Paardrijden op “latere” leeftijd

12-01-2020 20:55 3042 berichten
Zijn er meer mensen hier die op latere leeftijd zijn gaan paardrijden of willen gaan paardrijden (en hier eventueel over willen kletsen/ervaringen uit willen wisselen)?

Wat vind je er van? Hoe lang ben je al bezig?
Is het te doen? Vind je het leuk? Rijd je op de manege niet tussen allemaal hele jonge meiden? Heb je groepsles of privéles? Tips? Aandachtspunten?

Ik ben zelf 39 en heb onlangs een kennismakingsgesprek gehad bij een manege. Dat was leuk; lieve mensen, leuke sfeer, paarden zagen er goed en happy uit.
Ik ga binnenkort beginnen met 5 proeflessen (privéles).
Ben zeer benieuwd. Ook of ik het durf en niet als een houten klaas op dat paard zit (ik was vroeger met alles best bang om te vallen en daardoor te stijf en te voorzichtig, ik hoop dat ik daar overheen gegroeid ben :)).

Mijn doel zou zijn om ooit buitenritten in het bos te kunnen maken (erg mooie omgeving voor paardrijden hier).

Wat is jouw doel?
En rijd je op een eigen paard of paarden van de manege?

Dames en heren die al vanaf jonge leeftijd paardrijden mogen uiteraard ook reageren.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik zou gisteren voor het eerst naar de les gaan van de rijvereniging. Ik had mijn chaps aan, mijn cap al in de auto gelegd, de trailer achter de auto, paard gezadeld en met fleecedeken erop. En tóen kreeg ik pas app je dat de rijvereningingslessen voor boven de 18 niet meer toegestaan was.

Het stomme is, dat je wel met z'n allen mag rijden in de bak als het slechts onder begeleiding is.
Wat heeft dat nou voor zin????
Wij gaan de komende twee weken vrij rijden. Het is ook echt een bizarre regel, als je gaat vrij rijden mag je theoretisch met 30 man in de bak, maar de lessen mogen niet. Denken ze dat je instructeur achter op je paard zit ofzo. :wtf:

Miss_p je gaat niet helemaal stoppen met schrijven toch? Waarom ga je eigenlijk niet meer terug naar de stal waar je laatst reed? Is dat echt alleen maar vanwege die tegenvallende cursus? Het lijkt mij zo zonde, je hebt er echt gevoel voor.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag lekker in het bos gereden. Was heerlijk.

Vind het wel raar dat je met zijn allen in één bak mag rijden, maar niet als het les is.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb ook het verlossende woord gehad. We mogen gewoon met zijn allen binnen rijden maar we krijgen geen les. Prima joh, dat kreeg ik toch al nauwelijks. :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Zo vaag die nieuwe maatregelen. Ik zie niet zo goed wat het verschil is tussen wel een instructie erbij of niet. Dat de groep kleiner moet is prima, maar dit is toch wel een beetje krom.

Gelukkig kan ik nog twee keer in de week naar mijn leasepaardje. Op dit moment heeft hij nog geen nieuw zadel, dus rij ik met barebackpad. Toch wel even wennen, maar het schijnt heel goed voor je zit te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ja het gaat echt helemaal nergens over en straks als de twee heren hun zin weer doordrammen mag je niet eens je hond meer even laten plassen na 10 uur. Vraag me af hoeveel mensen daar ziek van geworden zijn, ik denk dat ik het antwoord wel weet. Ik vind het echt tamelijk bizar wat er gebeurt.

Wel fijn dat jullie niet lessen wel door gaan dan. Zeker ook voor de maneges en de paarden.
Wennas en Lizenlotte: ik had willen reageren op jullie posts, maar ik heb een weekban ontvangen (ja ja), dus ik kon de hele week niet inloggen.
Naar mijn idee zeer onterecht, heb meerdere keren geprobeerd Viva te mailen voor een uitleg, maar heb nooit antwoord ontvangen. Ik heb zojuist in een topic aan de mods alsnog om uitleg gevraagd, dus wellicht krijg ik hiervoor een nieuwe ban.
Ik reageer dus maar snel even nu. Als jullie niks meer van me horen dan ligt het dus weer daar aan.

@ Wennas: ja, ik vind het ook heel jammer om te stoppen, want ik vind het rijden leuk en voel me ook relaxed tussen de paarden (het geeft een soort ‘zen’ gevoel).

@ Lizenlotte: ik snap dat het aan de ene kant fijn is dat je niet geopereerd hoeft te worden. Wat naar dat de krankenkasse je op die manier heeft gebeld.... de adviezen van de arts zijn toch heel duidelijk.
Hoe gaat het nu? Beetje verbetering al?
Alle reacties Link kopieren
ik had gelezen wat je geschrsven had ja, en begreep ook niet helemaal waarom de mods het hebben weggehaald onder de noemer racisme :-? maar goed, ik heb ook wel eens een waarschuwing gehad omdat ik iets homofoobs zou hebben geschreven, terwijl mijn zwager en jeugdvriendin notabene met iemand van hetzelfde geslacht zijn en ik wel de laatste ben die anti homo is maar goed, daar dacht de mod anders over :roll:
hopelijk krijg je nogveen bevredigend antwoord van de mods, maar daar ga ik maar niet van uit..

de pijn was gelukkig een heel stuk minder geworden, daar was ik heel erg blij mee natuurlijk! maar helaas zit ik nu sinds begin vorige week met zoon in quarantaine waardoor de pijn wel weer wat slimmer geworden is :-(
een klasgenoot van zoon was positief getest, had zelf gelukkig geen klachten gehad en ook niemand aangestoken (hele klas en alle leraren van zoon negatief getest dus)
maar ondanks dat en het feit dat zoon geen klachten heeft moeten we toch in quarantaine blijven voor 10 dagen. morgen is gelukkig de laatste dag, daarna kan zoon weer lekker naar buiten en ik dus ook :-) vrijdag moet ik weer naar de orthopeed, ben benieuwd wat hij te vertellen heeft.
Alle reacties Link kopieren
Oh fijn zo'n ban.

Hopelijk heeft de orthopeed goed nieuws voor je Lizenlotte.

Ik mag niet meer rijden, je mag ineens nog maar met 2 mensen in de bak rijden voor ruiters over 18 jaar dus alle lessen voor volwassenen zijn gestopt. Gelukkig heb ik zondag nog op mijn grote vriend stemcomandopaard mogen rijden. <3 En vrijdag heb ik gewoon nog mijn vrijwilligerstaken dus ik hoef mijn paardjes niet te missen. Hopelijk rijden de kids de paarden een beetje oké, dat het geen bommetjes ongeregeld zijn geworden als we weer mogen (dat was de vorige keer namelijk wel gebeurd).
Ugli schreef:
11-11-2020 14:24
Ik mag niet meer rijden, je mag ineens nog maar met 2 mensen in de bak rijden voor ruiters over 18 jaar dus alle lessen voor volwassenen zijn gestopt.
:O Raar, "wij" mogen wel "vrij rijden met de instructrice erbij" (wink wink).
Alle reacties Link kopieren
Ik klaag normaal nooit over coronaregels, maar die van het paardrijden zijn op dit moment zo vaag. :')

Zelf kan ik gelukkig twee keer per week op mijn leasepaard en ik heb misschien iemand gevonden die mij privéles wil geven op haar goed getrainde dressuurpaarden. Vanavond voor het eerst alleen naar mijn leasepaard toe en kijk er nu al tegenop dat ik hem straks van de wei moet plukken, terwijl al die andere paarden ook bij het hek staan te dringen. Normaal doen we dat altijd met z'n tweeën; eentje jaagt de rest weg en de ander pakt het desbetreffende paard. Gisteren ging het al mis en hadden we alle paarden opeens aan de andere kant van het hek staan. :')
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
11-11-2020 15:45
:O Raar, "wij" mogen wel "vrij rijden met de instructrice erbij" (wink wink).
Dat mochten we afgelopen zondag ook nog, tot 30 ruiters in de bak zonder les. Dus dat hebben we toen ook gedaan, lekker zelf aan zitten rommelen. Maar nu mogen we dus maar met 2 mensen tegelijk de bak in ineens, dus gaan de lessen niet door.
Alle reacties Link kopieren
Niqqi schreef:
11-11-2020 15:59
Ik klaag normaal nooit over coronaregels, maar die van het paardrijden zijn op dit moment zo vaag. :')

Zelf kan ik gelukkig twee keer per week op mijn leasepaard en ik heb misschien iemand gevonden die mij privéles wil geven op haar goed getrainde dressuurpaarden. Vanavond voor het eerst alleen naar mijn leasepaard toe en kijk er nu al tegenop dat ik hem straks van de wei moet plukken, terwijl al die andere paarden ook bij het hek staan te dringen. Normaal doen we dat altijd met z'n tweeën; eentje jaagt de rest weg en de ander pakt het desbetreffende paard. Gisteren ging het al mis en hadden we alle paarden opeens aan de andere kant van het hek staan. :')
Oh irritant is dat hé, ik kon daar ook altijd zo kriegel van worden. :') Ik ga dan gewoon om me heen meppen, als je geen arm voor je snufferd wil moet je maar aan de kant. Ik heb mazzel dat we hier schrikdraad hebben, daarmee zwaaien is vaak ook imposant genoeg. Maar als ze door de bak komen, dan zit er nog weleens eentje klem tussen de bakdeur omdat-ie persé mee wilde lopen.
Wat een gekke regels zo.... vrij rijden met meerdere mensen mag wel, maar les niet? Wat is het verschil?

O jee, Lizenlotte. Dat is wel een aanslag op je lichaam en nu kun je natuurlijk veel te weinig rust houden. Heftig.
Pas maar een beetje op (maar ja, makkelijk gezegd als je voor je zoon moet zorgen natuurlijk).

Nee, precies. Ik heb er iets over geschreven in het ‘vraag de mods’ topic.
Net als jij met de zogenaamde ‘homofobe post’ heb ik veel vrienden en collega’s met een “niet-Nederlandse achtergrond”. Ik vind het dan best lullig dat de post weggehaald is, maar je dus wel voor anderen als racist te boek staat.
Ik schrijf hier al jaren en in bijvoorbeeld dit topic voelt het ook alsof ik jullie ken.
En zo zijn er meer mensen die ik ‘ken’, omdat ik bijvoorbeeld weleens concertkaartjes heb verkocht of spulletjes heb opgestuurd (vraag/aanbod-pagina).

@ Ugli: fijn dat je in elk geval nog je klusjes mag blijven doen.
Hopelijk krijg je de paarden straks niet weer zo scheef als een hoepeltje terug...
Alle reacties Link kopieren
Nou ja scheve hoepeltjes waren het al, alleen de vorige keer waren er een paar spontaan álle manieren verleerd.
Overigens: volgens mij moet er na 3000 posts een nieuw topic worden aangemaakt en kan het elk moment gesloten worden.
Ik zal het zo even doen en in dit topic verwijzen naar het nieuwe topic. Dan kunnen ook de minder frequente meeschrijvers het nog terugvinden.
Hier is het nieuwe topic:
sport/paardrijden-kletstopic-leeftijd-n ... ges/470478

Happy new topic!! :cheer2:
Ongelooflijk hoe snel we 122 pagina’s (meer dan 3000 posts) hebben volgekletst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven