eikenhout

24-08-2012 16:01 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weten jullie wat je beter kunt nemen: volledig eikenhouten vloer of toplaag met andere onderlaag? Die verkopers zeggen me allemaal iets anders..!
Huis of apartement?
Lijkt mij volledig eikenhouten vloer, heb je de 1e 100 jaar geen kijk naar.
Ligt eraan: storen wijkende planken je? Dan geen massief nemen. Dat is volgens mij enige verschil als de toplaag van je lamelparket wel echt eiken is.
@duistercontinent: dat zal toch echt aan je afwerking en gebruik liggen.
Martje, wij hebben een massief houten vloer die dus behoorlijke kieren tussen de planken laat zien in de winter (cv aan dus droge lucht, hout krimpt).
@Spectral: onder beiden kan een ondervloer dus dat lijkt me niet van belang.
Ligt eraan hoe dik de toplaag is. Stel dat na 2 keer schuren de toplaag eraf is, dan kun je na zoveel jaar weer een hele nieuwe vloer erin leggen.
wij hebben massief, en geen kieren hoor! En we hebben voor massief gekozen, zodat we het ik weet niet hoe vaak kunnen afschuren mocht dat nodig zijn, zonder dat we de hele vloer hoeven te vervangen. Een toplaaag kun je geloof ik max 2 a drie keer schuren, ligt natuurlijk aan de dikte.
@Saartje: mes en groef? Dan kan ook jij echt niet onbeperkt aan het schuren slaan hoor. En je velling gaat er dan ook snel aan...
Zeker wel Suze, een massief houten vloer kun je niet zwevend leggen.
Ik was overigens helemaal niet van plan de vloer ooit te schuren. Het is dat ik de kleur niks vind (whitewash gerookt, hastikke hip maar ik vind het helemaal niks ) en dus wel zal moeten...

Goor man, stof gaat overal zitten... Blegh
Natuurlijk wel Spectral. Tot een bepaalde breedte van een kamer kan dat prima.
Niet volgens mijn info... massief werkt teveel.
Dan klopt je info niet.
Massief kan wel behoorlijk werken hoor.. Ligt volgens mij ook aan de omstandigheden in je huis...: vocht is een grote boosdoener. Ook grote verschillen qua kou en vocht tussen zomer en winter maken een massieve vloer niet mooier.

Parket is wat dat betreft redelijk veilig
Massief eiken, gelijmd en genageld, ligt hier strak tegen de opstaande plinten aan. Wel de luchtvochtigheid van je huis in de gaten houden en een luchtbevochtiger (koud) aanschaffen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Suze, natuurlijk kan ik niet eindeloos schuren, op een gegeven moment is het op en zit je bij het stuk waar de planken in elkaar steken. Maar met massief kun je wel een stuk vaker schuren dan met een top laag. Maar, als je niet van plan bent hem ooit te schuren, ga je dan echt, als je er te veel beschadegingen in hebt oid een nieuwe vloer aan schaffen??? Jeetje, daar heb ik echt het geld niet voor... Geef liever een heel klein deel van dat bedrag uit aan een bedrijf dat het vakkundig schuurt, zodat je bijna geen stof in je huis hebt, en dat ie dan weer jaren mee kan!

Enneh, ook mijn massief eiken vloer is zwevend gelegd hoor!

Een keer heeft ie flink gewerkt, bleek een geknapte leiding in de kruipruimte, dus geef mijn vloer groot gelijk dat ie uit zette! Leiding gemaakt, vocht weg, drie dagen later vloer weer normaal. Nog nooit is ie gekrompen, dus ook nog nooit openingen gehad.
ja
ik zou telkens een andere vloer nemen, anders gaat het zo vervelen.
it's a big club and you ain't in it
van vloerbedekking hoop je al na vijf jaar dat het spontaan kapot gaat, zodat je een reden hebt om iets geheel anders te kopen.
it's a big club and you ain't in it
Voor de volledigheid: stofvrij schuren kost 25 euro per m².
en wat kost een nieuwe eikenhoutenvloer per vierkante meter Suze? Jij bent zo goed op de hoogte, dan weet je dat vast ook! (ik zie ze op google zo snel namelijk niet goedkoper dan 35 euro en dan moet je het ook nog laten leggen, tenzij je dat zelf kunt.)

En ja, ik weet nu al dat het stofvrij schuren nog steeds een klein bedrag blijft als je het vergelijk met de prijs van een nieuwe eiken vloer.
Saartje, wat is het (je) probleem?
Wij gaan in nieuwbouwhuis wonen dus nog wel vrij veel vocht . Maar daar kan je ook folie op leggen. Maar wijkt het niet minder als je het lijmt? Voordeel massief is dus vooral het vaker kunnen schuren, maar in praktijk doe je dat natuurlijk maar om 10 jaar ofzo.

Er zijn ook enorm veel prijsverschillen ook tussen massief en massief . Zo irritant al dat prijs vergelijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven