Handleiding "hoe koop ik een huis" gezocht :)

25-05-2009 22:02 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe moet dat, een huis kopen?

Lief en ik hebben intussen een huis op het oog, we zijn nu 2x gaan kijken. En ja, we vinden het leuk. Als er iets van de prijs af gaat zou het financieel ook moeten kunnen. Dus dat biedt allemaal perspectief.

Maar....

Hoe moet het nu?

Is er iemand die een beetje stap voor stap kan vertellen wat nu de bedoeling is?
quote:Brenda_L schreef op 27 mei 2009 @ 13:49:

Bij ons was het inderdaad een flexibele verhuisdatum. Maar ik kan me voorstellen dat het voor een verkoper ook interessanter is als iemand niet onder voorbehoud van financiering bied. Anders heb je als verkoper toch weer het risico dat als de koper zijn hypotheek niet op orde kan brengen dat het koopcontract na een paar weken weer ontbonden kan worden.

Waarom zou je de ene voorwaarde al wel bij je bod melden en de andere niet? Openheid daarover lijkt me voor alle partijen wel fijn.De transportdatum is dus idd van waarde bij de onderhandelingen en dat gaf ik ook al aan. Het financieringsvoorbehoud, of liever gezegd het ontbreken daarvan, meldt je dus alleen als je er vanaf ziet, dan kun je het als 'hefboom' gebruiken. Je gooit dan in de onderhandeling dat je geen fin. voorbehoud wil. Bouwkundige keuring en voorbehoud fin. zitten standaard in het model koopovereenkomst van de nvm dus het is niet nodig om die bij het bieden al te noemen. In het biedspel deze dus noemen is onzin en heeft niets met openheid te maken. Geen verkoper die raar kijkt als je, na een prijs overeengekomen te zijn, keuring en financiering als voorbehoud in het koopcontract aantreft.
Mr. Zwieber heeft als gemeente-ambtenaar nog enkele tips als je een huis op het oog hebt:

- ga na welke uitbreidingsmogelijkheden jij of je buren hebben op basis van het geldende bestemmingsplan. Je kunt in het bestemmingsplan ook zien welke regels er gelden voor 'werken aan huis' e.d. In centrumgebieden is het verstandig na te gaan of een nieuwe eigenaar de winkel van de buren kan veranderen in een restaurant of kroeg etc.

- ga na of er een nieuw bestemmingsplan in de maak is en of er nieuwbouwlocaties zijn in de invloedssfeer van je woning.

- ga na of je een huisvestingsvergunning nodig hebt, dit komt vooral voor bij de goedkopere woningen.

- ga na of er sprake is van een anti-speculatiebeding, dit komt voor bij 'goedkopere' woningen, die gesubsidieerd zijn door de gemeente.

- Wil je twee kleine woningen kopen met als doel om deze samen te voegen of wil je een grote woning juist splitsen, ga na of je hier (op basis van de gemeentelijke of regionale huisvestingsverordening) toestemming nodig hebt van burgemeester en wethouders.

- Bij oude panden of oude wijken. Ga na of het pand een gemeentelijk of rijksmonument is of op de nominatie staat om aangewezen te worden als monument. Ga na of het pand gelegen is in een beschermd dorps of stadsgezicht. Dit heeft gevolgen voor vergunningen voor veranderingen aan een pand. Voor monumenten kun je in aanmerking komen voor subsidie als je het pand opknapt.

- Voormalige boerderij op het oog?, kijk of het een 'burgerbestemming' heeft, anders woon je als burger in een bedrijfswoning 'in strijd met het bestemmingsplan'. Daarnaast kan het zijn dat je in de invloedssfeer van een boederij woont met alle 'hinder' van dien, denk aan rijdende tractoren vroeg in de ochtend en de nodige boerderijgeurtjes... (Dit hoort natuurlijk bij de aantrekkingskracht van het platteland)

Verder, kijk of er sprake is van een slapende VVE. Dit is vooral aan de hand bij appartementen en boven/benedenwoningen. De regels voor VVE's zijn aangescherpt. VVE horen een potje geld te hebben gespaard voor groot onderhoud, bijvoorbeeld aan het dak. Dit potje is er niet altijd bij een 'slapende' VVE. Je kunt dan onverwacht een grote rekening krijgen als het dak (of een ander bouwdeel) 'opeens' moet worden opgeknapt.
Als het huis alleen financieel haalbaar is als je iets van de prijs afkrijgt, dan is het dus eigenlijk te duur. ( tenzij financieel halbaar is wat je max WILT besteden, en niet wat je maximaal van de bank kan krijgen.) UIteindelijk is een huis een hoop stenen, en als je ook nog leuke dingen wilt doen ( verre vakanties, auto, af en toe uit eten of theater/concert, dan wil je niet op je maximale leenbedrag zitten qua maandlasten.

Als je daadwerkelijk geintereseerd bent, dan bel je de verkopend makelaar en doe je een bod. Overigens hoeft de makelaar je niet te vertellen of er andere gegadigden zijn, tenzij het huis onder bod is of ze al in onderhandeling zijn.

Zodra jij een bod hebt gedaan, is het huis "onder bod, maar dat betekend niks. Pas op het momnt dat er een tegenbod komt van de verkopende prtij, ben je in onderhandeling. Als zij het bod afwijzen zonder een tegenbod te doen ben je dus ook niet "in onderhandeling". In principe mag de makelaar dan niet met een andere partij in onderhandeling, andere partij mag wel een eindbod doen. Jullie mogen dat dan ook, maar de makelaar mag je niet vertellen hoe hoog het bod van de andere partij is.

Als je met de verkopende partij akkoord bent over de prijs en de opleverdatum, en overname van eventueel roerende goederen die bij het huis horen ( vloerbedekking, gordijnen, zonweringkasten etc...) teken je een voorlopig koopcontract, waarin je de ontbindende voorwaarden laat opnemen. Ookal zijn voorbehoud financiering en bouwtechnische keuring gangbaar, ze worden niet automatisch opgenomen, dus je moet wel aangeven dat je die ontbindende voorwaarden wilt.
Aangezien je aangeeft dat jij een je vriend helemaal geen verstand van de materie hebben, is het wellicht verstandig eerst een orienterend gesprek met een hypotheekadviseur te hebben om een goed beeld te krijgen van jullie budget en bijbehorende maandlasten.
Dat hadden we ook gedaan hoor, dat oriënterende gesprek

En wat we max kunnen lenen komt omdat we maar één salaris kunnen besteden aan een hypotheek. Maar er komt dus verder nog genoeg geld extra binnen. Dat is dus niet zo'n probleem. Maar je hebt verder gelijk RofK dat het anders idd wel erg uitkijken is!

We hebben intussen een bod uitgebracht na van verschillende mensen nog veel informatie gekregen te hebben, boeken van VEH gelezen te hebben en nog een aantal telefoontjes met de hypotheekadviseur te hebben gehad. Ik ben benieuwd
We zijn al een hele stap verder ondertussen

Geboden en gemiddeld en het voorlopig koopcontract is weg hoera! Nu hopen dat de bouwkundige keuring goed uitpakt en een gunstige hypotheek krijgen, dan zijn we helemaal gelukkig
hallo allemaal,

momenteel huren wij (man, ik , kind) een huis en betalen 530 euro. We zijn nu aan het kijken of kopen misschien aantrekkelijk voor ons is. Heb inmiddels onze vaste lasten uitgerekend en weet hoeveel hypotheek we kunnen krijgem (ongeveer). Nu wil ik huren en kopen vergelijken en moet ik weten wat je extra hebt bij een koopwoning.

Ik heb hetvolgende bedacht: opstalverzekering, overlijdensrisicoverzekering, obz eigenaarsdeel en woonverzekering, onderhoud.

Heb ik nu alles of vergeet ik nog wat?

Alvast bedankt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven