CrossFit

08-03-2021 00:41 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er mensen hier die aan CrossFit doen? Ik ben nét begonnen, ik heb nu een les of vijf gehad. Ik heb nog nooit iets aan sport gedaan, ik heb het zelfs altijd gehaat en ik vind groepslessen maar eng, dus dit is echt ver, ver, vér voorbij mijn comfortzone.

Ik vind het ook heel moeilijk om te merken dat veel dingen nog niet goed lukken en dat ik veel langzamer ben. Maar ik heb een doel, nadat ik 35 kilo ben afgevallen wil ik nu strakker worden en meer conditie, dus ik zet door en ik voel me ook lekker als ik geweest ben.

Gek moment voor dit topic, nu de sportscholen dicht zijn, maar de lessen gaan hier gewoon door. Op de app staat de WOD en je doet je eigen ding, buiten (dat is zo met toestemming van de gemeente).

Meer crossfitters die het leuk vinden daarover te kletsen? Hoe lang doe je al CrossFit? En wat doe je nu de sportscholen dicht zijn, of kun je wel lessen volgen?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik! Ik ben in augustus begonnen, maar met alles lockdown pauzes etc. zit ik ook nog op extreeeem beginnersniveau haha. En ook op een enkel onderdeel na geen aanleg voor de meeste elementen van crossfit ;)

Wel in het verleden fanatiek gesport, en soort van bij toeval bij crossfit uitgekomen omdat ik na mijn bevalling een sport zocht die ik dichtbij huis kon doen (mijn vorige sport kon ik niet in de buurt doen helaas). Ik ben bewust heel conservatief aan het opbouwen, het is duidelijk een sport en setting waarbij je over je grens kan gaan, en dat gebeurt me nog af en toe terwijl ik er echt op let. Zeker opbouwend na een zwangerschap, merkte ik dat ik niet op niveau 0, maar op niveau -50 moet beginnen haha. Ik vind wel de sfeer heel fijn, heel anders dan in een normale sportschool en geen groepsdruk om te presteren, maar juist meer van motivatie en ondersteuning.

Als beginner worstel ik nog wel af en toe van hoe ik mijn open gyms moet invullen, dus ik lees/schrijf mee!
Alle reacties Link kopieren
ik doe het nu een paar jaar, daarvoor altijd wel sportscholen etc. Maar dat ging altijd vervelen. Crossfit nog steeds niet.
Ik heb een goede basistraining gevolgd als start, in een klein groepje alle technieken goed aanleren. (maar tja, toen was Corona alleen nog maar een biermerk). Dat heeft me erg goed geholpen, hoewel ik alsnog de overgang naar de reguliere WOD's best zwaar vond. Het leek net of iedereen alles snapte en kon. Hing ik daar onderaan een touw te bungelen, terwijl de rest tegen het plafond klom.
Ook heb ik nog nooit zo intens spierpijn gehad.... als na de eerste keren Crossfit :)

Wij lessen nu ook in een tent, ik ben er niet echt fan van, maar het is fijn om elkaar weer wat te zien en te motiveren. Als ik niet in de tent sta, doe ik thuis de WOD mee (of ik pluk iets van youtube), maar ik wil echt elke dag flink raggen!
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat jullie ook CrossFit doen!

Die basistraining was ik ook mee begonnen in november, maar al na twee lessen moesten ze dicht. Nu hebben ze dus buiten weer lessen, maar alleen de reguliere. Dat betekent dus dat ik als absolute beginner al na één les daaraan meedeed. Gelukkig krijg ik wel tips van de trainers, maar de ene trainer doet dat meer en beter dan de andere. Soms voel ik me nog een klein beetje verloren daarin. Ik kan gelukkig van tevoren zien wat we in de les gaan doen dus ik kies daar wel een beetje op uit waar ik wel of niet naartoe ga. Ik ga in principe 2x per week.
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
08-03-2021 11:51
Leuk dat jullie ook CrossFit doen!

Die basistraining was ik ook mee begonnen in november, maar al na twee lessen moesten ze dicht. Nu hebben ze dus buiten weer lessen, maar alleen de reguliere. Dat betekent dus dat ik als absolute beginner al na één les daaraan meedeed. Gelukkig krijg ik wel tips van de trainers, maar de ene trainer doet dat meer en beter dan de andere. Soms voel ik me nog een klein beetje verloren daarin. Ik kan gelukkig van tevoren zien wat we in de les gaan doen dus ik kies daar wel een beetje op uit waar ik wel of niet naartoe ga. Ik ga in principe 2x per week.

Zelfs na de fundamentals en een half jaar trainen voel ik me nog steeds echt een absolute beginner en dat gaat volgens mij nog wel even duren :mrgreen:
Wij kunnen de WOD (gelukkig) niet van tevoren inzien. Mensen die ook in een andere box getraind hebben grappen weleens dat het altijd verdacht stil bleef op dagen met lange sets burpees :lol:
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
08-03-2021 11:55
Zelfs na de fundamentals en een half jaar trainen voel ik me nog steeds echt een absolute beginner en dat gaat volgens mij nog wel even duren :mrgreen:
Wij kunnen de WOD (gelukkig) niet van tevoren inzien. Mensen die ook in een andere box getraind hebben grappen weleens dat het altijd verdacht stil bleef op dagen met lange sets burpees :lol:
wij wel, en ik ga gewoon, als ik me ingeschreven heb.Uiteindelijk kom je er voldaan vandaan
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
08-03-2021 11:51
Leuk dat jullie ook CrossFit doen!

Die basistraining was ik ook mee begonnen in november, maar al na twee lessen moesten ze dicht. Nu hebben ze dus buiten weer lessen, maar alleen de reguliere. Dat betekent dus dat ik als absolute beginner al na één les daaraan meedeed. Gelukkig krijg ik wel tips van de trainers, maar de ene trainer doet dat meer en beter dan de andere. Soms voel ik me nog een klein beetje verloren daarin. Ik kan gelukkig van tevoren zien wat we in de les gaan doen dus ik kies daar wel een beetje op uit waar ik wel of niet naartoe ga. Ik ga in principe 2x per week.
vraag je trainer (de hoofdtrainer/eigenaar) eens of hij een appgroep kan aanmaken met beginners, zodat jullie kunnen overleggen om op een bepaald moment samen te trainen
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
08-03-2021 11:55
Zelfs na de fundamentals en een half jaar trainen voel ik me nog steeds echt een absolute beginner en dat gaat volgens mij nog wel even duren :mrgreen:
Wij kunnen de WOD (gelukkig) niet van tevoren inzien. Mensen die ook in een andere box getraind hebben grappen weleens dat het altijd verdacht stil bleef op dagen met lange sets burpees :lol:
Haha nou, ik had dus laatst zo’n les. Dat was echt de hel. En ik kan geen burpees, ik kreeg echt pijn in mijn heup van het opstaan (heup is een zwakke plek). Sindsdien heb ik besloten dat ik lessen met burpees skip. Het moet wel te doen blijven.

De WOD inzien kan trouwens alleen nu (volgens mij), vanwege corona is het de bedoeling dat je gewoon zelf je ding doet zeg maar en van tevoren dus al weet wat de bedoeling is zodat het niet echt een groepsles is.
drackie wijzigde dit bericht op 08-03-2021 13:15
13.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
08-03-2021 12:20
vraag je trainer (de hoofdtrainer/eigenaar) eens of hij een appgroep kan aanmaken met beginners, zodat jullie kunnen overleggen om op een bepaald moment samen te trainen
Goed idee! Ik heb in elk geval vrijdag ook nog een personal training. Dat hoort ook bij het beginnerspakket, twee lessen van een personal trainer. Vrijdag is de laatste.
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
08-03-2021 13:12
Haha nou, ik had dus laatst zo’n les. Dat was echt de hel. En ik kan geen burpees, ik kreeg echt pijn in mijn heup van het opstaan (heup is een zwakke plek). Sindsdien heb ik besloten dat ik lessen met burpees skip. Het moet wel te doen blijven.

Een goede trainer kan je altijd meerdere oefeningen als alternatief bieden hoor! Ik had laatst volgens mij maar 1 oefening uit de hele WOD volgens plan gedaan ivm een blessure, maar gewoon een gelijkwaardige training kunnen doen met de groep.
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
08-03-2021 13:12
Haha nou, ik had dus laatst zo’n les. Dat was echt de hel. En ik kan geen burpees, ik kreeg echt pijn in mijn heup van het opstaan (heup is een zwakke plek). Sindsdien heb ik besloten dat ik lessen met burpees skip. Het moet wel te doen blijven.

De WOD inzien kan trouwens alleen nu (volgens mij), vanwege corona is het de bedoeling dat je gewoon zelf je ding doet zeg maar en van tevoren dus al weet wat de bedoeling is zodat het niet echt een groepsles is.
Bij ons hangen veel voorbeelden, je pakt (letterlijk een papier) een WOD die je aanspreekt en begint

en ipv Burpees (ik houd er ook nog steeds niet van) kan altijd iets anders. Jumping jacks bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
08-03-2021 13:13
Goed idee! Ik heb in elk geval vrijdag ook nog een personal training. Dat hoort ook bij het beginnerspakket, twee lessen van een personal trainer. Vrijdag is de laatste.
samen trainen is echt veel fijner. Ik ga vanavond alleen en heb dan altijd minder zin :)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
08-03-2021 13:41
Bij ons hangen veel voorbeelden, je pakt (letterlijk een papier) een WOD die je aanspreekt en begint

en ipv Burpees (ik houd er ook nog steeds niet van) kan altijd iets anders. Jumping jacks bijvoorbeeld.
Oh dat lijkt me fijn!

Uiteindelijk kreeg ik wel een andere oefening die ik kon doen, maar ik voel me dan zo onzeker omdat ik niet mee kan doen met de rest. En het duurde best lang voor ik een andere oefening kreeg dus ik voelde me wat verloren. Als ik even kan ga ik niet meer bij deze trainer trainen. Het was ook een WOD from hell. 30 minuten en de enige twee oefeningen waren burpees en lunges. O_O
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
08-03-2021 15:12
Oh dat lijkt me fijn!

Uiteindelijk kreeg ik wel een andere oefening die ik kon doen, maar ik voel me dan zo onzeker omdat ik niet mee kan doen met de rest. En het duurde best lang voor ik een andere oefening kreeg dus ik voelde me wat verloren. Als ik even kan ga ik niet meer bij deze trainer trainen. Het was ook een WOD from hell. 30 minuten en de enige twee oefeningen waren burpees en lunges. O_O
daarom gebruiken we binnen crossfit lekker veel interessante termen. niet-mee-kunnen-doen, noemen we Scalen. Klinkt meteen minder sneu :)

Ik sport voor mezelf, en er zijn echt oefeningen waar ik minder goed mee kan komen, tja, dan "scale" ik die. Niemand die het verder opvalt hoor. En daarbij: ik ben Vrouw En 50, de kans dat ik mee kan komen met de mannen (jongetjes) van 25 is heeel, eel klein. Dat probeer ik dus niet eens!
Alle reacties Link kopieren
Ik doe geen crossfit, maar wel veel van dat soort oefeningen. 30 minuten lunges en burpees klinkt als erg zwaar. Overigens zou ik daar voor de echte hel ook nog mountainclimbers aan toevoegen.
Van planken, opdrukken en dips ben ik ook geen fan overigens.

Wat vinden jullie juist wel heel leuk om te doen?
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
08-03-2021 15:26
Ik doe geen crossfit, maar wel veel van dat soort oefeningen. 30 minuten lunges en burpees klinkt als erg zwaar. Overigens zou ik daar voor de echte hel ook nog mountainclimbers aan toevoegen.
Van planken, opdrukken en dips ben ik ook geen fan overigens.

Wat vinden jullie juist wel heel leuk om te doen?
alles met veel afwisseling.
Krachttraining, om tot een nieuw maximum te komen,
en WOD's die gruwelijk lijken. Dus een flinke (hero-)WOD van 45 minuten, en dan helemaal stuk gaan.
Alle reacties Link kopieren
Haha scalen, mooie term. Klinkt inderdaad meteen minder sneu. :proud: Het stelt me wel gerust dat ik niet de enige ben. Soms voelt dat zo en ik vind het best intimiderend, al die sterke mannen die die oefeningen doen alsof het niks is.

Ik geloof dat ik nog niet echt iets heb gevonden dat ik echt leuk vind (vooralsnog ben ik vooral aan het klooien de oefeningen onder de knie te krijgen), maar ik vind dumbell swings niet erg, en touwtje springen doen we vaak, dat vind ik ook niet erg. Opdrukken kan ik nog niet en ik mocht van één trainer dan een soort halve opdruk doen waarbij ik meer mijn bovenlijf ‘afrol’. Dat lukte wel! Kreeg ik de keer erop een trainer die me wel even dacht te vertellen dat ik het fout deed. :facepalm: Sprak nog geen Nederlands ook en mijn Engels is beroerd dus ik kon hem niet duidelijk maken dat ik het bewust op die manier deed.

Wat vind jij leuke dingen om te doen?
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
08-03-2021 15:26
Ik doe geen crossfit, maar wel veel van dat soort oefeningen. 30 minuten lunges en burpees klinkt als erg zwaar. Overigens zou ik daar voor de echte hel ook nog mountainclimbers aan toevoegen.
Van planken, opdrukken en dips ben ik ook geen fan overigens.

Wat vinden jullie juist wel heel leuk om te doen?

Ik haaat burpees :lol:
Ik vind de afwisseling en de opzet van de trainingen/WODs wel heel fijn. Ik heb het idee dat ik daarin mezelf veel meer uitdaag dan bv een rondje hardlopen of zoiets.
Een training met alleen burpees/lunges zou ik behoorlijk van balen haha. Heb mezelf behoorlijk overbelast tijdens een WOD een paar weken terug met veel herhalingen burpees/push ups (eerste training na lockdown periode), dus die laat ik links liggen de komende tijd. Eerst echt zeker weten dat ik hersteld ben.
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
08-03-2021 15:38
Haha scalen, mooie term. Klinkt inderdaad meteen minder sneu. :proud: Het stelt me wel gerust dat ik niet de enige ben. Soms voelt dat zo en ik vind het best intimiderend, al die sterke mannen die die oefeningen doen alsof het niks is.

Ik geloof dat ik nog niet echt iets heb gevonden dat ik echt leuk vind (vooralsnog ben ik vooral aan het klooien de oefeningen onder de knie te krijgen), maar ik vind dumbell swings niet erg, en touwtje springen doen we vaak, dat vind ik ook niet erg. Opdrukken kan ik nog niet en ik mocht van één trainer dan een soort halve opdruk doen waarbij ik meer mijn bovenlijf ‘afrol’. Dat lukte wel! Kreeg ik de keer erop een trainer die me wel even dacht te vertellen dat ik het fout deed. :facepalm: Sprak nog geen Nederlands ook en mijn Engels is beroerd dus ik kon hem niet duidelijk maken dat ik het bewust op die manier deed.

Wat vind jij leuke dingen om te doen?

Haha, het scheelt hier dat de 'sterke mannen' heel open en sociaal zijn en af en toe benadrukken dat zij ook beginner zijn geweest. Ik voel me tot nu toe vooral comfortabel op de ergometer ivm roeiverleden. Mijn techniek is daarop zo efficient dat ik tijdens een WOD op tijd daarmee compenseer en niet heel erg achter de groep kom te liggen ;)
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
08-03-2021 15:38
Opdrukken kan ik nog niet en ik mocht van één trainer dan een soort halve opdruk doen waarbij ik meer mijn bovenlijf ‘afrol’.
en dat noemen we "snaken" (https://www.youtube.com/watch?v=ZcMHRX-3vOo bedoel je die?)

wat we ook wel doen (ik doe het ook als ik er heel veel moet, en vaart nodig heb), zijn pushups vanaf de knie
Ik doe nu ook al 2 jaar crossfit en ben echt een addict geworden. Ik ga zeker 4-5 keer per week, het is echt tijd voor mezelf in ons drukke gezin. Ik was nog een echte sporter, maar ik ben goed met kracht en dat is heerlijk, conditie is de mindere variant.
Er worden inderdaad heel veel goede fijne tips gegeven.
Verdiep je ook eens in het sporten voor en na je eisprong. Je cyclus heeft een flinke invloed op je resultaten. Ik doe ook veel scaled en daar is niks mis mee. Als ik mijn focus op mezelf verlies, ben ik in het geheel verloren en overgeleverd aan de groep. Vaak ga ik dan 'creatief tellen' en afraffelen, dan ben ik naderhand altijd minder voldaan.

Zoek eens om meme's crossfit, haha.....veel is enorm herkenbaar!

Ik vind het altijd zalig om mijn Max op te zoeken en korte intensieve wods, dan moet ik niet teveel tellen. Burpees zijn killing, maar 1 van de beste oefeningen voor je conditie. Ik ben ooit eens begonnen met een maand lang iedere ochtend 10 buspees, dan krijg je de snelheid er een beetje in. Squats heb ik heel lang moeilijk gevonden, maar heb een nu een goede vorm gevonden. Ik heb moeite met mijn core-stability, daar let ik dus bewust op.

ik probeer naast het crosfitten nog 2 keer per week 5 km of meer te rennen, juist om sneller te worden.

Mijn tip zal zijn: focus op jezelf. Is er een app om je scores bij te houden, dan zal je zien dat je vooruit gaat!

Veel succes en vooral: plezier!
Ik zit er ook aan te denken om crossfit te gaan doen of normale krachttraining als de sportscholen weer normaal open zijn en corona weer naar de achtergrond is verdwenen. Thuis krachttraining doen is wel lastig als je niet een hele thuis gym wilt aanschaffen of kwijt kunt.

Crossfit lijkt me erg leuk door de afwisseling maar las ook dat het in groepsverband is en daardoor twijfel ik of het wel iets voor mij is. Ik denk dat ik dan snel gefrustreerd raak en over m'n grenzen heen ga omdat ik dan bepaalde dingen (nog) niet kan en de groep wel. En bij sommige dingen zal ik toch aanpassingen nodig hebben. Ja je bent daar voor jezelf en je werkt aan je eigen prestaties maar je kijkt neem ik aan ook wel eens naar wat je groepsleden kunnen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
08-03-2021 15:57
Ik zit er ook aan te denken om crossfit te gaan doen of normale krachttraining als de sportscholen weer normaal open zijn en corona weer naar de achtergrond is verdwenen.

Crossfit lijkt me erg leuk door de afwisseling maar las ook dat het in groepsverband is en daardoor twijfel ik of het wel iets voor mij is. Ik denk dat ik dan snel gefrustreerd raak en over m'n grenzen heen ga omdat ik dan bepaalde dingen (nog) niet kan en de groep wel. En bij sommige dingen zal ik toch aanpassingen nodig hebben. Ja je bent daar voor jezelf en je werkt aan je eigen prestaties maar je kijkt neem ik aan ook wel eens naar wat je groepsleden kunnen.
het is geen groepsles, zoals spinning ofzo. Je doet niet allemaal precies gelijk hetzelfde. Je doet wel tegelijk dezelfde Work-out, maar ieder in zijn eigen tempo, met eigen gewichten etc.
Als je met gewichten gaat trainen, doe je dat vaak met een buddy (fijn hoor dat iemand je kan helpen, als het toch te zwaar is), liefst iemand die een beetje op hetzelfde eindgewicht uitkomt. En zo niet... dan haal je er even een schijfje af, of zet er eentje aan. Dar is tijd voor.
En als je alles onder de knie hebt, kun je ook prima zelfstandig trainen.
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
08-03-2021 15:56


Mijn tip zal zijn: focus op jezelf. Is er een app om je scores bij te houden, dan zal je zien dat je vooruit gaat!

Veel succes en vooral: plezier!

Heb je een app die je aanraadt? Ik had er laatst een uitgeprobeerd maar daar moest ik WODs op naam opzoeken, weet ik veel :lol:
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
08-03-2021 15:46
en dat noemen we "snaken" (https://www.youtube.com/watch?v=ZcMHRX-3vOo bedoel je die?)

wat we ook wel doen (ik doe het ook als ik er heel veel moet, en vaart nodig heb), zijn pushups vanaf de knie
Ja! Dat bedoel ik. Pushups vanaf de knie kan ik ook nog niet. :facepalm: Ik kom echt vanaf niks. Ik ben vorig jaar begonnen met wandelen maar verder deed ik echt letterlijk niks anders dan op de bank zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven