Geen eigen vaste stek hebben

21-08-2020 14:43 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag

Ik zit met een vervelend gevoel ivm mijn woonsituatie (België).

Eerst even een korte voorgeschiedenis.
Gescheiden, 40 jaar, 2 kinderen van 13 en 11.
Vroeger koophuis gehad met ex die een eigen zaak had. Gescheiden, huis gedwongen verkocht en niet veel overgehouden ivm schulden ex. Doorgegaan met 1 inkomen en een ex die daarna nooit meer zijn kinderen kwam ophalen.
Huren op de privé markt met 1 inkomen. Twee opgroeiende kinderen, chronisch ziek geworden en nu met een ziekte uitkering rond moeten komen. Opnieuw kopen is helaas geen optie meer.

Waar sta ik nu qua woonsituatie?
Ik huur op de privé markt, sta op wachtlijsten van verschillende woonmaatschappijen voor een sociale huurwoning. Wachttijden van 10 jaar zijn geen uitzondering.
Over 3 jaar loopt mijn huurcontract af. Mijn huisbaas kan me dan zonder een enkele reden eruit zetten. Hij dreigde hier al tussentijds mee. Op naar een volgend appartement op de privé markt dan maar. Ze starten continu met tijdelijke contracten. Maar ook bij een langdurig contract kan een huisbaas je er tussentijds uitzetten ivm bv verbouwingswerken.
Ook de sociale huurmarkt is in 2017 overgestapt naar een systeem van tijdelijke contracten.

Ik wil zo graag nou eens langdurig, liefst voor altijd, willen blijven wonen. Deze situatie maakt me zo onrustig. Ik kan niet investeren in woning, ik kan me nergens echt thuis beginnen te voelen. Altijd maar dansen naar de pijpen van een huisbaas. Maar ook de angst dat je om de zoveel jaar weer kunt vertrekken.
Iemand ervaring met het steeds maar tijdelijk wonen ergens (met kinderen)?

Ik weet niet zo goed onder welke pijler dit hoort.
Zijn er geen rustiger, minder gewilde provincies in Belgie waar je makkelijker aan een huurhuis komt?

Hier in Nederland is een betaalbare huurwoning vinden ook een groot probleem door de overbevolking.
Wat vervelend joh. De regels in België zijn denk ik heel anders, wat ik zo van je verneem.
Hoe lang sta je nu ingeschreven bij een woningbouw? Je hebt het over wachtlijsten van 10 jaar. Sta je al wel wat jaren ingeschreven?
Kun je wellicht in een minder populair gebied (buitenaf) iets krijgen?
Het gaat er om dat het steeds maar tijdelijk is, ook in de dorpen.
In Nederland kun je tenminste als je ergens eindelijk een sociale woning toegewezen krijgt daar levenslang wonen. Eindelijk een thuis.
Dat systeem hebben ze hier afgeschaft. Sinds 2017 wordt hier ook maar met tijdelijke contracten gesmeten voor sociale huurwoningen.
De privé markt is echt zoveel stress. Ik kan bij wijze van om de zoveel jaar mijn spullen moeten pakken om weer op zoek te gaan naar een andere woning.
Op die manier hebben mijn kinderen ook niet echt een 'ouderlijk huis'.
Ik merk het ze ook een onveilig gevoel geeft.
hanaa wijzigde dit bericht op 21-08-2020 15:01
24.08% gewijzigd
Kan je niet met een vriendin samen een huis kopen?
kerst schreef:
21-08-2020 15:00
Kan je niet met een vriendin samen een huis kopen?
Jammer genoeg geen optie. De meeste mensen die ik ken wonen samen.
Hanaa schreef:
21-08-2020 15:03
Jammer genoeg geen optie. De meeste mensen die ik ken wonen samen.
Wordt lid van een club van alleenstaande ouders en plaats daar een oproepje.
Misschien helpt het ook als je kijkt naar je eigen houding ten opzichte van het probleem. Zelfs al zou je bv een koophuis hebben, dan nog betekent dat geen zekerheid. Kijk maar naar je eigen situatie, je had een huis maar nu niet meer. Je hebt gewoon nooit 100% zekerheid. Beter kun je proberen om het beste van de situatie te maken en te accepteren dat wat je zoekt misschien nooit komt, en dat dat ook oké is. En vanuit een positievere mindset is het een stuk fijner zoeker.
kerst schreef:
21-08-2020 15:09
Wordt lid van een club van alleenstaande ouders en plaats daar een oproepje.
Eh ja. Een huis kopen samen met iemand die je van een oproepje kent. Dat lijkt me een ontzettend goed idee.
nausicaa schreef:
21-08-2020 15:17
Eh ja. Een huis kopen samen met iemand die je van een oproepje kent. Dat lijkt me een ontzettend goed idee.
Het hoeft toch ook niet direct.
Lastig lijkt me dat. En net over de grens ergens gaan wonen?
Bestaan er woongroepen in Belgie waar je je bij kunt aansluiten?
Het lastige van samenhuizen met iemand of samen een huis kopen is dat we dan zullen worden gezien als 1 gezin. Dan zakt mijn ziekte uitkering naar het minimum (rond de 500 euro dacht ik) waardoor de ander grotendeels moet opdraaien voor de meeste kosten. Dat kan nooit de bedoeling zijn. Dan kan ik niet evenredig bijdragen natuurlijk.
Ik ben momenteel chronisch ziek en direct uitzicht op herstel is er niet.
Heb je een partner waar je mee kunt samenwonen?
Maar heb je in België ook bij woningbouw verenigingen geen recht op onbepaalde huur na verloop van tijd?
rozekoek1988 schreef:
21-08-2020 16:19
Maar heb je in België ook bij woningbouw verenigingen geen recht op onbepaalde huur na verloop van tijd?
Nee dat is dus veranderd in 2017. Alles is op basis van tijdelijke huurcontracten, ook de sociale woningbouw. Degenen die een huurcontract hadden voor 2017 mogen wel levenslang huren van de woningbouw. Degenen die na een 2017 een sociale woning krijgen toegewezen is op basis van tijdelijke huurcontracten.
De privé markt is het zelfde
Maar het doel van een verhuurder is toch om het huis te verhuren? Iedere x jaar een nieuwe huurder terwijl je tevreden bent met de huidige huurder levert alleen maar meer gedoe op. Dus de kans dat je contract niet verlengt wordt terwijl de verhuurder het huis wil blijven verhuren, lijkt me dan niet zo groot.
Hanaa schreef:
21-08-2020 16:37
Nee dat is dus veranderd in 2017. Alles is op basis van tijdelijke huurcontracten, ook de sociale woningbouw. Degenen die een huurcontract hadden voor 2017 mogen wel levenslang huren van de woningbouw. Degenen die na een 2017 een sociale woning krijgen toegewezen is op basis van tijdelijke huurcontracten.
De privé markt is het zelfde
Maar het is dan niet 1 of 2 jaar voor bepaalde tijd en daarna stilzwijgend onbepaald?
Verhuurder wil huis toch ook liever in de verhuur aan een vaste bewoner? Of zitten er voordelen aan telkens nieuwe bewoners?
chocolol schreef:
21-08-2020 20:19
Maar het doel van een verhuurder is toch om het huis te verhuren? Iedere x jaar een nieuwe huurder terwijl je tevreden bent met de huidige huurder levert alleen maar meer gedoe op. Dus de kans dat je contract niet verlengt wordt terwijl de verhuurder het huis wil blijven verhuren, lijkt me dan niet zo groot.
Vaak wil de huisbaas na verloop van tijd een hogere huur ontvangen. Als ik er over 3 jaar uitgezet word kan hij makkelijk bijna 150 euro meer vragen aan een nieuwe huurder. De verhuurder gaat er op vooruit.
Ik hoorde via via van iemand die een huurder er volgend jaar uit wil zetten (einde 3 jarig huurcontract) omdat hij om zich heen zag dat hij makkelijk 200 euro extra per maand kon vragen voor zijn appartement.
De huurder was een alleenstaande moeder met een kindje.
hanaa wijzigde dit bericht op 21-08-2020 22:03
0.29% gewijzigd
rozekoek1988 schreef:
21-08-2020 21:21
Maar het is dan niet 1 of 2 jaar voor bepaalde tijd en daarna stilzwijgend onbepaald?
Verhuurder wil huis toch ook liever in de verhuur aan een vaste bewoner? Of zitten er voordelen aan telkens nieuwe bewoners?
Huurcontracten voor onbepaalde tijd zijn in België wettelijk niet toegestaan. (#$% gevloek). Het is of kopen of tot aan je dood huren met tijdelijke contracten.
Dat zorgt in mijn geval voor een voortdurende onrust en soms zelfs angst. Hoelang kan ik hier weer blijven met de kinderen?
Het idee dat ik ooit wel een koophuis had en na mijn scheiding door ziekte en maar 1 inkomen heb niet meer een eigen vaste thuis voor ons zal hebben stemt me regelmatig verdrietig.
Hanaa schreef:
21-08-2020 22:02
Huurcontracten voor onbepaalde tijd zijn in België wettelijk niet toegestaan. (#$% gevloek). Het is of kopen of tot aan je dood huren met tijdelijke contracten.
Dat zorgt in mijn geval voor een voortdurende onrust en soms zelfs angst. Hoelang kan ik hier weer blijven met de kinderen?
Het idee dat ik ooit wel een koophuis had en na mijn scheiding door ziekte en maar 1 inkomen heb niet meer een eigen vaste thuis voor ons zal hebben stemt me regelmatig verdrietig.

Ik vind het een heel vervelende situatie, hoe de huurcontracten geregeld zijn in belgie. Maar, dat is blijkbaar nou eenmaal zo dus daar zul je het mee moeten doen. Ik denk dat je moet stoppen met de pijn over wat geweest is (het eigen huis) vast te houden. Laat het los en ga kijken naar wat wel kan en mogelijk is.
Het lijkt mij erg om elke paar jaar te moeten verhuizen, maar ik ga ervan uit dat met zoveel verhuizende mensen er altijd wel iets te vinden is? Dan zou ik je aanraden om te veranderen wat je niet kunt accepteren (ga naar een ander land bijv. als je daar wel een huis kunt betalen of vast kunt huren) en te accepteren wat je niet kunt veranderen (en er dan dus niet meer elke dag mee bezig zijn, laat het los).
chocolol schreef:
21-08-2020 15:12
Misschien helpt het ook als je kijkt naar je eigen houding ten opzichte van het probleem. Zelfs al zou je bv een koophuis hebben, dan nog betekent dat geen zekerheid. Kijk maar naar je eigen situatie, je had een huis maar nu niet meer. Je hebt gewoon nooit 100% zekerheid. Beter kun je proberen om het beste van de situatie te maken en te accepteren dat wat je zoekt misschien nooit komt, en dat dat ook oké is. En vanuit een positievere mindset is het een stuk fijner zoeker.
Mooi gezegd. Al gun ik je wel een vast plekje.
Maar dit is dan toch een algemeen probleem? Kinderen kunnen zo toch niet opgroeien? Is er geen politieke partij die zich hiervoor inzet of kun je dit niet aangeven bij een wethouder oid?
Dan kun je je toch inzetten voor dit issue, al heeft het geen direct resultaat. Maar ik vind het wel schandalig klinken.
Wat een rare situatie joh met die tijdelijke huurcontracten bij sociale woningbouw!
Ik kan me voorstellen dat dat heel zuur is. Op deze manier kun je je inderdaad nergens settelen.

Overigens staat hier dat er ook andere contracten bestaan: https://www.woninghuur.vlaanderen/duur- ... eenkomst-0
minnimouse schreef:
24-08-2020 20:31
Wat een rare situatie joh met die tijdelijke huurcontracten bij sociale woningbouw!
Ik kan me voorstellen dat dat heel zuur is. Op deze manier kun je je inderdaad nergens settelen.

Overigens staat hier dat er ook andere contracten bestaan: https://www.woninghuur.vlaanderen/duur- ... eenkomst-0
In de praktijk is er geen enkele verhuurder die een levenslang huurcontract opstelt. Geen enkele.

De meeste huisbazen willen een huurder zsm eruit kunnen zetten als ze er meer voor kunnen krijgen of om allerlei andere redenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven