per week gaan wisselen (dus 7 om 7). Dan is opvang niet meer nodig en kunnen ze gewoon thuis zijn als jullie werken. De meeste kinderen gaan hier tot groep 6 naar de bso en zijn daarna alleen thuis gaan zelf van en naar school, vriendjes en sport (dus in groep 7).
evelien2010 schreef:
01-10-2025 10:43

Ander voorbeeld: moeder ging verhuizen vanwege een reorganisatie. Vader was absoluut tegen maar kon niets. Vader moest uiteindelijk het kind vaker opvangen en de vastgestelde regeling moest aangepast. Moeder betaalde wat meer alimentatie. Maar dat stond niet in verhouding met de veel grotere opvang van vader. En meer gesleep.
Degene die het het minst interesseert heeft de meeste macht.

Als je zaken probeert te veranderen in het belang van je kind, kun je roepen tot je een ons weegt, als de andere ouder niet meewerkt.

Als 1 ouder gewoon zijn handen eraf trekt, kun je niks anders doen dan het kind opvangen.
Maar leg het dus zo strak mogelijk vast. Schrijf nergens in het ouderschapsplan: 'in overleg'

Afwijken van de afspraken kan altijd als je elkaar nog aardig vindt.

Als je elkaars bloed wel kan drinken en overal in je ouderschapsplan staat 'in overleg', dan kun je constant die strijdbijl weer opgraven.

1 tip uit de praktijk: schrijf een paragraaf dat: kleine medische ingrepen op aanwijzing van een arts altijd mogen worden uitgevoerd, zonder overleg.

Ik ken een vader die in het medisch dossier heeft laten zetten dat hij toestemming moet geven voor elke medische handeling.

Elk wratje dat aangestipt moet, elke antibiotica kuur. Die moeder moet met alles wachten tot vader akkoord heeft gegeven. Vader is nooit bereikbaar als de arts belt. Kan ze weer naar huis en wachten tot ze eindelijk 'mag'
Jubelien schreef:
01-10-2025 10:30
Ik vraag me af, waarom je voor 50/50 co ouderschap gaat? Doe je dat nu ook, ieder de helft? Zo ja, dan is het logisch.
Wij wilden na onze scheiding zo dicht mogelijk bij de huidige situatie blijven. Dus geen 50/50 verdeling hier. Inmiddels is die regeling, door zijn werk, wel heel karig geworden. Hij had 50/50 ook nooit kunnen waarmaken.

Ik doe nu doordeweeks net iets meer, hij in het weekend. We zitten inderdaad beide op ongeveer 50%. Daarnaast willen we hem allebei zoveel mogelijk zien. Grote voordeel is dat hij volledig thuis werkt, daar wordt 50/50 een stuk makkelijker door.

Wat goed om te horen dat jullie zo met elkaar om gaan. Dat is precies hoe wij het ook zouden willen!
evelien2010 schreef:
01-10-2025 10:43
Ik begrijp heel goed dat deze gedachten nu nog ver van jou afstaan. Maar alle mensen veranderen met de tijd. Ook als je nog wel samen bent. Jullie gaan ook niet zomaar uit elkaar. Dus ook daar zitten verschillen tussen jullie beiden. Het punt is dat je eenmaal los van elkaar een eigen pad gaat volgen. En op dat pad komen nieuwe mensen te staan. Nieuwe partners maar ook daarbij behorende vrienden en familie. En oude bekenden die gaan verdwijnen. Mensen gaan door een scheiding anders in het leven staan. En dus ook anders over zaken denken. Ik ken meer dan genoeg situaties waarbij mensen dingen deden die ik nooit van ze had verwacht (zowel positief als negatief). Maar wat iemand ooit heeft gezegd zou ik niet zoveel waarde meer aan hechten. Jullie hebben ooit ook gezegd samen te blijven toch? Een ex is uiteindelijk iemand uit het verleden. Je nieuwe partner gaat voor. Want wie wil er nu opnieuw een scheiding en alleen zijn? Zeker mannen hebben in mijn omgeving (en uit onderzoek) snel weer een ander. En ik ken er maar heel weinig die dan bewust alleen blijven wonen. In de praktijk zie ik veel samengestelde gezinnen of heen en weer gesleep met kinderen en nieuwe partners (en hun kinderen). En ja die nieuwe partners gaan invloed hebben op jullie kind of jullie onderlinge band. Je kunt niet alles vastleggen in afspraken. En heel veel zaken zijn niet afdwingbaar bij een rechter (als jij dat al zou willen).

Een voorbeeld: in mijn omgeving ging vader samenwonen. Zijn kgb verviel daardoor (geen alleenstaande meer) en hij had een gezin met meerdere kinderen. De alimentatie werd lager vastgesteld want vader had de zorg over meerdere personen.

Dank voor je voorbeelden.
Wij hebben van dichtbij ‘maar’ 1 scheiding meegemaakt, dus in die zin weinig ervaring.
Jubelien schreef:
01-10-2025 10:51
Heel mooi, Melon, vergelijkbaar met hier! Ik zie ons ook idd als vrienden, hij is 1 vd eersten met wie ik persoonlijke dingen deel, en visa versa. Zo kun je met elkaar meeleven én meebewegen als dat nodig is.

Hier is de boel zeker niet gelijk verdeeld, mede door zijn soort werk, en ergens heeft hij ook niet, zoals ik, de behoefte om altijd voor de kinderen te zorgen.

Dus vaak is het wel scheef / niet 'eerlijk', en moet ik hem soms herinneren aan zijn rol en plichten. Dat kan ie vervolgens wel weer prima hebben, het is onze verdeling, zoals het tijdens ons huwelijk ook al was: ik ben kartrekker, en daardóór kan hij een hele goede vader zijn.

Dit klinkt ook erg fijn en geeft hoop.
evelien2010 schreef:
01-10-2025 10:56
Zorg in beide huizen voor eigen spullen. Echt zo min mogelijk gesleep. En hou er rekening mee dat kinderen zelf ook een mening krijgen. Met 12 gaan ze naar de middelbare en dan zie ik in mijn omgeving dat ze per week gaan wisselen (dus 7 om 7). Dan is opvang niet meer nodig en kunnen ze gewoon thuis zijn als jullie werken. De meeste kinderen gaan hier tot groep 6 naar de bso en zijn daarna alleen thuis gaan zelf van en naar school, vriendjes en sport (dus in groep 7).

In beide huizen eigen spullen hebben we het ook over gehad, lijkt ons erg belangrijk.

Goed idee om de regeling te veranderen op het moment dat zoon zelfstandiger wordt en zijn eigen mening krijgt.
Dropdrop schreef:
01-10-2025 11:04
Degene die het het minst interesseert heeft de meeste macht.

Als je zaken probeert te veranderen in het belang van je kind, kun je roepen tot je een ons weegt, als de andere ouder niet meewerkt.

Als 1 ouder gewoon zijn handen eraf trekt, kun je niks anders doen dan het kind opvangen.

Dit klinkt vreselijk, maar heb de afgelopen jaren helaas veel van dit soort verhalen gelezen op het forum.
@dropdrop: goede tip omtrent de medische zorg en toestemming. Moet je toch niet aan denken? :-o
LiquidoNarcotic schreef:
01-10-2025 11:19
Ik doe nu doordeweeks net iets meer, hij in het weekend. We zitten inderdaad beide op ongeveer 50%. Daarnaast willen we hem allebei zoveel mogelijk zien. Grote voordeel is dat hij volledig thuis werkt, daar wordt 50/50 een stuk makkelijker door.

Wat goed om te horen dat jullie zo met elkaar om gaan. Dat is precies hoe wij het ook zouden willen!
In dat geval kan een gezamenlijke kinderrekening toch prima? Daar storten jullie de kinderbijslag en het kindgebonden budget op. Kind op jouw naam want jij hebt het laagste inkomen en krijgt de meeste toeslagen. Je kunt op de site van de Belastingdienst vast een proefberekening maken. Daarnaast krijg je kinderopvangtoeslag gepasseerd op jouw inkomen. Als jullie beiden 50% zorgen heb je de kosten gedeeld en is er wellicht niet eens alimentatie nodig. Kind is de helft van de week niet bij jou en dan heb jij er ook geen kosten aan. Daarnaast kan jij op die dagen natuurlijk ook meer werken of meer uren maken. Verkijk je niet op wat je krijgt aan toeslagen. Daar kan je prima zaken van betalen voor jullie kind (denk aan kleding, sport, vervoer, laptop etc). Laat wel vastleggen wat ervan betaald mag worden. En dat jullie ieder zelf persoonlijke uitgaven betalen (bijvoorbeeld de vakanties).

Ik ken zowel privé als zakelijk heel wat scheidingen. En alimentatie staat bovenaan als reden voor conflicten. Je wilt van elkaar af maar blijft continu financieel verbonden. Terwijl de situatie gaat veranderen. En je bij iedere verandering continu in overleg moet (denk aan wijzigingen in jullie beider inkomens, nieuwe partners, samenwonen, ontslag of pensioen etc). Waarbij je zeer persoonlijke inkomens gegevens van elkaar nodig hebt. Dat is na bijvoorbeeld 5 of 10 jaar privé en willen mensen vaak niet meer laten zien. Ook gaat het credo wie betaalt bepaald vaak op. Dus onderlinge bemoeienissen met elkaars uitgavenpatroon. Ik zou (indien het mogelijk is) dat proberen te voorkomen. Of direct af te kopen (bedrag in een keer). Dan is alles afgerond nu jullie nog op goede voet zijn.
Hou er ook rekening mee dat je een toestemmingsverklaring moet hebben als jouw kind over de grens gaat. Iedere vakantie opnieuw. En dat de ander ook toestemming moet geven voor het aanvragen van identiteitspapieren. Hier in de buurt een situatie gehad dat een ex dat weigerde. En als inzet gebruikte voor wat anders. Kind kon dus officieel niet op vakantie. Natuurlijk krijg je vervangende toestemming via de rechter. Maar dat kost 3000 euro per keer (advocaat, griffiekosten, verzoekschrift etc).
"Kijk niet bij elkaar over de schutting".

Straks, als jullie niet meer bij elkaar wonen gaan jullie beiden het ouderschap anders inrichten. De een vind cola door de week prima, de ander alleen op zaterdagavond. De een is er mee akkoord om tot laat met vriendjes te spelen, de ander vind dat gevaarlijk.

Nu is er nog één set regels, straks zijn er meerdere. Veelal hebben de moeders er het moeilijk mee als de vader andere regels hanteert, dan vinden ze hem of te slap óf te streng.

Het fijnste is als de regels toch 'ongeveer' met elkaar overeenkomen, als de opvoedstijl hetzelfde is, en de basis normen en waarden. Maar afdwingen gaat niet lukken.
LiquidoNarcotic schreef:
01-10-2025 10:15
Heel naar!
Hoe is de onderlinge relatie op dit moment?
we zijn inmiddels 12 jaar verder en ieder gaat zijn eigen weg, kom hem ook nooit meer tegen gelukkig. (wij hadden geen kinderen en daar ben ik heel blij om want anders had je contact moeten houden )

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven