Buxus mot, wat nu?
zaterdag 28 april 2018 om 21:59
vrijdag 18 mei 2018 om 20:41
Wat zegt jouw hovenier over het rooien van aangetaste struiken?pantoffel81 schreef: ↑28-04-2018 23:09Klopt, maar daar moet je wel razendsnel bij zijn dan. Haast preventief doen adviseerde de hovenier mij.
Hier zie ik nu bij 4 buren dooie buxusstruiken in de tuin staan. Hier staat het nog, maar ik geloof niet dat het zin heeft als de buren niets doen.
De gemeente doet er niets mee. Die heeft geen beleid.
Het is wel goed voor de verkoop van nieuwe en andere struiken.
Verkoop? Bij een hovenier waren de struiken ook al helemaal aangetast.
EDIT: Volgens anderen is dat al langere tijd zo. Zo is het wel een bron om het erger te laten worden. Kan je iemand niet verplichten om te ruimen? EDIT:
zaterdag 26 mei 2018 om 08:59
Als alle buxus weg is. Waar gaat de mot dan in zitten?
Ik zie hier echt heel veel sluipwespen met een enorme legboor.
Maar er waren geen natuurlijke vijanden.
Hoewel de vogels ook wel van buitenlands houden, denk ik.
Mijn buxus is nog niet aangetast. Die staat er al langer dan 20 jaar. Buren doen er niets aan.
Ik heb toch een biologisch goedje gespoten. Er zat al een bij op de grond en ik vrees het ergste. Maar misschien valt het wel mee.
Er is dus niets gekocht. Er is eerder een teveel geruimd.
Ik zie hier echt heel veel sluipwespen met een enorme legboor.
Maar er waren geen natuurlijke vijanden.
Hoewel de vogels ook wel van buitenlands houden, denk ik.
Mijn buxus is nog niet aangetast. Die staat er al langer dan 20 jaar. Buren doen er niets aan.
Ik heb toch een biologisch goedje gespoten. Er zat al een bij op de grond en ik vrees het ergste. Maar misschien valt het wel mee.
Er is dus niets gekocht. Er is eerder een teveel geruimd.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 26-05-2018 12:44
39.72% gewijzigd
zaterdag 26 mei 2018 om 09:25
Meestal verstandig om flink wat verschillende soorten / struiken in je tuin te planten: mocht er dan iets ziek worden dan heb je nog 90% over zeg maar.
En Buxus al al vele jaren risicovol, ik snap niet dat mensen het nog aanplanten
Dat is net zoiets als niet resistente iepen planten voor een nieuw stukje bos....
En Buxus al al vele jaren risicovol, ik snap niet dat mensen het nog aanplanten
Dat is net zoiets als niet resistente iepen planten voor een nieuw stukje bos....
zondag 27 mei 2018 om 16:25
Mot moet in afgesloten zak en verbrand. Bij het gewone afval. Rups wordt anders pop (vreet het snoei op en wordt toch mot.)
Ik doe het snoeiafval in zakken en die gaan bij het restafval. Buurgemeente heeft alles preventief geruimd en gaf het advies.
Dus heb ik snoeiafval in die zakken van plastic. Een eind verder staan nog struiken die niet zijn aangetast. Die zijn belangrijk voor de bijen.
In een zak, zodat de poppen zeker weg zijn. Heel veel motten is ook vervelend. Als het niet wordt verbrand dan komen er toch weer nieuwe motten. Die leggen hun eitjes in andere struiken. De struiken gaan dood.
Ik was net zo blij met die bijen. Ik ga dus bij de Lidl zo'n harkje voor dode bladeren kopen om de bladeren en de rupsen in te zamelen van de eigen struik. Is tehuis voor bijen. Ik had al gesnoeid voordat ik wist dat die mot er in zat. Kreeg gezeur dat de struik niet was onderhouden. Maar dat bleek dus een fout te zijn. Het ging over de struiken bij andere buren.
Ik doe het snoeiafval in zakken en die gaan bij het restafval. Buurgemeente heeft alles preventief geruimd en gaf het advies.
Dus heb ik snoeiafval in die zakken van plastic. Een eind verder staan nog struiken die niet zijn aangetast. Die zijn belangrijk voor de bijen.
In een zak, zodat de poppen zeker weg zijn. Heel veel motten is ook vervelend. Als het niet wordt verbrand dan komen er toch weer nieuwe motten. Die leggen hun eitjes in andere struiken. De struiken gaan dood.
Ik was net zo blij met die bijen. Ik ga dus bij de Lidl zo'n harkje voor dode bladeren kopen om de bladeren en de rupsen in te zamelen van de eigen struik. Is tehuis voor bijen. Ik had al gesnoeid voordat ik wist dat die mot er in zat. Kreeg gezeur dat de struik niet was onderhouden. Maar dat bleek dus een fout te zijn. Het ging over de struiken bij andere buren.
zondag 27 mei 2018 om 21:07
Vraagje van een leek:
Kunnen die beestjes ook andere planten aantasten? Of leven ze echt alleen van buxus?
Ik had dus pas zo’n rups binnen, maar ik wist niet dat het er zo een was. Ik heb hem dus gewoon naar buiten gegooid.
De buxus van de buren is ook helemaal aangetast.
Zelf heb ik geen buxus gelukkig. (Tenzij ze andere planten ook lekker vinden, dan ben ik iets minder gelukkig!)
Kunnen die beestjes ook andere planten aantasten? Of leven ze echt alleen van buxus?
Ik had dus pas zo’n rups binnen, maar ik wist niet dat het er zo een was. Ik heb hem dus gewoon naar buiten gegooid.
De buxus van de buren is ook helemaal aangetast.
Zelf heb ik geen buxus gelukkig. (Tenzij ze andere planten ook lekker vinden, dan ben ik iets minder gelukkig!)
zondag 27 mei 2018 om 22:29
Pfieuw!LunchLover schreef: ↑27-05-2018 21:34Moccachino, deze vreten alleen buxus. Je kunt dus gerust zijn.![]()
zondag 27 mei 2018 om 23:53
Oke, even opgezocht.
De pop is lichtgroen tot bruin en zit in een dicht spinsel tussen de samen gesponnen bladeren. Verwijder zoveel mogelijk rupsen en poppen met de hand. Voer aangetaste plantendelen en levende rupsen altijd af in een goed gesloten zak. Gooi ze dus niet levend in de groencontainer omdat ze dan kunnen ontsnappen. Hebben je buren ook buxus, waarschuw hen om verdere verspreiding tegen te gaan.
Hier wordt een goed overzicht gegeven.
Die rupsen vond ik dus wel op een andere plant. Ze overwinteren.
http://velt.nu/buxusmot Ken de eigenaar van deze site niet, maar is wel overzichtelijk.
Al die andere planten heb ik weg gegooid.
https://uwbuxus.nl/gewasbescherming/buxusmot/
De pop is lichtgroen tot bruin en zit in een dicht spinsel tussen de samen gesponnen bladeren. Verwijder zoveel mogelijk rupsen en poppen met de hand. Voer aangetaste plantendelen en levende rupsen altijd af in een goed gesloten zak. Gooi ze dus niet levend in de groencontainer omdat ze dan kunnen ontsnappen. Hebben je buren ook buxus, waarschuw hen om verdere verspreiding tegen te gaan.
Hier wordt een goed overzicht gegeven.
Die rupsen vond ik dus wel op een andere plant. Ze overwinteren.
http://velt.nu/buxusmot Ken de eigenaar van deze site niet, maar is wel overzichtelijk.
Al die andere planten heb ik weg gegooid.
Hier staan ook nog wat nuttige tips.De buxusmot veroorzaakt veel schade doordat hij zich meerdere keren per jaar voortplant en overwintert als jonge rups. Zodra de temperatuur in het voorjaar boven tien graden komt, worden de rupsen actief en gaan ze aan de buxus vreten.
https://uwbuxus.nl/gewasbescherming/buxusmot/
dinsdag 29 mei 2018 om 19:06
Hier ook rupsen in de buxus. Plant ziet er niet meer uit. Maar gelukkig heb ik een laurierhaag, waar veel vogeltjes in zitten en die hebben de rupsen ontdekt
zo ook een stel andere vogels en inmiddels zie ik in de struik geen rupsen meer. Ik laat hem dus maar gewoon staan en merk wel of hij het overleeft.
donderdag 31 mei 2018 om 14:58
Hier is de eerste mot gezien. Die is heel herkenbaar en op de tweede website staat een foto. Ik had eerder een andere mot gedood, maar vanmorgen zat er eentje op de regenpijp. Heel duidelijk en herkenbaar. Is 3 - 4 cm groot. (zie foto op andere site.)
Je kan je daar ook inschrijven voor een nieuwsbrief. Dit vermeld ik alleen even i.v.m. copyright. Het gaat er mij om dat ik mijn struik wil redden.
Geen spammer. Mottenballen is chemisch gif en geen goed idee.
Kan niet tegen vliegenmepper.
Je kan je daar ook inschrijven voor een nieuwsbrief. Dit vermeld ik alleen even i.v.m. copyright. Het gaat er mij om dat ik mijn struik wil redden.Geen spammer. Mottenballen is chemisch gif en geen goed idee.
Kan niet tegen vliegenmepper.