Breed gasfornuis (90 cm)
zaterdag 15 november 2025 om 19:20
Hallo allemaal,
Ik overweeg om een breed gasfornuis (met oven) aan te schaffen. Ik heb nu een standaardmaat met vier pitten. Ik merk dat als ik twee grote pannen op het vuur heb, dat niet goed past, daarom lijkt het mw fijn. Ook de oven is me soms te klein.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten in de aanschaf? Bepaalde merken juist wel of niet?
Ik ga sowieso voor gas, want mijn electra is niet geschikt voor inductie.
Alle ervaringen en tips zijn welkom!
Ik overweeg om een breed gasfornuis (met oven) aan te schaffen. Ik heb nu een standaardmaat met vier pitten. Ik merk dat als ik twee grote pannen op het vuur heb, dat niet goed past, daarom lijkt het mw fijn. Ook de oven is me soms te klein.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten in de aanschaf? Bepaalde merken juist wel of niet?
Ik ga sowieso voor gas, want mijn electra is niet geschikt voor inductie.
Alle ervaringen en tips zijn welkom!
zaterdag 15 november 2025 om 19:22
Ik vind het enige nadeel van een grote oven dat het voorverwarmen (flink) langer duurt.
Qua koken vind ik 90 cm echt ideaal!
(Verder kan ik je niet helpen, ik heb inductie...)
Qua koken vind ik 90 cm echt ideaal!
(Verder kan ik je niet helpen, ik heb inductie...)
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
zaterdag 15 november 2025 om 20:17
5 of 6 pitten is super fijn, zeker als je van uitgebreid koken houdt. Een opgedeelde oven is ook wel fijn, als er maar één schaal of pan in hoeft, hoef je niet de hele oven te verwarmen. Nadeel is wel weer dat er geen lang iets in past, maar voor thuisgebruik zal dat ook maar zelden of nooit nodig zijn.
Voor mijn werk heb ik al verschillende grote fornuizen 'versleten'. Ik koop ze tweedehands. Een tijdje terug een Boretti gekocht, die leek me fijn en hij oogde ook mooi. Echter, toen ik hem in gebruik nam viel hij tegen. Voor mijn activiteiten was de pitverdeling ongunstig en - dat was het meest vervelend - hij bleek niet goed schoon te maken omdat er zeg maar een kier/rand zit tussen bovenplaat en zijkanten (dit is niet helemaal duidelijk denk ik, lastig uitleggen). Het is veel fijner als dat één geheel is, dan kan er geen troep onder gaan zitten die je er nooit meer uit krijgt. Ik heb hem snel weer van de hand gedaan. Ik heb nu een Smeg met vijf pitten, de wokbrander in het midden, dat vind ik prettig omdat ik daar vaak mijn heel grote pannen op zet. Doordat die nu in het midden kunnen staan steken ze niet over het fornuis heen. Maar ook dat zal voor thuisgebruik niet zo belangrijk zijn.
Thuis heb ik een zespits. Op zich een fijn fornuis (merk Altis? Ik weet het niet eens precies, heb het al meer dan 20 jaar), alleen vind ik een nadeel dat de twee kleine pitjes allebei aan de voorzijde zitten. Die had ik juist liever (in elk geval een van de twee) achteraan gehad, omdat ik op die kleintjes vaak iets opzet dat lang moet sudderen en ik heb liever dat de pan dan meer naar achteren staat. Zeker als je nog jonge kinderen hebt of hebberige huisdieren is dat misschien wel een punt van aandacht. Ik heb in dit fornuis geen opgedeelde oven. Voor kleinere gerechten of broodjes of zo hebben wij een losse combi-oven en ook nog een reserve in de schuur. Verder ook een dubbele airfryer. Dus de grote oven gaat thuis niet vaak aan.
Dus: let op dat je zeker de bovenplaat goed kunt schoonmaken en of je de pitverdeling fijn vindt. Een langwerpige vijfde pit met rooster/grilplaat erop zullen de meeste mensen niet vaak gebruiken, zou ik niet nemen. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Het is ook fijn als de roosters boven de pitten niet ál te zwaar zijn. (die van mijn weer verkochte Boretti waren echt heel zwaar, vond ik niet fijn)
Voor mijn werk heb ik al verschillende grote fornuizen 'versleten'. Ik koop ze tweedehands. Een tijdje terug een Boretti gekocht, die leek me fijn en hij oogde ook mooi. Echter, toen ik hem in gebruik nam viel hij tegen. Voor mijn activiteiten was de pitverdeling ongunstig en - dat was het meest vervelend - hij bleek niet goed schoon te maken omdat er zeg maar een kier/rand zit tussen bovenplaat en zijkanten (dit is niet helemaal duidelijk denk ik, lastig uitleggen). Het is veel fijner als dat één geheel is, dan kan er geen troep onder gaan zitten die je er nooit meer uit krijgt. Ik heb hem snel weer van de hand gedaan. Ik heb nu een Smeg met vijf pitten, de wokbrander in het midden, dat vind ik prettig omdat ik daar vaak mijn heel grote pannen op zet. Doordat die nu in het midden kunnen staan steken ze niet over het fornuis heen. Maar ook dat zal voor thuisgebruik niet zo belangrijk zijn.
Thuis heb ik een zespits. Op zich een fijn fornuis (merk Altis? Ik weet het niet eens precies, heb het al meer dan 20 jaar), alleen vind ik een nadeel dat de twee kleine pitjes allebei aan de voorzijde zitten. Die had ik juist liever (in elk geval een van de twee) achteraan gehad, omdat ik op die kleintjes vaak iets opzet dat lang moet sudderen en ik heb liever dat de pan dan meer naar achteren staat. Zeker als je nog jonge kinderen hebt of hebberige huisdieren is dat misschien wel een punt van aandacht. Ik heb in dit fornuis geen opgedeelde oven. Voor kleinere gerechten of broodjes of zo hebben wij een losse combi-oven en ook nog een reserve in de schuur. Verder ook een dubbele airfryer. Dus de grote oven gaat thuis niet vaak aan.
Dus: let op dat je zeker de bovenplaat goed kunt schoonmaken en of je de pitverdeling fijn vindt. Een langwerpige vijfde pit met rooster/grilplaat erop zullen de meeste mensen niet vaak gebruiken, zou ik niet nemen. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Het is ook fijn als de roosters boven de pitten niet ál te zwaar zijn. (die van mijn weer verkochte Boretti waren echt heel zwaar, vond ik niet fijn)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 15 november 2025 om 21:31
zaterdag 15 november 2025 om 21:50
zaterdag 15 november 2025 om 21:53
zaterdag 15 november 2025 om 21:55
Ik had ook een boretti (nu niet meer ivm verhuizing en inductie), en mijn ouders hadden een goedkopere versie. Dat maakte dus een verschil van dag en nacht qua opwarmtijd van de oven. Bij mijn ouders moest je die echt op tijd aanzetten, bij mij was hij zo warm. Duurde niet langer dan de normale oven die ik nu heb. Die fornuizen zijn erg duur (zat al in het huis toen ik hem kocht, ik zou hem zelf nooit gekocht hebben voor die prijs), maar in mijn ervaring krijg je daar ook wel iets voor.
zaterdag 15 november 2025 om 22:21
Ik heb een Smeg fornuis met 6 pitten en 2 ovens. Bij mij is de verdeling van de pitten ideaal: wok linksvoor, kleine linksachter en rechtsvoor, medium middenachter en middenvoor en dan nog een grote rechtsachter. Mijn wokbrander heeft nog een extra ring die je erop kunt zetten en dan is het gewoon een grote pit en als je die ring eraf haalt kan je echt goed wokken. Het fornuis is al wel 25 jaar oud en al twee keer mee verhuisd. Is nog steeds perfect.
zaterdag 15 november 2025 om 23:12
Ik heb een Boretti gehad met frytop (bakplaat) en vond dat een ideaal ding. We gebruikten die plaat bijna elke dag, groente, vis en vlees erop. Voordeel was ook dat de pannen dan extra veel ruimte hadden op de pitten. Nadeel is zeker de prijs maar misschien zijn er ook goedkopere merken met zo’n bakplaat. Mocht ik weer een grote keuken krijgen, dan komt er zeker een 90 cm fornuis met plaat.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in