Castratie kater

26-02-2026 10:12 69 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn lieve kat (13 maanden oud) wordt morgen gecastreerd en ik zie er zo tegenop :-).

De dierenarts gaf me de keuze tussen zo'n kap (lijkt me nogal zielig) en een medical pet shirt. Wat raden jullie aan? En hebben jullie nog andere tips, zaken om rekening mee te houden?

(Ik zal blij zijn als het achter de rug is - van een niet-kattenliefhebber en een hondenmens ben ik een weekdier voor deze kat geworden...).
Ik heb al heel wat katten laten castreren of steriliseren en nog nooit hebben ze aan de wond of hechtingen gelikt. Neem die kap mee en als je merkt dat hij eraan zit de kap erop doen. Maar ik denk dat het helemaal niet nodig zal zijn. Verder stelt het inderdaad weinig voor. Bij onze dierenarts mag je ze echt pas einde middag ophalen, dan zijn zo ook weer helemaal op de been en zwalken ze niet zo.
Vroegah toen ik kind was gingen wij (moeder, katers en ik) tijdens spreekuur naar de plaatselijke veearts en die castreerde dan tijdens spreekuur.
Eerst verdoven en even wachten in de wachtkamer- andere patient tussendoor- en dan op de behandeltafel, balletjes kaalplukken, twee sneetjes, balletjes eruit, hechtinkje erin en slappe verdoofde kat weer mee in de auto.

Ik heb er veel van dichtbij gezien. Wij woonden op een boerderij en hadden altijd 4 katten. (en er hemelde er nog wel eens eentje omdat we aan een 60 km weg woonden) Dierenarts vond prima dat ik er met de neus boven hing :biggrin:
25 gulden koste dat toen. Later 30 gulden maar altijd zo ff tussendoor.
MissUnderstood schreef:
26-02-2026 11:12
Dank allen! Ik ben wat gerustgesteld :-).

De grap is dat ik helemaal niet zo'n weekdier ben en met bijvoorbeeld mijn hond gewoon denk: wat moet, dat moet, maar deze kat is een ander verhaal en daar snap ik niks van.

Ik haalde 'm in huis toen ie 6 maanden was omdat ik een muizenplaag had en niets werkte. Ik wilde helemaal geen kat, want ik houd niet van katten. Ik houd ook niet van huisdieren op de bovenetage, wil geen kat op het aanrecht en houd al helemaal niet van dieren in mijn bed.

Nou. Deze kat slaapt heerlijk 's nachts in mijn bed en overdag ligt-ie er ook graag. Zijn eten krijgt-ie op het aanrecht zodat de hond er niet aan kan zitten en ik heb mezelf zelfs betrapt op praten tegen de kat. En nou open ik een topic omdat ik pijn in mijn maag had vanwege het idee dat-ie morgen gemarteld wordt door de dierenarts :rofl: :rofl: :rofl: .
Ah lief! Je bent ten prooi gevallen aan de kattenliefde. Eenmaal bevangen kom je er nooit meer vanaf :love:
Ik had juist zelf een medical short gekocht voor sterilisatie en de da raadde het af. Ze heeft hem dan ook niet aan gehad en heb dr goed in de gaten gehouden.
Boudica schreef:
26-02-2026 11:59
Ah lief! Je bent ten prooi gevallen aan de kattenliefde. Eenmaal bevangen kom je er nooit meer vanaf :love:
Zo is het en niet anders :cat:
cat |kat| n.
The furry little sociopath who rules your household and manages to look innocent while doing so.
Bij de castratie van onze ragdoll kater ging het wel mis. Hij leek een bloeding te hebben binnenin en is toen paar uur later weer geopereerd. Was best riskant voor het beest en de dierenarts had dit nog nooit meegemaakt. Die van ons moest 10 dagen een kap op, wat hij de eerste dag echt vreselijk vond, ondanks de sufheid van de narcose. Na een paar dagen leek hij het geaccepteerd te hebben. Wij hadden zelf de kap ook al een stuk kleiner gemaakt zodat hij net niet bij de wond kon komen maar wel wat probleemlozer kon eten en drinken. Dat sscheelde ook behoorlijk. Genas gelukkig goed en de kap mocht na 7 dagen eraf.
Oke hier komt de offtopic betweterige reactie :D Castratie en sterilisatie zijn 2 verschillende operaties die allebei bij beide geslachten kunnen. Bij een castratie halen ze de zaadballen of eileiders en baarmoeder helemaal weg, bij een sterilisatie worden de zaadleiders of eileiders doorgeknipt. Bij een sterilisatie is een dier hormonaal intact, maar kan zich niet voortplanten. Je hebt dus nog wel alle negatieve dingen zoals de krolsheid (of loopsheid bij een hond) en het sproeien van katers. Dus vrijwel alle huisdieren worden gecastreerd, of het nou mannetjes of vrouwtjes zijn!
Boudica schreef:
26-02-2026 11:59

Ik vrees het ook! Nu moet ik wel zeggen dat ik echt de mooiste en liefste kat van Nederland heb hoor: een spierwitte Pers met prachtige amberkleurige ogen. Hij is verschrikkelijk lui en enorm aanhankelijk voor mij en mijn zoon (van andere mensen moet-ie niks hebben) en kan goed overweg met de hond. Hij is enorm theatraal en ik moet echt meerdere malen op een dag hard om hem lachen; vooral als hij zich heel dramatisch op zijn rug op de grond gooit ten teken dat hij geaaid wil worden.

Zo'n heerlijk beest; ik heb mijn hele leven al huisdieren maar heb nog nooit zo'n genegenheid voor een dier gevoeld als voor hem :heart:
Celaena schreef:
26-02-2026 12:25
Oke hier komt de offtopic betweterige reactie :D Castratie en sterilisatie zijn 2 verschillende operaties die allebei bij beide geslachten kunnen. Bij een castratie halen ze de zaadballen of eileiders en baarmoeder helemaal weg, bij een sterilisatie worden de zaadleiders of eileiders doorgeknipt. Bij een sterilisatie is een dier hormonaal intact, maar kan zich niet voortplanten. Je hebt dus nog wel alle negatieve dingen zoals de krolsheid (of loopsheid bij een hond) en het sproeien van katers. Dus vrijwel alle huisdieren worden gecastreerd, of het nou mannetjes of vrouwtjes zijn!

Dat was mij bekend. Mijn kater wordt gecastreerd.
MissUnderstood schreef:
26-02-2026 12:32
Ik vrees het ook! Nu moet ik wel zeggen dat ik echt de mooiste en liefste kat van Nederland heb hoor: een spierwitte Pers met prachtige amberkleurige ogen. Hij is verschrikkelijk lui en enorm aanhankelijk voor mij en mijn zoon (van andere mensen moet-ie niks hebben) en kan goed overweg met de hond. Hij is enorm theatraal en ik moet echt meerdere malen op een dag hard om hem lachen; vooral als hij zich heel dramatisch op zijn rug op de grond gooit ten teken dat hij geaaid wil worden.

Zo'n heerlijk beest; ik heb mijn hele leven al huisdieren maar heb nog nooit zo'n genegenheid voor een dier gevoeld als voor hem :heart:
Smelt :love: Maar je vergist je: natuurlijk heb ik de twee liefste katers van Nederland: de broers Coon die voorzichtig met een pootje op je rug of je been tikken voor ze met hun volle gewicht op je schoot springen. Waarbij Witje ook nog eens graag 'buidelt' in je badjas :heart:
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
Celaena schreef:
26-02-2026 12:25
Nou nog grappiger. Mijn poes is dus gecastreerd maar ze laten tegenwoordig de baarmoeder zitten en halen alleen de eileiders weg.
OlleGrieze schreef:
26-02-2026 12:37
Smelt :love: Maar je vergist je: natuurlijk heb ik de twee liefste katers van Nederland: de broers Coon die voorzichtig met een pootje op je rug of je been tikken voor ze met hun volle gewicht op je schoot springen. Waarbij Witje ook nog eens graag 'buidelt' in je badjas :heart:

Zo lief!
Onze kat moest een kap op en later ook een nog grotere, omdat hij aan de wond wilde blijven likken. Maar dit verschilt echt per kat. Ik zou het even aankijken en anders later op de dag nog een t shirt of een kap ophalen. Veel katten vinden namelijk die kappen of t shirts niet heel fijn om te dragen
wotah wijzigde dit bericht op 26-02-2026 13:22
Reden: Extra info
15.44% gewijzigd
calvijn1 schreef:
26-02-2026 10:39
Houdt er rekening mee dat de da je graag op kosten jaagt met dure kappen en/hemdjes.
Onze katers vroeger ook niets van dat

Succes!
Waarom zou de DA dat doen? Wij gaan altijd in gesprek met DA over behandelmogelijkheden en ze zijn altijd eerlijk. Vind het soms jammer dat er zon negatieve tendens rondom DA’en hangt. Niet elke is zo
Wotah schreef:
26-02-2026 13:26
Waarom zou de DA dat doen? Wij gaan altijd in gesprek met DA over behandelmogelijkheden en ze zijn altijd eerlijk. Vind het soms jammer dat er zon negatieve tendens rondom DA’en hangt. Niet elke is zo

Er zijn commerciele klinieken die je het vel over de oren halen. Hoge tarieven en bij elke scheet toch maar even een scan, ka-tsjing.
Maar dat zijn ze lang niet allemaal. Onze dierenarts is heel redelijk geprijsd, en overlegt bij alles wat nodig is en wat niet.
Dierenartsen hebben dan van hun kant ook weer te maken met klanten die niet willen betalen voor noodzakelijke behandelingen, terwijl het dier lijdt. Of die dan eisen dat de dierenarts het dan wel gratis of op krediet doet, want "dat hoort bij je vak".

Over het algemeen lijkt het me een gezond uitgangspunt dat een dierenarts zijn/haar redenen heeft om een kap of shirt om te doen, en als je denkt dat je DA dat voor de lol of het geld doet zou ik naar een ander uitkijken.
Harba lorifa
Ik koop die kap en/of dat shirt morgen ook gewoon hoor, beter om het in huis te hebben dan op een hortje zo'n ding te moeten gaan scoren als het toch niet goed gaat.
Maar ehm... zo'n shirtje laat het kruis vrij (inderdaad: zodat ze kunnen plassen en poepen), dus dat heeft bij een kater weinig zin lijkt me. Bij een poes uiteraard wel, want die krijgt een buikoperatie en daar gaat dat shirtje overheen. Maar bij een kater: complete onzin!
Als je wil weten wat je wil, moet je kijken naar wat je doet.
Kattentuintje schreef:
26-02-2026 14:18
Maar ehm... zo'n shirtje laat het kruis vrij (inderdaad: zodat ze kunnen plassen en poepen), dus dat heeft bij een kater weinig zin lijkt me. Bij een poes uiteraard wel, want die krijgt een buikoperatie en daar gaat dat shirtje overheen. Maar bij een kater: complete onzin!

Dit.

Bij een kater een kap dus. Voor het geval dat.

En die kosten weinig. (rond de 5 euro bij onze dierenarts) Ik heb ook twee maten in huis (bewaard van eerder) Je weet nooit wanneer het nodig is.
Kattentuintje schreef:
26-02-2026 14:18

Klinkt logisch. Ik koop dus zo'n kap!
Bij katers nooit meegemaakt dat ze na castratie een kraag om moesten, dat is een makkelijkere ingreep dan bij poezen.
Medshirt accepteerde poes hier prima, ik had ook zo'n zachte band voor om haar nek zodat ze niet kon likken, maar dat vond ze vreselijk. Na een allergische reactie heeft ze best lang dat shirt moeten dragen, dus ik was allang blij dat zij het wel oké vond. Ik had het pakje overigens al eerder opgehaald om haar te laten wennen. Sommige katten kunnen niet meer voor- of achteruit met zo'n ding aan. Dat leek me zielig als ze ook nog gedesoriënteerd van de narcose zou zijn.
Life is too short to waste time matching socks
Ik heb ook nog niet meegemaakt dat de katers na castratie een kapje op moesten of wat anders.
Onze poes verdroeg al sinds kittentijd geen bandje om haar nek, dus toen zij gesteriliseerd werd maakte ik me wel zorgen voor als ze aan de hechtingen zou gaan zitten. Dat deed ze inderdaad en een kap werd absoluut niet geaccepteerd. Toen snel bij de dierenarts een pakje gehaald, inderdaad een soort rompertje. Ze hadden nog maar één soort, knaloranje met een Nederlands vlaggetje erop. Sjongejonge. Maar goed, haha, haar dat aangetrokken en dat verdroeg ze gelukkig prima. Onze kater was het er echter niet mee eens, hij probeerde het pakje de hele tijd bij haar uit te trekken! Ze mocht toen 's nachts bij ons in bed slapen, omdat haar en de kater alleen te laten met zijn pakjes-woede natuurlijk geen goed idee was. Ben ik blij om, mijn man wilde de katten nooit in bed maar vanaf toen heeft hij over zijn hart gestreken en toen alles goed geheeld was en het pakje niet meer aan hoefde, werden ze allebei toegelaten in onze slaapkamer. Ze slapen nu nog steeds (zo'n 13 jaar later) elke nacht in ons bed.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yella78 schreef:
26-02-2026 16:56
Onze kater was het er echter niet mee eens, hij probeerde het pakje de hele tijd bij haar uit te trekken!

:rofl: wat zijn het toch een hilarische beesten. Maar ja, had hij nou een hekel aan dat chauvinistische design, of was dit toch meer een me-too?
Harba lorifa
:-D
Hij vond het maar mensenstreken denk ik.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
MissUnderstood schreef:
26-02-2026 15:32
Klinkt logisch. Ik koop dus zo'n kap!
Geeft de dierenarts die niet gewoon mee?
Look me in the eyes and tell me what you see.
Vanochtend de kat weggebracht, en ik mag hem als alles goed verloopt, rond 13 uur ophalen. De assistente zei dat in tegenstelling tot wat op de formulieren stond, de kat inderdaad geen kap om hoeft. Was ik dus in verwarring om niks :-).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven