Bemoeien / betutteling
maandag 3 november 2025 om 11:10
Ik wil dit even van me af schrijven. Vind het zo stom.
Sinds vorig jaar hebben onze kliko's een chip. Alledrie, de GFT en de PMD bak betaal ik (nog) niet extra voor, maar voor de restbak komt er per leging nog eens bijna een tientje bovenop de afvalheffing.
Ik heb zeer weinig restafval, misschien twee kleine vuilniszakjes per maand, dus elke maand laten legen kan niet uit, maar maanden opsparen vind ik goor.
Mijn buurvrouw zet 'm wel elke maand of zelfs 2 x per maand aan de weg, en omdat zij vaak bij mij eet, mogen mijn vuilniszakken bij haar kliko in, als een soort tegenprestatie ofzo.
Nu komt het : ik kreeg van de gemeente een brief, dat ik dit jaar mijn kliko niet of weinig had aangeboden voor leging. Dat afval dumpen verboden is, en dat het consequenties kan hebben.
En nu voel ik mij betutteld, er wordt blijkbaar vanuit gegaan dat ik mijn afval illegaal dump, ik ben helemaal niet gediend van dit soort controle en bemoeienis.
Ja, er zijn veel ergere dingen, weet ik, maar dit voelt gewoon lullig, onterecht en stom.
Sinds vorig jaar hebben onze kliko's een chip. Alledrie, de GFT en de PMD bak betaal ik (nog) niet extra voor, maar voor de restbak komt er per leging nog eens bijna een tientje bovenop de afvalheffing.
Ik heb zeer weinig restafval, misschien twee kleine vuilniszakjes per maand, dus elke maand laten legen kan niet uit, maar maanden opsparen vind ik goor.
Mijn buurvrouw zet 'm wel elke maand of zelfs 2 x per maand aan de weg, en omdat zij vaak bij mij eet, mogen mijn vuilniszakken bij haar kliko in, als een soort tegenprestatie ofzo.
Nu komt het : ik kreeg van de gemeente een brief, dat ik dit jaar mijn kliko niet of weinig had aangeboden voor leging. Dat afval dumpen verboden is, en dat het consequenties kan hebben.
En nu voel ik mij betutteld, er wordt blijkbaar vanuit gegaan dat ik mijn afval illegaal dump, ik ben helemaal niet gediend van dit soort controle en bemoeienis.
Ja, er zijn veel ergere dingen, weet ik, maar dit voelt gewoon lullig, onterecht en stom.
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
maandag 3 november 2025 om 11:13
Een kennis van mij zet ook nooit haar container aan de straat omdat het geld kost. Nu brengt ze het zakje afval naar een container die openbaar staat denk aan een parkje.
Ik vind hier ook wat van want uiteindelijk is afval afval en horen we hier samen voor te betalen.
De gemeentes zijn heus niet gek. Iedereen moet afval hebben.
Samen doen met een container vind ik wel wat anders, dit is denk ik ook uit te leggen aan de gemeente.
Ik vind hier ook wat van want uiteindelijk is afval afval en horen we hier samen voor te betalen.
De gemeentes zijn heus niet gek. Iedereen moet afval hebben.
Samen doen met een container vind ik wel wat anders, dit is denk ik ook uit te leggen aan de gemeente.
maandag 3 november 2025 om 11:21
Jij gaat er vanuit dat er ergens vanuit wordt gegaan op basis van een informerende brief naar aanleiding van ongebruikelijk weinig je kliko aan de weg zetten.
De gemeente weet heus we dat niet iedereen die ze zo'n brief sturen afval dumpt of iets dergelijks. Of het een effectieve aanpak is kun je uiteraard vraagtekens bij zetten.
Je kan altijd de gemeente eens bellen naar aanleiding van de brief.
De gemeente weet heus we dat niet iedereen die ze zo'n brief sturen afval dumpt of iets dergelijks. Of het een effectieve aanpak is kun je uiteraard vraagtekens bij zetten.
Je kan altijd de gemeente eens bellen naar aanleiding van de brief.
maandag 3 november 2025 om 11:29
Ik snap je helemaal. Moeten we met z'n allen minder afval produceren en dan doe je dat en dan krijg je zo een brief.
Ik zou een mail (als dat mogelijk is maar dan heb je zwart op wit) sturen dat je de kliko van de buurvrouw deelt en dat je zeer weinig afval produceert.
Ik snap de gemeente ook wel want als je iedereen een handje moet schudden die wel illegaal afval dumpt dan heb je een lamme hand.
Wij hebben dit systeem niet en ik begrijp overigens wel dat als je per lediging moet betalen dat je illegaal dumpen een beetje in de hand werkt. Bijna € 10 per lediging vind ik echt heel veel geld.
Ik zou een mail (als dat mogelijk is maar dan heb je zwart op wit) sturen dat je de kliko van de buurvrouw deelt en dat je zeer weinig afval produceert.
Ik snap de gemeente ook wel want als je iedereen een handje moet schudden die wel illegaal afval dumpt dan heb je een lamme hand.
Wij hebben dit systeem niet en ik begrijp overigens wel dat als je per lediging moet betalen dat je illegaal dumpen een beetje in de hand werkt. Bijna € 10 per lediging vind ik echt heel veel geld.
maandag 3 november 2025 om 11:44
Ik weet niet hoe het in de gemeente van TO is ingevoerd, maar wij hebben dit systeem ook. De afvalstoffenheffing is toen eerst verlaagd, vervolgens betalen we een (na)heffing voor de restafvalkliko per lediging. Je kunt dus een x aantal keer de kliko laten legen per jaar en nog steeds hetzelfde betalen als het jaar daarvoor.wolkie schreef: ↑03-11-2025 11:29Ik snap je helemaal. Moeten we met z'n allen minder afval produceren en dan doe je dat en dan krijg je zo een brief.
maandag 3 november 2025 om 11:44
Het ligt er misschien ook aan hoe hoog de overige kosten zijn.wolkie schreef: ↑03-11-2025 11:29Ik snap je helemaal. Moeten we met z'n allen minder afval produceren en dan doe je dat en dan krijg je zo een brief.
Alhoewel, nu ik in de tarieven aan het grasduinen ben. Bij mij zijn de vaste kosten € 275 per jaar. De ondergrondse container is € 1,50 voor 60 liter. De grote container (240 liter) is hier ook al € 15 per lediging. Een grijze container is optioneel in mijn gemeente.En bij een aantal kleinere gemeenten in de buurt is het meer. En ja, dat is veel geld, maar ze komen hier maar voor die enkele container, dus het is echt een luxe service. Maar als ik naar mijzelf kijk, ik gooi denk ik 2x per jaar een grote afvalzak van 60 liter weg in de ondergrondse. Toen we nog met zijn tweeën waren, ging die container ook max 1-2 keer per jaar aan de weg.
Ik zou deze brief gewoon voor kennisgeving aannemen en gewoon doen wat ik altijd zou doen. Je weet dat je geen afval dumpt, dus ik zou mij er verder niet druk om maken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 3 november 2025 om 12:21
Dat zou ik dan weer niet doen. Je weet nooit dat er ergens een regeltje is dat dat niet mag ofzo.
De brief vraagt niet om actie.
Ik zou dus gewoon niets doen.
maandag 3 november 2025 om 13:05
maandag 3 november 2025 om 13:15
Niet specifiek over het afvalbeleid. Wel dat iemand zich ermee bemoeit. TO doet niets fout, dus waar bemoeit de gemeente zich mee?
Andere instanties ook weleens vragen/ opmerkingen gehad over dingen die ze niets aangaan. Hou daar gewoon niet van.
En uiteraard ga je niets doen met die brief.
maandag 3 november 2025 om 13:22
maandag 3 november 2025 om 13:27
De gemeente mag hun inwoners gewoon brieven sturen over gemeentelijke taken zoals afvalinzameling van huishoudelijk afval. Als er huishoudelijk afval wordt gedumpt is de gemeente ook degene die dat mag oplossen, dus een beetje vreemd dat een gemeente huishoudens die opvallen door afwezigheid van het aanbieden van restafval geen informerende brief zou mogen schrijven.
Hoe gemeenten invulling geven aan hun afvalbeleid verschilt sterk per gemeente. Dit voorjaar zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen, dus als je het huidige beleid niets vindt moet je op een partij stemmen die dit anders aan wil pakken.
Mijn gemeente heeft bijvoorbeeld een hele andere insteek en heft een relatief hogere afvalstoffenheffing waarna je zowel qua afvalcontainers als in de milieustraat vervolgens onbeperkt je afval kwijt kan zonder extra kosten. Dus hier zou je zo'n brief niet krijgen, omdat je afval dumpen en container niet aan de weg zetten als vorm van kostenbesparing hier niks oplevert.
Hoe gemeenten invulling geven aan hun afvalbeleid verschilt sterk per gemeente. Dit voorjaar zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen, dus als je het huidige beleid niets vindt moet je op een partij stemmen die dit anders aan wil pakken.
Mijn gemeente heeft bijvoorbeeld een hele andere insteek en heft een relatief hogere afvalstoffenheffing waarna je zowel qua afvalcontainers als in de milieustraat vervolgens onbeperkt je afval kwijt kan zonder extra kosten. Dus hier zou je zo'n brief niet krijgen, omdat je afval dumpen en container niet aan de weg zetten als vorm van kostenbesparing hier niks oplevert.
maandag 3 november 2025 om 13:27
Nee dit is het toonbeeld van een fatsoenlijke reactie en je trapt ook zo lekker inhoudelijk af met kreten van walging. /s Hypocriet gejank weer alleen maar omdat het niet in jouw straatje past.
maandag 3 november 2025 om 13:33
Ja, precies.
Ik had eens een grote knalgele shame label aan mijn PMD container bungelen na de lediging n.a.v. een stukje karton wat ze in mijn container hadden ontdekt.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Baby, it's the guitar man
maandag 3 november 2025 om 14:23
Hier betaal je gelukkig niet per lediging of zak. Hier staan ook wat openbare bakken i.v.m. park en die mensen moeten toch ergens hun zooi kwijt. Ik ben ook wel eens naar zo'n openbare bak gelopen met een zak plastic afval wat helaas net niet meer in de container paste, niet normaal hoeveel plastic er om producten zit soms. Ik vind zo'n brief ook wel vreemd want hoeveel rest hebben mensen nu nog als er goed scheiden wordt? Hier staat die 1x in de maand aan de straat, kan ook minder want niet vol maar geen zin in stank en beestjes.
Hier controleren ze ook containers: Groen/blauw is goed, geel is een waarschuwing, rood en je hebt een probleem. Ik heb wel eens gezien dat iemand zijn rode label aan een andere container hing. Net of je zo van de boete af komt want containers zijn gechipt
Hier kreeg een buurman ook een keer een brief dat zijn container was doorgeschoten en dus in de vuilniswagen lag en hij dus een nieuwe kreeg
Hier controleren ze ook containers: Groen/blauw is goed, geel is een waarschuwing, rood en je hebt een probleem. Ik heb wel eens gezien dat iemand zijn rode label aan een andere container hing. Net of je zo van de boete af komt want containers zijn gechipt
Hier kreeg een buurman ook een keer een brief dat zijn container was doorgeschoten en dus in de vuilniswagen lag en hij dus een nieuwe kreeg
maandag 3 november 2025 om 14:34
het gaat ze wel aan, het is hun beleid.. je moet betalen voor de afvalverwerking. TO heeft geen afval op papier, dat is niet gebruikelijk, want iedereen heeft afval. Ze wordt niet beschuldigd van afvaldumping, ze wordt geïnformeerd over het feit dat afval dumpen verboden is en dat het consequenties kan hebben. Dan kan iemand die daadwerkelijk afval dumpt niet zeggen: ik wist het niet.TinyTiny schreef: ↑03-11-2025 13:15Niet specifiek over het afvalbeleid. Wel dat iemand zich ermee bemoeit. TO doet niets fout, dus waar bemoeit de gemeente zich mee?
Andere instanties ook weleens vragen/ opmerkingen gehad over dingen die ze niets aangaan. Hou daar gewoon niet van.
En uiteraard ga je niets doen met die brief.
Nogmaals TO doet niet aan afval dumpen. Maar iedereen waarvan geen afval wordt geregistreerd, krijgt uit voorzorg zo'n brief.
maandag 3 november 2025 om 14:36
maandag 3 november 2025 om 14:38
Stukken minder is niet hetzelfde als helemaal niet. En verder is het gewoon een standaardbrief.FromSanDiegototheBay schreef: ↑03-11-2025 13:22Wat een reacties weer hier…bah.
Wij zetten onze grijze kliko ook stukken minder buiten, dit omdat we heel erg goed ons afval scheiden.Niemand die daar aan denkt?
Belachelijk van de gemeente trouwens, zo’n brief versturen, ze weten de reden niet eens.
maandag 3 november 2025 om 14:39
Inderdaad. Niet op reageren. Waarom zou je ze wijzer maken dan nodig is?
En... misschien vergezocht... misschien is het een keer door iemand gesignaleerd dat TO afval in de bak van een ander doet? En diegene TO herkende of zo?
Ik kan mij voorstellen als het legen van zo'n container zo duur is, dat er dan mensen zijn die hun eigen zak in de bak van een anders stoppen. En ik denk dat dit technisch gezien ook dumpen is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 3 november 2025 om 14:41
Nee, TO heeft toch al uitgelegd dat het met een chip werkt. chip heeft geregistreerd dat TO haar kliko niet heeft aangeboden voor lediging.dianaf schreef: ↑03-11-2025 14:39Inderdaad. Niet op reageren. Waarom zou je ze wijzer maken dan nodig is?
En... misschien vergezocht... misschien is het een keer door iemand gesignaleerd dat TO afval in de bak van een ander doet? En diegene TO herkende of zo?
Ik kan mij voorstellen als het legen van zo'n container zo duur is, dat er dan mensen zijn die hun eigen zak in de bak van een anders stoppen. En ik denk dat dit technisch gezien ook dumpen is.
maandag 3 november 2025 om 14:47
Ah... zie het nu zo specifiek staan.
Desalniettemin, de brief gaat voor mij bij het oud papier.
maandag 3 november 2025 om 14:56
Mwah, ik hou er ook niet van om voetstoots behandeld te worden als een halve crimineel dus ik snap TO'ergernis wel. Aan de andere kant is het natuurlijk ook vrij ongebruikelijk dat iemand zijn vuilcontainer nooit laat legen, dus dat er bij de gemeente vragen rijzen begrijp ik ook. Maar dan kunnen ze natuurlijk ook gewoon even vragen hoe en wat in plaats van meteen met allerlei aannames en dreigementen aan te komen zeuren.
"Walchelijk!"
In dierbare herinnering aan Viola Holt, 1949-2025
In dierbare herinnering aan Viola Holt, 1949-2025
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in