Handigheidje bij geven medicijnen aan kat?

28-11-2008 18:22 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi allemaal,

onze katten moeten sinds kort dagelijks enkele pillen innemen. Dit is tot nu toe een groot "gevecht". Heeft iemand hier een handige tip om dit tafereel voor beide partijen gemakkelijker te maken?

Ergens in verstoppen (smeerworst bijv) werkt niet, het pilletje blijft keurig achter...

De pil mag niet opgelost worden. Wat nu vaak gebeurt is dat de pil wel in het bekkie beland, maar toch weer wordt uitgespuugd. Het bekkie krijg ik ook niet echt gemakkelijk open...
wij doen het altijd met zijn tweetjes. De een houdt het bekje open en de ander drukt het pilletje erin. Als we daar dan weer handigheid in hebben dan lukt het ook alleen.
quote:Sanmi schreef op 28 november 2008 @ 18:23:

wij doen het altijd met zijn tweetjes. De een houdt het bekje open en de ander drukt het pilletje erin. Als we daar dan weer handigheid in hebben dan lukt het ook alleen.Houd de kop van de kat goed achterover en zodra je het pilletje in zijn bek hebt gestopt, aai je hem zachtjes van boven naar beneden vanaf zijn kin over zijn keel. Die beweging veroorzaakt een instinctieve slikbeweging, zodat de kat de pil inslikt.
Poes in de houtgreep, ander trekt de bek open, pil er in, snuitje dicht knijpen en over de keel aaien net zolang tot ze slikken, bek open om te controleren of ze niet vals spelen en klaar. (zelf ga ik altijd op poes zitten, niet echt met mijn volle gewicht natuurlijk maar wel zo dat hij nergens heen kan)
pillenschieter bij de dierenarts halen?

Kat in zijn nekvel pakken, hoofdje achterover halen, pillenschieter in het bekkie drukken en schieten maar. Werkt prima.
Je moet de pil ook wel goed achterin gooien, anders werkt hij/zij hem er zo weer uit. Ik grijp hem altijd van achteren bij zijn koppie als hij aan het eten is, vingers aan weerszijden van het bekkie, zodat de bek opengaat, en met de middelvinger van mijn andere hand gooi ik dan de pil erin. Vervolgens inderdaad bekje dichthouden en aaien.

Wat bij mijn kat ook nog wel eens werkt, is de pil in het allereerste stukje vleesbrokjes verstoppen, dat schrokt hij zo snel weg dat hij niet eens merkt dat er iets in verstopt zit. Maar misschien is jouw kat niet zó dol op vlees als de mijne
past ieder pilletje in zo'n pillenschieter?
Het helpt je niet echt, maar wel leuk:

(of je moet gelijk boos worden als er grapjes gemaakt worden over je kat)

Neem de kat en leg hem in je linkerarm zoals een baby. Zet je rechterwijsvinger en rechterduim tegen de zijkanten van de bek en druk zachtjes terwijl je de pil in dezelfde rechterhand houd. Zodra de kat zijn bek opent, de pil in de mond laten vallen. Bek dicht duwen en laten slikken door zachtjes over de keel te wrijven.

Raap de pil van de grond en haal de kat van achter de bank vandaan.Leg de kat weer in je linkerarm en herhaal de procedure.

Haal de kat uit de slaapkamer en gooi de sompige pil weg.

Neem nieuwe pil uit de verpakking, houd de kat in de linkerarm terwijl de linkerhand de achterpoten stevig vasthoud. Sper de kaken open en duw de pil met de rechterwijsvinger naar binnen. Bek dichthouden voor minstens tien tellen.

Vis de pil uit de goudvissenkom en haal de kat van de kast. Roep partner uit de tuin.

Ga op je knieën zitten en klem de kat stevig vast tussen de knieën. Voor- en achterpoten stevig vasthouden en het gegrom negeren. Vraag je partner de kop stevig vast te houden terwijl je de bek openwerkt met een liniaal. Pil via liniaal naar binnen latten glijden en keel van kat stevig wrijven.

Kat van de gordijnrails halen. Nieuwe pil uit de verpakking halen; eraan denken nieuw liniaal te kopen en gordijnen te repareren.

Kat in groot handdoek wikkelen en partner vragen plat op de kat te gaan liggen zodat alleen de kop nog onder de oksel vandaan komt. Doe de pil in een rietje. Gebruik pen om bek open te krijgen en blaas de pil uit het rietje in de bek van de kat.

Controleer de bijsluiter op schadelijke effecten op de mens, drink een glas water om de gore smaak weg te krijgen. Verbind arm en oksel van je partner en gebruik koud water om het bloed uit de vloerbedekking te krijgen.

Haal de kat uit de schuur van de buren. Pak nog een pil. Zet de kat vast in het keukenkastje: lichaam erin en de kop klem in het deurtje. Bek openen met eetlepel en schiet de pil in de bek met een elastiekje.

Haal gereedschap op het deurtje weer in de scharnieren te krijgen. Pak een koude kompres voor je kin en controleer de datum van de laatste tetanus injectie.

Bel de brandweer om de kat uit de boom te krijgen. Bied excuses aan de buren die in de heg moesten duiken om de kat te ontwijken. Pak de laatste pil.

Gebruik een waslijn om kat met voor en achterpoten aan een tafelpoot vast te binden. Pak stevige werkhandschoenen en gebruik een schoenlepel om bek open te krijgen. Duw te pil naar binnen gevolgd door een flinke portie tartaar. Kop verticaal houden en glas water erachteraan gieten.

Vraag je partner om je naar de EHBO te brengen.Gelaten wachten tot alle hechtingen klaar zijn en al het vlees uit je ogen is. Op terugweg langs meubelplein om nieuwe tafel uit te zoeken

Dierenasiel vragen nieuw tehuis voor kat te zoeken, en bij dierenwinkel informeren naar hamsters.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:Merder schreef op 28 november 2008 @ 18:33:

past ieder pilletje in zo'n pillenschieter?Ja en het werkt écht perfect!
:-) nlies
quote:Omen schreef op 28 november 2008 @ 18:43:

:-) nlieshij is eerlijk gejat hoor,er schijnt een groffere versie te zijn, maar t moet niet te gek worden toch, maar als ej die wilt lezen, doe je best, n paar zoektermen en je hebt m
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb ook 1 zo'n draak. Die pillen gaan er met geen mogelijkheid in. Dit is wat ik doe. Ik haal een blikje tonijn op water. De pil verpulver ik helemaal en meng het met het tonijnwater en doe er wat tonijnvlees in. Niet teveel erin doen, want als hij genoeg heeft loopt hij weg en eet de andere kat het op. Ik geef de andere kat hetzelfde maar op een andere plek. En ik blijf even erbij zitten om te kijken of alles op gaat. Zo werkt het bij ons het beste.
Stressed is just desserts spelled backwards
Pil vermalen, mengen met een lik roomboter en op het pootje van poes smeren. Poezen houden niet van vieze pootjes dus gaat hij het eraf likken. Bovendien vinden ze boter lekker.

Eerst proberen met een beetje, als poes door je huis gaat speren met boterpoten ben je niet echt blij....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Pil vermalen, in een likje smeerkaas verstoppen. Smeerkaas van je vinger laten likken. Dan zie je meteen goed of alles erin gaat.
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Mijn kat krijgt ook elke dag een pilletje en ergens in verstoppen werkt niet.

Ik wikkel haar in een doek zodat ze niet kan uithalen met haar scherpe nageltjes. Ze mauwt meestal uit protest en dan mik ik het tabletje ver in haar bekje. Ik hou deze dicht en achterover en masseer haar kinnetje. Zodra het tabletje op is krijgt ze heel lekker voer als beloning.
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
quote:Omen schreef op 28 november 2008 @ 18:27:

[...]

Houd de kop van de kat goed achterover en zodra je het pilletje in zijn bek hebt gestopt, aai je hem zachtjes van boven naar beneden vanaf zijn kin over zijn keel. Die beweging veroorzaakt een instinctieve slikbeweging, zodat de kat de pil inslikt.Dit werkt bij ons als een tierelier, ik kan dat prima in m'n eentje af. Om ze te belonen geef ik ze naderhand meestal wat melk.
Ik prak het pilletje fijn met een vork en meng het door blikvoer. Works like charm!
.
en bij echt heeeeele boze poezenbeesten,eerst de poes in een handdoek verpakken,zodat alleen zn kopie dr uit steekt.

maar tis en blijft een lastige werkje.suc6 dr mee en beterschap.
De kat van mijn moeder moest op een gegeven moment wekelijks een pil hebben. Ze deden dit door haar strak in een handdoek te wikkelen en de pil achter in de keel te stoppen en over de keel te wrijven. Werkte goed.

Na een paar maanden hoefde mijn moeder alleen nog maar de handdoek over de poes heen te draperen en dan bleef ze stokstijf zitten
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Als ik de pil achterin de keel druk en ik masseer daarna tot hij slikt dan spuugt hij het daarna alsnog uit. Ik snaperniksvanhoediehetdoet!
Stressed is just desserts spelled backwards
pillenschieters heb je in verschillende maten, dus informeer gewoon even bij je dierenarts, dierenwinkel of welkoop. Kan me niet voorstellen dat die dingen duur zijn.
Hoi,

Mijn kat heeft sinds 2 maanden ook dagelijks medicatie.

Ik had me al op het ergste scenario voorbereid en een pillenschieter meegekregen. Maar wat gebeurde: poes at het pilletje gewoon op! Ik breek het in tweeën en doe het door droge brokjes of blikvoer. Het is Fortekor (bij nierproblemen) en volgens de assistente zijn het voor poezen lekkere tabletten. Dat blijkt dus maar weer.... Vraag anders de dierenarts over er een "smakelijke" variant is.
ojaaa gelijk na ut pilletje iets heeeeeeel erg lekkers geven,dan vergeet poes de pillenstress en zal niet meer gaan uitspugen.

@cicc:niet alle medicatie zijn in smakelijke varianten te krijgen.
Ik heb een spuitje gekregen van de dierenarts. Bekje openhouden, pilletje in het 'kommetje' van de tong gooien en met dat spuitje een beetje water in het mondje spuiten, zodat de kat moet slikken.
Easypil! Kneedbaar lekker goedje waar je de pil heel makkelijk in kan verstoppen. Gewoon bij de dierenarts of bij de dierenwinkel te koop. Als je het niet erg vind dat de kat je na het geven van de pil je nog twee uur verliefd zit aan te kijken is dit de oplossing

(En ik heb geen aandelen in de fabriek maar denk er wel aan om ze te gaan kopen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven