Paardrijden op “latere” leeftijd

12-01-2020 20:55 3042 berichten
Zijn er meer mensen hier die op latere leeftijd zijn gaan paardrijden of willen gaan paardrijden (en hier eventueel over willen kletsen/ervaringen uit willen wisselen)?

Wat vind je er van? Hoe lang ben je al bezig?
Is het te doen? Vind je het leuk? Rijd je op de manege niet tussen allemaal hele jonge meiden? Heb je groepsles of privéles? Tips? Aandachtspunten?

Ik ben zelf 39 en heb onlangs een kennismakingsgesprek gehad bij een manege. Dat was leuk; lieve mensen, leuke sfeer, paarden zagen er goed en happy uit.
Ik ga binnenkort beginnen met 5 proeflessen (privéles).
Ben zeer benieuwd. Ook of ik het durf en niet als een houten klaas op dat paard zit (ik was vroeger met alles best bang om te vallen en daardoor te stijf en te voorzichtig, ik hoop dat ik daar overheen gegroeid ben :)).

Mijn doel zou zijn om ooit buitenritten in het bos te kunnen maken (erg mooie omgeving voor paardrijden hier).

Wat is jouw doel?
En rijd je op een eigen paard of paarden van de manege?

Dames en heren die al vanaf jonge leeftijd paardrijden mogen uiteraard ook reageren.
Welkom Boira. Klinkt leuk wat je allemaal doet en interessant vindt, leuk als je hier mee gaat schrijven.
Die clickertraining klinkt ook leuk/goed. Kun je een voorbeeld geven van hoe dat gaat (ik ken het wel van honden, voor wat betreft paarden ben ik een ultieme beginner, dus wellicht stel ik domme vragen)?

Ik reageer later uitgebreider op andere posts, wilde alleen even op de laatste post van Wennas reageren.
Dat kun je gewoon doen, Wennas. Het is je paard. De klik en een goed gevoel zijn gewoon heel belangrijk en natuurlijk wil je de beste keuze. En op papier kun je ook niet zien hoe iemand rijdt.
Het is ook fijn om vergelijkingsmateriaal te hebben. Misschien kun je met alledrie even kletsen en de interactie tussen de mensen en jouw paard zien (en hoe ze rijden).
Ik zou vooraf gewoon aangeven dat je drie mensen spreekt, omdat je bij alledrie op papier een goed gevoel hebt, maar dat je graag in het echt wilt kijken met wie je de beste klik/match hebt voor jou en je paard.
Ik denk dat niemand dit raar vindt.
Alle reacties Link kopieren
Leuk Boira, kom er gezellig bij. :) Nou ja in mijn geval gaat het om manegepaarden, daar valt dus niks te trainen. Je stapt op, 5 minuten instappen en dan enigszins fatsoenlijk door de proef proberen heen te komen terwijl je tijdens de proef ter plekke het paard nog naar beneden probeert te rijden zonder dat madam het op een bokken zet. Dan sta je al 5 0 achter op de paardjes die meteen vanuit stal braaf hun rondje lopen.

Leuk zeg clicker training! Trektochten lijken me ook héél gaaf. Doe je dat dan in Nederland of in het buitenland (of beiden)?

Wennas, ik heb verzorgpaarden gehad. Ik vind het niet meer dan normaal dat je met meerdere mensen kennis maakt voor je besluit hoor, tot nu toe is dit steeds mijn ervaring geweest namelijk. No hard feelings, ik als verzorgster snap het wel dat je graag iemand wil met de meeste klik.
Ja, toch? Het is eigenlijk gewoon net als een sollicitatiegesprek.
Daar nodig je ook meer mensen uit en kijk je naar de beste match/klik (en is het fijn om wat vergelijkingsmateriaal te hebben).
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is ook wel zo. Misschien dat ik dat maar gewoon moet doen.
Wennas schreef:
02-07-2020 17:38
Ja, dat is ook wel zo. Misschien dat ik dat maar gewoon moet doen.
Ja.
Om teleurstelling te voorkomen kun je het in je mail al netjes vermelden en uitleggen. Dat zou ik denk ik doen.
Alle reacties Link kopieren
@Wennas, Ik zou ook gewoon de personen laten komen die op papier geschikt lijken, dan kan je i.r.l. beoordelen of er een klik en hoe de persoon met je paard omgaat en dan de meest geschikte kiezen, ik heb al een paar keer meegemaakt dat iemand volgens haar berichten heel geschikt leek maar het i.r.l. behoorlijk tegen viel.

@Ugli ik maak trektochten in binnen- en buitenland, Veluwe, grens gebied De/Ne, Eifel, Hunsruck, ik wilde dit voorjaar een trektocht maken met mijn oudste merrie vanaf mijn huis naar mijn vriend die in Belgie woont, helaas is zij eind maart overleden. Hierdoor heb ik wel geleerd dat je nooit iets moet uitstellen, het kan zo maar te laat zijn.
Mijn jongste merrie is nu nog wat te jong en gaat nog erg lastig (of gewoon niet) op de trailer of vrachtwagen. Dat is een van de redenen dat ik met clickertraining begonnen ben.

@Misspipilotta, ik ben begonnen met clickertraining omdat mijn merrie niet makkelijk op de trailer of vrachtwagen gaat en ze dan niet meer reageert op druk. Dus begonnen met haar leren een pion aan te raken en die laat ik haar dan volgen, ik zet hem elke keer een stukje verder neer en dan moet zij hem aanraken, inmiddels staat ze nu op de vrachtwagen en ook trailer van een vriendin, maar het ontspannen blijven staan is nog een dingetje. Ik gebruik het inmiddels voor heel veel dingen. Laten ontspannen aan de longeerlijn bijvoorbeeld, hoofd laag is click, eerst alleen de intentie, daarna het hoofd laag, en dan bouw je dat langzaam uit tot bijvoorbeeld een paar passen of een paar rondjes. Ondertussen kan je er dan ook een commando aanhangen. Ik heb het gebruikt met inrijden om een reactie op het aandrijven aan te leren, halthouden, inparkeren naast een krukje voor opstijgen etc. Het voordeel is dat de mindset van het paard heel positief wordt en ze heel meewerkend worden. Omdat mijn paard erg slecht op druk reageert werkt dit heel goed voor ons.
Alle reacties Link kopieren
wennas hoe ging de kennismaking met de 1e geinteresseerde vandaag en wanneer komen de andere 2?
Alle reacties Link kopieren
De derde komt niet, die bleek minder geschikt. De eerste is geweest, leuke meid. De tweede komt zondagochtend.
Alle reacties Link kopieren
Heyy...sorry dat ik de laatste tijd heel weinig op het forum heb gezeten.Mijn hoofd stond er eerlijk gezegd niet naar.
De afgelopen tijd best veel getobt met mijn paard en afgelopen dinsdag heb ik de hele zware keus moeten maken om haar in te laten slapen.
Ze tobde al een poosje met haar achterbeen..bleef steeds dikker..zakte weer af en werd weer dik.DA zei dat het door de ouderdom kwam en dat ze veel moest bewegen.Op zich ging dat de eerste tijd eigenlijk ook wel goed.Ze zat goed in d'r velletje en we deden het gewoon rustig aan.Tot 2 weken geleden.We hadden een rustig buitenritje gedaan en maandag as haar been weer ontzettend dik.Weer ontstekingsremmers en pijnstillers van de DA,maar het leek wel of haar lichaam het stukje bij beetje op aan het geven was.Mijn pittige meid,veranderde in een paard wat alles maar liet doen en geen tegengas meer gaf.Elke avond liet ik haar met een rotgevoel achter op stal.Maandag zag ik opeens dat ze niet meer achteruit kon...ze had er echt moeite mee om ook maar 1 stap achteruit te zetten,viel dan bijna om.En dinsdag was ze zo kreupel en liep ze haast op 3 benen.DA gelijk gebeld,die was er binnen een half uur en al heel snel kwamen we tot de conclusie dat dit geen leven meer voor haar was en dat ze ondanks de pijnstillers stikte van de pijn.Mijn meissie had ook al een paar keer haar koppie tegen me aan gelegd,zo van..doe iets vrouwtje(en ze was totaal geen knuffelkont)
Dus afgelopen dinsdag was mijn wijffie er opeens niet meer...ik was gebroken.
Ik weet dat dit de beste keus was,maar man wat mis ik haar.Ik ben vreselijk onrustig en op sommige momenten gaat het goed en het volgende moment sta ik weer met een brok in mijn keel bijna te janken.Je gaat je zo vreselijk aan zo'n dier hechten.Dit gevoel zal ook nog wel een poosje aanhouden denk ik.Op stal kom ik voorlopig ook even niet meer..ik kan het niet aan om haar lege stal te zien. Ik ga alles eerst eens laten bezinken en een plekje geven.
Alle reacties Link kopieren
Wat heftig zeg! Dan heb je inderdaad wel andere zaken aan je hoofd. Veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
wat vreselijk erg voor je saskia, heel veel sterkte en neem de tijd om te rouwen om je meisje. natuurlijk vind je het moeilijk om haar te moeten missen en kun je haar lege stal nu nog niet zien, ze is een belangrijk deel van je leven geweest en heeft je zoveel gegeven.. dikke knuffel :hug:
Alle reacties Link kopieren
wennas fijn dat de 1e een geschikte keus lijkt, en goed dat je verdere info over nr 3 hebt gevraagd waardoor je van te voren al weet dat het geen zin heeft om tijd in haar te stoppen. scheelt jou toch weer. ik ben benieuwd of degeen die zondag komt nog geschikt blijkt te zijn en hoop dat je aan 1 van de 2 een goede bijrijder gaat krijgen.
saskia18, je hebt de goede beslissing genomen, daar hoef je gelukkig niet over te twijfelen. Ik snap dat je paard veel voor je betekende. Je hebt haar toch heel lang gehad? Heel veel sterkte. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Saskia sterkte, altijd weer naar dat.
Alle reacties Link kopieren
Ah gosh Saskia, sterkte met het verlies. Lijkt me heel zwaar, om een dier waar je zo intensief voor gezorgd hebt te moeten laten gaan. Het was de juiste keuze wel.
Alle reacties Link kopieren
Gaaf zeg Boire! Ja ik snap het, echt jammer dat je de rit niet meer met je paard hebt kunnen maken, maar het is wat het is. Helemaal met dat Corona, dat had niemand kunnen voorspellen. Hopelijk kun je hem alsnog met een ander paard maken.

Ik hoorde dat er van de week 1 letterlijk over het hek heen is gevlogen van die mega lieve nieuwe af omdat meneer volledig uit zijn stekker ging. Ik dacht alleen maar HÈ? HOE DAN.
Allereerst: Saskia.....ach :(
Jee...... wat heftig en verdrietig. Heel veel sterkte! Jullie genoten nog zo van elkaar.
Maar dapper dat je deze beslissing hebt genomen, klinkt als de beste beslissing voor je paard.
Heel veel sterkte :(

@ Boira: gaaf, die trektochten. Zo jammer dat je die tocht niet meer hebt kunnen maken met je oudste merrie.

Heel interessant om te lezen over de clickertraining. Goede uitleg, mooi om te lezen hoe dat werkt. Ik vind dat een hele interessante en positieve manier van trainen.
Mooi dat je toch al zoveel vorderingen hebt gemaakt met op de trailer gaan.

@ Wennas: fijn dat kandidaat 1 geschikt leek! Hoe was kandidaat 2 vandaag en wie gaat het worden?
Alle reacties Link kopieren
Het was echt een heel leuk meisje, maar ik schrok er eigenlijk een beetje van hoe weinig dat ze kon. Heeft op dezelfde manege gereden als ik, maar dan nog een paar jaar langer. Ze pakte mijn aanwijzingen wel heel goed op en wilde ook graag les nemen. Voorlopig komen ze beide 1x per week. Erg he.

Twee jaar terug ben ik nog met mijn moeder bij die manege geweest en toen hadden we al het idee dat het niveau flink gekelderd was, maar dat was dus niet slechts ons idee. Zonde hoor, die manege stond echt bekend als de allerbeste in de omgeving, reden mensen best een stukje voor.
Inderdaad zonde.

Lief en leuk voor haar dat je haar toch laat rijden.
En fijn dat je dus twee mensen hebt gevonden bij wie je op zich een goed gevoel hebt.
Spannend. Maar leuk. Helpen ze je ook met verzorging en zo op die dagen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gezegd dat ze in ieder geval de bak/paddock uit moeten mesten. De vrouw bood zelf al aan om ook onkruid mee te verwijderen en dat meisje leek manen knippen, scheren etc wel leuk (volgens mij was ze een beetje bang om het te verknallen). Paard zal in ieder geval weer beter gepoetst worden, dat zag ik al wel hahaha.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg trouwens ook nog een reactie van een meisje van 11. Echt zo schattig, heel net bericht, maar wel duidelijk dat ze het zelf geschreven had. Ik zei dat ik al iemand gevonden had, zei ze "ik wens u nog veel lange jaren met uw paardjes".
Aaaah, wat schattig.

Fijn dat ze daarmee helpen en je paard zal wel genieten van het poetsen.

Ik heb gisteren ook een van de andere paarden gepoetst. Op een gegeven moment kreeg ik een of andere sprayflacon met conditioner in mijn hand gedrukt, dus ik sprayde het over de hele vacht. Het bleek alleen voor de manen bedoeld... paard was wel zacht en shiny :mrgreen:
Leuk trouwens dat zo’n meisje van 11 zelf berichtjes stuurt. En wat ze schreef... cute.
Wennas schreef:
05-07-2020 18:40
Ik kreeg trouwens ook nog een reactie van een meisje van 11. Echt zo schattig, heel net bericht, maar wel duidelijk dat ze het zelf geschreven had. Ik zei dat ik al iemand gevonden had, zei ze "ik wens u nog veel lange jaren met uw paardjes".
Zo'n meisje gun je het ook toch? Ik zou haar gegevens bewaren als ik jou was. Het is vast een lekker zelfstandig type en misschien is ze wel heel goed met paarden. Een ouder meisje heeft misschien meer ervaring, maar "van nature goed zijn met paarden" kan je niet leren. Ik kom wel eens op een pensionstal waar ik sommige jonge meisjes heel goed en verantwoordelijk met paarden om zie gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik kan helaas niet iedereen aan een pony helpen. Dat meisje wat er nu mee gaat rijden gaat me het komende jaar sowieso ook al meer tijd kosten dan dat het oplevert. Ik heb het gesprek met dat meisje van 11 wel bewaard. Mocht ik iets voorbij zien/horen komen dan kan ik haar altijd nog benaderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven