Frituurpan: Schoonmaaktips gevraagd.

21-11-2009 17:13 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe krijg je dat ding goed schoon? En dan bedoel ik vooral het mandje, al die gore vette stukjes. Al het andere aangekoekte vet en dan vooral op randen etc. Bikken kan niet want dan beschadig je de laag die in de pan zit.

Wat een crime is dit steeds zeg.
Water met een calgonitblokje in de pan doen.

En hem dan aanzetten, zodat het water kookt in de pan.
Een goedkope kopen bij de Blokkert voor 2 tientjes en weggooien als ie te vies wordt en een nieuwe kopen.
Geen bijzonderheden
Dasty ontvetter!
Erik is de Mol en HPL de Lul.
volgens mn moeder met een kunstgebitreinigingstablet.....(geen grapje)
Zoals Yas doe ik het ook altijd ja.

Wel zo makkelijk!
Tips :

U kunt uw frituurpan schoonmaken door deze te vullen met water en er een vaatwastablet in te doen. Laat het frituurmandje er ook in zitten, dan wordt dat ook gelijk mooi schoon. Zet de frituurpan nu ongeveer tien minuten aan op de laagste stand, tot maximaal 100 graden. Let er op dat het water niet gaat koken. De hete waterdampen kunnen namelijk het electrisch element onherstelbaar aantasten. Zet de frituurpan na tien minuten uit en laat het water wat afkoelen. Daarna de frituurpan goed omspoelen.

Niet elektrische onderdelen die u kunt losmaken kunt u ook apart in een sopje van waspoeder te weken zetten.

De toetsen van de frituurpan schoonmaken gaat het best met warm water waarin u een schepje soda hebt opgelost.

Het snoer van de frituurpan schoonmaken gaat het best met een doek met allesreiniger.

Voor de kunststof delen (buitenkant) van de frituurpan schijnt Lubrit All van CFS buitengewoon goed te werken. U kunt dit nder andere verkrijgen bij watersport- of doe-het-zelf-zaken. Zoek voor adressen in Google met de woorden " Lubrit All "

Uw frituurvet krijgt u weer helder door nadat u klaar bent met bakken één of twee verse eiwitten in het vet te gooien. Deze stollen en nemen daarbij direct de verschillende zwevende deeltjes op. Schep het eiwit er na een tijdje uit en gooi het weg.

Nadat er bitterballen of kroketten gebakken zijn, blijven er veel paneerkruimels achter. Als het vet afgekoeld is, even de olie zeven. Anders verbranden die kruimels, en krijgt u patat met zwarte korreltjes die bovendien zeer slecht voor uw gezondheid zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat Yasmijn zegt

Ik heb laatst ook de frituurpan naar de frituurpanhemel gebracht.

Door het vloeibare frituurvet is het lastig schoonmaken.

Vroegah toen er nog vast frituurvet was ging dat veel makkelijker (maar dat was dan weer veel ongezonder )

Ik heb een nieuwe gekocht van 20 euro en gok zo dat ik die ook na een jaar of 2 a 3 weer vervang..
Dat deden wij ook met onze pruttelplan. Zodra hij aan een schoonmaakbeurt toe was gingen we razendsnel naar de blokker voor een nieuwe. Nu kopen we alleen nog patatjes bij de snackbar... wel zo lekker.
BGB, doe me een lol
Geen bijzonderheden
Krijg hem ook nooit goed schoon, heb laatst het ding eens onder handen genomen met de hogedrukspuit, mandje en binnenpan glimmen als nooit tevoren!
ik zou hem ook inderdaad weggooien en hup... nieuwe voor 20 euro. kijkshop zijn ze ook goedkoop, heb er van de week ook een gekocht ;)
quote:yasmijn schreef op 21 november 2009 @ 17:22:

Een goedkope kopen bij de Blokkert voor 2 tientjes en weggooien als ie te vies wordt en een nieuwe kopen.In het kader van de milieu besparing zeker.
quote:Sanmi schreef op 21 november 2009 @ 17:36:

Dat deden wij ook met onze pruttelplan. Zodra hij aan een schoonmaakbeurt toe was gingen we razendsnel naar de blokker voor een nieuwe. Nu kopen we alleen nog patatjes bij de snackbar... wel zo lekker.Ik geloof werkelijk niet wat ik lees. Jullie zijn nog serieus ook he? Belachelijk!
quote:biebelie schreef op 21 november 2009 @ 17:34:

Vroegah toen er nog vast frituurvet was ging dat veel makkelijker (maar dat was dan weer veel ongezonder )

Vast firtuurvet zie ik hier nog steeds wel te koop liggen.

Maar zelf gebruik ik altijd zonnebloem olie.
quote:yasmijn schreef op 21 november 2009 @ 17:40:

BGB, doe me een lol

Ik heb nu een superdeluxe, waarvan alles in de vaatwasser kan en de olie loopt in een opvangbak, die kan ik na elke keer zeven, als ik dat zou willen. Maar mijn vorige maakte ik ook zo schoon.

Geen idee hoe vaak jullie frituren, maar in mijn geval zou ik leeglopen op elke keer een nieuwe pan
Correctie ; mijn man maakte de vorige pan op die manier schoon
En al zou ik er wel geld voor hebben, ik vind dat echt milieu verspilling! Haal dan gewoon je frietjes in de snackbar. Misschien wel net zo duur uiteindelijk en hoef je ook geen pan schoon te maken.
Ik vraag me af hoe vaak je dan een nieuwe pan koopt? Vet moet al snel vervangen worden. Hier staat de frietpan al jaren leeg en schoon. Wij halen het altijd bij de snackbar. Net zo makkelijk.
...
Ik heb een rvs friteuse. Iedere keer na het bakken maak ik voorzichtig alles heel goed schoon met keukenpapier en een sopje, en het mandje doe ik standaard na het bakken in de vaatwasser. Ik heb de schoonste mand van allemaal; hij is nog als nieuw en al 5 jaar oud. Mocht je ooit op het punt staan om een nieuwe te moeten aanschaffen: koop een rvs, want die kun je uit elkaar halen en in de vaatwasser doen. Het warmte-element is het enige wat niet in de vaatwasser gaat. Moet je wel een vaatwasser hebben uiteraard !
Ook hier wordt de pan na een jaar of twee weggegooid. Zelfs met vaatwasmiddeltabletten/steradent krijg je die vette randen niet meer schoon.

We hadden een hele dure pan (iets met tip-toetsen en filter die in de vaatwasser kon, maar de pan bleek niet bestand te zijn tegen heet water. Hele systeem naar de knoppen en dus 120 euro weggegooid.

Heb nu bij de Kijkshop een goedkoop barrel gekocht, ideaal omdat we toch weinig frituren! Die gaat dus echt weg als hij straks een keer te ranzig wordt. Milieuvriendelijk-zijn doe ik dan wel weer op een andere manier...
quote:lentezon68 schreef op 21 november 2009 @ 19:51:

Ik heb een rvs friteuse. Iedere keer na het bakken maak ik voorzichtig alles heel goed schoon met keukenpapier en een sopje, en het mandje doe ik standaard na het bakken in de vaatwasser. Ik heb de schoonste mand van allemaal; hij is nog als nieuw en al 5 jaar oud. Mocht je ooit op het punt staan om een nieuwe te moeten aanschaffen: koop een rvs, want die kun je uit elkaar halen en in de vaatwasser doen. Het warmte-element is het enige wat niet in de vaatwasser gaat. Moet je wel een vaatwasser hebben uiteraard !Dat lijkt op mijn vorige pan! Die bleek het dus na het vaatwasserverhaal helemaal niet meer te doen... (en nee, het warmte-element had ik er natuurlijk niet in gedaan...)
quote:bridget24 schreef op 21 november 2009 @ 19:56:

[...]

Dat lijkt op mijn vorige pan! Die bleek het dus na het vaatwasserverhaal helemaal niet meer te doen... (en nee, het warmte-element had ik er natuurlijk niet in gedaan...)Ligt misschien aan het merk wat je heb gekocht ? Wij hebben een good old Philips-friteuse en zijn zeer tevreden !
nachtje laten weken in de dasty ontvetter van de wibra. werkt perfect.
quote:queenie1 schreef op 21 november 2009 @ 18:59:

Ik vraag me af hoe vaak je dan een nieuwe pan koopt? Vet moet al snel vervangen worden. Hier staat de frietpan al jaren leeg en schoon. Wij halen het altijd bij de snackbar. Net zo makkelijk.

Het is niet zo dat ik een nieuwe koop zodra het vet ververst moet worden

Dat zou te gek worden.

Ververs het vet redelijk vaak en doe dan ook wel de binnenpan in de vaatwasser enzo.

Maar bij de vorige (zo'n 4 jaar gebruikt) was de buitenkant op een gegeven moment niet meer echt lekker om te zien en slecht schoon te krijgen door dat verrekte vloeibare vet dat overal in bakt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven