Cadeau's tijdens feestdagen
zondag 2 november 2025 om 14:49
Recent kwam ter sprake dat familielid x 'verwacht' om dubbele cadeaus te krijgen omdat familielid alleen is en met feestdagen voor mij en partner cadeaus koopt. Hierdoor geeft familielid meer uit.
Bijv per persoon 30 euro, familielid verwacht cadeaus ter waarde van 60 euro zodat wij beide evenveel uitgeven.
Ik snap de gedachte maar ergens ook weer niet. Daarom erg benieuwd hoe andere hier over denken en dit doen.
Bijv per persoon 30 euro, familielid verwacht cadeaus ter waarde van 60 euro zodat wij beide evenveel uitgeven.
Ik snap de gedachte maar ergens ook weer niet. Daarom erg benieuwd hoe andere hier over denken en dit doen.
zondag 2 november 2025 om 15:54
Wat ik niet snap. Als familielid voor iedereen een apart cadeau koopt, en dit blijkbaar gebruikelijk is. Hoe bestaat het dan dat er als stel 1 cadeau wordt teruggeven? Daar denk je toch zelf aan? Dat zie je toch aan het aantal cadeautjes? Ik vind het knap dat het familie lid het aankaart maar bizar dat het moet. Valt me sowieso vaak op dat de single in een familie, of enige kinderloze stel, er vaak bij inschiet. En als daar iets van gezegd wordt dat het dan vaak wordt weggewuifd onder het mom van ‘niet alles hoeft op een weegschaal’. Alleen komt het dan van mensen bij wie de weegschaal goed uitslaat.
TO. Als het familielid voor iedereen cadeaus koopt hoort die dat ook terug te krijgen. Aan verjaardagen doe je niet zoveel in dat opzicht. Maar toch zeker met de feestdagen.
TO. Als het familielid voor iedereen cadeaus koopt hoort die dat ook terug te krijgen. Aan verjaardagen doe je niet zoveel in dat opzicht. Maar toch zeker met de feestdagen.
zondag 2 november 2025 om 16:08
Ik zou als ik dat familielid was gewoon twee halve cadeautjes geven (van 15 euro per stuk dus) of één cadeautje voor allebei samen. No way dat ik openlijk ging lopen bedelen om twee cadeautjes, al kan ik me de frustratie wel enigszins voorstellen.
Aan de andere kant is het natuurlijk ook een beetje raar om als stel één cadeau te geven. Je hebt toch allebei een inkomen en een bakrekening mag ik aannemen?
Aan de andere kant is het natuurlijk ook een beetje raar om als stel één cadeau te geven. Je hebt toch allebei een inkomen en een bakrekening mag ik aannemen?
zondag 2 november 2025 om 16:17
Van een kind zou ik niet verwachten dat die ook (steeds) een cadeautje gaat kopen voor de overige familieleden maar ook voor kleine bedragen kan een kind misschien wel wat leuks vinden voor het alleenstaande familielid. Het is denk ik voor een kind nog wel het leukst om wel iets te krijgen (sint, kerst) maar ook dat hoeven geen hele dure cadeau's te zijn.Zonnebloem98 schreef: ↑02-11-2025 15:10Ik snap de punten. Maar vraag mij wel af tot hoever je dat 'doortrekt'. Is de verwachting er ook als er nog een kind is bijv dus het bedrag x 3 'terug ontvangen'.
Ik vind het leuk om cadeaus te kopen, en vind het ook geen probleem om wat meer te kopen. Maar nu voelt het als een soort weegschaal. 'Ik geef x uit dus verwacht ook x terug'. Daarom spreek ik liever ook geen bedragen af. Maar familielid wel.
Als je weer dat het familielid graag bedragen afspreekt én graag per persoon (in plaats van per stel of huishouden) cadeaus geeft en jij bent degene die de cadeaus koopt kun je voor hem of haar ook een iets duurder cadeau kopen. Dat hoeft niet het dubbele te zijn maar je kunt het dan bijvoorbeeld naar boven afronden. Dat je in plaats van het afgesproken bedrag van 30 euro iets koopt van 49 euro ofzo. Het zal toch ook weer niet zó per keer worden nagegaan wie er wat kwijt was aan kosten?
zondag 2 november 2025 om 16:17
Ja dus een duurder kado.Lady*Voldemort schreef: ↑02-11-2025 16:08Ik zou als ik dat familielid was gewoon twee halve cadeautjes geven (van 15 euro per stuk dus) of één cadeautje voor allebei samen. No way dat ik openlijk ging lopen bedelen om twee cadeautjes, al kan ik me de frustratie wel enigszins voorstellen.
zondag 2 november 2025 om 16:21
Ik snap de single wel. Wel zou ik dan ook de financiële situatie meewegen.
Als de single een dikke baan heeft en het gezin met kinderen zit erg krap en heeft al zoveel uitgaven, dan zou ik als ik de single was met liefde wat extra geven.
Heeft iedereen het ongeveer hetzelfde, dan snap ik de frustratie van de single wel.
En sowieso dat iedereen het vanzelfsprekend vindt dat de single veel meer aan cadeaus uitgeeft, dat kan best irritant zijn.
Als de single een dikke baan heeft en het gezin met kinderen zit erg krap en heeft al zoveel uitgaven, dan zou ik als ik de single was met liefde wat extra geven.
Heeft iedereen het ongeveer hetzelfde, dan snap ik de frustratie van de single wel.
En sowieso dat iedereen het vanzelfsprekend vindt dat de single veel meer aan cadeaus uitgeeft, dat kan best irritant zijn.
zondag 2 november 2025 om 16:22
Ik vind het raar dat je het met feestdagen normaal vindt om als stel te geven maar als individu te ontvangen. Die vanzelfsprekendheid dat het zo gaat, zou mij ook kunnen irriteren (ook al koop ik het liefste gewoon mijn eigen cadeautjes dus om geld gaat het mij niet). En dan het argument 'geen zin in weegschaal' vind ik dan bijzonder makkelijk praten en ook weinig sympathiek richting de single.
Wij doen overigens lootjes. Werkt prima voor ons. Anders zou ik als ik familielid was ook maar 'het stel' een cadeau geven en niet meer apart.
Wij doen overigens lootjes. Werkt prima voor ons. Anders zou ik als ik familielid was ook maar 'het stel' een cadeau geven en niet meer apart.
zondag 2 november 2025 om 16:23
Deden wij ook. Was je van al dat gelazer af.Liv8 schreef: ↑02-11-2025 16:22Ik vind het raar dat je het met feestdagen normaal vindt om als stel te geven maar als individu te ontvangen. Die vanzelfsprekendheid dat het zo gaat, zou mij ook kunnen irriteren (ook al koop ik het liefste gewoon mijn eigen cadeautjes dus om geld gaat het mij niet). En dan het argument 'geen zin in weegschaal' vind ik dan bijzonder makkelijk praten en ook weinig sympathiek richting de single.
zondag 2 november 2025 om 16:24
Persoonlijk; dat verwacht ik dus helemaal niet, vandaar ook mijn eerste reactie. Het is in het geval van mijn ouder persoonlijke keuze om twee kado's te doen. 1 of geen is ook echt helemaal prima. En ja, dat heb ik ook al meerdere keren aangegeven.Wombat schreef: ↑02-11-2025 16:21Ik snap de single wel. Wel zou ik dan ook de financiële situatie meewegen.
zondag 2 november 2025 om 16:43
Wat snap je er niet aan TO?
zondag 2 november 2025 om 17:14
Als ik de single in dit verhaal was had ik allang besloten het stel een gezamenlijk flesje drank te geven ofzo. Ik zal nooit helemaal begrijpen hoe je zozeer je eigen situatie als uitgangspunt neemt en er zo makkelijk van uitgaat dat het niet allemaal op een weegschaal moet als jij de ontvangende partij bent. Doet me denken aan een rekening splitten met mensen die (nooit) drinken of vegetariër zijn. Je ziet dan toch dat altijd dezelfde mensen in het nadeel zijn?
frettie wijzigde dit bericht op 02-11-2025 19:08
0.21% gewijzigd
zondag 2 november 2025 om 17:28
Ik ben ook vaak de single in dit verhaal en voor mij hangt het ervan af met hoeveel stellen we iets doen. Dit telt voor cadeau's tijdens de feestdagen, maar bijvoorbeeld ook voor de bbq van van de zomer of de boodschappen voor het weekendje weg ergens dit jaar.
Als ik altijd degene ben die in mijn eentje moet betalen wat een stel samen betaald ga ik op een gegeven moment wel commentaar leveren. Ik snap dat ze niet altijd rekening willen houden met aparte kosten voor die ene single. Maar andersom is het ook niet helemaal fair.
Cadeau's heb ik opgelost door geen cadeau's meer te geven aan volwassenen, alleen aan kinderen. Ik geef dan geld aan een goed doel. Dit ook met het idee dat de meeste cadeau's meestal snel vergeten in een hoek liggen en er niet veel mee gedaan wordt. Tenzij het heel specifiek is. Zo gaat het ook met de meeste cadeau's die ik zelf krijg.
Terugkomend op mijn beginstukje. Als er 2 stellen zijn zou ik het niet zo erg vinden, als er 10 zijn wel. Want dan betaal ik zeker veel meer dan de rest...
Als ik altijd degene ben die in mijn eentje moet betalen wat een stel samen betaald ga ik op een gegeven moment wel commentaar leveren. Ik snap dat ze niet altijd rekening willen houden met aparte kosten voor die ene single. Maar andersom is het ook niet helemaal fair.
Cadeau's heb ik opgelost door geen cadeau's meer te geven aan volwassenen, alleen aan kinderen. Ik geef dan geld aan een goed doel. Dit ook met het idee dat de meeste cadeau's meestal snel vergeten in een hoek liggen en er niet veel mee gedaan wordt. Tenzij het heel specifiek is. Zo gaat het ook met de meeste cadeau's die ik zelf krijg.
Terugkomend op mijn beginstukje. Als er 2 stellen zijn zou ik het niet zo erg vinden, als er 10 zijn wel. Want dan betaal ik zeker veel meer dan de rest...
zondag 2 november 2025 om 17:31
Fijn om zoveel meningen te lezen.
Ter informatie, ik koop al jaren 'dubbele' cadeaus uit gewoonte. Ook in de tijd dat wij van één inkomen leefde en weinig te besteden hadden. Toen was de verwachting er ook al. Ondanks dat familielid heel goed wist dat partner en ik van één salaris met moeite leefde. Het is dan ook niet ter sprake gekomen omdat familielid al jaren er slecht vanaf zou komen.
Daarbuiten ben ik vaak ook degene die het eten verzorgt, of extras koopt. Daarom valt het 'weegschaal' gedeelte denk ik wat verkeerd. Familielid is iemand die inderdaad zou berekenen wat het ontvangen gekost heeft. En ook zelf geen euro meer zal uitgeven. Of met 1 klein hapje aankomen, terwel ik een tafel vol heb gemaakt. Ik houd van koken, en cadeaus geven en doe het met liefde. Maar nu de daadwerkelijke vraag of familielid dan 2x cadeaus van het afgesproken bedrag kan verwachten komt voor mij wat náár over.
Ter informatie, ik koop al jaren 'dubbele' cadeaus uit gewoonte. Ook in de tijd dat wij van één inkomen leefde en weinig te besteden hadden. Toen was de verwachting er ook al. Ondanks dat familielid heel goed wist dat partner en ik van één salaris met moeite leefde. Het is dan ook niet ter sprake gekomen omdat familielid al jaren er slecht vanaf zou komen.
Daarbuiten ben ik vaak ook degene die het eten verzorgt, of extras koopt. Daarom valt het 'weegschaal' gedeelte denk ik wat verkeerd. Familielid is iemand die inderdaad zou berekenen wat het ontvangen gekost heeft. En ook zelf geen euro meer zal uitgeven. Of met 1 klein hapje aankomen, terwel ik een tafel vol heb gemaakt. Ik houd van koken, en cadeaus geven en doe het met liefde. Maar nu de daadwerkelijke vraag of familielid dan 2x cadeaus van het afgesproken bedrag kan verwachten komt voor mij wat náár over.
zondag 2 november 2025 om 17:41
Dat is omdat jij er zo goedkoop vanaf komt.
zondag 2 november 2025 om 17:43
Zonnebloem98 schreef: ↑02-11-2025 15:12Dit dus vooral. We 'leven' van één hoop. Daarnaast koop ik de cadeaus. Partner gaat niet zelf op pad daarvoor. (Wat ik niet erg vind. Ik geef en koop graag). Maar de weegschaal.. Bah!
Weegschaal is natuurlijk altijd vervelend als iemand de balans wil herstellen en jij aan de bak moet.
Ik vind t achterlijk dat stellen zichzelf als 1 persoon beschouwen als t om betalen gaat.
Leven van een single is al duur genoeg.
zondag 2 november 2025 om 17:44
dweedledee schreef: ↑02-11-2025 15:13Mijn mening: onzin om iets als stel te geven. Op een verjaardag, ok. Maar niet tijdens kerst of sinterklaasfeest.
Op een verjaardag is t net zo achterlijk.
zondag 2 november 2025 om 17:46
Lees even verder alsjeblieft. Domme aannames ben ik een beetje klaar mee.
zondag 2 november 2025 om 17:51
Dan zit je toch bezijden het punt te kletsen? Het gaat niet om het aantal cadeautjes. Ze zijn geen zes meer.
zondag 2 november 2025 om 17:52
Volgens de OP dus wel.Taskmaster schreef: ↑02-11-2025 17:51Dan zit je toch bezijden het punt te kletsen? Het gaat niet om het aantal cadeautjes. Ze zijn geen zes meer.
zondag 2 november 2025 om 18:13
Dan kun je ook als "één hoop", huishouden dus, een cadeau krijgen en hoeft dat niet per persoon.Zonnebloem98 schreef: ↑02-11-2025 15:12Dit dus vooral. We 'leven' van één hoop. Daarnaast koop ik de cadeaus. Partner gaat niet zelf op pad daarvoor. (Wat ik niet erg vind. Ik geef en koop graag). Maar de weegschaal.. Bah!
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zondag 2 november 2025 om 18:14
Ze verwacht dubbele kado’s te krijgen. Staat er ook.Taskmaster schreef: ↑02-11-2025 18:08Nee er staat dat ze een cadeau ter waarde van 60 euro verwacht. Niet dat ze twee cadeaus wil.
zondag 2 november 2025 om 18:15
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in