Fruitvliegjeplaag

11-08-2022 22:02 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds kort heb ik een fruitvliegjes plaag. Ik word er helemaal gek van. Ik had even een iets te rijpe banaan over het hoofd gezien (dom, dom, dom). En nu dus een plaag :facepalm:

Heeft iemand een briljante tip. Ik heb al een val proberen te maken van een glas met rijp fruit met plastic met gaatjes eroverheen, maar daar vliegen ze vrolijk omheen en gaan ze niet in (op een zielige sufferd na). Azijn heb ik ook al geprobeerd, hebben ze totaal geen interesse in. Ik doe het afval al zo snel mogelijk buiten in de ondergrondse enzo. Sla er meerdere per dag dood. Maar het lijken er steeds meer te worden.

Wie heeft de ultieme tip? :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo min mogelijk eten op je aanrecht laten, álles meteen afspoelen en je keuken uitboenen, inclusief prullenbak. Schoonmaak moet geen citrus bevatten schijnt. Maar zo houd ik het een beetje onder controle. Niet dat ze er niet zijn, maar het is niet meer zo overlastgevend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flesje rommel tegen fruitvliegjes halen bij Kruidvat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Roxasect of Kruidvat huismerk valletje voor fruitvliegen. Werkt als een malle.
Alle reacties Link kopieren Quote
Appelazijn in een bakje met folie erover en kleine gaatjes erin, ik heb er daar al heel veel mee gevangen.
Alle reacties Link kopieren Quote
@mevrouw75, een rondje Google leverde me dat ook op, het schoonhouden etc. Maar dat lijkt nu niet zoveel uit te halen. Daarmee voorkom je het waarschijnlijk, maar als je er middenin zit lijkt dat niet zoveel meer te doen.

Zoonlief had ook heel lief een bosje bloemen geplukt en op de tafel gezet. Bleek ook een waar fruitvliegjes Walhalla te zijn, het bosje bloemen is inmiddels naar het balkon verbannen en ik heb weer wat bijgeleerd.

@delicious, helpt die rommel van het Kruidvat goed? Dan wordt het morgen denk ik gauw even langs Kruidvat fietsen.
Alle reacties Link kopieren Quote
missfitz schreef:
11-08-2022 22:19
Appelazijn in een bakje met folie erover en kleine gaatjes erin, ik heb er daar al heel veel mee gevangen.
Dat heb ik dus geprobeerd, maar dat negeren ze volledig helaas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Appelazijn met afwasmiddel in een bakje plastic erop met gaatjes erin en ze zijn met een dag weg. Bij mij werkt het top. Ik heb ze bijna niet alleen als er een bananenschil in de prullenbak beland ipv meteen in de container.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een vleesetende plant tussen het fruit staan (hier wordt veel fruit gegeten). Sinds ik die heb, hebben we eigenlijk geen last meer van fruitvliegjes.
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren Quote
@hvm:
Wat een slim idee!
Leuk om te lezen dat het goed werkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
hvm schreef:
11-08-2022 22:23
Ik heb een vleesetende plant tussen het fruit staan (hier wordt veel fruit gegeten). Sinds ik die heb, hebben we eigenlijk geen last meer van fruitvliegjes.
Afbeelding

Waar koop ik dit en waarom heb ik dit zelf niet bedacht?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pergamon schreef:
11-08-2022 22:42
Waar koop ik dit en waarom heb ik dit zelf niet bedacht?

Bloemenmarkt in Amsterdam
Intratuin
Marktplaats.nl


Ook leuk om cadeau te geven aan je schoonouders.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Meeste tuincentra's verkopen vleesetende plantjes.

Bij mij werkt die plant trouwens voor geen meter ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Explorista schreef:
11-08-2022 22:56
Bloemenmarkt in Amsterdam
Intratuin
Marktplaats.nl


Ook leuk om cadeau te geven aan je schoonouders.


Hebben ze genoeg capaciteit om mijn schoonmoeder op te eten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds een half jaar ben ik verlost van een fruitvliegjes plaag die bijna een jaar heeft geduurd. Vallen maken, vallen kopen, schoonmaken als een gek, kieren dicht kitten tussen plinten etx. Niets hielp en gek werd ik ervan. Ze waren overal, zelfs in mijn slaapkamer en wc. Echt heftig. Ik kon niet eens rustig eten. Mijn schoonzus kwam eens op bezoek en ze zei: Jij hebt vocht tussen je keukenblok en badkamerwand. Er ging een lampje branden want er was ooit eerder over geklaagd in ons complex. Ik spoot tussen het wandje eerst met spray voor vliegende insecten en plaatste daarna een vochtvreter en werkelijk waar, nooit meer een vliegje gezien. Dat was dus de bron. Want ze leggen ontiegelijk veel eitjes en houden ook van vocht. Dus als de tips in dit topic niet helpen heb je misschien hier wat aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ooit de boel op mijn werk een klein beetje onder controle gekregen met overal bordjes met kruidnagel op te plaatsen.

We lachten degene die er mee kwam half uit, maar het werkte echt wel om de boel in te dammen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik zuig ze op met de stofzuiger. Doe ik nu twee weken en de plaag lijkt onder controle te komen. De vallen heb ik ook staan maar iedere dag even met de stofzuiger is echt effectiever.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit werkt goed. Ook die van het Kruidvat merk.

https://www.kruidvat.nl/blog/huis-schoo ... ijk-vanaf/
sjiraf wijzigde dit bericht op 11-08-2022 23:18
6.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Die plant is wel een leuke optie!

Jeetje iamjacky, ik hoop toch niet dat het zo'n groot probleem wordt hier en dat dit met iets minder gedoe opgelost kan worden. Gelukkig ben je er uiteindelijk wel van verlost. Maar kan me zo goed voorstellen dat je er knettergek van wordt als je er al een jaar in zit. :-o

Stofzuiger ben ik ook al fanatiek mee bezig geweest, maar misschien goed inderdaad om een combinatie van dingen te proberen. Hoe eerder ze weg zijn hoe beter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze houden niet van tocht. Daar krijg je een hele plaag niet mee weg, maar als je de boel even flink tegen mekaar open zet ben je wel al een aardig eind opgeschoten.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
11-08-2022 22:56
Meeste tuincentra's verkopen vleesetende plantjes.

Bij mij werkt die plant trouwens voor geen meter ;-)
Bij mij werken dat soort planten ook van geen meter :$ terwijl ik groene vingers heb :mrgreen:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Pergamon schreef:
11-08-2022 22:57
Hebben ze genoeg capaciteit om mijn schoonmoeder op te eten?
:HA: die kunnen ook een ware plaag zijn ja
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Bupsie schreef:
11-08-2022 22:19
@mevrouw75, een rondje Google leverde me dat ook op, het schoonhouden etc. Maar dat lijkt nu niet zoveel uit te halen. Daarmee voorkom je het waarschijnlijk, maar als je er middenin zit lijkt dat niet zoveel meer te doen.

Zoonlief had ook heel lief een bosje bloemen geplukt en op de tafel gezet. Bleek ook een waar fruitvliegjes Walhalla te zijn, het bosje bloemen is inmiddels naar het balkon verbannen en ik heb weer wat bijgeleerd.

@delicious, helpt die rommel van het Kruidvat goed? Dan wordt het morgen denk ik gauw even langs Kruidvat fietsen.
Ja die rommel werkt echt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier werkt de truc van een zoet glas drinken (cassis, appelsap) met een scheut balsamico-azijn en een drupje afwasmiddel.

Ooit een tip van een buurvrouw. De geur is onweerstaanbaar voor de vliegjes, maar doordat het afwasmiddel de oppervlaktespanning verlaagt, zakken ze tijdens het drinken in het sapje en kunnen er niet meer uit.

's Ochtends en 's avonds een nieuw sapje, met drie dagen weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
_melon schreef:
11-08-2022 22:15
Roxasect of Kruidvat huismerk valletje voor fruitvliegen. Werkt als een malle.

Deze.

Kruidvat kost maar €2,99 en werken exact hetzelfde als de roxasect.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven