Wandelen, hoe vind ik mijn motivatie terug?

zondag 20 april 2025 om 10:52
Vraagje, ik wandelde regelmatig, maar merk dat mijn motivatie de laatste tijd minder is. Vaak start ik gewoon vanaf huis, maar ik heb veel plekjes hier al gezien. Nu probeer ik echt te lopen met een doel, bijv. lopend naar de winkel, alleen ik hoef niet elke dag naar de winkel.
In mijn pauze wandel ik vaak 2 a 3 km en meerdere avonden per week 5 km. In het weekend soms 8 tot 10 km. Ik heb nog nooit een paaltjes/vlaggetjes route gelopen omdat ik bang ben om te verdwalen. Ik heb een periode gehad dat ik rond de 60 km per week liep, nu zit ik helaas nog maar rond de 20-25km vrees ik.
Iemand die dit herkend en tips heeft? Hardlopen of fietsen is niet echt mijn ding.
In mijn pauze wandel ik vaak 2 a 3 km en meerdere avonden per week 5 km. In het weekend soms 8 tot 10 km. Ik heb nog nooit een paaltjes/vlaggetjes route gelopen omdat ik bang ben om te verdwalen. Ik heb een periode gehad dat ik rond de 60 km per week liep, nu zit ik helaas nog maar rond de 20-25km vrees ik.
Iemand die dit herkend en tips heeft? Hardlopen of fietsen is niet echt mijn ding.

zondag 20 april 2025 om 12:52
Ook een goeie ja

zondag 20 april 2025 om 12:52
Oh die kende ik nog nietpompelmoentje schreef: ↑20-04-2025 12:43Ik gebruik wikiloc, dan vind ik altijd het beginpunt terug.
Als je een fiets of auto hebt dan kun je ook 10 min rijden en een ander stuk lopen.
Of met buren of vrienden lopen.

zondag 20 april 2025 om 12:53
Goed ideeSpeculaastaart schreef: ↑20-04-2025 12:44Wat mij helpt is soms gewoon even niet wandelen dan. En dan na een paar weken vind ik de motivatie wel weer.
Partner en ik hebben daardoor een paar startmomenten per jaar die dan weer wat aanlopen in intensiviteit. In de zomer wandelen we minder. Dan vaak in september starten we weer met twee keer per week, dat wordt dan door slecht weer sinds wat minder. We zijn wel echt mooi-weer-lopers. Dan zo half december maken we vaak weer wat wandelingen als iedereen zijn feestverlichting weer heeft opgehangen maar dus meestal niet meer met regelmaat van twee keer per week.
Begin maart pakken we het weer fanatiek op tot mei/juni. In de zomer ga ik vaker zwemmen en op de fiets naar werk, man gaat vaker wielrennen. Op vakantie wandelen we wel weer wat meer.

Wel een goede reden ja

Dat is wel een goede stok achter de deur jaBosZonnebloemen schreef: ↑20-04-2025 12:49Een spannend luisterboek. En alleen mogen luisteren tijdens het wandelen.
zondag 20 april 2025 om 13:08
Ik gebruik ook AllTrails, maar je kunt altijd je huisadres of start- eindpunt of een station ofzo in Google maps zetten, dan kun je altijd nog daarheen lopen als je het niet meer weet. Powerbank mee voor de zekerheidBondgenoot1998 schreef: ↑20-04-2025 11:37Omdat mijn richtingsgevoel slecht is en ik bang ben om een paaltje te missen.
Bedankt voor de tip!

zondag 20 april 2025 om 13:19

zondag 20 april 2025 om 13:21
Goed om te weten, Bedanktpina schreef: ↑20-04-2025 13:08Ik gebruik ook AllTrails, maar je kunt altijd je huisadres of start- eindpunt of een station ofzo in Google maps zetten, dan kun je altijd nog daarheen lopen als je het niet meer weet. Powerbank mee voor de zekerheid. Maar het is vaak gewoon echt wel goed aangegeven hoor! Dat mis je niet, want bij elk punt waar een “keuze” is staat een bordje.
zondag 20 april 2025 om 14:06
.
Daar loop ik graag maar is net even te ver voor regelmatige rondjes.
Niet geschoten is altijd mis
zondag 20 april 2025 om 14:12
Ik gbruik de App Komoot voor wandelingen. App is gratis en een regio met kaarten is gratis. Voor eenmalig € 20 koop je de werelkaarten.
Komoot geeft je gesproken aanwijzingen en kom je er dan even nog niet uit dan kan je even op de kaart (op je telefoon) kijken.
Zelf doe ik altijd één oortje in zodat ik met mijn andere oor gewoon alle omgevingsgeluiden blijf horen en omstanders verder niet gestoord worden door mijn instructies (of muziek)
Komoot geeft je gesproken aanwijzingen en kom je er dan even nog niet uit dan kan je even op de kaart (op je telefoon) kijken.
Zelf doe ik altijd één oortje in zodat ik met mijn andere oor gewoon alle omgevingsgeluiden blijf horen en omstanders verder niet gestoord worden door mijn instructies (of muziek)
Niet geschoten is altijd mis
zondag 20 april 2025 om 14:26
- een wandelapp met nieuwe routes
- een goede podcast of luisterboek (ben zeldf erg tevreden met storytel)
- een app om het wandelen meer speels te maken (pokemon go, een route in een figuurtje lopen, ..)
- leren over de planten, bomen en dieren die je onderweg tegenkomt. Keer mee met een vogelspotter, een wildpluk cursus, e-learning of boek.
- een app om het wandelen meer speels te maken (pokemon go, een route in een figuurtje lopen, ..)
- leren over de planten, bomen en dieren die je onderweg tegenkomt. Keer mee met een vogelspotter, een wildpluk cursus, e-learning of boek.

zondag 20 april 2025 om 14:36
Dankje!_horizon_ schreef: ↑20-04-2025 14:26- een wandelapp met nieuwe routes

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in