Binnenkat & vakantie

26-06-2014 21:38 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie o wie heeft er een binnenkat?

Mijn vriend en ik zijn sinds een paar dagen aan het overwegen of we een (oudere) kat willen. We zijn aan het kijken voor een binnenkat aangezien we geen tuin of balkon hebben.

Voordat we de knoop doorhakken, willen we eerste kijken of het wel te combineren is met onze vakanties.

Deze winter willen we 3 a 4 weken op vakantie en ik vraag me af wat de fijnste oplossing voor de kat zou zijn... We zouden iemand kunnen vragen om hier te komen voor eten, maar of die persoon dan uren wil blijven om t beestje te aaien, weet ik niet. Of we zouden hem/haar naar familie of vrienden kunnen brengen, dan heeft hij/zij meer gezelschap. Maar kan je dat een kat op leeftijd wel aandoen,een andere leefomgeving? Mijn ouders wonen bijvoorbeeld op 1,5 uur rijden.

Of kan je beter helemaal geen kat nemen als je elk jaar in totaal 4 a 5 weken van huis bent?
Lekker thuis laten en een kattenoppas aan huis nemen. Als je een goed oppas hebt dan geeft hij voldoende aandacht. Of iemand (bekende) in huis nemen die het leuk vindt om ergens te logeren en op de kat wil passen.
elke dag waarin je je druk maakt over je verleden, gaat af van je toekomst
Heb je geen buurvrouw die in de ochtend en avond even kan langskomen? Kan ze gelijk de post binnenleggen en de poes eten geven, aaien, en om de twee dagen de kattenbak verschonen.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Meestal doet onze buurvrouw de verzorging, maar we hebben ook wel een oppas aan huis gehad door gelijktijdige vakanties. Kost wat, maar een vakantie ook.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Een kat is wel een roofdier he. Je kunt niet naar het asiel gaan en om een binnenkat vragen, kans bestaat wel dat kat toch naar buiten wil. Ik zou dat eerst eens in overweging nemen voordat je over die vakantie gaat nadenken.

Onze kat heeft in zijn eerste 6 weken bij ons complete plinten gesloopt omdat hij naar buiten wilde terwijl het asiel zei dat de kat naar verwachting binnen zou willen blijven.

En als je er toch een neemt: katten zijn vaak het liefst in hun eigen leefomgeving dus ik zou de buurvrouw vragen.
Tja, maar ik denk dat de buurvrouw niet elke dag de kat gaat aaien en knuffelen als ze 2 keer per dag moet langskomen en dat een paar weken.
elke dag waarin je je druk maakt over je verleden, gaat af van je toekomst
Ligt ook aan de kat.

Hier een kat die letterlijk pissig wordt als je langer dan 2 nachten weggaat. Gaat dan plassen waar ik het liefst zit.

Ze gaat liever uit logeren..
Wij hebben zowel een binnenkat als een buitenkat. Tijdens onze vakanties zorgden buren en fam voor voer, af en toe eens een aai en een schone bak. Bij korte vakanties deden de buren dat, bij langere vakanties deden de buren een week, zwager een week en zus een week.

Daartegenover stond dat wij de tuin en post van de buren bijhouden tijdens hun vakantie en wel eens een paar uurtjes op buurkind passen. Bij zus en zwager werkt dat soortgelijk.
Wij hebben 3 binnenkatten, gaat prima hoor. Ook met de oudste die de eerste 6 jaar van haar leven min of meer op straat heeft geleefd...

Als wij op vakantie gaan, komt er altijd een familielid de katten eten geven en even aanhalen. Maar wij zijn nooit 3 of 4 weken weg, hooguit 2.

Heb je geen (16+) nichtje of neefje oid die een paar weken op jullie huis en de poes wil passen? Heb ik ook wel eens gedaan bij mijn zus haar katten... (Lang geleden... toen ik nog jong was...) En anders een goed pension misschien een optie?

Succes!
Wij hebben vijf katten (omdat ondergetekend weekdier hier geen keuze kon maken tussen twee kittens bij het nestje van een vriendin) en die blijven allemaal binnen. Dit omdat de tutmussen die de twee oudste zijn nu eenmaal niet buiten mogen komen. Ze hebben een dieet en dat kan ik alleen binnen controleren, niet buiten.

Mijn buuf komt in de ochtend, geeft eten, en in de avond komt ze opnieuw, geeft eten, legt de post op de bank en doet waar nodig de kattenbak. Moet ik zeggen, Buuf en ik hebben een goede relatie, ze doet het graag en ze is een poezenliefhebber.

Dat scheelt.

Verder gaan we per jaar maar 3-4 weken weg en verder niet.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Mijn katten gaan naar een pension. Twee weken alleen thuis zou ik echt zielig vinden. Sowieso is grote kater nogal schuw. Laatst heb ik voor een lang weekend een kattenoppas gehad, en die zag alleen dat hij nog leefde doordat zijn voerbak leeg was en de kattenbak vol. Hij heeft zich niet persoonlijk laten zien.
quote:tjongetjonge schreef op 26 juni 2014 @ 21:55:

Ligt ook aan de kat.

Hier een kat die letterlijk pissig wordt als je langer dan 2 nachten weggaat. Gaat dan plassen waar ik het liefst zit.

Ze gaat liever uit logeren..

Dit dus.

Zowel mijn huidige als vorige kat (raskatten, herplaatsers, geselecteerd op hun 'menstgerichtheid'), willen bij mensen zijn. De vorige kat stopte met eten en ging in huis plassen, de huidige stopt met eten als er langer dan 2 dagen geen fatsoenlijke aandacht is geweest. Een vriendin die per dag 1,5 uur hier in huis zat was niet voldoende.

Dus ik heb altijd een paar mensen achter de hand die zouden kunnen oppassen en ze vechten er nog net niet om als ze horen van vakantieplannen.

Maar er zijn ook genoeg katten die gewoon in huis eigen huis willen blijven en genoegen nemen met minder aandacht...
Hebben jullie geen vriend/vriendin/familielid die nog thuis woont en het leuk vindt om een paar weekjes een huis voor zich alleen te hebben? Hebben wij wel gedaan toen we nog in een appartement woonden en kat dus niet naar buiten kon. Op deze manier had hij genoeg aandacht en hoefde hij zich niet te vervelen.

Nu wij verhuisd zijn en kat ook buiten komt, vragen we de buren om hem naar binnen/buiten te laten en eten te geven 2x per dag. Gaat prima, hij heeft nu ook meer vermaak buiten en heeft dus 'genoeg' aan 2x per dag verzorging.
Prima te doen.

Onze buren nemen altijd zoontje en een boek mee, gaan ze een uurtje op de bank zitten. Boekje lezen, kat aaien, zoontje laten spelen met kat.

Ik heb dan ook een echte binnenkat. Komt soms wel buiten, maar niet verder dan het grasveld (om in de zon c.q. schaduw te liggen) en na een uurtje is ze weer binnen. Nooit de tuin uit geweest.

Kat wordt trouwens bloedchagrijnig en vals uit logeren (laatste keer had schoonvader tetanusprik en antibioticazalf nodig, kat had hem gebeten).
Mijn kat vindt elders logeren geen enkel punt, lijkt het. Zeker als ze er al eens is geweest en alle fijne plekjes bekend zijn, is ze altijd binnen een half uur gewend, alsof ze nooit is weg geweest. De eerste keer in een nieuwe omgeving is wel spannend voor haar, dan heeft ze een dagje nodig om te wennen.

De rit er naar toe (45 minuten) vindt ze trouwens wel rampzalig. Heb inmiddels geleerd dat een deken over haar kooitje heen het prettigst voor haar is, maar ook dan is het volgens mij nog geen pretje.
Zorg voor oppas in huis. Zo doen wij het ook binnenkort als we 2 weken weg zijn. Als je haar naar het pension brengt, is ze helemaal uit haar ritme en heeft ze heel veel stress.

Als we een paar dagen weg gaan, komt de buurvrouw 's morgens eten geven. En de buurkinderen komen 's middags altijd even een half uurtje spelen. S avonds als schoonmoeder komt, doet ze de bak uitscheppen, lekker spelen en eten geven. Altijd fijn! Krijgt ze in ieder geval nog aandacht.

En binnenkort hebben we inderdaad een loge in huis als wij weg zijn. Vinden wij net zo prettig!
Als je 3-4 weken weg gaat, vind ik het te weinig als iemand alleen eten komt geven en even komt knuffelen. Zoek dan iemand die die periode in je huis wil wonen. Zeker als de poes alleen is.
Mijn binenenkatten gaan logeren bij mijn ouders. Dit gaat super goed, lopen uit het reismandje en zijn daar ook meteen thuis. 1 Kat is enorm op mensen gericht en als er beweging in huis is vindt hij het al snel goed. Hij gaat daar in een tuigje in de tuin, iets waar hij bij mij thuis (appartement met balkon) niks om geeft.

Ze hebben 1x in een pension gezeten voor 2 weken, omdat ouders ook niet thuis waren. Dat vond ik behoorlijk aan de prijs, maar had bij dit pension wel écht een goed gevoel. Mooie ruime kattenverblijven en veel aandacht.
Dank jullie wel allemaal!

Als ik t zo lees, is voor veel katten het fijnst als er iemand in huis komt wonen. Daar hebben we misschien wel opties voor Verder verschilt het zo te lezen per kat wat het fijnste is.

@Whiskas We zijn nu aan het kijken voor katten die volgens ikzoekbaas.nl niet naar buiten willen. Mocht hij/zij toch naar buiten willen, dan zou het ook kunnen, gelukkig.

Morgen eerste bezoekje aan het asiel
ooooh, toch fijn dat als het moet hij toch naar buiten kan. Dat had ik niet begrepen, sorry.

Veel plezier morgen! Die van ons heb ik ook gevonden op ikzoekbaas Ik had hem al een paar maanden in het vizier maar het asiel wilde de kat niet voor ons vasthouden (logisch, maar ik kon het proberen). Toen we ons huis klaar hadden en gingen samenwonen was die kat er binnen 2 dagen! haha

ons mormel heeft zojuist z'n krabpaal gesloopt Laast was er al iets stuk en ik dacht dat de kat vd buren dat had gedaan (kattenluikje he...) maar ik heb zo mijn bedenkingen....
Wij hebben een binnenkat uit een kattenopvang. Hij heeft alleen veel behoefte aan het balkon, verder niet. Soms nemen we hem aan een tuigje mee naar het stuk gras met bomen hiervoor.. Vindt hij even spannend en daarna heerlijk!

Onze kat gaat naar het poezenhotel of er komt iemand hier of hij gaat naar mijn schoonouders. Kat heeft geen problemen met reizen, hij gaat regelmatig mee. Het is maar wat de kat gewend is.
Op ik zoek baas staan katten die graag binnen zijn of binnen moeten blijven maar ook katten die persé naar buiten willen.

Maar daarnaast heb je ook een groep waarvan ze zeggen "kan waarschijnlijk binnen blijven". Eén daarvan hebben wij opgehaald. Maar ze komt graag op zijn tijd buiten (wel afgesloten tuin) en lig dan in het zonnetje of holt door de tuin.

Oudere katten hebben al een rugzakje dus is het afwachten wat ze willen. Maar de meeste katten hebben graag een oppas aan huis en het mooiste is natuurlijk iemand die in jullie vakantie weken bij jullie komt logeren (vooral omdat jullie best een aantal weken wegblijven)

In ieder geval veel succes met de keuze van jullie toekomstige kat!
Ik heb nog twee oude krakkemikjes die bij ons campinghuisje komen eten "in de aanbieding". Superlieve katten, een kater en een poes, hun baasje is overleden en sindsdien worden ze kennelijk wel verzorgd door haar kleindochter die nu in haar huisje woont, maar ze zijn altijd uitgehongerd en erg mager en zitten altijd bij ons voor de deur als wij er zijn. Ze zouden zoooooooo gebaat zijn bij een fijn veilig huis... ))))
Dan even over het topic zelf.

Mensen denken snel dat katten wel lang alleen kunnen zijn, als ze maar eten en drinken hebben, maar het is mijn ervaring dat ze bijna allemaal ook gezelschap willen. Als wij op vakantie gaan, regel ik de tienerzoon of -dochter van vriendinnen om op te passen. Die moeten dan, verdeeld over twee keer, enkele uren per dag komen. Ze hoeven dan niet constant met de katten te spelen, maar er gewoon zijn. Filmpje kijken, computeren, wat dan ook, gewoon gezelschap voor de katten zijn. Dat vind ik in onze situatie de minst slechte oplossing.

Toen ik aan deze katten begon (ze zijn nog vrij jong, 1 en 2 jaar) gaven mijn ouders aan dat ze ze niet in huis wilden als wij er niet waren. Dat hadden ze bij mijn vorige katten wel gedaan en dat ging perfect, maar helaas willen ze dat dus niet meer. Ik dacht dat een pension dan prima zou zijn en liet de katjes voor al het nodige inenten. Toen ik vorig jaar echter bij verschillende pensions ging kijken, voelde ik heel duidelijk dat dát het niet was voor mijn katjes. Gelukkig willen de tieners heel graag op een makkelijke manier geld bijverdienen, dus lossen wij het zo op.
En? Hoe was het in het asiel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven