Paardrijden - kletstopic (leeftijd/niveau: niet belangrijk)

11-11-2020 16:27 774 berichten
Al meer dan 3000 posts kletsen we over paardrijden en alles wat met paarden te maken heeft. Deel hier je avonturen en ervaringen.
Het maakt niet uit of je pas (weer) begonnen bent met rijden of je hele leven al rijdt.
Iedereen mag meeschrijven. Er schrijven beginners mee, maar ook veel mensen die hun hele leven al paardrijden of als kind gereden hebben en door dit topic de draad weer op hebben gepikt.

Deel 1 van het topic vind je hier:
sport/paardrijden-op-latere-leeftijd/li ... ges/455821

Happy new topic!! :flirting: :cheer2:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
26-03-2021 22:03
Gaat het al beter met Evita?
En toen bleef ik in de lucht achter, zonder paard. :proud:
Oh, dat ja. Dat ken ik. Zo rende ooit een paard als het ware onder mij vandaan. Het was net slapstick, een tekenfilm waarin je de ruiter eerst naar beneden ziet kijken, naar de plek waar het paard eigenlijk zou moeten zijn, maar niet is en vervolgens met een fluitgeluidje naar beneden valt. Leuk!

Met Evita gaat het op en af. Soms beter, en dan doet ze weer iets en dan is het weer mis. We beginnen nu weer van voren af aan. Laat ik het er maar niet over hebben.

Maar iets anders.
De verkoop in paarden tot de 10000 euro heeft een vlucht genomen, al dan niet corona gerelateerd. Die paarden moeten ook een stal hebben. En dus gaan we hier drie stallen erbij bouwen voor pensionpaarden. Leuke bijverdienste waarvoor ik nu niet van huis af hoef. Het werk dat ik er aan heb gaat in één moeite door.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is een slim idee iones, als je de ruimte hebt waarom niet. Wat je zegt de paardenmarkt gaat over de top en die moeten allemaal een stal hebben. Veel succes! Wel echt balen dat het met Evita steeds op en af gaat :-(
Wat ik ook jammer vind is dat we onze to kwijt zijn :-( hopelijk komt ze nog terug onder een andere nick.
Ugli wat zal je verzorgpaard beteuterd gekeken hebben idd als er nog nooit iemand vanaf gevallen is :lol: en wat fijn dat je lessen op de manege eindelijk weer zijn begonnen!
La flamande hoe krijg je dat voor elkaar, je enkel gebroken? Gelukkig mag het gips er al af, en kun je ook snel weer rijden.
Boira hoe gaat het met jouw kudde, en dan vooral de introductie in de groep en het werken met Mila?
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk Ugli, weer les. Ik heb sinds een paar weken ook weer les, het doet echt wonderen voor mijn zit en houding.

Goed idee, Iones, er is inderdaad veel vraag naar goede pensionstalling, merk ik. Zeker als je het er 'zo' bij kunt doen, dan is het de moeite waard.

lizenlotte, mijn enkel is niet gebroken, je verwart me met een andere forumster. Zelf nog nooit iets gebroken (ik klop nu af :hyper: ), ik heb een beschermengel wat dat betreft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah ja nou zie ik het, dat was Lazurda met de gebroken enkel. Excuus, gelukkig maar dat jij nog niets gebroken hebt gehad Laflamande, hou dat zo ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
LaZurda schreef:
27-03-2021 17:30
Wat een leuke dingen lees ik allemaal Ugli, op dat vallen na dan natuurlijk. Klinkt als een fijne nieuwe plek, en het voor het eerst rijden op je verzorgdpaard klinkt ook positief! Was jouw manege voor het eerst weer open met lessen dat je weer was geweest?

Iemand ervaring met hoe snel je weer op het paard kan na een gebroken enkel? (Vrijdag gaat het gips er af!)

Ja het is echt een schat van een beest. :) Ja mijn manege is sinds vorige week weer open voor de 28+ers, goddank. We mogen wel maar met zijn vieren en alleen in de buitenbak, maar we zijn normaal al maar met zijn vijfen dus 1 is ergens anders onder gebracht voor nu. Ik ben allang blij dat we weer mogen, betalen voor gebakken lucht is niet mijn hobby.

Ja zo was het echt Iones, ik blijf echt goed zitten normaal bij dit soort dingen maar hij was gewoon ineens patsboem weg of zo, zo raar. Ik weet nog dat ik aan de zijkant van hem mid val was en dacht "huh?"

Ah, gelukkig gaat het soms iets beter dan, toch gek dat ze soms weer zo achteruit gaat. Beetje slecht afgebakken ofzo? Ik dacht dat de paardenmarkt voor corona al een ramp was, dus dat is nu alleen maar erger? Lekker dan haha. Wel fijn voor jou in elk geval, heb je een beetje business.

Lizenlotte, ja hij was helemaal beduusd. Ervoor liep hij een beetje van "mweh moet dit" en toen ik er weer op klom liep ie ineens als een speer, om het goed te maken of zo.

Lazurda, ik heb zelf enkel een gebroken vinger gehad en daar ging ik gewoon meteen weer mee rijden toen het verbindkapje eraf was (anders ging hij kloppen want dan werd ie afgekneld), maar ja dat is natuurlijk maar een vinger. Iemand die ik ken heeft zonder gips nog een tijd zonder beugel(s) gereden voor ze weer "normaal" kon rijden want die houding is voor je voet echt naar denk ik als hij vers gebroken is geweest. Weet niet meer precies hoe lang dat duurde, meerdere weken wel in elk geval.
Alle reacties Link kopieren Quote
Iones leuk dat je pensionstalling gaat aanbieden, ik hoop dat je een paar leuke installers vindt. Ik heb ook 4 paarden in pension staan, eentje gaat morgen verhuizen, eigenaresse vind het mestruimen in de paddock te zwaar, is in 2 jaar tijd voor de 2e keer zwanger en heeft eigenlijk geen tijd en energie voor haar paard. Wel jammer want het is een lief dier wat goed in de groep ligt en hij had een hele fijne verzorgster. Mestruimen is uur a 1,5 uur in de week, verder regel ik alles. Als de eigenaresse het had aangegeven dan hadden verzorgster en ik wel over oplossing willen meedenken, maar dat heeft ze niet gedaan. Nu gaat hij in de winter 's-avonds op stal en 8 uur paddock, terwijl hij in zijn hele leven nog niet in een box heeft gestaan, ik hoop dat hij daar geen last mee krijgt.

En Ugli heeft zandgehapt, dat de beste overkomen, en zolang je er verder niks aan over houdt . Wel fijn dat je nu bak tot je beschikking hebt.

Hoe gaat het nu met jou Lizenlotte? Nog steeds zo veel pijn?

Toen ik 18 was heb ik mijn enkel gebroken toen mijn paard uitgleed op straat en viel, daarbij kwam mijn enkel tussen straat en stijgbeugel en paard daar boven op, ik heb geen idee hoe lang het duurde voor ik weer op het paard zat.

Mila is vorige week in de groep geïntroduceerd, de dames zijn nog dikke vriendinnen, verder zijn het allemaal ruinen en die vinden het alleen maar gezellig. Mila spreekt de paardentaal goed, ze laat zich makkelijk wegsturen door Azaya dus geen echte confrontaties. Een van de pensionpaarden, een quarter van 27 is helemaal verliefd op haar, wijkt niet van haar zijde, dus die krijgt weer lekker veel beweging en is helemaal opgeleefd. Ik heb nu twee keer grondwerk les gehad en ze leert zo snel, de verlatingsangst wordt ook steeds iets minder.
Alle reacties Link kopieren Quote
He bah boira dat moet je vreselijk veel pijn hebben gedaan, dat gewicht van je paard op je enkel o_o en een wonder dat het niet verbrijzeld was..
Hopelijk heeft het paard er toen niks aan overgehouden?
Wat jammer dat de eigenaresse van het vertrekkende paard niet bij je is gekomen om haar probleem te bespreken, ik hoop dat het paard er niet te veel last van krijgt dat hij straks op stal moet staan wat hij niet gewend is.

