Beste boek ooit gelezen

21-10-2019 23:31 39 berichten
Hoi!

Ik ben benieuwd wat jouw beste boek is wat je ooit heb gelezen? Ik zou het leuk vinden om wat inspiratie op te doen voor mooie boeken.

Ik vond 'De Keuze' van Eva Edith Eger persoonlijk erg mooi.
dik trom
Publieke werken van Thomas Rosenboom :love:
De engelenmaker van Stefan Brijs :love:
Het derde huwelijk van Tom Lanoye :love:
De goede zoon van Rob van Essen :love:
Het smelt van Lize Spit :love:
Wijsheid en kracht van Peter Watson.

De slinger van Foucault van Umberto Eco.
Alle reacties Link kopieren
Is dit een mens - Primo Levi
.
Alle reacties Link kopieren
The 5 people you meet in heaven - Mitch Albom.

Leuk topic!
El4ra schreef:
21-10-2019 23:55
Is dit een mens - Primo Levi
Ja, zó indringend en aangrijpend!
Alle reacties Link kopieren
Nachttrein naar Lissabon
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, waar moet je beginnen. Ik hou vooral van mooie verhalen.

Een paar favo’s:
De trilogieën van Thea Beckman
De Catalaanse brief van Robert Goddard.
De roofbruid van Margaret Atwood
Stam van de holebeer triologie
Trilogie van Kate Mosse
Boeken van Kathleen McGowan hebben ook een vooraanstaand plekje in de kast. Volgens mij vond ik Medici Mysterie de leukste.

Maar het aller- allermooiste is Alleen op de Wereld. Heb een nieuw exemplaar moeten kopen, omdat ik de eerste door de jaren heen heb stuk gelezen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er niet maar één.

Vrijwel alles van Thea Beckman
Ali en Nino
Het Negerboek
Burnt Shadows - Kamilia Shamsie
Mornings in Jenin - Susan Abulhawa
veel van Alice Walker
veel van Haruki Murakami
Long Walk to Freedom - Nelson Mandela
veel van Hella Haasse
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
JayLee schreef:
22-10-2019 01:15
Stam van de holebeer triologie
Joh, ik ga jou gelukkig maken!
Er zijn zes boeken :)


Voor mezelf:
Leven en Lot van Vasisli Grossman
Moeder was niet thuis voor haar begrafenis van Arnoni
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Kruistocht in spijkerbroek

Ten oosten van Eden
Alle reacties Link kopieren
Hee,heb me voorgenomen niet te reageren buiten de sectie eten.Dit kwam op de hoofdpagina voorbij en kan niet weerstaan te reageren.
Moskou op sterk water
Alle reacties Link kopieren
Ontdekking van de hemel - Mulisch
Wel leuk als er een waarom bij staat!!
Alle reacties Link kopieren
LoveLucy schreef:
22-10-2019 03:21
Wel leuk als er een waarom bij staat!!
Moskou op sterk water is al een oude titel.Maar door Jerofejev op zo'n pakkende manier onder woorden gebracht dat je dit levendig verhaal niet mag missen voordat je sterft.Zo goed is het.
Alle reacties Link kopieren
LoveLucy schreef:
22-10-2019 03:21
Wel leuk als er een waarom bij staat!!
Ik vond het boek terug waardoor ik ruim een kwart eeuw geleden besloot naar Moskou te verhuizen: Moskou op sterk water (1969) van Venedikt Jerofejev. Aan de titel heeft het niet gelegen. Die ergerde me door zijn kluchtige oubolligheid. Want kluchtig of oubollig is het boek allerminst: het is gruwelijke satire, de harde humor van een totale nihilist, antisovjetburger en groots zuiplap. Moskou-Petoesjki is de oorspronkelijke titel, die veel beter de lading dekt; het verslag van een Moskoviet, die per trein naar het voorstadje Petoesjki reist met een koffer vol drank, om daar zijn geliefde en zijn zoontje ('het molligste en zachtmoedigste kleutertje van de hele wereld') op te zoeken.

'Wat staat me te wachten? Wie staat er in Petoesjki op het perron? Op het perron wachten me een paar rossige wimpers, boven zediglijk dichtgeslagen ogen en een vlecht van nek tot billen. En na het perron krijgen we St. Janskruidbitter en port, ogenblikken van verrukking en van afgrijselijke kramp, van 't opperste geluk en van heftige rillingen. Hemelse Moedermaagd, wat is het nog een eind naar Petoesjki!'

De trein zit vol met allerlei kleurrijke, Gogoliaanse types, dronkelappen en hoeren waarmee de hoofdpersoon diep filosofische discussie voert; zelfs de controleur is zo lazerus dat hij halverwege uit de trein valt. Onderweg spreekt Venedikt de inhoud van het koffertje danig aan, en beleeft hij hallucinante (deels ook letterlijk gehallucineerde) avonturen. Intussen zingt hij de lof van krankzinnige cocktails met poëtische namen ('gewoon maar wodka drinken, ook al doe je 't uit de fles - dat is niets, dat levert alleen maar een kwijnende geest en veel overbodige drukte op') als 'Balsem van Kanaän' ('gedenatureerde alcohol-100 gr. Fluwelig bier-200 gr. Gezuiverde politoer-100 gr.') en 'Tranen van het Komsomolmeisje' (Zjigoeljevski bier, shampoo 'Koopmansgenot', lotion tegen roos, middel tegen zweetvoeten en insectenverdelingsmiddel).

'En laten we dan nu eens samen nadenken: wat kan ik zometeen nog drinken? Wat voor combinatie kan ik fabrieken uit die gore troep die er nog in mijn koffertje zit? (...) Een 'Eerste Kus' en een 'Kus van Keetje Tippel' dat zou nog net gaan. Moet ik jullie uitleggen wat dat wil zeggen, een 'Kus'? (...) Om maar wat te noemen: droge wijn plus peperwodka, plus Koebanski is een 'Eerste Kus'. Een mengsel van zelfgestookte wodka en port Nr. Drieëndertig, dat is een 'Onwillig gegeven Kus' of simpelweg een 'Kus zonder Liefde'; et cetera.

Ook in werkelijkheid dronken Russen in de Sovjettijd bij gebrek aan beter de raarste mengsels van eau de cologne, schoensmeer, lijm en dergelijke, al werd zulks uiteraard niet door de autoriteiten toegejuicht en liefst doodgezwegen. Jerofejevs boek mocht in Rusland dan ook niet verschijnen, maar werd wel in huisvlijt met de hand gekopieerd en doorgegeven in het illegale literaire circuit. Pas eind jaren '80 verscheen de eerste druk in Rusland. Jerofejev had inmiddels keelkanker: hij kreeg een uitnodiging van een Parijse arts om hem te opereren, maar de Sovjetautoriteiten weigerden hem een visum. Kort daarop stierf hij, 52 jaar oud.
Alle reacties Link kopieren
1000 Schitterende zonnen van Khaled Hosseini.
Alle reacties Link kopieren
East of Eden en The power of one.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben Pelgrim!

Waarom? Tja, niet diepgaan hoor, maar steeds blijven er dingen gebeuren die je weer opnieuw meetrekken. Ik vrat me in razend tempo door ruim 700 digitale pagina’s heen!
Alle reacties Link kopieren
- The crimson petal and the white - Michel Faber.
Fantastisch verhaal over een hoertje in 1780 die wanhopig probeert om een beter leven te krijgen. Ontzettend boeiend, en vol plottwists die ik niet zag aankomen.

- De verborgen geschiedenis - Donna Tartt.
Een boek over zéér onsympathieke karakters, die toch bleef boeien.

- Hasse Simonsdochter - Thea Beckman.
Voor mij het hoogtepunt van Beckman, ik moest zó ontzettend huilen bij dit boek.

- Het parfum - Patrick Süsskind.
Vanaf de eerste pagina ontzettend spannend. Een echte pageturner.

- Anus Mundi - Wieslar Kielar
Een verslag van de schrijver over zijn vijf (!) jaar in Auschwitz. Nog nooit zo'n indrukwekkend boek gelezen.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
100 jaar eenzaamheid van Gabriel Gracia Marquez
De jungleboeken van Rudyard Kipling
Alle reacties Link kopieren
Hasse88 schreef:
22-10-2019 07:07
- Hasse Simonsdochter - Thea Beckman.
Voor mij het hoogtepunt van Beckman, ik moest zó ontzettend huilen bij dit boek.
Deze.
Ik was 11 toen ik het las en tot tranen geroerd inderdaad. De eerste keer dat een boek dat met me deed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven