Blub... viva's aquariumtopic

10-01-2025 22:23 119 berichten
Hoe zit het met de aquaria hier?

Ik heb een mooi, beplant, zoetwater aquarium vol garnalen, pareldanio's en rasbora's. Ik probeer het zo natuurlijk mogelijk te houden.

Hebben jullie een aquarium? Of een terrarium.. misschien zelfs een paludarium? Hoe heb je het gemaakt, wat zijn de bewoners? Deel het hier!
Alle reacties Link kopieren Quote
salprofi schreef:
16-06-2025 21:37
Klinkt allemaal wel goed hoor! Zou met die magnetische ding wel oppassen. Als er vuil ongemerkt tussenkomt gaat het krassen geven. Je kunt ook losse filterwol kopen en dan daarmee de ruiten schoonmaken. Gewoon een propje en boenen.

De bodem zou ik afzuigen. Gewoon een stukje slang of met een stofzuiger voor aquariums. Ik heb van dennerle voor kleine aquariums. Daarmee kan ik de bodem schoonhouden.

Bezetting qua vissen is ook niet veel. Dat geeft geen grote vervuiling.
Dat dennerlee ding heb ik ook, superfijn maar ineens kan hij geen water meer pompen. Teruggegaan naar de winkel, deed het daar wel en hier vaccuum zuigen ho maar. Heb nou maar weer zo een lomp geval gekocht dat mijn aquarium in 5 min leegpompt ;-) maar ik giet het dan maar vaker terug.

Dat magnetische geval ben ik idd voorzichtig mee maar kan het ook wel eens proberen met een oude blauwe filter die ik sws moet vervangen. Water is idd kraakhelder maar de bodem minder.
Onze vissen veroorzaken echt overlast. Door het jagen op elkaar in het aquarium spat er steeds water over de rand. Gevolg is nu een opgezette onderkast en een beschadigde plek (roestachtig) op de vloer. Ik vrees dat hier geen oplossing voor is, maar wat baal ik ervan zeg.
Noëlle_ismijnnaam schreef:
09-07-2025 14:20
Onze vissen veroorzaken echt overlast. Door het jagen op elkaar in het aquarium spat er steeds water over de rand. Gevolg is nu een opgezette onderkast en een beschadigde plek (roestachtig) op de vloer. Ik vrees dat hier geen oplossing voor is, maar wat baal ik ervan zeg.
Zielig ook voor de vissen die opgejaagd worden. Zitten er vissen tussen die niet bij elkaar kunnen. Of teveel mannen tov vrouwen. Zou wat terugbrengen naar de winkel.

Ik heb een kap op mijn aquarium, en met water gevuld tot ca 2 cm onder de rand.
We hebben de hele aquarium tweedehands gekocht compleet met vissen, dus ik kan ze niet zomaar even terugbrengen helaas.
Het is vooral 1 boosdoener die er tussen zit.
Zijn het Malawi cichliden of iets dergelijks?
Oke, het is rigoreus aangepakt. Heb de dierenwinkel gebeld, of ik mijn vissen daar mocht doneren en dat mocht. Dus ik heb ze daar gebracht en nu een aquarium met lieve, vreedzame kleine visjes. Heerlijk rustig hier in huis. En zo hebben de ciclide toch nog een goed thuis. (ze gaan niet in de verkoop maar mogen daar gewoon rondzwemmen.)
Dit lees ik op google:
Een aquarium van minstens 450 liter is vaak nodig voor een paar van deze vissen, waarbij grotere aquaria de voorkeur hebben om agressie te beperken.

Dat is nogal een afmeting. Je hebt er goed aan gedaan hoor maar ik denk niet dat ze nu een goed thuis hebben. Ken alleen de tuincentra met grote aquaria.
Awww, mijn oudste goudvis is heengegaan! Ik vermoedde gisteravond dat t al niet zo lekker met hem ging, want toen ik ging voeren, had hij weinig belangstelling en bleef onderin de bak hangen. De andere (ik had er dus twee) zwemt nog wel energiek rond. Ik ga zometeen het hele aquarium voor de zekerheid maar leeghalen en goed schoonmaken. En dan maar es nadenken wat ik ermee ga doen. Ik denk dat ik geen nieuwe goudvis meer koop. Het plan was om voor dit duo een vijver te gaan maken in de tuin, maar dat gaat deze zomer niet meer lukken. En volgend jaar komt er een heel groot tropisch aquarium en zou deze bak sowieso weg gaan. Wat denken jullie, toch een goudvis erbij doen, of een andere soort zodat de overblijver niet alleen blijft zitten? Het gaat om een aquarium van 100 liter. Ik heb er nu geen verwarming in, en dat blijft ook zo voor de goudvis die ik nu nog heb.
Inmiddels zwemmen er weer twee vissen in mijn aquarium. Man zei: die vijver komt er hoe dan ook toch wel, dus haal d’r even eentje bij. Ik heb een klein sarasa’tje gekocht, (da’s ook een goudvis), eigenlijk dezelfde die ik had. Wel heel wat maatjes kleiner dan de overleden vis. Het ukkie zocht meteen mijn andere goudvis op, en nu zwemmen ze dicht bij elkaar door de bak. Ik hoop dat t goed gaat, want mijn duo was al zo lang samen! Ik was d’r vanmorgen ook wel een beetje sneu van. Klinkt misschien gek, maar als je jaaaaren voor zo’n beestje zorgt en veel plezier hebt beleefd aan het kijken ernaar, is het toch jammer als er eentje dood gaat. En ik weet t, ze hebben het bij mij best goed, de meeste goudvissen worden niet zo oud in een aquarium.
De nieuwe aanwinst mag lekker gaan groeien, die heeft nog wel even de ruimte zo.
En dan waarschijnlijk volgend jaar naar een vijver met wat meer soortgenootjes!
Wat sneu tuingravin, en hoe lief praat jij over je vissen!

Hier is het allemaal nog geen succes. We hebben de aquarium dus weer gevuld met allerlei kleine tropische visjes, maar nu zijn er al een aantal gestorven omdat ze aan het filter blijven plakken, weet niet goed hoe ik het uit moet leggen. Die filter zuigt waarschijnlijk? En als ik dan 's ochtends wakker word en ga kijken zie ik er allemaal dode visjes tegenaan 'geplakt'. Hier moet toch een oplossing voor te vinden zijn lijkt me?
Kun je de pomp van je filter lager zetten? Dan zuigt ie minder hard aan. En anders iets ervoor zetten, zodat de vissen niet direct tegen het filter aanplakken? Het is inderdaad sneu als ze zo dood gaan.
Misschien is een externe pomp met filter een idee? Dan heb je het niet in de bak zelf en kunnen er geen ongelukken gebeuren. Wanneer wij overgaan op een heel groot aquarium, nemen wij er een met een externe pomp en filter. Nu heb ik m nog intern, maar goudvissen hebben er geen last van, die zijn natuurlijk ook flink groter dan klein tropisch grut…
Nou dat is idd wel heel zielig zeg. Maar dat zou je toch al kunnen zien aan de stroming? Neem aan dat dat als de pomp te hard staat je dat wel kunt zien.
Je hebt een kleine bak toch dan zou deze al voldoende moeten zijn:
(Edit o nee de grootte heb jij niet vermeld hier)

Superfish Aquaflow 50 Dual Action Filter - of eventueel de 100.

Deze kun je ook nog harder en zachter zetten. Bij mij staat het volgens mij ergens in het midden, pijp met gaatjes naar het glas gericht. Plantjes naast de pomp bewegen maar vanaf het midden al minder. Je ziet het ook aan de vissen, lijkt het of ze in een golfslagbad zitten dan staat het te hard. Vissen moeten rustig kunnen zwemmen.
Ik heb ooit eens een gup gehad die expres langs de gaatjes van de pomp ging zwemmen en als een idioot door de bak ging maar die had er lol in want ging iedere keer weer terug en haalde capriolen uit. Was echt heel grappig. Helaas worden guppen niet oud dus ben met guppen gestopt

Ik koop tegenwoordig de cassettes waar alleen het filter in zit ipv filter + kool en doe de losse kool in de behuizing, het filter knip ik door anders kan de behuizing er niet meer bij. 1x in de maand vervang ik filter en kool.
Die behuizing zit alleen in de complete set pomp met filter van superfish dus die moet je dan wel bewaren.
De plastic pot met losse kool is nl veel goedkoper dan een complete set.
Superfish Super Actief Kool - Filtermateriaal - 8.5x8.5x10 cm 500 ml Zwart.
jules wijzigde dit bericht op 17-07-2025 21:30
Reden: Zin half afgemaakt
3.46% gewijzigd
Er staan plantjes naast dat filter maar dat beweegt helemaal niet, ook de visjes zie ik niet golven zeg maar, het lijkt allemaal heel rustig te zijn in het aquarium, alleen 's ochtends zie ik ze dus tegen dat filter, dood. Ik ga dadelijk met man jouw tip onder de loep nemen Jules, er moet wel iets gebeuren.
Google

Als er visjes tegen een pomp aan worden geplakt, kan dit verschillende oorzaken hebben, variërend van het vastzitten van levend voer of parasieten tot het zoeken naar beschutting of verstoring door de pomp zelf.
En dit zou weleens de oorzaak geweest kunnen zijn van de onrust bij je vorige vissen.

Google

Kan een luchtpomp stress veroorzaken bij vissen?
Luchtpompen van lage kwaliteit of onjuist geïnstalleerde apparatuur produceren hoogfrequente geluiden of trillingen . Een Duits onderzoek toonde aan dat sommige vissen (zoals tetra's en corydoras) gevoelig zijn voor laagfrequente trillingen, en langdurige blootstelling kan leiden tot een verminderde immuniteit of verlies van eetlust

Hoewel er niet bij staat dat ze onrustig worden staat er wel stress bij. Ik zou met je pomp naar een dierenwinkel gaan.
Misschien even testen daar in een aquarium. Heb ik laatst ook gedaan toen mijn pomp het niet deed nadat ik het had schoongemaakt. Bleek dat je de pomp even (soms wel 1 minuut hoor) heen en weer moet bewegen om het weer op gang te krijgen, zit er ws een luchtbel in ofzo.
We gaan in ieder geval achter een andere pomp aan, bedankt voor de info zover, heel fijn!
Noëlle_ismijnnaam schreef:
16-07-2025 19:06
Er staan plantjes naast dat filter maar dat beweegt helemaal niet, ook de visjes zie ik niet golven zeg maar, het lijkt allemaal heel rustig te zijn in het aquarium, alleen 's ochtends zie ik ze dus tegen dat filter, dood. Ik ga dadelijk met man jouw tip onder de loep nemen Jules, er moet wel iets gebeuren.
.
Ik denk dat de visjes om onduidelijke reden dood gaan en daarna pas tegen het filter aangezogen worden.
Niet geschoten is altijd mis
We gaan in ieder geval vandaag een nieuwe filter halen. Zojuist zag ik een babyvisje zwemmen! Ik zat er helemaal vertederd naar te kijken, tot hij werd opgeslokt door een volwassen vis. :cry:
Wanneer je voor een buitenfilter gaat, van eheim hebben ze voorfilters die je op de aanzuigbuis zet. Daar wordt echt geen visje op vastgezogen en ook babyvisjes kunnen er niet doorheen komen. Bijkomend voordeel is dat je alleen dat voorfilter af en toe even uit hoeft te spoelen en je het filter zelf onaangeroerd kunt laten.
Niet geschoten is altijd mis

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven