als ik mijn gammele bureau een andere kleur wil geven...

09-03-2010 20:17 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
dag dames,

ik heb een oud bureau in een lelijke bruintint met allemaal krassen erop(het onding is al 15 jaar oud) nu doet hij het prima en ivm sparen heb ik geen zin om een nieuwe te kopen. maar hij moet wel een andere kleur vind ik, deze is lelijk. maar, wat voor verf moet ik kopen voor een houten bureau? en moet ik hem schuren?
Ontvetten, en licht opschuren.

Als verf gebruik je hoogglans of zijdeglans, hangt er van af of je mat of glanzend mooier vind.
Indien de krassen nog zichtbaar zijn na het schuren, zou je helemaal glad kunnen schuren, maar dan is het iig aan te raden om dat met een machine te doen, scheelt je 2 dagen spierpijn!
Altijd eerst gronden! Grondverf gebruiken dus. Even vooraf bedenken of je watergedragen verf wil gebruiken of verf met oplosmiddel. Eerste is milieuvriendelijker maar iets minder duurzaam, voor een bureau echter prima te doen. Je grondverf moet passen bij je uiteindelijke verf, anders gaat het mis en dat is zonde van je werk .

Oh, en als je bureau gammel is, investeer dan ook even twee euro in een flesje houtlijm
En inderdaad heel goed ontvetten, zeker bij het werkblad is dat heel belangrijk, anders heb je zo kale plekken. Ontvetten eerst doen, vóór het schuren, dan duw je met het schuren het vet niet in het hout. Dan licht opschuren, of bij diepe krassen glad schuren. Na het schuren weer goed afnemen met een ontvetter. Dan inderdaad eventueel gronden, als je veel kaal hout hebt, en dan kun je aan het verven beginnen.

Als je het blad doet, zorg dan voor een stofvrije ruimte, en gebruik een roller. Je kunt er voor kiezen om het blad dan verticaal te zetten zodat er minder stof op landt.

Hoogglans is heel mooi, maar je ziet wel elk oneffenheidje, dus als je veel butsen hebt, zou ik voor zijdeglans gaan.
Ik zou hem eerst ontgammelen....even repareren dus. En dan schuren en schilderen.
Twinkeling, ik zou voor een bureau juist geen watergedragen verf gebruiiken, dan heb je bij iedere buts ook een stuk verf mee. Acrylverf is dan een stuk sterker.

En als je het blad helemaal beschadigingsvrij wil houden, aflakken met botenlak. Kijk alleen uit met een witte ondergrond want die word echt wel offwhite/beige.
Uiteraard ook wat Kip zegt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven