GPS-tracker kat en/of hond

30-12-2018 10:59 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds kort een kater van 4 jaar in huis, die helaas al gewend was om buiten te komen. Hij gaat nooit ver weg (zo maar net de tuin uit), maar heeft dan de nare gewoonte om dan ergens te gaan liggen tukken en het te vertikken zich even te laten zien als je hem roept. Ik zie hem dan nergens, maar ver weg kan hij niet zijn .

Van onze vorige kat wist ik zijn vaste stekjes en kon ik af en toe even gaan checken, maar van deze kat nig niet.

Nu leek mij een GPS-tracker wel iets, maar er zijn er zoveel, met zoveel prijsverschil, dat ik hier wilde vragen of iemand sowieso zo’n tracker gebruikt, hoe het bevalt, en wat deze kostte, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat heeft nu 1,5 jaar dagelijks zon bandje om als ze naar buiten gaat. Ik heb een raskat en wilde haar eigenlijk niet naar buiten laten, maar na een paar maanden zag ik al dat dit geen succes was. Ik heb toen dit apparaatje gekocht zodat ik haar toch een beetje in de gaten kan houden. Tot nu toe gaat alles goed en ik vind het ideaal! Ik heb er 1 van Tractive en dan voor katten. Je krijgt om de zoveel minuten een update van de locatie (als je de app openzet) en je kunt je huisdier ook live volgen (al gaat de batterij wel hard!).

https://www.coolblue.nl/product/728405/ ... gKgqvD_BwE
Koop er geeneen. Ik heb er een gehad waar een sim in moest, maar die werkte niet, ondanks support van de verkoper. Een ander, Tracktivty, kan je alleen gebruiken als je voor een jaar 80 euro betaalt en de tracker was nog een stuk groter en zwaarder an die andere.
Alle reacties Link kopieren
Ach ja, zelfs de kat moet zich aanpassing aan de mens. Hij mag zich zelf ook al niet meer zijn.
Alle reacties Link kopieren
oudmannetje schreef:
31-12-2018 00:40
Ach ja, zelfs de kat moet zich aanpassing aan de mens. Hij mag zich zelf ook al niet meer zijn.
Vroeger was alles beter, dat vooropgesteld ;)

Toch denk ik weleens als ik al die flyers van weggelopen katten zie die waarschijnlijk heel erg zijn geschrokken van vuurwerk: hadden die beestjes maar een GPS.
Dat zware vuurwerk had je vroeger niet, en zeker niet wekenlang.

Wat je bedoelt met 'Hij mag zichzelf ook al niet meer zijn' ontgaat me, hoezo niet? Katten hebben geen benul van inbreuk op privacy enzo :)

Elk jaar zitten hier rond oud en nieuw tig katten angstig onder auto's of in de bosjes.
Veel van die katten sneuvelen in het verkeer en wat te denken van het feit dat ze geen eten en drinken krijgen.
Zo'n systeem zou heel wat dieren levend bij hun baasjes terug kunnen brengen. Ik hoop eigenlijk dat er een chip komt die gecombineerd kan worden met een tracker.
Geen bandjes meer, en toch weten dat je kat 3 km verderop zit te wachten of schuilen; dan maak je een goede kans dat je hem vind.

Mocht hij of zij in een schuurtje zitten kan je gericht gaan aanbellen bij de huizen waar hij ongeveer moet zitten. Een chip als identificatie als hij al niet meer leeft geeft je alleen maar zekerheid dat je je kat nooit meer terugziet. Schrale troost....
Alle reacties Link kopieren
Lavacakelover schreef:
31-12-2018 07:12

Ik hoop eigenlijk dat er een chip komt die gecombineerd kan worden met een tracker.
Geen bandjes meer, en toch weten dat je kat 3 km verderop zit te wachten of schuilen; dan maak je een goede kans dat je hem vind.
Een dierenarts vertelde me dat zoiets eigenlijk al wel bestaat en technisch ook mogelijk is, maar niet op de markt gebracht mag worden omdat dit zou betekenen dat je dit bij mensen ook kan doen (en dat is wel een inbreuk op de privacy).
Pijnboompitje25 schreef:
31-12-2018 08:31
Een dierenarts vertelde me dat zoiets eigenlijk al wel bestaat en technisch ook mogelijk is, maar niet op de markt gebracht mag worden omdat dit zou betekenen dat je dit bij mensen ook kan doen (en dat is wel een inbreuk op de privacy).
Een chip met GPS kan nog niet omdat je geen batterij kunt vervangen had ik begrepen.

Ik denk wel dat daar de oplossing zit voor vermiste katten. En dat kan net zo goed in de eigen tuin zijn. Het had mij in elk geval veel verdriet bespaard als ik mijn 20 jarige kater eerder had gevonden, ze kunnen zich zo ontzettend goed verstoppen als er wat loos is.
Ik heb veel research gedaan naar trackers voor katten, allerlei reviews gelezen en heb nu 1,5 jaar ervaring met 1. Probleem is dat veel trackers te groot/lomp zijn voor katten. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Weenect en ben daar erg tevreden over. Onze kat blijft in principe in de tuin maar zit soms even bij de buren. Ik was vooral op zoek naar een apparaat waardoor ik wist waar hij was in geval hij toch verder op avontuur ging. Ook al weet je dat katten doorgaans weer naar huis komen, als het lang duurt maak ik mij ongerust en vooral het niet weten waar hij dan zit vond ik rot.

GPS is leuk als plaats indicatie maar niet super nauwkeurig. Reken op afwijkingen van ongeveer 5-10 meter. Ik kan dus niet door middel van de GPS locatie exact pin pointen waar hij zit. Soms lijkt het alsof hij bij de buren zit op basis van GPS, maar zit hij gewoon in de tuin. Maar ik heb voor de Weenect gekozen vanwege 2 andere grote voordelen, je kan hem namelijk laten trillen (net als mobiele telefoon) en laten rinkelen. Ik heb mijn kat zo geconditioneerd dat als hij echt niet komt en hij lang weg is, ik hem laat trillen en dan weet hij dat hij wat lekkers krijgt als hij terug komt. Ik doe dat niet vaak, ik denk in het afgelopen jaar 6 x of zo, maar het is wel fijn als hulpmiddel.

Mocht hij daar echt niet op reageren dan kan ik hem 'bellen' en dan kan ik dus horen waar hij (ongeveer) zit. Eén keer was ik daar heel blij mee. Hij was al een tijd weg (niets voor hem) en het was donker en hij reageerde niet op mijn stem en niet op trillen. Uiteindelijk heb ik hem 'gebeld' en ik hoorde het geluid niet vanuit de tuin. Ik ben toen in de buurt gaan lopen en uiteindelijk hoorde ik hem 8 huizen verder (daar komt hij nooit). Daar zat hij heel bang in de tuin weggedoken en verstopt en zo kon ik hem weer meenemen naar huis. Waarschijnlijk was hij ergens van geschrokken en had ik de gps tracker niet gehad dan had ik nooit geweten waar hij was en had ik een zeer rotte nacht gehad. Ik was toen zo blij dat ik de tracker had. Het is ook een geruststelling dat ik de tracker kan inschakelen als hij b.v. bij een buur een schuur inloopt of zo.

De tracker heb ik aan een elastieke bandje, dat ik voor de veiligheid ruim heb staan en hij is hem nog nooit verloren. En ook al zou hij hem verliezen, zou ik hem door te bellen auditief kunnen opsporen.

De weenect kost eenmalig 80 euro en dan 3,50 per maand (abonnement). Ik vind het het geld meer dan waard.
Alle reacties Link kopieren
Digibam, ik heb ook zoiets gehad, een kleinere, maar steeds dat bandje af doen om op te laden, daar worden mijn katten niet blij van.
Ik had de Reptrek en heb die heel snel weer teruggestuurd.
De Weenect is trouwens helemaal niet zo klein als het om een katten nek gaat.

2 katten hebben hier dus de RF V30 en 2 hebben de Tabcat. Die laatste 2 zijn niet zo avontuurlijk.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
oudmannetje schreef:
30-12-2018 11:07
Waarom zou je dat willen. Een kat gaat zijn eigen weg. En gaat verder weg dan je denkt. Heb mijn kat vroeger wel eens zo'n belletje om gehangen, maar later kwam ik de kat piepend in een boom tegen. Er was een takje achter zijn halsbandje geschoven, hij kon geen kant meer op. Goed dat ik hem tegen kwam anders was hij gestikt. Als je niet wil dat je huisdier naar buiten gaat, moet je een vogel in een kooitje nemen.
Een kat moet los kunnen en een vogel moet maar altijd in een kooitje zitten. Het is duidelijk dat jij van het ene dier veel meer houdt dan van het andere, hoewel beide graag vrij willen leven.

Overigens, is een gps tracker dan altijd alleen aan een halsband te bevestigen? Zou het niet aan een tuigje kunnen? Dat lijkt me veiliger.
oudmannetje schreef:
31-12-2018 00:40
Ach ja, zelfs de kat moet zich aanpassing aan de mens. Hij mag zich zelf ook al niet meer zijn.
Ook een gelukkig nieuwjaar...
Je praat echt als een oud mannetje, weet je dat?
Ik gooi deze even omhoog. Nog (nieuwe) ervaringen met dit soort trackers? Ik lees toch wel steeds veel bezwaren, haken en ogen. Maar ik neem aan dat dit soort apparaatjes steeds beter worden.

Ik heb een kat die nogal vaak de hort op gaat. Blijft rustig een nacht weg, een enkele keer zelfs twee. Maar nu is hij al drie dagen weg en ik maak me veel zorgen. Mocht hij nog terugkomen, dan zit ik toch te denken aan zo'n tracker...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo'n tracker voor mijn kat:

https://tractive.com/nl/pd/gps-tracker- ... gL86fD_BwE

Ja, er zijn abonnementskosten (volgens mij iets van 80 euro voor een jaar) maar verder zie ik geen nadelen. Batterij gaat aardig lang mee, er zit een veiligheidssluiting op en de app is heel goed.
Dank! Mijn kat is tot mijn grote opluchting net weer komen aanlopen, dus mijn vraag is gelukkig nog relevant...
Alle reacties Link kopieren
Oh, wat fijn, Fossa. Mijn kat is ooit 1 dag weggeweest terwijl ze altijd dichtbij huis bleef. Wat heb ik daar een buikpijn van gehad zeg. Ik zit ook in een groep van vermiste katten bij mij in de stad. Elke dag weer zoveel katten. De meesten komen wel terug maar toch... ik wil die stress niet. Ik vind het heel fijn dat ik altijd kan zien waar mijn kat is. Het bandje zelf lijkt ze geen last van te hebben.
Het is inderdaad heel naar elke keer... Deze kat heeft er een handje van en als ie een nachtje wegblijft, maak ik me daar inmiddels niet zo'n zorgen meer om. Maar deze keer was het drie volle dagen...

Ben trouwens ook best huiverig voor wat ik zou zien als hij een tracker om heeft. Ik weet dankzij buren dat hij behoorlijk ver van huis gaat. Ben bang dat ik dat steeds met argusogen ga zitten volgen. Maar het stelt jou gerust dus?
Alle reacties Link kopieren
Dat volgen deed ik heel erg in het begin maar ook met name omdat we tijdelijk niet in de stad wonen en hier in het buitengebied was ze natuurlijk niet bekend (en het is groot en uitgestrekt).

Ik track haar momenteel alleen maar als ik haar naar binnen wil hebben. 's Avonds kijk ik wel even waar ze allemaal geweest is. Dat is heel voorspelbaar. Ze gaat steeds naar dezelfde plekken meestal redelijk dichtbij huis.

Vorige week was ze naar een nieuwe plek gelopen, verder van huis. Ik vind dat wel leuk om te zien.

En ja, het stelt mij juist erg gerust dat ik altijd kan checken waar ze uithangt en dat ik haar altijd kan vinden. De kat van een vriendin van mij is wekenlang zoek geweest en uiteindelijk dood gevonden. Dat de mijne aangereden wordt kan ik niet voorkomen maar weken lang in de onzekerheid zitten wel.
Alle reacties Link kopieren
oud topic
anoniem_388388 wijzigde dit bericht op 31-07-2019 12:02
97.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
oud topic
@LadyDay, en dus nog nooit het probleem gehad dat je kat de tracker onderweg verloor? Want ik neem aan dat het zo'n bandje is dat losschiet als de kat blijft haken.

O sorry, en nog een vraagje. Ik lees dat hij kan vanaf katten van 4 kilo. Ik denk dat die van mij daar wel iets boven zit, maar is het zo'n zwaar ding dan? Heeft je kat niet geprotesteerd?
Alle reacties Link kopieren
Fossa, er zit wel een veiligheidsslot op maar zelfs als ie losschiet dan blijft de tracker signalen geven. Mijn kat is de tracker nog nooit verloren.

Het is niet een zwaar ding maar ik zou het niet omdoen bij een kitten. Die van mij is 5,5 kilo. De eerste paar keer vond ze het niet zo leuk als ik de band omdeed (ze heeft normaal geen bandje om) maar nu is het prima. Heb niet het idee dat ze er last van heeft. Ik vind em ook niet zo groot hoor.
Tof, dankjewel! Dan moet ik er denk ik toch maar aan...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven