Gaskachel: onnodige schouw en isolatie

15-10-2009 11:20 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn huis heeft nog een gaskachel en geen cv. De gaskachel staat in het midden van de huiskamer met daarboven een (nutteloze) schouw. Er zit dus boven de kachel een gat wat wel warmte vangt maar dat niet hoort te doen en vervolgens de warmte ook nauwelijks afgeeft. Die wil ik proberen af te sluiten. De vraag is dan hoe dat het beste te doen? Het begint ongeveer 50 cm boven de kachel, dus het moet tegen hitte kunnen. Waarschijnlijk is het het handigste om in 1 moeite door ook de achterkant (de muur die achter de kachel zit) mee te pakken zodat daar ook geen warmte aan af wordt gegeven.

Iemand tips of trucs?
vullen met bijvoorbeeld kranten en dan flink dichtsmeren met gips. Zo is het bij ons gedaan door de CV-installatie-meneer toen onze gaskachel eruit ging.. (loodgieter?)
Common sense is not so common.
Voltaire
Maar de gaskachel zit er nog? Lijkt mij niet fijn om daar kranten boven te hangen.
Ik denk dat ik vanavond even foto's ga maken, dat maakt het waarschijnlijk een stuk duidelijker.
Ik zou het gat in ieder geval dichtmaken met brandwerende platen, die kun je bij de bouwmarkt kopen. Voor goede isolatie zou het het mooist zijn als je de schouw gewoon dicht kon metselen, maar dat zal wel geen optie zijn?
Is het niet zo dat dat gat er zit voor de beluchting?

Dat als je waakvlam uitgaat het gas door dat gat weg kan?

Ik zou een gaskachel dood eng vinden. Je hoort altijd zulke rare verhalen.
Als het goed is, loopt er een metalen buis naar boven (of naar achteren) voor de luchtafvoer. Zolang je die niet dichtmaakt is er niks aan de hand.
Nee, het is niet het gat voor de beluchting. Kennelijk heeft de vorige huurder bedacht dat hij een schouw (kan ook zijn dat je dat normaal anders noemt?) mooi vond staan. Het heeft dus nooit een functie gehad, het luchtgat van de gaskachel zit erachter, in de muur.

Bedankt voor de tip, Aletta. Dan ga ik op zoek naar brandwerende platen. De beste optie is waarschijnlijk het hele ding eraf slopen, in plaats van dichtmetselen, maar dan moet ik eerst bij de woningbouwvereniging informeren en dat zal geen optie op de korte termijn zijn.
Met glaswol en gipsplaten dichtmaken, zijn beide brandwerend en isolerend. Dan een stuk radiatorfolie als afwerking (wel zo hoog in de schouw dat je het niet ziet, het is namelijk een soort zilverfolie). Dan kan er maar heel weinig warmte door je schouw verdwijnen.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:Bertrade schreef op 15 oktober 2009 @ 13:41:

Nee, het is niet het gat voor de beluchting. Kennelijk heeft de vorige huurder bedacht dat hij een schouw (kan ook zijn dat je dat normaal anders noemt?) mooi vond staan. Het heeft dus nooit een functie gehad, het luchtgat van de gaskachel zit erachter, in de muur.

Bedankt voor de tip, Aletta. Dan ga ik op zoek naar brandwerende platen. De beste optie is waarschijnlijk het hele ding eraf slopen, in plaats van dichtmetselen, maar dan moet ik eerst bij de woningbouwvereniging informeren en dat zal geen optie op de korte termijn zijn.

Ik weet niet of je het uberhaupt wilt,maar volgens mij kan je ook de woningbouwvereniging vragen of ze er cv in kunnen zetten.

Dan gaat je huur wel iets omhoog,maar dan is het overal in huis lekker warm.Alhoewel...de warmte van een gaskachel is wel lekker hoor;-)
Helaas, het gaat op termijn gesloopt worden (in 2012 2013 geen idee, want fase 1 is nog niet afgerond terwijl dat vorig jaar al klaar hoorde te zijn. Mijn huis is pas fase 3) dus de woningbouwvereniging wil geen verbeteringen meer doorvoeren. Dat betekent wel dat ik meer mag omdat er toch geen huurders meer na mij komen, dus het slopen van de schouw is waarschijnlijk ook een optie.
quote:singalala schreef op 15 oktober 2009 @ 13:51:

Met glaswol en gipsplaten dichtmaken, zijn beide brandwerend en isolerend. Dan een stuk radiatorfolie als afwerking (wel zo hoog in de schouw dat je het niet ziet, het is namelijk een soort zilverfolie). Dan kan er maar heel weinig warmte door je schouw verdwijnen.Aha, dat klinkt als een plan . Dankjewel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven