Ander huis kopen - spannend en leuk, wie ook?

15-05-2025 11:25 137 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Na jaren rondkijken op Funda wordt de wens om te verhuizen door diverse omstandigheden nu concreet. En als ik iets in mijn kop heb... Ik vind het leuk om met anderen ervaringen hier op het forum te delen rond deze zoektocht.
Onze situatie: ruime tweekapper van eind jaren '60, grote voortuin (rotding waar je niks aan hebt) en vrij ruime achtertuin met overkapping (wel regelmatig wat aan de tuin gedaan maar het onderhoud ervan is niet ons ding).
We wonen hier nu 21 jaar. Onze zoons zijn 20 en 21 en de tuin als speelplek is niet meer nodig. Wij zouden genoeg hebben aan een (dak)terras.
Het punt is dat we een beetje alle kanten op zwaaien qua huis waar we heen willen. Bij Kopen zonder kijken zouden ze gek van ons worden. Want het mag een huisje zijn in het buitengebied, maar ook een appartement in het centrum. Ik zit zo in elkaar dat mijn wensen zich voegen naar de omstandigheden, ik ben wat dat betreft heel pragmatisch.
In onze woonplaats is een oud schoolgebouw omgebouwd tot appartementencomplex. Daar hebben we in de loop der jaren twee keer een appartement bezichtigd zelfs, maar toen waren de kinderen nog klein en was het qua buitenruimte niet passend. Ik ben echter altijd dol gebleven op dat complex. Heel af en toe komt er iets te koop, maar daar kun je natuurlijk niet op wachten. Ik ken een vrouw die er woont, van de week heb ik haar gevraagd of er misschien een nieuwsbrief of zoiets is van de VvE, waar ik een vraag in kan stellen. Want wie weet wil er wel iemand ruilen, een gezin dat ook verkoop niet goed aandurft omdat je niet weet of je wel binnen afzienbare tijd een passend ander huis kunt vinden. Als je zo kunt 'ruilen'? Wat denk je, gisteren heeft ze die vraag doorgezet, kreeg ik daarnet al een telefoontje. Zondag ga ik kijken. Maandag ga ik ook bezichtigen, een prachtig huis in een oud stadje, maar wel veel duurder en eigenlijk voor onze zoons niet geschikt omdat er 's morgens vroeg nog geen bussen naar het station gaan, waar ze wel bijna dagelijks naartoe moeten omdat ze naar school en studie moeten. Daar zijn wel creatieve oplossingen voor, mijn bedrijfsruimte hou ik aan, die is in onze huidige woonplaats vlak bij het busstation, daar kan ik heel prima een slaapkamer inrichten. Overigens, ik heb het nu steeds over ik die gaat bezichtigen, omdat mijn man momenteel op reis is. Sowieso moeten hier thuis de initiatieven van mij komen.
Enfin, mijn hoofd loopt om.
Wie is ook op zoek en vindt het leuk om de perikelen te delen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Marianneke schreef:
25-06-2025 07:58
Daar heeft meneer best wel trek in, maar dan moet je gewoon betalen voor het advies. Dat is toch heel terecht? Jij geeft met jouw onderneming toch ook geen uren gratis weg? Het is logisch dat het meer gaat kosten, want voor het antwoord op die vragen moet hij serieus jouw cijfers induiken en er dus meer tijd in steken.
Dit, het is toch niet zo moeilijk dat te kunnen begrijpen?!
Live Life to the fullest
Johanna schreef:
25-06-2025 14:11
Wat maakte het dan dat je deze keer er een topic over opende met de titel 'Ander huis kopen - spannend en leuk, wie ook?'
Nog niet zo lang geleden was er ook het topic over in een woongroep wonen.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
canis-felis schreef:
25-06-2025 15:09
Nog niet zo lang geleden was er ook het topic over in een woongroep wonen.
Dat werd het zeker ook niet....
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Ik kan mij voorstellen dat je wisselt over wel of niet verhuizen. Maar tegelijkertijd, als de knoop eenmaal is doorgehakt, wil je vaak ook weg, tenzij de omstandigheden veranderen.

Mijn eigen “verhuizen vanuit de UK” - topic is ook al meer dan een jaar oud en ik zie ons voorlopig niet gaan. Dat is niet omdat we niet willen, maar simpelweg omdat de markt hier op z’n gat ligt in tegenstelling tot de overspannen markt in NL. Tja, daar doe je niks aan… maar neemt niet weg dat je niet alsnog de wens hebt (ondanks sommige vervelende gevolgen). Hoe zit dat bij jou TO?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
De wens is bij mij op dit moment echt naar de achtergrond, omdat het qua financiering heel lastig zal worden en ook omdat er ook maar weinig panden zijn die voldoen (en betaalbaar zouden zijn). De huizenmarkt kan hier dan wel overspannen zijn, en wij zouden ons eigen huis waarschijnlijk heel snel verkocht hebben, maar een geschikt vervangend huis vinden is een ander verhaal (appartement voldoende groot voor vier volwassenen óf een pand met grote bedrijfsruimte erbij). Nog even los dus van het praktische probleem rond de financiering.

Nee, de woongroep werd het ook niet. Trok mij zeker aan, maar mijn man en zoons niet. En ik ben niet alleen he. Als je ergens over wilt sparren op dit forum betekent dat niet meteen dat je al een besluit hebt genomen natuurlijk. Beetje flauwe reactie hoor, 'dat werd het zeker ook niet'.

Ik voel me helemaal in de verdediging schieten, heel naar. Dat is vaker gebeurd, als ik geen vastomlijnd pad volg in mijn gedachten, gevoelens, acties, beslissingen en wat ik hier schrijf voelt het alsof ik daar verantwoording over moet afleggen en wordt dat heel raar gevonden. Ik denk en voel niet continu hetzelfde, ik wijzig soms mijn plannen, ik beweeg me niet rechtlijnig door het leven en dat leven gaat me over het algemeen zeer goed af. Ben ik daar dan zo raar in?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Jij twijfelt over enorm grote beslissingen, maar schrijft stellig, zodat mensen denken dat je een bepaalde beslissing gaat nemen. Vervolgens lijk je daar heel kleine gebeurtenissen weer een heel andere kant op te gaan en zijn de dingen die je zo stellig zei ineens helemaal niet meer waar.
Dat verwart mensen. Mij in elk geval. En ik kan me voorstellen dat mensen die moeite doen je tips te geven het toch gek vinden dat je zomaar weer van mening verandert.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
25-06-2025 19:56
Jij twijfelt over enorm grote beslissingen, maar schrijft stellig, zodat mensen denken dat je een bepaalde beslissing gaat nemen. Vervolgens lijk je daar heel kleine gebeurtenissen weer een heel andere kant op te gaan en zijn de dingen die je zo stellig zei ineens helemaal niet meer waar.
Dat verwart mensen. Mij in elk geval. En ik kan me voorstellen dat mensen die moeite doen je tips te geven het toch gek vinden dat je zomaar weer van mening verandert.
Ja precies dit.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Rabarbara schreef:
Dat heb je heel helder uitgelegd.
Kun je dit begrijpen TO?
Ja, goed omschreven. En je opende een topic omdat je met mensen in hetzelfde schuitje wilde kletsen, maar ondertussen reageert er zo'n beetje niemand meer die echt op zoek is naar een huis omdat je hele plan uiteindelijk helemaal niet zo serieus is als het aanvankelijk leek.
Johanna schreef:
25-06-2025 15:26
Dat werd het zeker ook niet....
Nee, was ook niet echt enthousiasme voor te vinden bij de andere gezinsleden, geloof ik. En ze kwam volgens mij na enkele ervaringsverhalen tot de conclusie dat het toch niet echt haar ding was.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
canis-felis schreef:
25-06-2025 22:46
Nee, was ook niet echt enthousiasme voor te vinden bij de andere gezinsleden, geloof ik. En ze kwam volgens mij na enkele ervaringsverhalen tot de conclusie dat het toch niet echt haar ding was.
Ahja, dat kan natuurlijk.
Rabarbara schreef:

Dit. En de hele waardevolle tips die gegeven worden, worden terzijde geschoven alsof het aanvallend is bedoeld ipv meedenkend.
Coffee is never my cup of tea

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven