Ervaringen zoekopdracht aankoopmakelaar

18-06-2025 15:02 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We willen op zoek gaan naar een huis. We hebben wel regio’s in gedachten, maar geen specifieke. Huizen zijn tegenwoordig zo snel verkocht, dat we erover nadenken of een zoekopdracht bij een makelaar uit te zetten. Die weet eerder wat er op de markt komt.

Maar hoe werkt dit? Een makelaar heeft normaliter dacht ik alleen een bepaalde regio in de portefeuille. Hoe weet je welke regio, en weet hij dan ook alle huizen in zo’n regio? Of kun je een uitgebreidere zoekopdracht geven.

Ervaringsverhalen erg welkom!
mystery wijzigde dit bericht op 18-06-2025 18:47
0.19% gewijzigd
Wij hebben een aankoopmakelaar ingeschakeld. Handig dat hij meeging met huizen kijken en alle administratieve zaken. Maar... we hebben 4 huizen bezichtigd en alle 4 hebben wij ze van Funda gehaald omdat we dagelijks keken. Dat zogenaamde 'eerdere info' hebben we niets van gemerkt.
Ik geloof niet dat een aankoopmakelaar eerder toegang heeft op het woonaanbod. Toen ik echt actief op zoek was naar een koopwoning, was ik elke ochtend om 8 uur op Funda aan het kijken. Wanneer de verkoopmakelaar om 9 uur open ging, direct bellen voor een afspraak. Lukte altijd!

Aankoopmakelaar is volgens mij meer interessant in het helpen bieden, het meekijken en dat je dus ook als serieuze koper gezien wordt.
Geen idee of de markt net zo oververhit is als een aantal jaar geleden?
essychan schreef:
18-06-2025 15:48
Ik geloof niet dat een aankoopmakelaar eerder toegang heeft op het woonaanbod. Toen ik echt actief op zoek was naar een koopwoning, was ik elke ochtend om 8 uur op Funda aan het kijken. Wanneer de verkoopmakelaar om 9 uur open ging, direct bellen voor een afspraak. Lukte altijd!

Aankoopmakelaar is volgens mij meer interessant in het helpen bieden, het meekijken en dat je dus ook als serieuze koper gezien wordt.
Geen idee of de markt net zo oververhit is als een aantal jaar geleden?
Oh, nog veel oververhitter.

@TO: een aankoopmakelaar is idd vooral handig voor het bieden.
Hier worden de echt leuke huizen juist onderling min of meer ‘verdeeld’ onder de aankoopmakelaars voordat ze op Funda komen, dus een aankoopmakelaar heeft echt wel zin omdat je er anders niet tussen komt; het huis waar ik nu in woon heeft ook niet op Funda gestaan.

Mijn oude huis heeft trouwens wel op Funda gestaan maar de bezichtigingen zaten al helemaal volgepland voordat het op Funda kwam, dus Funda had niet echt meer een meerwaarde.

En verder vind ik een aan- of koopmakelaar sowieso wel een meerwaarde hebben vwb. het afvangen van gedoe met kopers dan wel verkopers.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Frost schreef:
18-06-2025 16:16
Oh, nog veel oververhitter.

@TO: een aankoopmakelaar is idd vooral handig voor het bieden.
Mijn ervaring is anders. Onlangs een tussenwoning verkocht in deze oververhitte markt. Bieders met een aankoopmakelaar deden een verstandig bod en diverse voorbehouden, bieders zonder aankoopmakelaar boden veel hoger zonder voorbehouden. Bieders met een aankoopmakelaar kwamen er dus niet tussen.
phlox24 wijzigde dit bericht op 18-06-2025 18:07
5.02% gewijzigd
Als je echt iets heel specifieks zoekt kan een aankoopmakelaar handig zijn bij het vinden daarvan. Maar als ik naar mezelf kijk: waar ik nu woon is totaal anders dan waar ik naar op zoek was. Dat vindt de aankoopmakelaar dan niet voor je.
Ik heb net een succesvolle huizenjacht achter de rug met een aankoopmakelaar. Zou er wel een van de NVM nemen want die zitten op move.nl en daar gebeurt het momenteel. Als een huis op funda verschijnt ben je al te laat want dan staat hij al een dag of langer op move. Elke makelaar kan overigens een zoekopdracht voor je aanmaken in move. Ik heb eigenlijk de woningen zelf geselecteerd en ook zelf bezichtigingen ingepland maar ze ging mee als ze kon. Als het vol was kon ze me er wel nog tussen krijgen. Wat ze wel deed: een overzichtje maken van de verkochte vergelijkbare woningen in de buurt zodat je onderbouwd een bod kunt doen. Bij alle zaken nadat mijn bod geaccepteerd was vond ik het heel fijn om met haar alles door te nemen en de communicatie met de verkoopmakelaar aan haar over te laten.
Inderdaad krijg je via Move eerder zicht op woningen die op funda komen, minstens een dag eerder. Op basis van de door jou opgegeven voorkeuren. Handig, want ik heb echt weleens gehad dat ik iets na 9 uur een makelaar pas te pakken kreeg en toen al te laat was voor een bezichtiging. Toen ik eerder een huis zocht, ben ik via mijn aankoopmakelaar ook bij woningen geweest die nog opgeknapt werden en later op de markt zouden komen. Daarnaast weten makelaars het sowieso soms eerder als een huis op de markt komt, vanwege hun netwerk. Bij ons huidige huis wist onze aankoopmakelaar net wat dingen extra om tot een goed bod te komen. En bij bezichtigingen wijst ze ons op dingen die we zelf niet zien, hoezeer we ook ons best doen. Ik vind het het geld wel waard hoor!
Phlox24 schreef:
18-06-2025 16:23
Mijn ervaring is anders. Onlangs een tussenwoning verkocht in deze oververhitte markt. Bieders met een aankoopmakelaar deden een verstandig bod en diverse voorbehouden, bieders zonder aankoopmakelaar boden veel hoger zonder voorbehouden. Bieders met een aankoopmakelaar kwamen er dus niet tussen.
Een aankoopmakelaar kan de biedingen inzien, dus als je een beetje goeie aankoopmakelaar hebt, adviseert ie je een bod net boven het hoogste bod, vlak voor sluiting.
Ok, dat klinkt goed. En is een aankoopmakelaar ook echt voor een bepaald gebied? Ik heb het echt over verschillende provincies, ons zoekgebied is echt heel ruim. Meegaan hoeft niet per sé, mijn man heeft de kennis om de staat te beoordelen.
Frost schreef:
18-06-2025 18:30
Een aankoopmakelaar kan de biedingen inzien, dus als je een beetje goeie aankoopmakelaar hebt, adviseert ie je een bod net boven het hoogste bod, vlak voor sluiting.
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn hoor. Toen wij ons huis verkochten mochten mensen (of mensen via hun aankoopmakelaar) een bod doen bij onze verkoopmakelaar. Echt niet dat hij doorgaf voor de sluitingstijd wat er geboden was aan de andere makelaars. Sowieso weet alleen onze makelaar en wij wat de biedingen op ons huis waren.
Dat lijkt me lastig, want ik vind een groot voordeel van een aankoopmakelaar wel dat die echt de lokale markt kent, contacten heeft, maar ook bijvoorbeeld weet welke gebreken in een bepaalde wijken bijvoorbeeld vaak voorkomen (vocht, fundering etc). Mijn aankoopmakelaar wil zelf ook niet werken in een ander gebied, om bovengenoemde redenen. Een makelaar die zonder enig probleem met jullie in een voor hem vreemde stad gaat zoeken, zou bij mij om die reden toch een beetje de indruk wekken het vooral voor het geld te doen.
Ik heb een half jaar terug een huis gekocht en eerst zelf geprobeerd. Ik kocht alleen en in de categorie tot 450k is de vraag heel groot (ook veel tweeverdieners) en aanbod kleiner.
Paar keer vlak bij geweest qua bod maar net niet.
Aankoopmakelaar die niet mee ging kijken (kon ik prima zelf) maar wel het biedproces en uiteindelijke afwikkeling deed. En toen was het bij de tweede huis raak. Via hun ook een move account waar je ongeveer een dag voor Funda de huizen ziet.
Hier heeft het dus wel uitgemaakt en kan je een bezichtiging inplannen voor het vol zit.
@Biems Wij zitten inderdaad in dezelfde categorie. Misschien kunnen we ook wel afspreken verschillende makelaars in regio’s in te schakelen, en een afspraak te maken over de kosten. Stof tot nadenken
apiejapie schreef:
18-06-2025 18:51
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn hoor. Toen wij ons huis verkochten mochten mensen (of mensen via hun aankoopmakelaar) een bod doen bij onze verkoopmakelaar. Echt niet dat hij doorgaf voor de sluitingstijd wat er geboden was aan de andere makelaars. Sowieso weet alleen onze makelaar en wij wat de biedingen op ons huis waren.
Bij ons in de regio gebeurt dit wel enigszins onder nvm makelaars. De verkoopmakelaar werkte met “eerlijk bieden” (geen nvm, andere site) en daar kan hij het ook niet inzien tot aan de sluiting.
Hangt heel erg af van de regio hoe het loopt. Recent een huis gekocht en hier plaatsen makelaars woningen vooral op vrijdagavond op Funda. Dan kun je maandag bellen, zijn de bezichtigingen op dinsdag tot en met vrijdag en krijg je vrijdagavond of maandag te horen of je het geworden bent. Werkte bij elke bezichtiging zo.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven