Ander huis kopen - spannend en leuk, wie ook?

15-05-2025 11:25 117 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Na jaren rondkijken op Funda wordt de wens om te verhuizen door diverse omstandigheden nu concreet. En als ik iets in mijn kop heb... Ik vind het leuk om met anderen ervaringen hier op het forum te delen rond deze zoektocht.
Onze situatie: ruime tweekapper van eind jaren '60, grote voortuin (rotding waar je niks aan hebt) en vrij ruime achtertuin met overkapping (wel regelmatig wat aan de tuin gedaan maar het onderhoud ervan is niet ons ding).
We wonen hier nu 21 jaar. Onze zoons zijn 20 en 21 en de tuin als speelplek is niet meer nodig. Wij zouden genoeg hebben aan een (dak)terras.
Het punt is dat we een beetje alle kanten op zwaaien qua huis waar we heen willen. Bij Kopen zonder kijken zouden ze gek van ons worden. Want het mag een huisje zijn in het buitengebied, maar ook een appartement in het centrum. Ik zit zo in elkaar dat mijn wensen zich voegen naar de omstandigheden, ik ben wat dat betreft heel pragmatisch.
In onze woonplaats is een oud schoolgebouw omgebouwd tot appartementencomplex. Daar hebben we in de loop der jaren twee keer een appartement bezichtigd zelfs, maar toen waren de kinderen nog klein en was het qua buitenruimte niet passend. Ik ben echter altijd dol gebleven op dat complex. Heel af en toe komt er iets te koop, maar daar kun je natuurlijk niet op wachten. Ik ken een vrouw die er woont, van de week heb ik haar gevraagd of er misschien een nieuwsbrief of zoiets is van de VvE, waar ik een vraag in kan stellen. Want wie weet wil er wel iemand ruilen, een gezin dat ook verkoop niet goed aandurft omdat je niet weet of je wel binnen afzienbare tijd een passend ander huis kunt vinden. Als je zo kunt 'ruilen'? Wat denk je, gisteren heeft ze die vraag doorgezet, kreeg ik daarnet al een telefoontje. Zondag ga ik kijken. Maandag ga ik ook bezichtigen, een prachtig huis in een oud stadje, maar wel veel duurder en eigenlijk voor onze zoons niet geschikt omdat er 's morgens vroeg nog geen bussen naar het station gaan, waar ze wel bijna dagelijks naartoe moeten omdat ze naar school en studie moeten. Daar zijn wel creatieve oplossingen voor, mijn bedrijfsruimte hou ik aan, die is in onze huidige woonplaats vlak bij het busstation, daar kan ik heel prima een slaapkamer inrichten. Overigens, ik heb het nu steeds over ik die gaat bezichtigen, omdat mijn man momenteel op reis is. Sowieso moeten hier thuis de initiatieven van mij komen.
Enfin, mijn hoofd loopt om.
Wie is ook op zoek en vindt het leuk om de perikelen te delen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
-April- schreef:
22-06-2025 13:44
Tip voor die ouderen: huis verkopen en goedkoper huis terugkopen
Maar dan moet dat wel een fijn huis zijn en een huis waar ze in beginsel in kunnen blijven. Die zijn er ook niet zo veel. Mijn moeder zou best willen verhuizen, maar heeft ook een behoorlijk aantal eisen en dat begrijp ik ook (overigens is dat huis vrij van hypotheek en ze kan er ook gewoon blijven wonen, maar is het voor een vrouw alleen te groot en gelet op de krapte op de markt zou ze het ook wel van de hand willen doen). Voor ouderen is er echter niet zo veel qua doorstroom of alternatief en dat maakt dat ze die stap ook minder snel maken.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
meisje85 schreef:
19-06-2025 07:11
Tja, het is nu eenmaal een lening, dus degene die 'm verstrekt stelt logischerwijs eisen en wil zoveel mogelijk garanties. Van de andere kant bekeken is het ook gek om te menen dat er een soort recht op hypotheek bestaat.
Nee, er is geen recht op een hypotheek, echter de regels zijn wel vaak onnodig star. Natuurlijk wil niemand een bankencrisis zoals we die in 2008/09 hadden, maar als ik kijk naar de regels, verbaas ik mij er soms wel over.

Als Nederlandse woonachtig in het buitenland krijgen man en ik ook niet zo makkelijk een hypotheek, vanwege de mortgage credit exemption 2015. Omdat zowel man en ik betaald worden in £ en niet in € willen banken ons doorgaans niet eens helpen (vanwege de vreemde valuta en het mogelijke koersverschil). En dat werkt ontzettend belemmerd. Ik heb geen relevant arbeidsverleden in NL (meer) dus de bank zegt steevast nee. Alleen de ABN verstrekt leningen aan mensen die betaald worden in vreemde valuta, maar doet dan weer moeilijk omdat ik ondernemer ben en mijn bedrijf niet bij de KvK in NL staat ingeschreven.

En ook LV die schrijft dat ze qua huur net zoveel of zelfs meer kwijt is dan dat ze kwijt zou zijn aan een hypotheek. En ik ken ook meer van dat soort voorbeelden dichter bij huis. Deze mensen zouden de lasten van de hypotheek in de praktijk dus wel kunnen dragen. Bij mij bekruipt er dan toch een gevoel dat veel banken een zeer (lees: te) strenge toets hanteren.

En nee, niemand heeft recht op hypotheek, maar er worden soms wel heel veel obstakels opgeworpen. Als je dan ook nog marktconform huurt, bouw je nooit iets op in tegenstelling tot de eigenaren van een woning en zeker nu met de oververhitte markt. Huur je voor een prikkie en geniet je huurbescherming dan is het mogelijk een ander verhaal.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Nogmaals, je kunt huur en hypotheek niet 1 op 1 met elkaar vergelijken.

En banken zoeken zekerheid. Leuk, jouw eigen bedrijf in het buitenland. Maar wat voor garantie geeft dat op inkomen hier in Nederland?
Pelle schreef:
24-06-2025 07:59
Nogmaals, je kunt huur en hypotheek niet 1 op 1 met elkaar vergelijken.

En banken zoeken zekerheid. Leuk, jouw eigen bedrijf in het buitenland. Maar wat voor garantie geeft dat op inkomen hier in Nederland?
Ik zou die werkzaamheden ook in NL kunnen voortzetten. Daarnaast heeft partner vast inkomen
+ pensioen. Bovendien geldt dat als je kijkt naar de hoogte van de hypotheek ten opzichte van de waarde van de eventuele woning dat de bank juist geen enkel risico zou lopen. Wij keken in 2023 naar een een hypotheek van minder dan 10% van de woningwaarde. Er was/is dus voldoende zekerheid (en banken hebben zich ook wel verontschuldigd voor de regels, want men weet dat er geen enkel risico is). In de praktijk betekent dit dus zonder hypotheek kopen of eerst een baan vinden in NL. Wij hebben ons huis nog niet verkocht, maar dat het een complex plaatje is, is wel duidelijk.
Ik snap echt wat je zegt Baggal, maar toch is het idd zo als Pelle zegt, dat banken zekerheid nodig hebben. Dat jij en ik weten dat je in Nederland heus wel weer aan de bak komt, zegt zo'n bank niet zoveel. En de kosten van huur met hypotheek vergelijken, gaat gewoon echt niet op. Bij je huur komen er nauwelijks extra kosten bij voor je huis, in ieder geval zijn ze nagenoeg allemaal voorzienbaar, bij een koophuis is dat gewoon echt totaal anders. Ik denk dat veel mensen zich echt nog verkijken op de extra kosten die een koophuis met zich meebrengt ten opzichte van huur. Ik moet even denken aan het topic laatst, waarin mensen bij tekenen koopcontract zich afvroegen wat ze moesten doen als er ineens toch iets mis bleek met de 5 jaar oude cv-installatie en bij de toenmalige verkoop van mijn starterswoning heb ik me ook verbaasd over waar mensen zich ineens druk om maakten aan mogelijke 'extra' kosten, terwijl het werkelijk om doodnormale "woonkosten" ging die nu eenmaal bij een koophuis horen. Dat het 1 op 1 vergeleken wordt, zegt mij eigenlijk ook wel dat soms onvoldoende gekeken wordt naar wat een koophuis extra kost. Als ik alleen al kijk wat ik in mijn eerste koophuis aan stijgingen voor de VVE-kosten heb meegemaakt om het gewoon alleen dekkend te maken en iets van een gezonde reserve te hebben. Dan heb ik het nog niet eens over de extra stortingen in die pot voor het grotere onderhoud, terwijl ik notabene een volledig opgeknapte woning had gekocht. En dus ook niet over wat ik nog individueel in mijn eigen huis heb gestoken.
Snap ik ook wel Meisje, maar in ons specifieke geval is het vaak ook dat we niet niet in een plaatje passen, de “box ticken” zeg maar. Met minder dan 10% hypotheek en een goed pensioen loopt een bank geen enkel risico. Maar het is geen doorsnee casus met vreemde valuta (en groot leeftijdsverschil) en dus moeilijker. Nu de verkoop van onze woning moeizaam verloopt (sinds het bod in januari is het oorverdovend stil) kijken we wel hoe het loopt…

Ter voorkoming van misverstanden: ik vind het hanteren van een strenge toets goed hoor, je wil ook niet dat mensen in de problemen komen, maar soms werkt het zo ontzettend beperkend. En als huiseigenaar weet ik heel goed wat het hebben en onderhouden van een huis kost en moet je idd een gezonde reserve hebben. We hebben bijvoorbeeld net de schilder gehad, want ja, onderhoud gaat natuurlijk gewoon door.

En heel erg eens dat koop en huur niet te vergelijken zijn. Mijn moeder verhuurt een woning waar ze nu eigenlijk vanaf wil. Alle kosten zijn altijd voor haar en sinds de verandering in de wetgeving is het rendement gewoon niet groot. De huurders huren niet echt marktconform en genieten huurbescherming (en hebben nauwelijks kosten). Dus soms ben je ook als huurder beter af, alleen bouw je niets op.
Zeker niet een op een vergelijkbaar.
En wat je zegt Baggal, dat niet alle boxjes ticken, dat is wat mij gruwelijk irriteert. Dat er vrijwel niet meegedacht en meebewogen kan worden, vreselijk star. En in reclames maar ronkende teksten debiteren als 'wij denken met u mee'.

Voor mijn moeder geldt ook dat ze een hypotheekvrij huis heeft en nog een ander pand verhuurt (ook vrij van hypotheek). Voor een appartement zou ze echt veel op moeten geven; de tuin (hoewel die van haar wel een stuk kleiner zou mogen), haar werkplaats/atelier, haar buren waar ze erg op is gesteld. En dat dan voor een bedrag dat bij een beetje ruim appartement vrijwel gelijk is aan wat ze voor haar grote huis op goede locatie krijgt. En zoals gezegd, geschikte kleine grondgebonden woningen zijn er nauwelijks. De zogenaamde knarrenhofjes zouden voor veel ouderen een uitkomst zijn. Met onze vrienden hebben we het daar ook regelmatig over, dan grappen we dat we met zijn allen gaan wonen in en bij het huis van een van de stellen die veel ruimte en een eigen park rond het huis hebben. De ondertoon is echter wel serieus, living apart together op een fijne plek. Maar ja, het huis van die vrienden ligt wel erg achteraf en zeker als oudere is het toch wel fijn als je voorzieningen dicht bij huis hebt.
Yella: een beetje off topic, maar hebben de huurders van je moeder een contract voor onbeperkte tijd? Als dat zo is, is dit wel iets om in je achterhoofd te houden, want als je moeder (ooit) overlijdt, dan zitten haar erfgenamen mogelijk wel met een huis met huurders die bescherming genieten. En de huurovereenkomst eindigt niet door de dood van de verhuurder. Bij ons speelt dit nu een beetje (een onaangename verrassing waar we recentelijk achterkwamen).
Bij mijn moeder gaat het om een winkelpand, waar we het liefst zo vast mogelijk huurders in hebben ;-)

Erg vervelend als je inderdaad vastzit aan huurders die je liever kwijt zou willen. Ik snap dat er huurbescherming moet zijn, maar ja, als je een huis erft en het bijvoorbeeld niet kunt verkopen of zelf betrekken, is dat wel heel vervelend.
Ik snap dan weer niet dat mensen niet weten dat er zoiets bestaat als huurbescherming. Ik als eenvoudige huurder ben er maar wat blij mee, met die huurbescherming. Maar ik snap dat er verschil moet zijn.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
24-06-2025 18:26
Ik snap dan weer niet dat mensen niet weten dat er zoiets bestaat als huurbescherming. Ik als eenvoudige huurder ben er maar wat blij mee, met die huurbescherming. Maar ik snap dat er verschil moet zijn.
Nee - helemaal eens, ik begrijp dat ook niet. Ik snap ook echt niet dat mijn vader destijds die overeenkomst is aangegaan. Je weet denk ik wel wat ik voor werk ik doe dus ik begrijp ook niet waarom een man (van destijds 73 in broze gezondheid) deze overeenkomst tekende zonder mij daarin te kennen - waarbij de huurder ook bedongen heeft dat de verhuurverhoging jaarlijks niet meer dan een paar % mag bedragen. Ze hebben het goed voor zichzelf geregeld. Tja…

Het zijn verder prima huurders, maar het rendement is laag. Mijn moeder wilde verkopen om de erfbelasting te kunnen voldoen, maar dat is dus een beetje lastig geworden. Gelukkig kan ze ook op een andere manier de erfbelasting voldoen (ze zit boven de vrijstelling), maar dit was wat onaangenaam. En ik begrijp niet wat mijn vader bezielde.

De huurders zijn van mijn leeftijd en zitten daar zeer voordelig dus misschien word ooit ik wel uitbater samen met broerlief - iets waar ik niet op zit te wachten :roll: .
baggal wijzigde dit bericht op 24-06-2025 18:56
17.18% gewijzigd
Baggal schreef:
24-06-2025 18:51
Nee helemaal eens, ik begrijp dat ook niet. Ik snap ook echt niet dat mijn vader destijds die overeenkomst is aangegaan. Je weet denk ik wel wat ik voor werk ik doe dus ik begrijp ook niet waarom een man (van destijds 73 in broze gezondheid) deze overeenkomst tekende zonder mij daarin te kennen - waarbij de huurder ook bedongen heeft dat de verhuurverhoging jaarlijks niet meer dan een paar % mag bedragen. Ze hebben het goed voor zichzelf geregeld. Tja…

Het zijn verder prima huurders, maar het rendement is laag. Mijn moeder wilde verkopen om de erfbelasting te kunnen voldoen, maar dat is dus een beetje lastig geworden. Gelukkig kan ze ook op een andere manier de erfbelasting voldoen (ze zit boven de vrijstelling), maar dit was wat onaangenaam. En ik begrijp niet wat mijn vader bezielde.

De huurders zijn van mijn leeftijd en zitten daar zeer voordelig dus misschien word ooit ik wel uitbater samen met broerlief - iets waar ik niet op zit te wachten :roll: .
Dit is toch ook wettelijk geregeld?
Where is my mind?
SurferRosa schreef:
24-06-2025 18:56
Dit is toch ook wettelijk geregeld?
Ze hebben afgeweken van de wettelijke regeling in het contract. Tja…
Maar goed, TO, heb je inmiddels een afspraak met een adviseur gepland zodat je straks (als je weet wat je kan/mag lenen) gericht kunt gaan zoeken?
Where is my mind?
De hypotheekadviseur heeft gisteren in een uitgebreide mail aangegeven dat er volgens hem nu heel weinig kan, omdat 2022 voor mij een minder jaar was qua cijfers (opstart van het tweede bedrijf, nog deels een coronajaar) behalve mogelijk als we erg ingewikkelde constructies gaan optuigen. Hoe het zit als wij een woning zouden zien die goedkoper is dan ons huidige huis heeft hij nog niet beantwoord. Hij geeft aan dat we voor verdere werkzaamheden moeten gaan betalen 'omdat we destijds geen serviceabonnement hebben afgesloten'. Dat hebben we juist niet gedaan omdat we prima voor advies willen betalen, maar dan zelf willen bekijken wat precies de adviesbehoefte is als die zich voordoet en bij wie we dat dan willen vragen, niet automatisch bij die hypotheekadviseur. De vragen die ik nu heb betreffen in mijn ogen vooral de huidige hypotheek (want die zouden we best iets willen verhogen als we in ons huis blijven wonen, dan wel meenemen als we iets anders zouden kopen, en hoe dat dan zit) en advies daarover zit gewoon bij de prijs van destijds in. Hoe zit het bijvoorbeeld als we een huis kopen waarvoor een hogere hypotheek niet nodig is en we dus alleen de hypotheek mee willen nemen? Blijkbaar moet er ook dan een nieuwe financiële check komen, die komt er dan ook niet door ondanks nul risico voor de bank. Volgend jaar waarschijnlijk weer wel, of als ik een prognose laat opstellen voor dit jaar. Anyway, allemaal 'waarschijnlijks' en daar wil ik gewoon uitsluitsel over. Een gesprek zou het beste zijn, maar daar heeft meneer kennelijk geen trek in.
Kortom, de huizenzoekerij gaat de ijskast in. Eigenlijk ook wel lekker rustig.
Yella78 schreef:
24-06-2025 21:06
De vragen die ik nu heb betreffen in mijn ogen vooral de huidige hypotheek (want die zouden we best iets willen verhogen als we in ons huis blijven wonen, dan wel meenemen als we iets anders zouden kopen, en hoe dat dan zit) en advies daarover zit gewoon bij de prijs van destijds in. Hoe zit het bijvoorbeeld als we een huis kopen waarvoor een hogere hypotheek niet nodig is en we dus alleen de hypotheek mee willen nemen? Blijkbaar moet er ook dan een nieuwe financiële check komen, die komt er dan ook niet door ondanks nul risico voor de bank. Volgend jaar waarschijnlijk weer wel, of als ik een prognose laat opstellen voor dit jaar. Anyway, allemaal 'waarschijnlijks' en daar wil ik gewoon uitsluitsel over. Een gesprek zou het beste zijn, maar daar heeft meneer kennelijk geen trek in.

Bij het verhogen van de hypotheek moet het onderpand opnieuw gewaardeerd worden. En ook jouw inkomsten kunnen inmiddels gewijzigd zijn. Dus die check moet ook opnieuw.
Bij het meenemen van de hypotheek verandert je onderpand, dus dat moet ook getaxeerd worden. De bank weet pas of er meer risico is als dat is gedaan. Het gaat niet alleen om of je de hypotheek kan betalen, maar ook of je onderpand voldoende zekerheid biedt.
Dat zijn (ook) voor de adviseur nieuwe situaties, dus ik snap wel dat dat niet bij in begrepen zit. Hooguit een check of de bank waarbij je zit überhaupt aan 'meenemen' doet. Maar dat kan je ook zelf nalezen in de voorwaarden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven