Ervaringen zoekopdracht bij makelaar

18-09-2019 08:40 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was benieuwd of iemand hier ervaring heeft met het uitzetten van een zoekopdracht via een makelaar.

Kregen jullie huizen door voor ze op Funda stonden bijvoorbeeld? En was het de prijs waard als je een huis vond?

Wij willen graag een huis kopen, maar er komt weinig op Funda in ons dorp en wat er op komt is zo weg boven de vraagprijs. Vandaar.
Alle reacties Link kopieren
Vaak zie je huizen eerder, maar in deze tijd maakt dat niet zo veel verschil omdat verkopers kiezen voor 1 kijkdag. Die is uiteraard pas nadat het huis op Funda staat en iedereen het huis gezien heeft. Vaak doen ze het dan zo dat je eenmalig een bod uit mag brengen voor een bepaalde datum.

Ik denk niet dat je met een makelaar hoeft te rekenenen op een lagere prijs of sneller een huis te vinden in deze tijd. Het enige waar ik denk dat het mee kan helpen is dat als de makelaars elkaar kennen en elkaar het huis 'gunnen' dat dat in je voordeel kan werken wanneer twee geinteresseerden qua bieding dicht bij elkaar liggen.
-
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
18-09-2019 08:44
Vaak zie je huizen eerder, maar in deze tijd maakt dat niet zo veel verschil omdat verkopers kiezen voor 1 kijkdag. Die is uiteraard pas nadat het huis op Funda staat en iedereen het huis gezien heeft. Vaak doen ze het dan zo dat je eenmalig een bod uit mag brengen voor een bepaalde datum.

Ik denk niet dat je met een makelaar hoeft te rekenenen op een lagere prijs of sneller een huis te vinden in deze tijd. Het enige waar ik denk dat het mee kan helpen is dat als de makelaars elkaar kennen en elkaar het huis 'gunnen' dat dat in je voordeel kan werken wanneer twee geinteresseerden qua bieding dicht bij elkaar liggen.
Ligt ook aan de regio. Hier heb je geen kijkdagen, al beginnen sommigen wel met een open huis. Moet ik wel zeggen dat hier in het dorp de huizen niet perse boven de vraagprijs weg gaan. Hier kun je wel voordeel hebben van een zoekopdracht bij de makelaar, soms zie ik huizen voorbij komen op Funda die al verkocht zijn voordat de fotograaf langs kon komen en er zijn ook mensen die hun huis zelf verkopen zonder op Funda te willen staan, maar dat is wel bekend bij de makelaars.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben veel baat gehad bij een Aankoopmakelaar, vooral inderdaad denk ik omdat het haar gegund werd. Was de kosten zeker waard.
Alle reacties Link kopieren
Wel of geen aankoopmakelaar inschakelen.

Een huis kopen doen de meeste mensen maar een keer en sommige een paar keer in hun leven. Het gaat om veel geld en daarom wil je dit doordacht doen. Zodra je weet hoeveel je aan een hypotheek kunt krijgen. Kan het zoeken naar een huis beginnen.

Veel mensen doen dit via Funda. Een groot aanbod huizen staan hier tegenwoordig enkele maanden online. Ben je zelf bekend in de regio dan is zelf online op zoeken vaak ook genoeg. Ben je onbekend met de buurt, dan kan een makelaar je hier mee helpen door zijn expertise te gebruiken.

Wel of geen makelaar aanstellen is afhankelijk van verschillende factoren, zelfs wanneer je in het verleden al ervaring hebt opgedaan met het kopen van een huis.

De onderhandeling over een aankoopbedrag speelt hier een belangrijke rol in.

Ga voor jezelf goed na wat de voor en nadelen van een aankoopmakelaar zijn. En of je het dit waard vindt. Een makelaar is ook niet gratis.

Heel veel succes met het vinden van jullie droomhuis.
anoniem_390597 wijzigde dit bericht op 20-01-2020 09:39
Reden: Foutieve informatie
10.98% gewijzigd
Een zoekopdracht uitzetten is iets anders dan een aankoopmakelaar in de arm nemen volgens mij.

Wat Phloxx beschrijft geldt niet voor onze regio, hier zijn geen kijkdagen. Aan de andere kant vliegen huizen ook niet binnen een dag weg hier, dus er is geen dringende haast om een huis toegestuurd te krijgen voordat het op Funda staat. Die ene dag maakt het verschil niet.


TO, sommige makelaars zetten wel vooraankondigingen op hun FB-pagina, ik neem aan dat je de makelaars-FB's in jouw regio al in de gaten houdt?
Het kan geen kwaad om bij enkele makelaars aan te geven dat je zo-en-zo'n huis zoekt, in die prijsklasse, met het verzoek om jou een berichtje te sturen als ze een dergelijk huis in hun bestand krijgen. Kost verder niks.
Alle reacties Link kopieren
De huizen waar wij op reageerden op Funda lagen vaak al onder bieding en gingen ver boven de vraagprijs weg ( dit was twee jaar geleden).
Om deze reden aankoopmakelaar in de arm genomen en die heeft ons echt geholpen door inderdaad, zoals hier boven al genoemd, het goede contact dat hij had met de verkopend makelaar. Was een kwestie van elkaar gunnen. Ook nam hij ons een keer extra mee naar de verkopend makelaar om ons ook die gunfactor te geven en de verkopend makelaar heeft echt de verkopers van het huis overtuigd dat wij de beste partij waren en niet moesten wachten op een beter bod wat ze eerst wel wilden.

Daarnaast kreeg deze makelaar zelf ook huizen binnen van andere makelaars in het dorp; dat mailen ze elkaar op vrijdag. Dan plannen ze voor de zaterdag en de maandag bezichtigingen in voor hun klanten die interesse zouden kunnen hebben. Bij geen interesse komt het dinsdag of woensdag pas op Funda.

Dus onze aankoopmakelaar heeft zeker weten heel veel waar voor zijn geld geleverd uiteindelijk!
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
18-09-2019 09:05

Wat Phloxx beschrijft geldt niet voor onze regio, hier zijn geen kijkdagen. Aan de andere kant vliegen huizen ook niet binnen een dag weg hier, dus er is geen dringende haast om een huis toegestuurd te krijgen voordat het op Funda staat. Die ene dag maakt het verschil niet.

TO, sommige makelaars zetten wel vooraankondigingen op hun FB-pagina, ik neem aan dat je de makelaars-FB's in jouw regio al in de gaten houdt?
Het kan geen kwaad om bij enkele makelaars aan te geven dat je zo-en-zo'n huis zoekt, in die prijsklasse, met het verzoek om jou een berichtje te sturen als ze een dergelijk huis in hun bestand krijgen. Kost verder niks.
Jep die volg ik. Hier dus blijkbaar wel kijkdagen kwamen we achter bij laatste huis dat we wilden bezichtigen. Huis kwam op vrijdag op Funda, op maandag kijkdag (Ivm nieuwe baan konden wij niet) en die vrijdag al onder bod op Funda.

Onze regio zit vlak bij een grote stad en inmiddels wijken de expats ook uit naar ons dorp. Naast alle mensen die hier zijn opgegroeid en niet weg willen.
Alle reacties Link kopieren
Toeval wil dat ik net bij alle makelaars in onze buurt zoekopdrachten aan het uizetten ben en we zaterdag kunnen kijken bij een huis dat nog niet online staat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven