Geen vlooien, wat dan?

09-03-2014 12:23 22 berichten
Tot een paar weken geleden had ik twee katten. Een binnenkat en een kat die ook naar buiten mag. Binnenkat is helaas ziek geworden en overleden. Bij de dierenarts bleek dat er vlooienpoepjes in haar vacht zaten. Ik heb haar maar 3 maanden gehad en had haar nooit behandeld omdat ze toch niet buiten kwam. Buitenkat had een paar weken daarvoor vlooiendruppels gekregen.

Natuurlijk heb ik buitenkat direct gecontroleerd maar ik vond geen vlooien of vlooienpoep. Inmiddels valt me op dat hij regelmatig ineens in zijn pootje bijt of hard gaat likken op zijn vacht. Dus ik heb hem weer helemaal geborsteld (geen poep) en gecontroleerd met de vlooienkam. Helemaal niets, maar hij blijft veel likken en bijten.

Wat zou het nog meer kunnen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Stress omdat de andere kat weer weg is, huidirritatie, toch een verdwaalde vlooi, reactie op het eten... Jeuk/irritatie kan echt heel veel zijn.
Schurft, ecseem, allergie.

Bezoekje aan de dierenarts?
1x is genoeg
Hij is zeker wel gestrest, denk ik. Doodmoe word ik ervan Hij loopt de hele dag achter me aan, volgt me in de wc, en zit 's morgens om 7 uur voor mijn slaapkamerdeur te miauwen als hij de wekker heeft gehoord. Laatst moest ik om 2 uur 's nachts naar de wc, en op het moment dat mijn slaapkamer open ging hoorde ik hem aangalopperen en kwam hij om me heen hangen en kopjes geven.
Onderhuidse parasiet misschien. Is bij een van mijn liefjes een jaarlijks terugkerend probleem. Ze gast dan dwangmatig wassen. Zodra ze daar mee begint geef ik een pipetje selamectin van stronghold en ze is weer bevrijd voor een jaar.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
sychogene jeuk , ofwel stress “jeuk”

Hierbij is er geen echte jeuk van binnenuit, maar zit het meer in het koppie van uw kat. Zoals wij ons soms achter het hoofd krabbelen of onze nagels gaan bijten als we zenuwachtig zijn, zo gaan katten zich vaak overdadig veel likken bij stress. Dit kan zeer ernstige vormen aannemen, waarbij de kat zich helemaal kaal likt en vol met korstjes kan komen te zitten.

Katten kunnen stress krijgen van zeer veel verschillende dingen, zoals verhuizen, een nieuwe kat of persoon in huis, een nieuwe kat in de buurt, een vogel die steeds voor het raam zit et cetera. Het is wel erg moeilijk om achter de echte oorzaak van stress te komen.
Het kunnen alsnog vlooien zijn... bij mijn kat ook niks gevonden met kammen, maar die krengen zijn zeer zeker aanwezig. Vanmorgen zat er 1 op mijn wang (OP MIJN WANG!!!!! )

Misschien dat een ander pipetje beter werkt??

Denk er overigens bij een binnenkat aan dat de buitenkat ook eitjes/vlooien mee naar binnen loopt en binnenkatten op die manier altijd besmet kunnen raken.
Op je wang?!
You know how I know? Because I reeaally think so!
even laten bekijken door de DA
quote:MrsStanleyWalker schreef op 09 maart 2014 @ 12:52:

Op je wang?!

Ja.. het kriebelde... dus ik krabde... en toen zat er een vlo onder mn nagel

Inmiddels is mijn huis 1 grote gifpoel en ben ik bij mn vriend op het balkon gaan zitten... dus ga er vanuit dat ze straks weg zijn. Nare beesten zijn het, die vlooien!!
Oh wat erg! Ik heb zo'n hekel aan vlooien.

Ik heb trouwens ook dotten kattenhaar door het hele huis liggen, dus misschien is kater gewoon in de rui vanwege het mooie weer.
Krabt hij voornamelijk vlak boven zijn staart?

Wat voer je?
Nee, vooral op zijn pootjes en rug. Niet de 'warme' plekken dus. Hij krijgt momenteel Arion brokjes en 's avonds een half kuipje Sheba.
Mijn eerste gedachte: een voedingsprobleem. En ja hoor... Zie hier de ingrediëntenlijst van Arion:

Ingrediënten:

Granen, vlees en dierlijke bijproducten, plantaardige bijproducten, plantaardige eiwitextracten, oliën en vetten, mineralen, vis- en visbijproducten.

Een kat is een echte vleeseter, kan dus echt niks met granen. Ik zou de kat overzetten op een voeding waarvan de ingrediëntenlijst begint met vlees... Denk dat het dat snel beter gaat!
Ik weet het niet hoor. Hij heeft een hele tijd Royal Canin gekregen, dat vond hij niet zo lekker maar hij had geen jeuk. Vervolgens Canagen, vond hij eerst wel lekker maar na een tijdje was hij er klaar mee. Nu dus dit voer, wat volgens mij ook geen goedkoop merk is. Ze hebben bij de dierenwinkel ook diepvries 100% vlees, maar dat lijkt me zo'n gedoe.
15 kilo voor 34 euro mag je goedkoop noemen. Ik durf natuurlijk zo niet te zeggen of het voer het probleem is maar ik zou hem terug zetten naar royal canine. Toen had hij in elk geval geen jeuk. Er zijn meerdere soorten rc, je zou eens wat proefzakjes kunnen meenemen. (evt opvragen via de site van rc)
Alsof er veel vlees in Royaal Konijn zit.

Maar goed, het kan stress zijn, ongedierte, of misschien ben jij een ander wasmiddel gaan gebruiken en reageerd hij daar op, of misschien is het het eten. Het kan van alles zijn.
Mijn beestje heeft een allergie voor whiskas en vlooien, zodra hij 1x whiskas eet likt hij zich suf..

Vlooien heeft hij niet (binnenkat) maar toen wij nog in n dorp woonden kwam hij wel buiten en kon ik hem heel vaak druppels geven, 1 vlo en kat was zich al weer aan het likken ed.

(Heeft hij ook bultjes/korstjes)
Jeuk komt ook vaak als gevolg van stofwisselingsproblemen, en dat ontstaat vaak weer ten gevolge van voeding. Inderdaad ander voer geven waar veel minder granen in zitten. Ik geef mijn honden dog lovers gold en dat is er ook voor katten. Zitten geen granen in.
quote:Lucky_Birdie schreef op 10 maart 2014 @ 07:56:

Alsof er veel vlees in Royaal Konijn zit.

Dat is dan ook niet wat ik zeg. Kat had geen jeuk toen hij rc at dus voor mij zou de weg terug logisch zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven