Ervaringen met granieten gebrand/anciento aanrechtblad??

25-08-2009 22:50 8 berichten
Er zijn verschillende opties bij het kiezen voor een granieten aanrechtblad en wij willen eigenlijk heel graag voor de gebrande versie gaan. Dat geeft een robuust en antieke uitstraling in je keuken en dat zou mooi passen bij de rest (kastjes etc).

Maarrehm ik lees gepolijst graniet is het meest praktisch qua vlekken en onderhoud maar dat vinden we te glimmend.

Dan gezoet, moet je meer onderhouden en af en toe behandelen met een rommeltje om te zorgen dat het niet te poreus wordt.

We willen dus zelf graag gebrand maar daarvan lees ik dat het redelijk makkelijk vlekt? Wie heeft zo'n aanrechtblad en kan me iets vertellen over hoe het bevalt/het onderhoud?
heulemoal niemand nie?
dan een allerlaatste poging
Alle reacties Link kopieren
Ik zag je topictitel al een dag of wat staan maar wist niet dat wat wij hebben gebrand graniet is. Nou ja niet graniet maar composiet. Maakt dat wat uit voor je? Met gebrand bedoel je toch dat met die bobbeltjes structuur?

Als ik nog een keer de beslissing moest maken zou ik toch voor glad gaan. Ik wilde graag gebrand omdat het grootste gedeelte van het blad tegen een raam op het zuiden ligt en ik bang was dat bij een glad oppervlak de zon fel zou weerkaatsen. Achteraf gezien denk ik dat dat wel mee zal vallen. Qua onderhoud is het meer werk want je moet echt schrobben om vlekken eruit te krijgen. Kijk, het zal precies zo vlekken als glad blad maar de vlekken eruit krijgen is moeilijker.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Hoi, Ik heb gepolijst graniet. Ik wilde in eerste instantie voor gezoet graniet gaan, want dat matte vond ik mooier. Maar het is veel meer vlekgevoeliger dan de gepolijste variant. Nu heb ik, voordat we de keuken gingen bestellen, ons keukengebruik eens bekeken. Daarbij heb ik gecontateerd dat we nogal sloddervossen zijn. (vooral vriend en kids). Theenzakjes werden zo neergelegd, sap gemorst, koffie etc.

Doordat ik wel lekker wil leven en niet om die vlekken gestresst wilde raken, heb ik besloten voor de gepolijste versie. En daar ben ik heel erg blij mee. Ik kan het heerlijk schoonmaken, eens per jaar olie ik hem weer in. Heel makkelijk in onderhoud, ik snij er soms zelfs op. (als ik een effe snel een broodje maak, bijv. ) Het glimmen van het blad vind ik meevallen. (ik heb een zwart blad met kleine, witte tekening)
Heeej wat leuk, reacties!

Louise weet niet of composiet en graniet qua vlekgevoeligheid uitmaken maar je zou denken van niet? Allebei een open structuur en dus bevattelijk voor vlekken. Maar ik begrijp van jou dat met flink schrobben een gemaakte vlek toch wel weer weg gaat? Waarmee maak je dan schoon? Mag je gewoon met schuurspons aan de gang op het blad?

Swinta mjaa als ik eerlijk ben zijn wij ook wel van het "doe ik morgen wel" voor wat betreft rommeltjes op het aanrecht. Ik vraag me af of je de gebrande versie ook kunt "impregneren" eigenlijk. Dat zou wel mooi zijn natuurlijk.

Het is echt zo gaaf zo'n rots-achtig blad.
Rotsachtig?? Zo duidelijk zie je het bij ons niet hoor. Het heeft meer een betonlook maar dat komt omdat het lichtgrijs composiet is zonder steennerf.

Er staat overal dat je het NIET met Jif mag reinigen maar de keukenboer heeft toch echt maar een oplossing: schuursponsje (zachte kant) met Jif en daarna zo'n bijgeleverd goedje om te sealen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Oke er is dus wel een sealer achtig iets, nou dat is wel mooi.

En rots, nou ja steen in ieder geval. Geen beton dat niet. Misschien is dat het optische verschil dan tussen composiet en graniet? Geen idee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven