Fornuis of inductie in nieuwbouwwoning?

20-07-2017 21:37 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij vinden een fornuis erg mooi. Maar inductie misschien praktischer? Wat zijn jullie voordelen en nadelen?
anoniem_351075 wijzigde dit bericht op 17-11-2017 14:32
84.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
vandale schreef:
21-07-2017 10:34
Ik kook graag en veel en dacht altijd dat ik gas prettiger vond totdat in ons huidige huis een inductiekookplaat zat, nu wil ik nooit meer gas!

Wat een ellende om een gaskookplaat schoon te maken.
dit! Inductie werkt vrijwel hetzelfde als gas, reageert ook heel snel etc en het schoonmaken doe je bijna voor je lol. Ik wil niet anders meer
Starshine-2 schreef:
21-07-2017 15:08
en deze uit 2012 al:

Tot onze verbazing is die keuken volledig elektrisch. Topkoks koken toch op gas? ‘Onzin’, meent kok Patrick Ogheard, die de trainingen op het ADF verzorgt. ‘Gas is niet beter dan elektrisch.’ Volgens Ogheard is het allemaal een kwestie van evolutie. Inductie heeft volgens hem de toekomst. ‘Het voordeel van elektrisch koken is dat de temperatuur in de keuken werkbaar blijft.’ Blijkbaar heeft ook in Frankrijk arbo zijn intrede gedaan

http://www.missethoreca.nl/horeca/artik ... l-10198104
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle reacties!!

Ik heb gekeken of het voor ons haalbaar is een warmtepomp te plaatsen maar dat is op dit moment niet zo (een te grote investering voor de redelijk korte tijd dat we in dit huis willen gaan wonen).. Ik denk dat we toch gaan kiezen voor het gasfornuis wat we hadden uitgezocht en dat koken op inductie i.p.v. op gas op dit moment niet een grote meerwaarde heeft omdat de gehele verwarming van het huis nog via een CV ketel op gas gaat en niet op elektriciteit. Bij veel nieuwbouwprojecten zie ik dat er helemaal geen gasaansluiting meer wordt aangesloten, maar bij die van ons dus wel..

Een hele goede tip om al wel vast bijvoorbeeld een perilex stopcontact te plaatsen (we moeten ook volgende maand alle stopcontacten etc. vastleggen), zodat de eigenaren die na ons in dit huis gaan wonen evt. makkelijk kunnen switchen.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom verkiezen jullie koken op gas? Daar moet toch een reden achter zitten? Daar ben ik benieuwd naar :)
aliva schreef:
22-07-2017 16:55
Maar waarom verkiezen jullie koken op gas? Daar moet toch een reden achter zitten? Daar ben ik benieuwd naar :)
De reden dat de meesten nog steeds voor gas kiezen: ze weten niet beter of kennen elektrisch koken allen van keramische kookpotten of van die elektra-pitten.
Dat kookt inderdaad kut. Inductie echter reageert precies als gas en heeft daarbij voordelen op het gebied van veiligheid en comfort.
Alle reacties Link kopieren
We vinden een fornuis met gietijzeren pannendragers er mooier uitzien dan een inductie kookplaat op een fornuisoven.. Al is inductie natuurlijk veel fijner met schoonmaken dus ik vind het nog steeds een lastige keuze. Koken op gas lijkt ons daarnaast fijner (dat is echter puur omdat we dit gewend zijn denk ik, dus die reden willen we niet allesbepalend laten zijn). Ook hoeven we dan minder dure pannen aan te schaffen.

Ik had me ingelezen en zag dat je met inductie wel voorzichtig moet zijn als je zwanger bent, wat betreft hoeveelheid straling. We kopen nu dit huis en binnen niet al te lange tijd zou ik dan ook graag zwanger willen worden. Er zijn (zoals met zoveel onderwerpen) wel tegenstrijdige berichten over wetenschappelijk onderzoek hierover.. Maar ik denk dat deze redenen allemaal bij elkaar ervoor zorgen dat we toch geneigd zijn gas te nemen. Als er een warmtepomp zou worden geplaatst en geen CV dan zouden we wel voor inductie gaan en dan als reden dat dit meer milieubewust is.
Pannen hoeven niet duur te zijn. Zolang ze magnetisch zijn is het goed.
Ik heb een heel goedkoop steelpannetje van de action die het ook op inductie doet.
Over zwangerschap en inductie kan ik alleen maar vage bronnen vinden.
Dit hoor ik sowieso pas voor het eerst.
Inductie.
Naast veel makkelijker schoonmaken ook vooral een héél pak veiliger.
Alle reacties Link kopieren
Starshine-2 schreef:
22-07-2017 17:28
Inductie echter reageert precies als gas en heeft daarbij voordelen op het gebied van veiligheid en comfort.
.
.
Inductie is ook nog goedkoper in gebruik dan gas :)

Overigens, inductie mag volgens mij niet gebruikt worden door dragers van een pacemaker.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Starshine-2 schreef:
22-07-2017 17:28
Inductie echter reageert precies als gas en heeft daarbij voordelen op het gebied van veiligheid en comfort.
.
.
Inductie is ook nog goedkoper in gebruik dan gas :)

Overigens, inductie mag volgens mij niet gebruikt worden door dragers van een pacemaker.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Als de inductiekookplaat niet in gebruik is, gebruik ik deze ook regelmatig als extra werkruimte. Om dingen neer te zetten, enz.
Dat kan met een fasfornuis ook niet
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ik ons nieuwbouw huis bewust een gaskookplaat. Ik vind het veel mooier. Bij inductie heb ik het gevoel dat ik eten aan het opwarmen ben, op gas ben ik echt aan het koken. Maar dat is mijn persoonlijke gevoel hierbij. Verder hebben wij ook gasaansluiting nodig voor de vloerverwarming.
Alle reacties Link kopieren
Padoempats schreef:
21-07-2017 14:08
Het duurt nog even, maar op termijn zal gas zelfs verboden gaan worden:
http://www.nu.nl/wonen/4814598/verplich ... weten.html
Dat zou voor mij een reden zijn om direct een gasfornuis te kopen nu er nog ruime keuze is èn die aansluiting voor onvermijdelijke inductie alvast aan te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Sinds 2017 worden gasfornuizen verkocht die ook werken op 'laagcalorisch gas', dat is gas wat uit het buitenland komt. Het gas dat we nu (uit Groningen) hebben is 'hoogcalorisch gas' en daar wil de regering eerst geleidelijk vanaf.
Als je nu dus een nieuw gasfornuis koopt kun je daar nog heel wat jaren mee vooruit zonder dat meteen op inductie over gegaan moet worden. Al helemaal als jullie hier niet super lang willen blijven wonen zou ik ook gewoon voor een gasfornuis gaan!
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-02-2018 15:57
Reden: Spam
98.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pixymama schreef:
20-07-2017 21:57
Inductie maakt wel veeeeeeeel gemakkelijker schoon dan al die vermaledijde gaspitten.
Niet alleen dat, maar verbranden van gas zorgt ook voor meer vettigheid in de rest van de keuken. Ik heb nu (niet zelf voor gekozen) inductie - had liever gas gehad, ziet er veel mooier uit dan zo'n zwarte glasplaat - maar de keuken heeft minder vaak een grote schoonmaakbeurt nodig. En de plaat zelf is inderdaad in een paar seconden schoon.
Alle reacties Link kopieren
Gas gaat er toch uit op termijn. Zou ik eerder nu aan inductie beginnen dan later.

Je kunt veel nauwkeuriger koken op inductie.
Alle reacties Link kopieren
Voorbereidend op de toekomst, zeker inductie.
nootboek schreef:
22-07-2017 18:38
Als de inductiekookplaat niet in gebruik is, gebruik ik deze ook regelmatig als extra werkruimte. Om dingen neer te zetten, enz.
Dat kan met een fasfornuis ook niet
Hoezo niet? Ik heb regelmatig spullen die ik even opzij zet op het gasfornuis, werkt gewoon prima hoor.

Ik vind zelf gas fijner. Mijn ouders hebben inductie en ik merk daar gewoon dat het net wat trager reageerd dan gas en dat vind ik niet fijn. Ik kan daar gewoon toch niet zo goed mee omgaan als met mijn eigen gasfornuis. Sowieso ook dat gepieker met die touch-knopjes die te snel gaan als je hem ingedrukt houdt (dan staat hij ineens weer op 0) of je moet 6 keer duwen om hem een stuk lager te zetten. Ik vind de draaiknoppen veel fijner, lager of hoger zetten gaat sneller.Het schoonmaken neem ik voor lief, vind dat niet zo erg.
NewGossipGirl schreef:
22-07-2017 18:48
Ik heb ik ons nieuwbouw huis bewust een gaskookplaat. Ik vind het veel mooier. Bij inductie heb ik het gevoel dat ik eten aan het opwarmen ben, op gas ben ik echt aan het koken. Maar dat is mijn persoonlijke gevoel hierbij. Verder hebben wij ook gasaansluiting nodig voor de vloerverwarming.
Ik hoeft natuurlijk helemaal niet. Wij hebben een warmtepomp en op de verwarming op zolder na overal voor verwarming.

Wij hebben dus inductie omdat wij dus geen gas meer gebruiken. We hebben wel een gas aansluiting, maar wordt binnen kort verzegeld zodat we geen kosten meer hebben aan gas.

Ik moest trouwens er wennen om te koken met inductie. Mede door wat tips van een kok die dus werkt met inductie gaat het nu goed. Alleen pannenkoeken bij bakken heb ik nog steeds dat de eerst mislukt.

Voor mij is echt de grootste plus het schoon maken
Alle reacties Link kopieren
Sostreentje schreef:
22-07-2017 19:34
Sinds 2017 worden gasfornuizen verkocht die ook werken op 'laagcalorisch gas', dat is gas wat uit het buitenland komt. Het gas dat we nu (uit Groningen) hebben is 'hoogcalorisch gas' en daar wil de regering eerst geleidelijk vanaf.
.
.
Niet verder vertellen hoor maar het is precies andersom, uit Groningen komt laag-calorisch gas.

Wel leuk trouwens dat begin jaren 60 de gasapparaten omgebouwd moesten worden zodat ze geschikt waren voor laag-calorisch gas en we die apparaten nu weer geschikt willen hebben voor hoog-calorisch gas,
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
leoni schreef:
08-02-2018 09:06
Ik moest trouwens er wennen om te koken met inductie. Mede door wat tips van een kok die dus werkt met inductie gaat het nu goed. Alleen pannenkoeken bij bakken heb ik nog steeds dat de eerst mislukt.

Volgens mij hoort dat gewoon hoor! Heb ik ook altijd. Maakt niet uit of het op gas, inductie of keramisch is. Ik denk zelf dat mijn pan dan nog niet heet genoeg is of zo.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Sostreentje schreef:
22-07-2017 19:34
Sinds 2017 worden gasfornuizen verkocht die ook werken op 'laagcalorisch gas', dat is gas wat uit het buitenland komt. Het gas dat we nu (uit Groningen) hebben is 'hoogcalorisch gas' en daar wil de regering eerst geleidelijk vanaf.
Als je nu dus een nieuw gasfornuis koopt kun je daar nog heel wat jaren mee vooruit zonder dat meteen op inductie over gegaan moet worden. Al helemaal als jullie hier niet super lang willen blijven wonen zou ik ook gewoon voor een gasfornuis gaan!
Precies andersom dus... Het is wel zo dat nieuwe apparatuur volgens mij nu voor beide typen geschikt moet zijn.
Alle reacties Link kopieren
NewGossipGirl schreef:
22-07-2017 18:48
Ik heb ik ons nieuwbouw huis bewust een gaskookplaat. Ik vind het veel mooier. Bij inductie heb ik het gevoel dat ik eten aan het opwarmen ben, op gas ben ik echt aan het koken. Maar dat is mijn persoonlijke gevoel hierbij. Verder hebben wij ook gasaansluiting nodig voor de vloerverwarming.
Denk dat je in de war bent met keramisch of elektrisch koken. Dan heb je inderdaad erg trage reactietijden en wordt het nooit echt heet.

Als je het inductie echt heet wil hebben kun je ook fornuizen met extra vermogen krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven