Doordeweeks bij ouders, in weekend bij mij, zielig voor kat?
donderdag 16 september 2010 om 12:22
Ik zou graag iets aan jullie willen voorleggen. Ik heb sinds ongeveer een jaar een erge lieve kat waar ik stapelgek op ben.Vanaf 1 oktober start ik met een nieuwe baan waarbij ik meer moet werken, 40 uur, de hele week dus. Ik zie er erg tegen op om mijn kat 5 lange dagen alleen thuis te laten. Het is een binnenkat, hij komt dus niet buiten. M'n vader heeft wel aangeboden om elke dag even langs te gaan bij de kat, zodat hij toch nog even 'visite' krijgt.
Nu is het zo dat als ik met vakantie ga of paar daagjes weg ik m'n kat altijd bij mijn ouders breng (3 minuten met auto). Hij kent m'n ouders erg goed, zij zijn stapelgek op het beestje en hij is helemaal gewend daar in huis. Als ik hem daar breng ligt hij na 5 minuten al te slapen op zijn favoriete plekje op zolder. Het lijkt erop dat hij het er zelfs heerlijk vindt. M'n vader heeft een volière in de achtertuin en hij kan uren naar de vogeltjes kijken. Verder is er bij m'n ouders bijna altijd iemand thuis en krijgt hij dus erg veel aandacht. Maar als katlief weer terug is bij mij, merk ik wel heel goed dat hij erg blij is om weer bij mij te zijn. Hij is de eerste dagen erg aanhankelijk en wil steeds op schoot zitten en knuffelen. Hij is erg lief tegen andere mensen maar ik ben de enige waarbij hij op schoot komt zitten en bij komt liggen enz. Het lijkt erop dat hij mij dus als z'n enige baasje ziet.
Waar ik nu aan zit te denken, is om m'n kat van maandag tot vrijdag bij m'n ouders te laten wonen, en in het weekend bij mij. Ik zou alleen zoooo graag willen weten hoe een kat (of eigenlijk MIJN kat) dit ervaart. Is dit zielig, twee huizen, en steeds weer moeten omschakelen? Of is dit juist een leuke afwisseling in het toch best wel saaie leven van een binnenkat? Kan ik de kat maar beter de hele week bij mij thuis laten en m'n vader elke dag op bezoek laten komen? Of is het misschien beter om de kat helemaal aan m'n ouders te geven omdat hij daar veel meer aandacht krijgt? Ze zouden hem overigens erg graag willen hebben. Bij deze laatste mogelijkheid zou ik hem vreselijk gaan missen.. maar ik wil zeker ook in het belang van de kat denken. Kon ik maar gewoon even aan hem vragen hoe hij er zelf over denkt.. en dat hij dan ook antwoord geeft dus he..
Kan me voorstellen dat jullie zijn afgehaakt tijdens het lezen van dit erge lange verhaal.. Maar wat ik graag wil weten is hoe jullie hier over denken? Wat vinden jullie de beste oplossing?
Nu is het zo dat als ik met vakantie ga of paar daagjes weg ik m'n kat altijd bij mijn ouders breng (3 minuten met auto). Hij kent m'n ouders erg goed, zij zijn stapelgek op het beestje en hij is helemaal gewend daar in huis. Als ik hem daar breng ligt hij na 5 minuten al te slapen op zijn favoriete plekje op zolder. Het lijkt erop dat hij het er zelfs heerlijk vindt. M'n vader heeft een volière in de achtertuin en hij kan uren naar de vogeltjes kijken. Verder is er bij m'n ouders bijna altijd iemand thuis en krijgt hij dus erg veel aandacht. Maar als katlief weer terug is bij mij, merk ik wel heel goed dat hij erg blij is om weer bij mij te zijn. Hij is de eerste dagen erg aanhankelijk en wil steeds op schoot zitten en knuffelen. Hij is erg lief tegen andere mensen maar ik ben de enige waarbij hij op schoot komt zitten en bij komt liggen enz. Het lijkt erop dat hij mij dus als z'n enige baasje ziet.
Waar ik nu aan zit te denken, is om m'n kat van maandag tot vrijdag bij m'n ouders te laten wonen, en in het weekend bij mij. Ik zou alleen zoooo graag willen weten hoe een kat (of eigenlijk MIJN kat) dit ervaart. Is dit zielig, twee huizen, en steeds weer moeten omschakelen? Of is dit juist een leuke afwisseling in het toch best wel saaie leven van een binnenkat? Kan ik de kat maar beter de hele week bij mij thuis laten en m'n vader elke dag op bezoek laten komen? Of is het misschien beter om de kat helemaal aan m'n ouders te geven omdat hij daar veel meer aandacht krijgt? Ze zouden hem overigens erg graag willen hebben. Bij deze laatste mogelijkheid zou ik hem vreselijk gaan missen.. maar ik wil zeker ook in het belang van de kat denken. Kon ik maar gewoon even aan hem vragen hoe hij er zelf over denkt.. en dat hij dan ook antwoord geeft dus he..
Kan me voorstellen dat jullie zijn afgehaakt tijdens het lezen van dit erge lange verhaal.. Maar wat ik graag wil weten is hoe jullie hier over denken? Wat vinden jullie de beste oplossing?
donderdag 16 september 2010 om 12:28
Ik werk ook 40 uur in de week en mijn binnenkat red zich prima alleen. Als ik thuis kom besteed ik aandacht aan haar. Even een balletje gooien ( tis geen hond maar ze vind het wel erg leuk om er achter aan te gaan), even kroelen en ga zo maar door.
Een kat went er wel aan denk ik. Je zou ook kunnen kijken in de eerste week hoe het gaat. Je merkt wel aan je kat of ze er tegen kan of niet. Kan ze echt niet alleen zijn is naar je ouders gaan altijd nog een optie. Maar door de weeks bij je ouders en het weekend bij jou lijkt me geen goed idee. Dat heen en weer gesleep en de kat weet denk ik ook niet meer hoe hij of zij het heeft.
Een kat went er wel aan denk ik. Je zou ook kunnen kijken in de eerste week hoe het gaat. Je merkt wel aan je kat of ze er tegen kan of niet. Kan ze echt niet alleen zijn is naar je ouders gaan altijd nog een optie. Maar door de weeks bij je ouders en het weekend bij jou lijkt me geen goed idee. Dat heen en weer gesleep en de kat weet denk ik ook niet meer hoe hij of zij het heeft.
Het gras aan de overkant is niet groen.
donderdag 16 september 2010 om 12:36
Wat precies vind je zielig voor je kat? Het alleen zijn? Neem dan een 2e kat erbij zodat ze kunnen spelen, indien je kat dit toelaat (gewenning en acceptatie heeft vaak een paar week nodig).
Ik heb nu drie katten, ik woon alleen en werk onregelmatig zo'n 40 uur per week en dat wil prima. De katten spelen met elkaar en als ik thuis ben liggen er twee op schoot te ronken en de ander zit naast me.
Ik heb nu drie katten, ik woon alleen en werk onregelmatig zo'n 40 uur per week en dat wil prima. De katten spelen met elkaar en als ik thuis ben liggen er twee op schoot te ronken en de ander zit naast me.
donderdag 16 september 2010 om 12:38
donderdag 16 september 2010 om 12:38
Tja, het hangt echt van de kat af, denk ik.
Mijn kat doet vaak alsof hij het heel erg vindt dat ik ga werken, maar ik weet nog toen ik een aantal jaar geleden van 100% naar 80% werken ging, en dus opeens op een doordeweekse dag thuis was, dat kat helemaal niet gezellig deed. Die sliep gewoon de hele werkdag. Terwijl hij in het weekend wel gezellig met me was.
Ik paste kennelijk niet in zijn rooster
Mijn kat doet vaak alsof hij het heel erg vindt dat ik ga werken, maar ik weet nog toen ik een aantal jaar geleden van 100% naar 80% werken ging, en dus opeens op een doordeweekse dag thuis was, dat kat helemaal niet gezellig deed. Die sliep gewoon de hele werkdag. Terwijl hij in het weekend wel gezellig met me was.
Ik paste kennelijk niet in zijn rooster
donderdag 16 september 2010 om 12:43
De kat zit toch niet de hele dag alleen, maar 8 uur op een dag en soms wat langer. Voor een kat is dat bijna niks op een dag, voor een hond zou het een ander verhaal zijn maar katten vermaken zich vaak echt wel prima hoor. Tenzij het een ontzettend aanhankelijke kat is, wat niet supervaak voorkomt, dan kan ik me voorstellen dat het wel sneu voor het beestje is.

donderdag 16 september 2010 om 12:47
Mijn kat is al wel ouder ( 10 jaar ) en heb nu een dagje vrij maar gezellig bij me zitten ho maar ligt gewoon te snurken in dr mand.
Maar zielig vind ik het zeker niet. Als je maar tijd voor je kat maakt als je thuis bent. Ik sta zelfs iets eerder op voordat ik ga werken om nog even met dr op de bank te zitten.
Je merkt het wel aan een kat of ze het aan kan of niet. De kat van een vriend van mij kon het niet aan. Veel klagend mauwen, de boel slopen etc. Kat is nu bij zijn ouders die elke dag thuis zijn en kat is weer helemaal tevreden.
Maar zielig vind ik het zeker niet. Als je maar tijd voor je kat maakt als je thuis bent. Ik sta zelfs iets eerder op voordat ik ga werken om nog even met dr op de bank te zitten.
Je merkt het wel aan een kat of ze het aan kan of niet. De kat van een vriend van mij kon het niet aan. Veel klagend mauwen, de boel slopen etc. Kat is nu bij zijn ouders die elke dag thuis zijn en kat is weer helemaal tevreden.
Het gras aan de overkant is niet groen.
donderdag 16 september 2010 om 12:52
een kat is een solitair dier en kan dus prima alleen zijn. bij de enkeling dat toch een kuddedier is, merk je het snel genoeg: er sneuvelt een meubelstuk of de gordijnen. in het laatste geval zou ik hem aan je ouders schenken. en als je dan echt niet alleen wilt zijn, een oude kat uit het asiel nemen. succes!
donderdag 16 september 2010 om 13:02
Ik zou hem gewoon in t weekend halen zoals je voorstelt. Zo te horen heeft hij het op beide plaatsen prima naar zijn zin en 3 min in de auto is goed te doen. Misschien kun je ook een vaste dag afspreken waarop je na je werk bij je ouders gaat eten en je kat toch ziet. Ik kan me voorstellen dat je m mist als ie er niet is maar zo te lezen is het een aanhankelijk dier die aandacht nodig heeft en blij is met zowel de aandacht van jou als die van je ouders.

donderdag 16 september 2010 om 13:28
Een kat is erg gehecht aan regelmaat en aan zijn territorium. Elke week heen en weer slepen is veel zieliger voor de kat dan 40 uur per week alleen zijn. Mijn katje is ook 40 uur per week alleen en overdag ligt hij te ronken. Als ik 's avonds thuis kom dan knuffelen en spelen we en hij is hartstikke tevreden.
donderdag 16 september 2010 om 13:44
Amber, ik zou het de eerste paar weken aanzien hoe het hem alleen afgaat. Ik had een kat die absoluut niet alleen kon zijn, behang van de muren en ga zo maar door. Vriendje erbij gehaald en er was niks meer aan de hand. Nu is vriendje nog maar alleen over en heb ik getwijfeld nog een kat te halen. Echter deze kat lijkt het alleen ook wel prima te vinden. Zodra hij de sleutel in het slot van de voordeur hoort, vliegt ie naar de deur. 's Avonds en in het weekend probeer ik er wel rekening mee te houden dat hij niet al te vaak alleen is. Mijn kat is erg makkelijk, toen ik 1,5 jaar geleden een relatie met buurman kreeg, nam ik hem gewoon mee daarheen 's avonds. Vond hij alleen maar gezellig!

donderdag 16 september 2010 om 13:46
Volgens mij hechten katten zich aan het huis en de omgeving en niet zozeer aan mensen (dit itt honden).
Het lijkt me niet zo verstandig de kat elke week te verhuizen.
Overdag alleen zijn kan een kat prima, en zoals iemand eerder al zei kun je er eventueel nog een kat bijnemen.
Mag de kat ook naar buiten?
13.45
Het lijkt me niet zo verstandig de kat elke week te verhuizen.
Overdag alleen zijn kan een kat prima, en zoals iemand eerder al zei kun je er eventueel nog een kat bijnemen.
Mag de kat ook naar buiten?
13.45

donderdag 16 september 2010 om 18:37
vrijdag 17 september 2010 om 10:18
Hartelijk dank voor alle reacties! Veel verschillende meningen.. Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen, maar ik denk toch dat een vaste verblijfplaats het beste is, zoals een aantal van jullie ook adviseren. Ik denk dat hij op zich wel goed alleen kan zijn overdag, hij slaapt een heeeeel groot gedeelte van de dag, en hij zal geen dingen in huis gaan slopen of wat dan ook, dat weet ik zeker. Maar toch blijf ik het sneu vinden.. Ik zit er nu toch heel voorzichtig aan te denken om er een tweede kat bij te nemen. Maar dat idee moet ik nog even op me laten inwerken..
zaterdag 18 september 2010 om 15:34
Ik Ben het afgelopen jaar erg veel thuisgeweest door omstandigheden. Dat vonden de katten heerlijk. Maar nu werk ik weer hele dagen en ik merk dat ze daar weer aan gaan wennen.
Komen na 5 minuten met zijn tweeen de trap af slenteren zodra de voordeur opengaat. Met hele kleine slaapoogjes. Ze zijn gewoon niet zo aktief als ik er niet ben. Wel zijn ze met zijn tweetjes, maar ze spelen sowieso niet zo heel veel met elkaar.
Het ligt er een beetje aan hoe aktief en aanhankelijk je kat is. Als hij constant bij je zit en om aandacht piept, is alleen zijn niet zo fijn voor hem. Maar als het een solist is zoals die van mij, gaat het prima hoor.
Komen na 5 minuten met zijn tweeen de trap af slenteren zodra de voordeur opengaat. Met hele kleine slaapoogjes. Ze zijn gewoon niet zo aktief als ik er niet ben. Wel zijn ze met zijn tweetjes, maar ze spelen sowieso niet zo heel veel met elkaar.
Het ligt er een beetje aan hoe aktief en aanhankelijk je kat is. Als hij constant bij je zit en om aandacht piept, is alleen zijn niet zo fijn voor hem. Maar als het een solist is zoals die van mij, gaat het prima hoor.
zaterdag 18 september 2010 om 17:20
quote:ayayay schreef op 18 september 2010 @ 10:08:
Veel katten die buiten komen hebben meerdere adresjes. Mijn overleden kat was er ook zo een......Waarom zou een binnenkat dat niet kunnen?Lijjkt me juist een heel goed idee, je merkt snel genoeg hoe je kat erop reageerdje wilt toch niet dat je kat staat te schooien bij een ander aan de deur? Zorg voor je eigen beesten
Veel katten die buiten komen hebben meerdere adresjes. Mijn overleden kat was er ook zo een......Waarom zou een binnenkat dat niet kunnen?Lijjkt me juist een heel goed idee, je merkt snel genoeg hoe je kat erop reageerdje wilt toch niet dat je kat staat te schooien bij een ander aan de deur? Zorg voor je eigen beesten
maandag 20 september 2010 om 13:18
Ik zou dat beestje niet constant heen en weer laten reizen.
Mijn eigen poes (heb ik nu bijna 2 jaar) is al een wat ouder beestje, jaar of 13, en is keer of 10 verhuisd. Sinds 2 jaar dus nu bij ons en nog steeds verandert ze in positieve zin. Ze is veel meer ontspannen en ontspant nog steeds na 2 jaar. Ze durft nu op schoot te gaan slapen bijvoorbeeld. Ik dacht na een paar maanden al dat ze nu wel ontspannen was maar dat neemt toch steeds toe.
Vandaar: niet constant van huis veranderen.
Mijn eigen poes (heb ik nu bijna 2 jaar) is al een wat ouder beestje, jaar of 13, en is keer of 10 verhuisd. Sinds 2 jaar dus nu bij ons en nog steeds verandert ze in positieve zin. Ze is veel meer ontspannen en ontspant nog steeds na 2 jaar. Ze durft nu op schoot te gaan slapen bijvoorbeeld. Ik dacht na een paar maanden al dat ze nu wel ontspannen was maar dat neemt toch steeds toe.
Vandaar: niet constant van huis veranderen.