Bij mij is de pijn wel minder geworden, maar het verhaal heeft een compleet onverwachte wending gekregen: ik heb een verdikking/ ei op mijn bil zitten sinds ik in februari nog eens onderuit ben gegaan in de sneeuw waarvoor ik 2 weken geleden weer een mri heb gehad. Naar aanleiding van iets wat ze op die mri hebben gezien krijg ik dinsdag ook nog een CT scan waarna ik de 20e de uitslag van beide scans krijg. Ik hoop maar op iets onschuldigs wat makkelijk te verhelpen is..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb wel een keer in mijn geheel onder mijn paard gelegen, toen hij achterover klapte. Hij kon nogal hysterisch steigeren. Deed hij heel zelden, maar als hij het deed stond hij wel 90 graden verticaal. Ik werd er wat platter van, liep niet meer zo snel maar dat ging vanzelf over.

Mijn regels zijn op de pensionstal dat ik gewoon zelf alles doe. De wei en paddock ontdoen van mest, daar begin ik niet aan. Mijn paarden krijgen hier zoveel ruwvoer, en mesten bij gevolg zóveel, dat ik daar dan elke dag uren mee bezig ben. Daarvoor betaalt het niet voldoende.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat klinkt pijnlijk iones :O je hebt echt geluk gehad dat je er niks aan hebt overgehouden,een paard weegt me nogal niet wat..
Alle reacties Link kopieren Quote
lizenlotte schreef:
04-04-2021 12:23
Dat klinkt pijnlijk iones :O je hebt echt geluk gehad dat je er niks aan hebt overgehouden,een paard weegt me nogal niet wat..
Geluk is met de dommen, zullen we maar zeggen. Ik ben veel gevallen. Ook met paard. Maar daar heb ik nooit iets aan overgehouden. Een x een scheurtje in mijn heup, dat wel, na een valpartij van een rennend paard. Ik had mijn voeten nog niet in de beugels en dat paard zou ingereden zijn. Nou, mooi niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Iones, dat is zeker het beste dat je alles zelf doet, dan weet je zeker dat het goed gebeurt.

Dat klinkt niet fijn lizenlotte, ik hoop voor je dat het idd iets onschuldigs is.

Hier lopen de paarden 24/7 buiten op track en paddocks in de winter, die moeten wel uitgemest worden anders wordt het een zootje. Ze krijgen onbeperkt hooi, dus dat is aardig wat mest. Iedere paardeneigenaar 1 dag in de week, is ca 5 kwartier werk, dus prima te doen.

Ik ben op mijn 16e ook een keer met paard en al achterover geklapt, scheurtje in nekwervel en zadel gebroken. Mijn nek is goedgekomen, zadel niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gelukkig is het met je nek goedgekomen boira, je nekwervel is geen fijne plek om wat mee te hebben :-?

Ik vind het ook echt wel spannend wat het is dat ze bij mij gezien hebben en hoop dat ik straks direct wat te horen krijg, maar ben bang van niet omdat er de vorige keer ook niks over werd gezegd na het onderzoek, over tumoren zullen ze wel niets mogen zeggen denk ik dan, dat zullen ze wel aan de behandelend arts moeten overlaten ofzo. Mijn arts heeft me wel gezegd dat 97 % van de intraossale tumoren een onschuldig lipoom of fibroom is en maar 3 % een kwaadaardig sarkoom dus gelukkig is de kans dat het niet goed is niet groot. Maar hij is er wel natuurlijk.. ik heb natuurlijk sowieso al 'pech' als je weet dat het maar bij 0,1% intraossaal (= in een bot ingekapseld) zit zoals blijkbaar bij mij het geval is. Zal ook eens niet zo zijn dat ik weer iets aparts heb :roll:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ahh Lizenlotte ik hoop dat het een vriendelijke -oom is. Wat een pech toch steeds en wat een toeval, zou deze -oom getriggerd kunnen zijn door de val of het oedeem? Ik duim voor je in elk geval.

Ik heb nog steeds last van mijn nek/schouder na mijn val van mijn verzorgpaard 1-2 weken geleden. Heel stom want ik viel op mijn bips, niet op mijn schouder. :') Maar ving wel met mijn handen achter me de val op, dus dat zal wel een klap zijn geweest.

Afgelopen week was even grote meidenbroek aan. Er is een merrie op stal gekomen. Mijn verzorgpaard is pas 2-3 jaar ruin en is helemaal dol verliefd op haar. Hij liep te dansen en te bléren naar haar, wilde erop, niemand mocht meer bij haar komen (ook de eigenares van de merrie niet haha). En toen ging ik rijden. Nou we hebben de bak door gedanst haha, wat een leipo joh. En maar keihard bléren naar d'r. Hij was in staat over het hek te springen denk ik haha. Hopelijk wordt hij snel rustiger.

En dan afgelopen weekend op het paard waar ik laatst vanaf gedonderd ben. Ik dacht oh dat doe ik wel even, maar toen meneer kéihard door de bak ging crossen en het op een bokken zetten zat mijn hart toch ineens in mijn keel haha. Flashbacks van vorige keer ofzo. Toen heb ik wel even al mijn moed bij elkaar moeten rapen en heb toch door gereden, ook gewoon galloperen. 1e keer gallop was drama, weer keihard crossen en bokken en hoe meer je wilde remmen of sturen hoe boller hij werd en hoe lager het koppie ging. Toen dacht ik echt oké fuck dit, ik vind het gescheten met die gallop. Maar ja puntje bij paaltje vindt Ugli dat ze zich niet zo aan moet stellen en gaat ze toch weer, en toen ging het gelukkig goed en kwam mijn ego weer een beetje terug waha. Het is echt stom want het is echt een leuk beest verder en normaal zou het me mijn reet roesten als hij dat soort dingen flikt, maar na die 2 vallen ben ik toch wel gekrengd ofzo. Vooral die laatste, ik zit dingen altijd zo goed uit als shit the fan hits maar bij deze val had ik niet eens de kans om me vast te grijpen, ik lag er gewoon onmiddelijk naast. Maar goed, kom ik ook wel weer overheen voor ik een jongetje ben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat kan ugli, maar hoeft niet. Zelf denk ik dat het feit dat het intraossaal is wel gekomen is tijdens mijn laatste val in de sneeuw, omdat het bot natuurlijk nog zacht is. Ik denk dat ook omdat ik sindsdien die bult op mijn kont heb.
Het maakt ook niet uit hoe het er gekomen is, als het maar goedaardig en makkelijk behandelbaar is geloof ik het wel.
Helaas heb ik geen uitslag gehad vanmorgen dus ik zal idd tot de 20e moeten wachten voor ik meer weet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zie jouw verzorgpaard zo rondrennen en gillen achter die merrie aan, wat een gek beest joh! Hopelijk is de verliefdheid snel over..
Je les op de manege klinkt niet echt prettig, kun je volgende keer niet om een ander paard vragen? Straks val je nog een keer omdat je al pijn aan je schouder hebt en ben je verder van huis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen nieuws is goed nieuws zullen we maar hopen? Ja dat klinkt voor mij als leek wel logisch, bot wat al aangedaan was wat getriggerd is.

Ja, ik heb geen ervaringen met hitsige hengsten/ruinen dus ik wist niet wat me overkwam haha, wat een malloot was het. En merrie hielp niet, die liep de hele tijd naar hem terug te hinniken of begon zelf te hinniken. Had je hem net 1 minuut op jouw gefocused, was-ie weer helemaal van de leg. Rare is dat hij 24/7 met een merrie op stal (ze delen een stal) en paddock/wei staat al jaren. Misschien dat hij die meer als teddybeer ziet omdat die maar 1 meter is of zo. :P

Nou ik had niet verwacht dat hij zou gaan stuiteren weer. Instructrice was like oh ja soms heeft hij nog even een bui en wil hij galloperen. Nou, dit was niet gewoon even galloperen, dit was een bom die soms ineens af ging. Gewoon ineens kortsluiting soms, zo raar. Ik heb wel extra voorzichtig gedaan, had inderdaad echt geen zin om mijn schouder erger te maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lizenlotte, ik duim mee voor een goedaardige uitslag. Heb je er nog veel last van wat pijn betreft?

Herkenbare valverhalen. Ik heb er best vaak naast gelegen, vooral met springen met onervaren paarden (dan ging ik keurig over de hindernis, maar was paard al gestopt voor de hindernis). Of bokkensprongen wegens schrikken van een monsterlijke eend of zo, en ik dan op de barebackpad. Als ik het zie aankomen, blijf ik meestal zitten, maar heb de slechte gewoonte om bij het uitstappen niet meer op te letten. Mijn zak-aardappelen-modus noem ik dat.

Dapper en goed van je Ugli, dat je bent opgestapt en bent doorgereden, met beide paarden. 'Voorwaarts oplossen' is een cliché, maar vaak echt de beste strategie. En goed voor je zelfvertrouwen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik duim ook voor je mee Lizenlotte. Maar wat duurt 20 april dan nog lang....

Ugli is moedig. Velen stappen af maar zij gaat door, ondanks haar schrik. Dat deed ik vroeger ook bij iones, mijn toen nog jonge paard. Als ik dat niet had gedaan, was de hele onderneming van een eigen paard een fiasco geworden. Het doorzetten heeft mij heel veel gebracht. Ik heb een mooie tijd met iones beleefd. Maar nu kan ik dat niet meer opbrengen en ik wil het ook niet meer. Ik wil niet meer met schrik op een paard.
Alle reacties Link kopieren Quote
Groot gelijk hoor, Iones. Nu ik het teruglees, klinkt het net alsof ik impliceer dat het niet goed zou zijn om niet meer op dat paard te stappen. Terwijl het ook zo belangrijk is om Je eigen grenzen te kennen en te respecteren. Iedereen heeft een andere manier om na een val met angst om te gaan. Maar we hoeven het zeker niet gevaarlijker te maken dan het is, het gaat om het plezier in de paarden. Ik durf best wel wat, maar toch stukken minder dan toen ik jong en onsterfelijk was. En terecht: ik hoef niet kapot. Des te langer kan ik van het paardrijden genieten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Precies, het jonge en onsterfelijke, dat had ik vroeger veel meer dan nu. Ik baal daar wel van. Maar het is niet anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja bij mij is het beter om als ik ergens onzeker over ben, zo snel mogelijk het gewoon te doen. Dus een paard wat ik spannend vind, gewoon 5x achter elkaar erop en stug doorrijden. Anders wordt het alleen maar groter in mijn hoofd terwijl het 9 van de 10 keer echt nergens om gaat (zoals dus die afgelopen zondag, al had ik die niet aan zien komen). Ben er nu ook alweer overheen, heb afgelopen week voor mijn doen knetter goed gereden op mijn verzorgpaard. Meneer is pas 2-3 jaar ruin en er staan nu 2 merries dus hij is helemaal knetter; dansen, bléren, hoofd omhoog strak naar merries gepriemd ookal staan die een heel stuk verderop in de verte, hij vindt alles interessant behalve wat we in de bak aan het doen zijn haha. Maar ik heb hem gewoon aan de teugel gekregen. Ik, Ugli, die normaal uberhaupt al geen paard aan de teugel krijgt kreeg dit vervelende mannetje gewoon aan de teugel. Dus ik ben trots. :) Hoop snel een instructie te vinden want ik denk dat ik wel veel leuks kan leren op hem.

En dit weekend mocht ik weer op mijn grote tuiger vriend. :heart: Als die toch ooit eens te koop komt hè, DAN WIL IK HEM. Hij blijft over het algemeen super braaf in zijn stal staan dus ik dacht ik loop even naar mijn auto, die 4-5 meter verderop stond. Maar de deur wagewijd open laten staan en dan gewoon weglopen was toch een trigger om me dan maar achterna te komen. :') Toen draaide ik me om, stond hij resoluut stil, en toen ik terug liep draaide hij zich maar weer om terug naar stal zo van "oh ik dacht dat ik mocht :(". Menig paard had richting uitgang of hooiberg gerend. Echt I can't met dit paard. :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Lizenlotte wat balen dat je nog zo lang moet wachten op de uitslag, maar aan de andere kant zal het misschien niets ernstigs zijn als de uitslag zo lang kan wachten.

Ugli, klopt wat jij zegt, na mijn achterover ongeval was ik ook bang om te vallen, toen ik een paar jaar later van een struikelend paard viel en alleen een blauw oog had, was deze angst weer voorbij.

Mijn P.R.E, merrie is nogal scheef, ik ben nu veel met gymnastiseren aan de hand bezig om haar wat soepeler en rechter te krijgen. Ook heb ik een equestic clip gekocht die je aan je zadel klemt en van alles registreert, zoals de takt en afdruk van alle 4 de benen, erg handig en met het trainen aan de hand krijg ik haar behoorlijk recht, onder het zadel vindt ze dat nog lastig, maar ik kan het in ieder geval goed opvolgen. Mijn nieuwste dame is ook goed geland inmiddels en steeds minder gestresst als ik met haar aan het werk ga in de bak zonder de andere paarden. Het is echt een lieve zachtaardige dame, maar wel met een eigen wil, zoals echte merrie.

Over twee weken worden de eindelijk de tuigpaarden bij mijn schoonvader weggehaald, de oudste komt eerst een paar maanden hierheen om lekker bij te komen op de weide. De jongste gaat naar mijn vriend, daar wordt een goed huisje voor gezocht, die is 15 dus daar kan iemand nog veel plezier mee beleven. De oudste is 24 en mag dan bij mijn vriend blijven tot het einde, ik hoop dat ze beiden nog een paar mooie jaren mogen hebben met veel aandacht, vrije beweging en paardenmaatjes. Maar nu eerst mogen er wat kilootjes bij.
Alle reacties Link kopieren Quote
wat fijn dat nu duidelijk is wat er met de paarden van je vader gebeuren gaat boira en dat ze eerst bij jou en je vriend kunnen blijven.
wat handig dat je een manier hebt om te zien of je paard recht is of niet, fijne hulp lijkt me dat bij het trainen. gelukkig heeft je nieuwe paard ook haar draai gevonden bij jou intussen zo te lezen :-)

ugli wat leuk dat je op de tuiger mocht, hij klinkt ook echt leuk! hopelijk vind je snel een instructie voor je verzorgpaard en jou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zeg maar Ugli, wie zegt dat die tuiger niet te koop is? Waarom doe je niet gewoon een bod op dat paard?
Alle reacties Link kopieren Quote
Die is echt niet te koop. Hier gaan alleen paarden weg als ze écht verrot zijn (maanden lang ruiter eraf gooien, maanden lang kreupel of ziek) want het paardenbestand is al jaaaaaren slecht. Steeds als er iets aangekocht is wat oké is, gaat er weer eentje stuk of waus en moet-ie weer weg. Op dit moment zijn we al heel blij dat er genoeg paarden zijn om de lessen te kunnen doen, dat is weleens eens anders geweest namelijk. Dan hadden we 3 paarden voor 6 ruiters. Deze tuiger is niet populair want zwaardere mensen (75+ kilo) mogen er niet op omdat hij weinig rugspieren heeft en hij ontploft nogal eens. Als je je kuiten iets te hard aan drukt zit je vanuit stilstand ineens in volle gallop en als je aan wil springen doet hij zichzelf een soort van afschieten en ga je ineens van een draf naar met 100 km per uur door die bak heen. Maar hij is echt bizar bomproef, is op stem te rijden, doet echt geen vlieg kwaad en er valt bijna nooit iemand af (voor zover ik weet dan, kan het me niet voorstellen in elk geval) dus hij staat hier prima, ookal is hij niet iedereens lieveling. Heb ik mazzel mee want dat betekent dat hij over blijft voor mijn les (onze les krijgt altijd de restjes die de hele week het minst gelopen hebben).

Ahgosh, gelukkig mogen die paarden eindelijk weg daar. Als ik het me goed herinner stonden die er niet al te best bij? Lief dat je vriend voor het oude besje wil zorgen. :)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven