Crossfit onder 18

05-02-2020 23:33 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik ken iemand die 16, bijna 17 jaar is en graag mee wilt doen aan crossfitevenementen. Hier moet hij nog wel veel voor trainen, maar hij zit op een gezond gewicht (voor zijn leeftijd) en gaat al sinds zijn 15e naar de sportschool waar hij pas na 1 jaar echt serieus is gaan trainen.

Hij wil er echt voor gaan en heeft een eventuele trainer, maar zijn er wel corssfitevenementen voor minderjarigen, hoe hoog ligt het niveau? Denk hierbij aan de modale 1-rep gewichten van de snatch, clean en strict press? En hoe gaan deze evenementen in zn werk? (Mits ze bestaan natuurlijk). Ik hoor graag ook eventuele ervaringen van (jonge) crossfitters!

Mvg,
Pietjeisoke
Het is erg onverstandig om serieuze krachttraining te doen als je nog in de groei bent, dat is gewoon ongezond. Ga lekker sporten en bewegen, liefst lekker gevarieerd.

Die sportschool kan geen goeie trainers hebben rondlopen als ze een 15 jarige in het krachthonk laten.

Het heeft niets met gewicht te maken. Jongens van die leeftijd zijn gewoon volop in de groei.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
06-02-2020 05:28
Het is erg onverstandig om serieuze krachttraining te doen als je nog in de groei bent, dat is gewoon ongezond. Ga lekker sporten en bewegen, liefst lekker gevarieerd.

en juist met Cross fit, is dat precies wat je doet:
Lekker sporten en bewegen, erg gevarieerd En helemaal met je eigen tempo en gewichten

Bel je plaatselijke Cross fit eens TO. vraag naar hun Juniorprogramma
Alle reacties Link kopieren
Oei ik vind crossfit ook vrij heftig voor zo'n jonge leeftijd.

Ik denk dat de crossfit in jouw stad daar het meest over kan vertellen ipv het Vivaforum.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer hij serieus traint en goede begeleiding heeft kan hij best mee doen aan dit soort evenementen. Niet voor iedere 16/17 jarige. Wat voor bouw heeft hij? De ene 17 jarige is meer volgroeid dan de andere 17 jarige.

Maar kijk eens naar top turntalenten, schaatsers, judoers etc Die trainen toch ook echt best veel en leveren topprestaties op. Max Verstappen was ook 17 toen hij in de formule 1 begon. Daar werd ook niet tegen gezegd ga maar naar de jeugd toe.

Iemand die zo serieus met zijn hobby, potentieel beroep, bezig is. Hoort waarschijnlijk eerder thuis op een volwassenen event dan op een jeugd event.

Conclusie; het is heel erg afhankelijk van de persoon. Hoe goede sporter is hij, is hij lichamelijk al verder ontwikkeld of nog een halve prepuber, hoe serieus wil hij er mee aan de slag, en wat ook heel belangrijk is, hoe staat het met de begeleiding.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Als je googlet kom je voor kinderen onder de 18 vooral omschrijvingen tegen over rennen, op je handen lopen, klimmen en salto's, terwijl TO het alleen maar heeft over gewichten.

Waarom heb je het niet over een handstand, TO? Dat lijkt me veel moeilijker dan een gewichtje tillen.
Alle reacties Link kopieren
In de box waar ik trainde zijn er speciale lessen voor kinderen en tieners. Zij trainen vooral speels, vaak zonder significante gewichten en er wordt veel meer ingezet op techniek, conditie en flexibiliteit dan op kracht en gewichten gooien.

Er zijn er twee of wat die op hoog niveau trainen en meedoen aan wedstrijden. Dat is volle bak aan de gang op alle crossfit gebieden, dus ook gewichtheffen. Echter zijn deze jongvolwassenen al topsporters bij een andere sport, krijgen ze zeer professionele ondersteuning en zijn ze bijna volwassen/volgroeid.

En crossfit evenementen gaan zelden over enkel gewichtheffen. Want dat is maar een onderdeel ervan.

En hoe goed je moet zijn? Je bent je eigen competitie uiteindelijk maar ik vind crossfit wedstrijden wel intens en 'beestachtig' van karakter in het algemeen. :clown:
Alle reacties Link kopieren
Als je écht intensief traint terwijl je in de groei bent, blijft je lengtegroei achter. Neem dat ook mee in je overwegingen.
Alle reacties Link kopieren
Ha!
Bedankt voor alle reacties dusver. Ik zal even een paar dingen verhelderen:

- Hij is bijna zeventien en over de 1,90m. Ongeveer 77 kilo. Van achterblijven in de lengtegroei zal dus geen sprake zijn.
- Waarom er alleen over de gewichten gevraagd wordt? De skills zitten sws wel goed. Hij crossfit al geruime tijd 1 a 2 keer per week. De gewichten zijn meer om te kijken hoe hoog het niveau ligt. Hij makkelijk 10km in onder 50min, ongetraind. Dus vooral bij de kracht zullen de verbeterpunten liggen.
- Ook kon ik nergens online wat vinden over deze wedstrijden...
- Toen hij begon te trainen waren dit louter lichaamsgewichtoefeningen. Pas rond zijn 16e is hij actief met gewicht gaan trainen. Hij is niet op zijn 15e meteen met grote gewichten gaan smijten en wordt goed begeleidt in de sportschool!

Ik zal binnenkort ook even informeren bij de trainer, maar die zie ik volgende week pas. Ik ben hier vooral opzoek naar een second opinion!
Alle reacties Link kopieren
De jongens die ik ken die dus meedoen aan Dutch throwdown/crossfit open/strong viking ed trainen elke dag.

Als je een beetje leuk wil hobbyen met crossfit ben je al zo 2x per week bezig.
En de gemiddelde sportschool trainer is écht niet thuis in crossfit. :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Discover schreef:
06-02-2020 20:10
De jongens die ik ken die dus meedoen aan Dutch throwdown/crossfit open/strong viking ed trainen elke dag.

Als je een beetje leuk wil hobbyen met crossfit ben je al zo 2x per week bezig.
En de gemiddelde sportschool trainer is écht niet thuis in crossfit. :hihi:
Dat snap ik. Ik vraag ook enkel om informatie. De trainer is zeker goed thuis in crossfit (ook al is ze misschien een uitzondering op de regel. Maar mijn vraag blijft onbeantwoord: hoe gaan deze evenementen in zijn werk en waar zijn ze? Hoe kan je je kwalificeren? Hij heeft het ook echt niet over een paar weken, en ook niet over de top bereiken, maar met het trainen naar een doel zoals meedoen aan een crossfitwedstrijd is toch niet erg? Hij is zeker erg gemotiveerd en sport menig leeftijdsgenoot eruit. Dit wil zeker niet zeggen dat hij al een atleet is, maar het is niet zo alsof hij 16 jaar achter zijn PlayStation heeft gezeten om nu te besluiten om te gaan crossfitten. En ik krijg de indruk dat sommige mensen dat idee wel hebben.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kom je nou op Viva uit? Heb je the Dutch Throwdown website al gevonden?
Alle reacties Link kopieren
Vraag het eens in een Facebookgroep of zo? Die zijn er vast.
Alle reacties Link kopieren
Wij kunnen via de officiële crossfit boxen meedoen met wedstrijden. Hoe het werkt verschilt per game en box en niveau. Je hebt mensen die competitie voeren met zichzelf/de eigen box maar ook nationaal en internationaal.

Via mijn eigen box komt er een aankondiging, inschrijfperiode, dan de wods/vereisten met bijbehorende gewichten (rx/sc) en dan volgen er ofwel meerdere competitiedagen in de eigen box waar je zelf samen met een judge aan de slag gaat voor beoordeling van desbetreffend onderdeel. Of je gaat echt fysiek naar een game toe maar dit zijn écht de atleten en daar dient men voor te kwalificeren voor zover ik weet. Uitslagen van de competitie worden dan vrijgegeven. Kun je zien hoe je het gedaan hebt ivgm je eigen box mede kandidaten maar ook bvb in de leeftijdsklasse van jezelf.

Maar zal ongetwijfeld ook per box verschillen. Maar dit is hoe het bij de officiële affiliate box gaat waar ik kom/kwam.
Alle reacties Link kopieren
Super! Hier heb ik heel veel aan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven