Beste, normaal geprijsd dekbed?
maandag 22 juni 2026 om 13:40
Hallo, wij zijn op zoek naar nieuwe dekbedden. Volgens man is een duurder dekbed beter en wordt die niet zo snel geel. Volgens mij is dat onzin. Als je zweet is er een kans dat je dekbed uiteindelijk geel wordt. Ik schrik van de prijzen. Sommige dekbedden zijn +400 euro!
Ik wil gewoon bij Ikea nieuwe dekbedden halen. Volgens mij zijn die net zo warm en een stuk goedkoper. Kan je nog eens een nieuwe halen. Maar misschien hebben jullie briljante tips? Ook tegen het geel worden. Is dat gewoon kwestie van elke maand wassen? Ik wil absoluut niet zo een dekbed met hoes ineen. Zo een grote wasmachine heb ik niet en lees teveel negatieve recensies.
Ik wil gewoon bij Ikea nieuwe dekbedden halen. Volgens mij zijn die net zo warm en een stuk goedkoper. Kan je nog eens een nieuwe halen. Maar misschien hebben jullie briljante tips? Ook tegen het geel worden. Is dat gewoon kwestie van elke maand wassen? Ik wil absoluut niet zo een dekbed met hoes ineen. Zo een grote wasmachine heb ik niet en lees teveel negatieve recensies.
maandag 22 juni 2026 om 13:49
Mijn zomerdekbed is van Ikea. Ligt nu voor het 6e jaar op bed en is nog als nieuw. Geen geel te zien.
Was zeker geen €400. Iets van €40 voor een eenpersoons dacht ik.
(hebben hier beide ons eigen dekbed)
Na de zomerperiode was ik de dekbedden en dan gaan ze naar zolder om dan te wisselen voor het winterdekbed (die zijn van dekbeddiscounter volgens mij, gaan ook al een paar jaar mee)
Was zeker geen €400. Iets van €40 voor een eenpersoons dacht ik.
(hebben hier beide ons eigen dekbed)
Na de zomerperiode was ik de dekbedden en dan gaan ze naar zolder om dan te wisselen voor het winterdekbed (die zijn van dekbeddiscounter volgens mij, gaan ook al een paar jaar mee)
Trust me... Nobody cares.
maandag 22 juni 2026 om 14:03
T hangt er wel een beetje vanaf wat je wil? Synthetisch, wol, veren?
Mijn ervaring is met syntetische dekbedden dat ik heel snel zweet. Het reguleert niet. Mijn man hoeft er alleen maar naar te kijken en t zweet breekt hem al uit.
Wij zijn allebei heel tevreden met wollen dekbedden van texelse schapen. Maar kijk ook waar je behoefte aan hebt, mijn dochter slaapt onder een herfst/lente combi aan elkaar, loodzwaar, en zelfs met 30 graden ligt ze er nog onder. Mijn man zweet ook altijd heel veel want heel snel te warm, en die gebruikt een dekbed met heel weinig vulling, een zomerdekbedje het hele jaar rond. En zodra het boven de 22 graden is slaapt hij alleen onder een dekbedhoes. En dan nog wordt zijn bed ook altijd geel, en slaapshirts moet ik regelmatig nieuw kopen. Ik heb daar geen last van ook al heb ik t ook snel warm en zit ik in de overgang met hittegolven. Ik heb nog geen tip voor je, ben ook zoekende. Wel gooi ik t beddengoed al na een week in de was, met scheut azijn en in hete periodes vaker. dan verkleurt minder snel dan wanneer je t 2 weken laat liggen.
Duur is niet perse beter, je kunt dus beter kijken naar materiaal gebruik voor dekbed en hoofdkussen, en ook voor je beddengoed. Dus liever katoen en wol dan synthetisch/ polyester.
Mijn ervaring is met syntetische dekbedden dat ik heel snel zweet. Het reguleert niet. Mijn man hoeft er alleen maar naar te kijken en t zweet breekt hem al uit.
Wij zijn allebei heel tevreden met wollen dekbedden van texelse schapen. Maar kijk ook waar je behoefte aan hebt, mijn dochter slaapt onder een herfst/lente combi aan elkaar, loodzwaar, en zelfs met 30 graden ligt ze er nog onder. Mijn man zweet ook altijd heel veel want heel snel te warm, en die gebruikt een dekbed met heel weinig vulling, een zomerdekbedje het hele jaar rond. En zodra het boven de 22 graden is slaapt hij alleen onder een dekbedhoes. En dan nog wordt zijn bed ook altijd geel, en slaapshirts moet ik regelmatig nieuw kopen. Ik heb daar geen last van ook al heb ik t ook snel warm en zit ik in de overgang met hittegolven. Ik heb nog geen tip voor je, ben ook zoekende. Wel gooi ik t beddengoed al na een week in de was, met scheut azijn en in hete periodes vaker. dan verkleurt minder snel dan wanneer je t 2 weken laat liggen.
Duur is niet perse beter, je kunt dus beter kijken naar materiaal gebruik voor dekbed en hoofdkussen, en ook voor je beddengoed. Dus liever katoen en wol dan synthetisch/ polyester.
maandag 22 juni 2026 om 14:12
Wat Bornholm schrijft!
Stap over op natuurlijke materialen en zoek op dekbedden met donzen vulling of wol ( heb je ook voor de zomer) maar je hebt ook katoenen of bamboe vulling.
Alle soorten dekbedden zijn er in verschillende prijsklassen.
Verschoon wekelijks je beddengoed en kies ook dekbed hoezen en matras hoezen van natuurlijke materialen. Geen synthetische materialen. Ook geen molton wat afsluit.
Stap over op natuurlijke materialen en zoek op dekbedden met donzen vulling of wol ( heb je ook voor de zomer) maar je hebt ook katoenen of bamboe vulling.
Alle soorten dekbedden zijn er in verschillende prijsklassen.
Verschoon wekelijks je beddengoed en kies ook dekbed hoezen en matras hoezen van natuurlijke materialen. Geen synthetische materialen. Ook geen molton wat afsluit.
maandag 22 juni 2026 om 15:09
Ooit 20 jaar geleden een 4-seizoenen-dekbed gekocht bij Aldi.
Gaat nog altijd mee.
Ik zie ze nog altijd 1 of 2 keer per jaar in reclame liggen.
Zelf zou ik die Ikea dus gewoon proberen hoe het jullie bevalt.
Een dekbed van 400 euro kan altijd nog als het toch moest tegenvallen.
Gaat nog altijd mee.
Ik zie ze nog altijd 1 of 2 keer per jaar in reclame liggen.
Zelf zou ik die Ikea dus gewoon proberen hoe het jullie bevalt.
Een dekbed van 400 euro kan altijd nog als het toch moest tegenvallen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 22 juni 2026 om 15:22
Meestal mag je de dekbedden van wol/dons niet wassen en dat vind ik na verloop van tijd toch een beetje ranzig. En ik vind het ook echt heel prijzig. Geloof meteen dat het heerlijk slaapt maar ik heb het er niet voor over geloof ik. Man zweet nogal snel dus ik wil ze wel kunnen wassen. Ik ga voor de Ikea, Van der Valk of Hema. Als het niet bevalt kan ik altijd nog overstappen. Dank voor alle tips.
maandag 22 juni 2026 om 15:26
Er wordt al genoemd dat er veel keuze is in materiaal: synthetisch of natuurlijk en dan bij natuurlijk ook nog wol / dons / bamboe..
Mocht je voor dons kiezen: daar wordt de prijs vooral bepaald door de verhouding van veren en dons. Hoe meer dons, hoe lichter en zachter het dekbed - maar ook hoe duurder. Een dekbed van 60% veren en 40 % dons is meestal een stuk goedkoper dan 100% dons. (Zelf heb ik daarom 65% gerecycled dons en die was paar jaar geleden voor 140 x 220 cm onder €100).
Mocht je voor dons kiezen: daar wordt de prijs vooral bepaald door de verhouding van veren en dons. Hoe meer dons, hoe lichter en zachter het dekbed - maar ook hoe duurder. Een dekbed van 60% veren en 40 % dons is meestal een stuk goedkoper dan 100% dons. (Zelf heb ik daarom 65% gerecycled dons en die was paar jaar geleden voor 140 x 220 cm onder €100).
laiskuri wijzigde dit bericht op 22-06-2026 15:31
6.49% gewijzigd
maandag 22 juni 2026 om 16:18
maandag 22 juni 2026 om 17:34
Maar dat is een beetje kip-ei. Ik zweet me ook gek onder synthetisch. En niet noemenswaardig onder wol of dons. Ik heb een vier seizoenen dekbed van Terschellinger wolweelde. Ligt heerlijk. Was 209 euro. Ik hang ze nu en dan buiten en eens in de vijf jaar of zo gaan ze een keer langs de stomerij.wolkie schreef: ↑22-06-2026 15:22Meestal mag je de dekbedden van wol/dons niet wassen en dat vind ik na verloop van tijd toch een beetje ranzig. En ik vind het ook echt heel prijzig. Geloof meteen dat het heerlijk slaapt maar ik heb het er niet voor over geloof ik. Man zweet nogal snel dus ik wil ze wel kunnen wassen. Ik ga voor de Ikea, Van der Valk of Hema. Als het niet bevalt kan ik altijd nog overstappen. Dank voor alle tips.
Maar goed. Ik ben niet zo vies van mezelf en ik zweet dus niet buitensporig eronder.
maandag 22 juni 2026 om 17:38
Taskmaster schreef: ↑22-06-2026 17:35Persoonlijk vind ik spullen die je elke dag gebruikt (zoals je dekbed), die mogen ook wat duurder zijn in ruil voor goeie kwaliteit. Niet iets om keihard op te gaan bezuinigen. Iedere nacht lig je daaronder! Je wilt toch lekker slapen?
Maar juist omdat je er iedere dag onder ligt, al dan niet zwetend vind ik het een harde eis dat het goed wasbaar is.
Ik ben ook niet vies van mezelf maar eens per 5 jaar naar de stomerij vind ik echt goor.
Trust me... Nobody cares.
maandag 22 juni 2026 om 17:40
Synthetisch vind ik te warm en te plastic, wol te zwaar (nachtmerries), dus is het gerecycled dons van de Hema geworden.
Ik was deze op 30 graden met donswasmiddel en daarna in de droger op donsstand met vilten drogerballen er in. Komt er prima weer uit.
Ik was deze op 30 graden met donswasmiddel en daarna in de droger op donsstand met vilten drogerballen er in. Komt er prima weer uit.
moiren wijzigde dit bericht op 22-06-2026 17:41
1.96% gewijzigd
Everything is possible for the one who believes.
maandag 22 juni 2026 om 17:41
maandag 22 juni 2026 om 19:14
Wat hier al gezegd wordt: onder synthetisch zweet je juist veel sneller. Zeker als je man daar last van heeft zou ik voor ander materiaal gaan.
Om deze reden zijn wij op een donzen (4 seizoenen) dekbed overgestapt. En nooit meer last van nachtzweet gehad.
Overigens mag ik die volgens de wasvoorschriften gewoon in de wasmachine wassen en dat doe ik dus ook eens per seizoen. Verder regelmatig luchten buiten en de hoezen uiteraard regelmatig verschonen.
Om deze reden zijn wij op een donzen (4 seizoenen) dekbed overgestapt. En nooit meer last van nachtzweet gehad.
Overigens mag ik die volgens de wasvoorschriften gewoon in de wasmachine wassen en dat doe ik dus ook eens per seizoen. Verder regelmatig luchten buiten en de hoezen uiteraard regelmatig verschonen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in