seks en maatschappijkritiek

28-07-2014 09:36 3062 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,

Ik merk dat er van mijn generatie nog maar weinig vrouwen zijn die zich drukmaken om vrouwenongelijkheid en onderdrukking. Veel meisjes vinden het prima als ze leuke kleren in de kast hebben hangen en 's zomers een roseetje of een witbiertje kunnen drinken in het park.

Er is onthutsend weinig solidariteit met meisjes en vrouwen in India, Pakistan en Afghanistan die worden onderdrukt, verkracht en kort gehouden. Er is geen enkele woede over de loonkloof die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in Nederland (!). We vinden het allemaal normaal dat Nederland nog nooit een vrouw als premier heeft gehad en dat emancipatie al 30 jaar van de politieke agenda is.

Als je kijkt naar de misstanden die al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag, door mannen worden gepleegd, als je kijkt naar de vrouwenhaat en de onderdrukking, is het dan niet de taak van elke zichzelf respecterende vrouw om een activistische levenshouding te cultiveren en zeker niet te heulen met de 'vijand'?

Er is een anekdote in de Griekse mythologie, waarbij vrouwen hun mannen seks onthielden en zo een einde maakten aan de oorlog. Moeten we niet ophouden seks te hebben en relaties aan te knopen met mannen totdat we eindelijk het patriarchaat op de knieeen hebben gedwongen? Moeten we niet terug naar de hoogtijdagen van het feministisch activisme, toen heteroseks werd gezien als per definitie ongelijkwaardig?

Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Ik lach je niet uit, Eldorado.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:olympiacolbert schreef op 01 augustus 2014 @ 12:08:

Amand, ik ga een vergelijking maken en hoop dat je dit wilt lezen zonder vooringenomenheid over het onderwerp.

Apartheid Zuid-Afrika.Hier ben ik gestopt met lezen. Voor zover mij bekend zijn er geen verschillen in de aard van mannen, verspreid over de verschillende huidskleuren.
quote:olympiacolbert schreef op 01 augustus 2014 @ 11:58:

[...]

Moet ik dan tegen iedere man die naar me kijkt, waar ik me kapot aan irriteer, wat zeggen? Nou, dan kan ik beter de appie brengservice bellen voortaan.Als jij daar last van hebt ja. Hoe wil je anders bereiken dat mannen je anders benaderen? Ze kunnen niet in je hoofd kijken.
Jij bepaalt niet hoe de discussie verloopt, TO of niet.

Zo gaat het nou eenmaal.
quote:feministe1995 schreef op 01 augustus 2014 @ 12:10:

Heel volwassen om iemand, nog wel de TO, collectief te negeren. En dan zou IK onvolwassen zijn.

Nou, gefeliciteerd.... jullie zien mij niet meer terug in dit topic.Heel onvolwassen om te denken dat de TO meer recht heeft op een reactie dan de rest.
quote:ThunderassMan schreef op 01 augustus 2014 @ 12:16:

[...]

Hier ontstaat tussen ons al een verschil in uitgangspunt; Ik zie het daadwerkelijk slaan als (gechargeerd) verkrachting/aanranding. Dus de daadwerkelijke aantasting van fysieke integriteit.

Mijn vraag blijft: waarom ervaar je/jullie dat zo?Tsja, waarom... Het is geen bewuste keuze dat ik dat zo ervaar. Net zoals het geen bewuste keuze is dat een klap in je gezicht pijn doet. Het voelt gewoon alsof ik in mijn integriteit wordt aangetast, omdat iemand vindt dat hij het recht heeft om onbeschaamd naar mijn lichaam te kijken. Ik vind niet dat iemand dat recht heeft. Ook niet als ik een bikini aan heb, sorry. En ja, ik wéét dat jij dat niet vindt. Maar dat is hoe ik erover denk. En het allermoeilijkst is dat je je er niet voor kunt wapenen. Je kan je niet verdedigen. Ja, door thuis te zitten. Maar dan ben je verslagen.
quote:olympiacolbert schreef op 01 augustus 2014 @ 12:16:

[...]

Nou, dat is precies wat mij overkomen is. Een jaar geleden negeerde ik de problematiek altijd. Nu ben ik veranderd: nu negeer ik niet meer hoe de verhoudingen tussen mannen en vrouwen liggen.Altijd goed wanneer je met jezelf aan de slag bent gegaan om uiting aan je gevoelens te geven, maar ik zie niet in waarom je het dan nodig vindt mij te quoten.
quote:Amand schreef op 01 augustus 2014 @ 12:18:

[...]

Hier ben ik gestopt met lezen. Voor zover mij bekend zijn er geen verschillen in de aard van mannen, verspreid over de verschillende huidskleuren.??? Misschien moet je doorlezen dan, want dat beweer ik ook niet.
quote:ThunderassMan, 31 seconden geleden

Hier ontstaat tussen ons al een verschil in uitgangspunt; Ik zie het daadwerkelijk slaan als (gechargeerd) verkrachting/aanranding. Dus de daadwerkelijke aantasting van fysieke integriteit.

Mijn vraag blijft: waarom ervaar je/jullie dat zo?Wat heeft het voor zin om jouw vraag steeds te beantwoorden als jij bepaalt wat het antwoord mag zijn. Je wuift alles weg, doet alles af met niet ter zake doende. Je bent echt geen haar beter dan Amand en zijn gezeik dat we maar in therapie moeten gaan.
Poeh... Amand, ik geef het op. Met jou dan, niet met de rest van de wereld
Ik ga gewoon niet mee in je vergelijking, olympia. Want die raakt kant nog wal in dit topic.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 01 augustus 2014 @ 12:21:

[...]

Je bent echt geen haar beter dan AmandJeetje, TAM Dit heb ik nooit gewild hoor!
quote:ThunderassMan schreef op 01 augustus 2014 @ 12:01:

[...]

Natuurlijk ben je een mens en, is mijn persoonlijke mening, een leuk ook nog. Maar als ik jou in bikini op het strand zie liggen, zie ik uitsluitend en als eerste je lichaam, niet je karakter. En ik heb functionerende ogen met daaraan gekoppeld mijn hersenen die daardoor (seksuele) verbindingen maken. Als blijkt dat Doutzen Kroes een k*tkarakter heeft, vind ik haar ook niet meer seksueel aantrekkelijk.

Overigens vind ikzelf de buitenwereld in al haar pracht en praal (dus ook de vrouwen die erin voorkomen) één groot museum, waar ik met verwondering naar kijk en van kan genieten.

Denk je dat het niet anders kan, of is dit jouw persoonlijke manier van naar de wereld kijken?

Mijn ogen functioneren prima. Mijn hersens maken die sexuele verbinding niet. Niet bij iedere vrouw die ik zie, sterker, bij geen enkele vrouw die ik zie. En inderdaad, ook niet bij de vrouw waarmee ik getrouwd ben. Het zien van een naakt lichaam heeft voor mij geen sexuele connotatie. Sex volgt voor mij uit vanalles, maar niet uit het zien van een lichaam.

Wat ik graag zou begrijpen is of jij vindt dat "alle mannen, een mafkees daargelaten" zo denken als jij en dat het dus prima is, of dat je vindt dat jij zo denkt, dat het best anders zou kunnen, maar dat mensen niet moeten zeuren want jij doet waar jij zin in hebt en de rest zoekt het maar uit?
quote:Amand schreef op 01 augustus 2014 @ 12:10:

[...]

Wanneer je jezelf verandert, verander je de hele wereld een klein stukje. Dat is een heel stuk effectiever dan eisen dat die anderen maar moeten veranderen omdat jij je onprettig voelt tussen hen.+100
Ik zit dit topic echt vol verbazing te volgen...

Mannen mogen niet naar je kijken als je een bikini draagt? Really?
Overigens TO,heb ik al antwoord gegeven een paar pagina's terug inmiddels. Ik vind mijn (seksuele) relatie met mijn vriend gelijkwaardiger dan de jouwe met jouw vriendin.
Erger je niet, maar verbaas je!
quote:feministe1995 schreef op 01 augustus 2014 @ 12:10:

Heel volwassen om iemand, nog wel de TO, collectief te negeren. En dan zou IK onvolwassen zijn.

Nou, gefeliciteerd.... jullie zien mij niet meer terug in dit topic.Jawel hoor
Nog maar een keer, tot je het snapt TAM:quote:ThunderassMan, 70 seconden geleden

Iemand mag best roepen dat hij/zij me wil slaan, of dat uitstralen, het zal mij een worst wezen. Ik zit lekker genoeg in m'n vel om er mee om te kunnen gaan. Ook heb ik de tools (1ste dan/zwarte band) om uit te stralen dat ik niet geintimideerd ben. Zie dat laatste maar als een stuk therapie, dat maakt dat ik lekkerder in m'n vel zit dan op de basisschool, toen TAM regelmatig het slachtoffer was. IPV te trachten de buitenwereld te veranderen, heb ik mezelf veranderd.

Nou TAM, je slaat zelf de spijker op zijn kop. Mannen zijn fysiek veel sterker dan vrouwen en zullen dus altijd overmacht op de situatie blijven houden en op het gebied van seksualiteit wat een kwetsbaar iets is, is dat zeer bedreigend. Beetje pesten op het speelplein komt er geeneens bij in de buurt. Ik geloof niet dat je hiervan flashbacks krijgt als je partner je aanraakt, of wel?

Of dat je je nu onveilig en bedreigt voelt als er drie mannen op het trottoir staan en je aankijken, zoals die drie klasgenootjes toen op het schoolplein. Nee, jij kan je nu verdedigen met je dan/zwarte band. Ik kan nog steeds weinig uitrichten met mijn jaren krachttraining en bokstrainingen. En geloof me, ik krijg liever een pak slaag. Liever flashbacks van een pak slaag dan flashbacks als mijn man me aanraakt.

Hoe voelde jij je toen op het schoolplein als jouw pesters in jouw richting zag kijken? Het waren maar kleine jongetjes hoor en ze wilde alleen wat lol hebben.
quote:ThunderassMan schreef op 01 augustus 2014 @ 11:54:

[...]

Iemand mag best roepen dat hij/zij me wil slaan, of dat uitstralen, het zal mij een worst wezen. Ik zit lekker genoeg in m'n vel om er mee om te kunnen gaan. Ook heb ik de tools (1ste dan/zwarte band) om uit te stralen dat ik niet geintimideerd ben. Zie dat laatste maar als een stuk therapie, dat maakt dat ik lekkerder in m'n vel zit dan op de basisschool, toen TAM regelmatig het slachtoffer was. IPV te trachten de buitenwereld te veranderen, heb ik mezelf veranderd.

Aaaah en daar zijn we weer, het is niet jóuw schuld maar de mijne. Ik moet me niet zo aanstellen. eerst verpak je het nog leuk in de 'waarom vraag' en haalt zelfs je eigen vrouw erbij. Je probeert recht te lullen wat krom blijft.

FYI, met hoe ik in vel steek is niks mis. Het gaat er niet om of ik me kan verdedigen. Zowel verbaal als fysiek. Ik hoek de gemiddelde vent zo neer. Die skills heb ik al een tijdje. En voor ik ontdekte hoe hard mijn linkerhoek aan kan komen, wist ik ook precies waar te trappen.

Ik hoef me niet af te vragen waarom ik me ongemakkelijk voel bij dergelijk gedrag. Ik hoef me niet af te vragen waarom ik jou een viespeuk vind met je 'ik heb het recht om elke vrouw seksueel te benaderen'. Jaja, 'in gedachten', sorry die smoesjes vertel je maar aan je vrouw. Ik stink er niet in.

Jij zou je eens af moeten vragen waarom je stug blijft volhouden dat een dergelijke benadering normaal is. Als het je gaat lukken om met je hersens te denken ipv je pik.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Vooral dit, TAM.quote:Hoe voelde jij je toen op het schoolplein als jouw pesters in jouw richting zag kijken? Het waren maar kleine jongetjes hoor en ze wilde alleen wat lol hebben.Het waren maar kinderen en ze waren alleen aan het spelen. Het was heus hun bedoeling niet om jouw te kwetsen en ervoor te zorgen dat je in je broek pieste als je naar school moest. Waarom voelde jij je zo dat je aangetast werd in je fysieke integriteit? Ze deden toch gewoon wat kinderen doen, beetje lol trappen.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 01 augustus 2014 @ 12:08:

[...]

Nou TAM, je slaat zelf de spijker op zijn kop. Mannen zijn fysiek veel sterker dan vrouwen en zullen dus altijd overmacht op de situatie blijven houden en op het gebied van seksualiteit wat een kwetsbaar iets is, is dat zeer bedreigend. Beetje pesten op het speelplein komt er geeneens bij in de buurt. Ik geloof niet dat je hiervan flashbacks krijgt als je partner je aanraakt, of wel?

Of dat je je nu onveilig en bedreigt voelt als er drie mannen op het trottoir staan en je aankijken, zoals die drie klasgenootjes toen op het schoolplein. Nee, jij kan je nu verdedigen met je dan/zwarte band. Ik kan nog steeds weinig uitrichten met mijn jaren krachttraining en bokstrainingen. En geloof me, ik krijg liever een pak slaag. Liever flashbacks van een pak slaag dan flashbacks als mijn man me aanraakt.

Hoe voelde jij je toen op het schoolplein als jouw pesters in jouw richting zag kijken? Het waren maar kleine jongetjes hoor en ze wilde alleen wat lol hebben.

Dat van dat fysieke overwicht heb ik m'n ochtendpost al benoemd en ook dat mannen zich daar bewust van moeten zijn en daarnaar dienen te handelen. Juist omdat ik erken dat dit meespeelt of zelfs de grootste boosdoener is.

De groep op het schoolplein, en niet alleen daar, was beduidend groter dan 3 kinderen. Ook ik heb daardoor bepaalde issues aan overgehouden. Hetgeen niet betekend dat ik nu alle groepen mensen wegzet als potentiele geweldsplegers.

Ik begrijp dat een seksuele aantasting een heel ander effect heeft op de mens (vrouw in dit geval) en wil ook geenszins die vergelijking maken.

Echter, op het moment dat ik, of een andere man, uitsluitend naar jouw lichaam kijkt en verder niets, vul je vanuit je eigen perspectief in dat er seksueel geweld zit aan te komen en keur je dat gedrag af. Sterker nog, dit zou verboden, bestraft en veranderd moeten worden. Je wil dus in feite bepalen, wat ik denk of zie. Dat gaat mij duidelijk te ver.
Okee, okee, dat 'Ga in therapie!' kan nogal aanmatigend overkomen en het doen lijken alsof je bij voorbaat al meent dat er iets mis is met die ander. Ik zal het dan ook zeker niet jarenlang als motto onder elke post neerzetten.
quote:pimpelmeesje67 schreef op 01 augustus 2014 @ 12:24:

Ik zit dit topic echt vol verbazing te volgen...

Mannen mogen niet naar je kijken als je een bikini draagt? Really?

+1

Ik bedenk me net dat ik ook heerlijk kan genieten van een (volgens mij) mooie man in mijn blikveld. Daarnaast kijk ik ook naar de vrouwen en kan deze net zo bewonderen. Dus eigenlijk ben ik evil?

Als mensen naar me kijken en ik heb er last van, dan geef ik dat duidelijk aan. Als iemand me aanraakt en ik wil dat niet, dan krijgt diegene per direct een sneer/klap. En ja, ik ben in mijn jongere jaren twee keer aangerand. Ik vertik het echter om de ander (in dit topic de mannen) te beoordelen op hun gedachten.

Ik zie hier genoeg topics over mooie mannen en het bijkomende gekwijl en gesop. Dat is toch eigenlijk precies hetzelfde?
Zo kan iedereen alles ervaren, ik vind het juist een groot compliment als mannen naar me kijken als ik in mijn bikini loop.

Maar ik doe dan ook mijn best om er goed uit te zien in bikini dus dan is het een beloning voor je inzet dus dat is misschien een ander verhaal. En inderdaad, ik vind dus dat het logisch is en juist complimenteus als een man naar me kijkt.

Weet je wat nou het hele eieren eten is? Je kan er niks aan veranderen net als dat je niks kan veranderen aan je gevoel erbij. Al met al zit je dus in een cirkel want we blijven wezens met verlangens, ik moet ook wel eens een bakje onder mijn kin houden als een kerel die er (in mijn ogen) goed uit ziet in zijn zwembroekje langs me afloopt. En of dat hij nou korte of lange haren heeft, gespierd is of skinny dippin, of dat hij donker is of blond (alhoewel, blond is zeldzaam, achja... voorkeur...) als je oog ergens op valt ja dan valt je oog ergens op. Dat is menselijk en we zullen er niks aan kunnen veranderen bij de ander.
Overigens is het een nogal stevige misvatting, geen idee waar die vandaan komt, dat de verhouding tussen twee mensen in een conflict oid bepaald wordt door wie het sterkste is of wie een zwarte band heeft in welke sport dan ook.

De bereidheid geweld te gebruiken, het vermogen de ander te objectiveren en de beheersing van angst zijn doorslaggevend. Niet fysieke kracht. Niet techniek.

Als je jezelf beter voelt door te denken "mij overkomt het niet, want ik ben sterk, heb een zwarte band, heb teveel zelfrespect" dan is dat op zich wel mooi, maar er zit een risico aan. Het is een beetje vergelijkbaar met blaming the victim: het is vooral jezelf wijs maken dat je onkwetsbaar bent, omdat het leven te lastig is als je erkent dat je wel degelijk kwetsbaar bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven