demente poes wat nu?

03-08-2011 10:41 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik zit heel erg met mijn demente poes , ze is 15 en dement ,ze loopt vaak doelloos rond, loopt hele dagen te mauwen en eerst was ze een voorbeeldige kat, spoog zelfs in haar kattenbak zo netjes, en nu doet ze alles wat niet mag ,ik heb er alles voor over om het haar zo goed mogelijk naar haar zin te maken., ruim ook met liefde haar plasjes en poep op (ze is gedesorienteerd e.d. weet haar kattenbak niet meer te vinden)

maar probleem is dat ik een dochter van 10 mnd heb en die kruipt door de hele kamer en ik vind het een ongezonde situatie voor haar zo.

zijn er meer mensen hier met een demente poes/kat?

laat ik haar inslapen? tot hoever moet ik haar dan laten aftakelen?

het is voor haar toch ook niks meer zo?

ik wil mijn poes niet kwijt maar ik wil haar ook niet onnodig laten lijden

wat vinden jullie?
quote:Ikbenanoniem schreef op 03 augustus 2011 @ 11:54:

[...]

Dan hoop ik dat degenen die er zo over denken het gezonde verstand hebben geen huisdieren te nemen als ze op termijn een kinderwens hebben. Want om een dier af te danken omdat er een kind komt, vind ik persoonlijk harteloos en walgelijk.

En hou er dan ook rekening mee dat een kat best 20 jaar kan worden.

Dieren zijn geen wegwerpdingen die je afdankt als er iets "beters"/anders voorbij komt. Zo zou het tenminste moeten zijn.Eens.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Herkenbaar ikbenevelyn, wij hebben onze poes pas laten inslapen om dezelfde reden (geen kleine kinderen meer, meer de dementie en de leeftijd/ouderdom). Ik heb de beslissing genomen, want mijn partner kon het niet. Poes was 18, plaste en poepte overal en liep idd erg veel te miauwen. Werd er zelf op den duur zenuwachtig van. Daarbij hebben we nog twee poezen en een hond, zij kregen minder aandacht omdat oude poes veel zorg nodig had.

Na lang twijfelen (wie ben ik om over een leven te beslissen?) heb ik een gesprek gehad met de dierenarts. Zij heeft poes bekeken en vond haar zeer oncomfortabel, poes had geen vet meer en zat vol artrose. Ze moet dus veel pijn hebben gehad. Dit leverde discussies op thuis want manlief bleef volhouden dat als poes pijn had, ze niet meer zou eten, wat ze nog wel deed.

De opmerking van de da heeft de doorslag gegeven, we hebben haar laten inslapen. Heel verdrietig, maar beter zo....

Alleen jij kunt deze beslissing nemen. Ik wens je sterkte, want dit soort zaken zijn niet makkelijk.
Mijn kind is dik tien maanden en kruipt rond, maar niet tussen de dieren als ik geen tijd heb om erbij te gaan zitten om het in goede banen te leiden. Dan gaat meneer gewoon in de box of alle dieren naar buiten.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Veel katten krijgen last van een hoge bloeddruk, schildklierproblemen of andere ziekten die vaak goed met medicatie onder controle te houden zijn. Mijn advies is dus ook: ga met haar naar de dierenarts, laat bloed onderzoek doen en de bloeddruk controleren. De kans is aanwezig dat ze nog jarenlang mee kan!
quote:iris1969 schreef op 03 augustus 2011 @ 12:01:

Als het niet meer kan dan kan het niet meer, maar dat hangt echt van de specifieke situatie af.

Eens.

Als het dier geen levenskwaliteit meer heeft, dan is het einde verhaal. Heeft het dier wel levenskwaliteit, maar is het lastig qua ontlasting, plassen e.d., dan kan misschien gekeken worden naar een eigen aparte kamer zodat TO er wat minder werk van heeft en haar kind geen risico's loopt.

Pas als andere mogelijkheden afvallen (inderdaad afhankelijk van de situatie, waarbij het ook verschil maakt of je in een 2 kamerflat woont of in een boerderij) is inslapen aan de orde.

Succes TO. Lastige situatie en ook sneu voor je andere kat.
eens met Iris (ja het is mogelijk)
quote:mrsstanleywalker schreef op 03 augustus 2011 @ 12:13:

Mijn kind is dik tien maanden en kruipt rond, maar niet tussen de dieren als ik geen tijd heb om erbij te gaan zitten om het in goede banen te leiden. Dan gaat meneer gewoon in de box of alle dieren naar buiten.

Dat is ook zo maar soms is er een onbewaakt moment hoezeer ik mezelf dit ook kwalijk nam achteraf. Kat en dochter zijn altijd dikke vrienden geweest. Op dat moment was zij te klein en hij gewoon kat. Zij had thank god gelukkig haar ogen dicht dus een krab over de ooglid gekregen.

Ik heb mijn katers 20 jaar bij me gehad. En nee ook niet overwogen om het anders te gaan doen. En ongeluk kan dus in een klein hoekje gebeuren en dat is de reden dat ik wel reageerde op jouw woorden. Zeker nu het een demente kat betreft ze reageren gewoon anders namelijk. Overleg met de DA is van belang om de juiste keuze te maken.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:meds schreef op 03 augustus 2011 @ 12:17:

eens met Iris (ja het is mogelijk)En kreeg je het een beetje makkelijk je toestenbord uit? Nazorg nodig?
ik laat mijn dochter inderdaad niet alleen , normaal gesproken kon dat wel, de poezen waakten gewoon over haar , zo lief, maar toen bleef ik er ook nog bij.

een vriendin zegt net dat de poes aan het dood gaan zou kunnen zijn omdat ze in hoekjes kruipt, in de wasmachine gaat zitten en tussen het aanrecht en het gasfornuis en gazomaardoor , kan dat kloppen of is dat nou onzin?
@ roos ik ook niet, nooit gedaan ook , de poezen hier zijn wel heel lief voor haar maar je weet maar nooit he.

ik heb geen idee of dat klopt wat je vriendin zegt.

ik ga vanavond naar de DA
quote:roosdezoveelste schreef op 03 augustus 2011 @ 17:17:

ik laat mijn dochter inderdaad niet alleen , normaal gesproken kon dat wel, de poezen waakten gewoon over haar , zo lief, maar toen bleef ik er ook nog bij.

een vriendin zegt net dat de poes aan het dood gaan zou kunnen zijn omdat ze in hoekjes kruipt, in de wasmachine gaat zitten en tussen het aanrecht en het gasfornuis en gazomaardoor , kan dat kloppen of is dat nou onzin?Dat kan, maar de kat kan ook bijv een schildklierprobleem hebben en daardoor afwijkend gedrag vertonen. Maak nu een afspraak bij de dierenarts voor urine en bloedonderzoek en bloeddrukmeting. Is alles goed, en gaat het niet, dan gaat het niet. De kat voelt zich er ongetwijfeld ook niet lekker onder. Maar wie weet is er wat aan te doen!
quote:iris1969 schreef op 03 augustus 2011 @ 13:00:

[...]

En kreeg je het een beetje makkelijk je toestenbord uit? Nazorg nodig? graag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven