Aangeklaagd door onbekende buurvrouw..

26-06-2010 19:43 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even voor het beeld: ik woon in een flat met 20 etages, waarvan de ene helft 55+ woningen zijn, en de andere (éénkamer-) appartementen worden verhuurd aan studenten (waaronder ik dus).

Links naast mij woont een oudere dame, rechts een student en in de appartementen boven en onder mij wonen ook studenten.

Omdat de flat met name bewoond wordt door 55+ mensen, wordt er vanuit de woningstichting ook verwacht dat je daar rekening mee houdt.

Enkele weken geleden zat ik met het lekkere weer op het balkon met 3 vrienden/vriendinnen een beetje te kletsen. Er stond geen harde muziek op, er werd niet geschreeuwd, hooguit wat gelach. Moet gewoon kunnen zou je denken... Op een gegeven moment werd er aangebeld, om plusminus 15:00, door een vrouw van een jaar of 50 in een pyjama, dat ze last had van onze gesprekken op het balkon en of het wat zachter kon. Dat hebben wij toen ook netjes gedaan. Ik kende deze vrouw verder niet en heb ook geen idee waar ze woont, ze is in elk geval geen naaste buurvrouw (ook boven en onder dus niet).

Nu ben ik afgelopen week geslaagd voor mijn studie (na 4 jaar) en dat moest natuurlijk gevierd worden! Ik heb netjes al mijn buren ingelicht over mijn feestje en dat er mogelijk wat overlast zou zijn. Niemand vond het een probleem. Het werd dus een gezellig feestje, totdat een vriend van mij vannacht (rond 1:00 uur) naar mij toe kwam dat er iemand vanaf een balkon beneden mij geklaagd had over overlast... Ook dit keer stond er geen muziek op en werd er niet geschreeuwd.

Maar nu, toen ik vanmorgen mijn brievenbus leegde, lag daarin een brief met het bericht dat de betreffende "buurvrouw" een aanklacht tegen mij in gaat dienen bij de woningstichting omdat ze vannacht niet met open raam heeft kunnen slapen vanwege geluidsoverlast...

Nu heeft de dit briefje echter ondertekend met "de buurvrouw", zonder huisnummer of naam, en weet ik dus nog steeds niet wie dit is...

Ik vind de aanklacht zelf onterecht, omdat er niet daadwerkelijk overlast was. Zoals ik al zei: er werd niet geschreeuwd en er stond ook geen muziek aan. Van verdere buren heb ik ook geen klachten vernomen.

Wat zouden jullie in dit geval doen?
Dit gebeurd vaker dan je denkt.

De woningbouw vereniging kan je niet zomaar uit huis zetten, je hebt aardige bescherming voordat zoiets gebeurd.

De woningstichting zal een bemiddelaar inzetten of de buurvrouw adviseren buurtbemiddeling in te schakelen.

Die zullen een gesprek arrangeren waar alle partijen hun zegje kunnen doen.

Niet te snel bang worden, je loopt weinig risico.
Ik vermoed dat de 55plussers ook zijn geinformeerd over jullie aanwezigheid in het blok en dat jullie aanwezigheid vanzelfsprekend enig geroezemoes met zich meebrengt. Je hoeft er echt niet van uit te gaan dat het respect voor de ander eenzijdig wordt opgelegd door de wbv, tenslotte hebben 55plussers hetzelfde contract als rond de twintigers in dat blok.

Wbv kan je uitsluitsel geven maar ik denk dat je al heel erg op je tenen loopt dus dat dat echt niet nog meer hoeft.
Een klacht omdat je om 3 uur 's middags op het balkon zit te kletsen? Daar lacht de woningbouwvereniging die vrouw toch ook om uit En ik denk niet dat ze heel erg sterk staat als ze in haar eentje telkens klachten over jou heeft,terwijl de rest van je naaste buren aangeven geen last te hebben.

*zit zich hier ook stiekem wel een beetje te ergeren aan de buurvrouw... die heeft zo te horen veel honden op bezoek die een heel raar geluid maken, en de buurvrouw er bij (iets als 'HAhaHAHAhiHAHA', beter kan ik het niet opschrijven )
Ik zou je aanraden om zelf contact op te nemen met de woningbouw en de zaak te bespreken. Vaak is er wel een aanspreekpunt (of staat die in de brief). De woningbouw kan jou niet zomaar uit de woning zetten (huurdersrechter zijn zeer sterk). Dat kan alleen in zeer extreme gevallen waarbij meestal ook sprake is van meerdere klagers, langdurige overlast, meerdere vormen van overlast (en genoeg bewijs van dit alles). Een woningbouw moet namelijk naar de rechter om jou uit je huis te laten zetten. Jouw situatie voldoet daar bij lange na niet aan.

Maak je dus verder niet druk en negeer deze vrouw verder volkomen. Je zou de situatie nog kunnen bespreken met directe buren (vragen of ze eventueel last hebben gehad). Normale leefgeluiden dienen geaccepteerd te worden. Dus normale gesprekken op het balkon met vrienden, verjaardagen of feestjes vieren met muziek(normale sterkte) en verschillende mensen. Deze vrouw heeft teveel tijd en te weinig activiteiten in haar eigen leven.

Kennis heeft ook zo'n zeur gehad. Die belde regelmatig de politie vanwege geluid van diverse buren. Politie en woningbouw namen haar op een gegeven moment niet meer echt serieus.... '

Deze vrouw kan jou bij je huidige gedrag niets maken.
Psies!
Je weet toch!
Ik zou mijn schouders ophalen..... (en verder niets en me er vooral niet druk ove rmaken).
Laat haar lekker in haar sop gaar koken. Je hebt altijd mensen die iets geluidsoverlast vinden, ook al zou je een speld kunnen horen vallen...

Niks van aantrekken, waarschijnlijk een verbitterde zure vrouw, die alles aangrijpt om te klagen.
quote:Ksenija schreef op 26 juni 2010 @ 20:29:

Wel of geen muziek, het lijkt me duidelijk dat je voor overlast zorgt, weliswaar onbewust. Het is lastig dat je niet weet wie het is, maar ik denk dezelfde als toen. Dus vanaf nu wat rustiger aan doen en geef ook aan je vrienden door iets kalmer te zijn, i.v.m. de gehorigheid. Klaar!

Ja, je veroorzaakt duidelijk overlast. IN ieder geval in de ogen van die mevrouw. En of dat aan jou/je bezoek ligt, of aan haar korte lontje, is door ons natuurlijk moeilijk te beoordelen.

Ik zou even wat dingen voor mezelf noteren, als ik jou was... wat er gebeurd is, hoe laat, welke datum, wie er waren etc.

Laat die klacht maar komen. Een woninghouw gaat niet gelijk wat doen. Ze komen praten, horen jouw kant van het verhaal, sturen een buurtbemiddelaar of zoiets. Ze sturen je echt niet ineens weg. Ze zullen de mevrouw vragen wat schappelijker te zijn en jou vragen rekening met haar te houden. En dat was het dan waarschijnlijk.

Maar ik kan me voorstellen dat het heel vervelend voor je is op deze manier. Ik wens je in ieder geval veel succes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven