Hoge hartslag

19-09-2021 22:04 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames, ik hoop dat iemand het herkent en mij kan helpen.

Ik ervaar namelijk regelmatig een hoge hartslag te hebben met een lichte vorm van inspanning. Mijn hartslag rondom rust is volgens m’n Apple Watch 64 slagen per minuut. Maar als ik opsta, de trap of en afloop om wat te pakken heb ik meteen een hartslag van 160 te pakken. Dit voelt redelijk oké maar ik ben wel meteen buiten adem, kan niet relaxed een gesprek voeren en begin meteen te zweten. Het duurt even voordat deze zakt. Hetzelfde gebeurt met rustig fietsen of wandelen.

Ik ben sinds mei actief aan het sporten. Ik train gemiddeld gezien drie keer per week 20-30 minuten op de crosstrainer. Daarnaast wandel ik veel afstanden van rond de vijf kilometer per keer. Al met al beweeg ik 5x per week actief. Ik had gehoopt dag mijn conditie zou verbeteren maar dat ervaar ik niet. Met m’n wandelingen heb ik piek hartslagen van 200-220 volgens de Apple Watch. Nu denk ik dat die niet helemaal betrouwbaar is maar toch schrik ik hier wat van.

Wat kan ik doen om mijn conditie actief te verbeteren? Vind het niet fijn om eerst op adem te moeten komen voordat ik een fatsoenlijk gesprek kan aangaan. Heb al proberen te variëren in andere ritmes met het sporten, mijn hartslag tijdens sport wat lager te houden maar dat werkt niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is je gewicht?
Ik zou hier mee langs de huisarts gaan. Ik heb ook een hoge hartslag maar bij jou is het nog wel wat hoger.
Alle reacties Link kopieren
160 en 62 kilo. Heb wel wat stevigere bovenbenen dan mij lief is. Verder staat het wel in verhouding. Ik kom eerder aan dan dat ik afval. Ben overigens maar 23 jaar en dit is iets van de laatste twee jaar.
Ik zou eens met je huisarts overleggen, ik vind het wel een grote stijging ook voor traplopen enzo. Ken je iemand met zo’n hartslagmeters band? Die zijn al wat betrouwbaarder.
Alle reacties Link kopieren
Op zich is een gemiddeld hogere hartslag volgens mij niet verontrustend maar dat je bij zo'n geringe inspanning als een trap oplopen al meteen buiten adem bent en gaat zweten lijkt me niet oke. Zelfs als je niet veel zou sporten hebt is dit niet normaal (denk ik). Dus wie weet is het iets anders dan je conditie. Ik zou hiermee inderdaad naar je huisarts gaan.
Nothing happens for a reason
Bij de huisarts laten checken om een lekkende hartklep etc. uit te sluiten. Als je zo'n afwijking hebt is het belangrijk om dat vroeg te weten en rekening mee te houden.
Alle reacties Link kopieren
Lees even mee!
Alle reacties Link kopieren
Mijn hartslag stijgt als een malle bij inspanning van niks als ik ernstige bloedarmoede heb (als in Hb < 5 of zelfs 4). Niet gek ook, hart moet dan enorm hard werken om alle spieren van zuurstof te voorzien. Zoiets zou het kunnen zijn, en dat is heel makkelijk uit te sluiten door de huisarts. Dus gewoon morgen even een afspraak maken.
Even langs de huisarts! En vraag even of ze een holteronderzoek kunnen doen voor 24 uur. Dan kunnen ze zien wat er gebeurd
Alle reacties Link kopieren
Zeker naar de huisarts. Dit klinkt niet goed.
Alle reacties Link kopieren
Je loopt toch bij een internist ivm diabetes?
Overleg daar eens even zou ik zeggen ;)
Hebben die nooit een ecg gemaakt? Ook niet toen je in het ziekenhuis lag met corona?
Alle reacties Link kopieren
Ecg in rust is altijd prima geweest. Ja heb een keer een gehad toen ik over de hele gang moest lopen en een trap op voor de afspraak die was boven de 100 maar nooit iets mee gedaan. Was een jaar of 5 geleden.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
19-09-2021 22:28
Mijn hartslag stijgt als een malle bij inspanning van niks als ik ernstige bloedarmoede heb (als in Hb < 5 of zelfs 4). Niet gek ook, hart moet dan enorm hard werken om alle spieren van zuurstof te voorzien. Zoiets zou het kunnen zijn, en dat is heel makkelijk uit te sluiten door de huisarts. Dus gewoon morgen even een afspraak maken.
Oh ja, laag hB is ook een optie idd. Mijne was nooit zo laag maar wel oorsuizen bij even opstaan
anoniem_pje_x schreef:
19-09-2021 22:39
Ecg in rust is altijd prima geweest. Ja heb een keer een gehad toen ik over de hele gang moest lopen en een trap op voor de afspraak die was boven de 100 maar nooit iets mee gedaan. Was een jaar of 5 geleden.
Bij mij ligt het een beetje aan mijn cyclus hoe hoog hij is. Na mijn ovulatie stijgt hij of als ik bijv verkouden ben.
Bij stress overigens ook en na cafeine, als ik teveel koffie drink zit hij ook over de 100
Maar vraag gewoon eens of je een holter onderzoek mag voor 24 uur.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij komt het vaker voor bij mensen die Corona hebben gehad?
Maar laat het zeker verder uitzoeken.
Voor medisch advies, sowieso de huisarts de beste keus.

Wat ik kan zeggen, puur op mijzelf gebaseerd:
Ik heb een behoorlijk goede conditie, sport regelmatig. Maar als ik mijn trap oploop ben ik ook behoorlijk buiten adem, en mijn garmin watch geeft dan ook wel 140 aan. (Meeste vrienden /contacten die mijn trap lopen zijn ook gesloopt). Ik begreep dat, als je sport en/of een redelijke conditie hebt, je hartslag snel kan stijgen en dat dat dus niet perse negatief is.

Wat gebeurt als je je overtraint, dat je hartslag de dagen erna in rust hoger dan normaal is.

Maar, dit is puur wat ik als persoon weet of heb ervaren. Een check bij de huisarts is zo gebeurt en dan weet je of je je zorgen moet maken of niet. Dus ik raadt dat gewoon aan.
Ik zie nu met wandelen die hartslag van 220. Ik zou zeker even langs de huisarts gaan.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt niet goed. Als ik opsta dan is de hartslag hooguit 70 en als ik ga lopen blijf het zeker onder de 80. Pas als ik tien minuten gesquat heb rijst het boven de 90.

Nu ben ik niet de maat der dingen maar ver afwijken zal ik niet doen.

Dus ik zou met tamelijk veel spoed een afspraak maken bij de huisarts TO.
retrostar wijzigde dit bericht op 20-09-2021 06:09
1.59% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Arena89 schreef:
19-09-2021 22:33
Even langs de huisarts! En vraag even of ze een holteronderzoek kunnen doen voor 24 uur. Dan kunnen ze zien wat er gebeurd

Waarom zou je daarom vragen? Ten eerste kan een huisarts helemaal geen holter doen, en ten tweede zal hij heus zelf wel weten in welke richting hij zal moeten beginnen met onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je Corona? Dan kan je ernstig zuurstoftekort krijgen.
Ook met ernstige stress wordt er extra snel bloed rondgepompt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Duidelijk, even een afspraak maken bij de huisarts dus. Corona lijkt mij redelijk onwaarschijnlijk, heb ik al gehad en ben volledig gevaccineerd. Verder was mijn laatste algemeen bloedonderzoek prima. Hb is bij mij altijd boven de 8, enige was dat de TSH te hoog is.

Ik wandel wel vaak een kilometer of vijf a zes per uur. M’n hartslag hersteld ook meestal snel. Ongeveer 30-40 slagen per minuut langzamer totdat het op de 60 zit die ik meestal in rust heb. Zover ik weet ervaar ik geen stress.
Alle reacties Link kopieren
Een waardeloos slechte hartslagmeter zou het ook kunnen zijn :rofl:
Heb je al een andere geprobeerd?
retrostar wijzigde dit bericht op 20-09-2021 07:46
18.89% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Lees eens op de site van de Hartstichting over hoge en lage hartslag.

Hoe hoog je hartslag oploopt is voor je conditie niet zo heel belangrijk, het gaat erom hoe snel je van inspanning herstelt.
retrostar schreef:
20-09-2021 07:46
Een waardeloos slechte hartslagmeter zou het ook kunnen zijn :rofl:
Heb je al een andere geprobeerd?

Net stond er iets anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven