help: ongewenst gras in de tuin

01-08-2011 12:40 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik er zo langzamerhand helemaal gek van wordt, zet ik de vraag hier maar eens neer. Wie weet hebben jullie tips. Wij hebben een vrij grote tuin, die behoorlijk was verwaarloosd toen wij hier kwamen wonen. Voor de zomer hebben we de boel laten frezen en het zag er een stuk netter uit. Maar........ het gras komt net zo hard weer boven. Emmers vol heb ik er al uitgetrokken, maar er is geen beginnen aan. Bovendien is het kleigrond, dus zo makkelijk gaat het niet. Het lijkt nu net alsof wij een tuin met planten hebben die in een grasveld staan .

Dit weekend hebben we round-up (weet niet of dat helpt) gekocht, maar zijn er nog andere opties?

Ik baal ervan, want het kost me veel energie (die ik niet altijd heb) en bovendien wonen we in een erg kritisch buurtje (overigens wel aardige mensen hoor) , met buren met keurige tuintjes...
maak er 'n grasveld van, zo te lezen is jullie tuin daar zelf al mee begonnen
Elninjoo, het was ook een open deur he?
Denk dat je iets anders op de grond moet hebben, anders blijft het gras terugkomen.

Misschien was ipv frezen afsteken effectiever geweest. Maar dat is nu een beetje laat
Ik was ook al bezig met bodembedekkertjes planten, maar daaromheen groeit dan vrolijk weer.... gras.
Elke keer als ik iets plant gooi ik er een lading tuingrond bij om zo langzamerhand de structuur van de grond te verbeteren.
quote:elninjoo schreef op 01 augustus 2011 @ 12:41:

maak er 'n grasveld van, zo te lezen is jullie tuin daar zelf al mee begonnen Geniaal! Dan kun je t gewoon maaien.
quote:lila01 schreef op 01 augustus 2011 @ 12:46:

Elke keer als ik iets plant gooi ik er een lading tuingrond bij om zo langzamerhand de structuur van de grond te verbeteren.

Misschien planten kiezen die op die grond groeit en daar een mooie tuin van maken? En inderdaad, dicht laten groeien met bodembedekkers.

Maar gras is idd hardnekkig... TTrek het er wel uit met wortel en al en dan het liefst ook voor de bloeiperiode (die is ongeveer nu een maandje bezig ofzo), zodat je zo min mogelijk uitzaaiingen krijgt in je tuin.
quote:lila01 schreef op 01 augustus 2011 @ 12:40:

Het lijkt nu net alsof wij een tuin met planten hebben die in een grasveld staan

Dat klinkt mij als een keurige, normale, fijne tuin in de oren, maar ach, ieder zijn smaak

Misschien toch een deel betegelen waar je graag je meubelen hebt staan? (het klinkt tenminste alsof je echt nergens gras wilt hebben, alleen aarde of steen, klopt dat?) Dan hoef je alleen af en toe je voegen te steken.
Misschien kun je als tussenoplossing stroken landbouwplastic tussen de planten leggen.

Als gras een tijdje geen licht krijgt (ein weinig water) dan is t vrij snel afgelopen.
Mijn man gaat het tegelpad verbreden, scheelt weer wat gras. In het moestuintje groeit het ook al net zo hard. Daar heb ik al een stuk 'gereserveerd' wat bedekt gaat worden met houtsnippers, als pad en zitje en om te voorkomen dat daar nu alweer gras gaat groeien ligt er anti-worteldoek op. Maar geen fraai gezicht natuurlijk, onze aardappel-wortel- en uienplanten tusssen het... gras. En dat terwijl ik het vanaf het begin goed heb bijgehouden met wieden enzo. Maar ja, na die paar natte weken was het gras weer goed gegroeid en leek al mijn werk voor niks.
quote:Moonlight82 schreef op 01 augustus 2011 @ 12:49:

Misschien kun je als tussenoplossing stroken landbouwplastic tussen de planten leggen.

Als gras een tijdje geen licht krijgt (ein weinig water) dan is t vrij snel afgelopen.

In de strook zijtuin wil ik cacaodoppen, ik heb inmiddels de rand al afgezet met keitjes.

Helaas kan het niet allemaal tegelijk, want het moet met een beperkt budget, dus zoveel mogelijk gratis via Marktplaats.
de kleigrond afgraven en daar zwarte tuinaarde in storten\

wil je helemaal geen grasveld in de tuin?
quote:Amygdala schreef op 01 augustus 2011 @ 12:47:

[...]

Misschien planten kiezen die op die grond groeit en daar een mooie tuin van maken? En inderdaad, dicht laten groeien met bodembedekkers.

Maar gras is idd hardnekkig... TTrek het er wel uit met wortel en al en dan het liefst ook voor de bloeiperiode (die is ongeveer nu een maandje bezig ofzo), zodat je zo min mogelijk uitzaaiingen krijgt in je tuin.Ja, inderdaad, ik was er ook al achter dat de bloeiperiode nu is .
quote:elninjoo schreef op 01 augustus 2011 @ 12:54:

de kleigrond afgraven en daar zwarte tuinaarde in storten\

wil je helemaal geen grasveld in de tuin?

Nee, de tuin staat al behoorlijk vol met planten, we hebben een terrasje. Eigenlijk wil ik de tuin nog wel wat meer verdelen, in 3 blokjes ofzo. Ik denk dat het op den duur heel mooi gaat worden, maar daar gaat tijd overheen, omdat ik steeds voor zo weinig mogelijk geld op zoek ben naar spullen, zoals nu dus houten planken als afscheiding voor het zitje/pad van de moestuin.

Mijn man heeft onze hele tuin omheind met schuttingen, hekjes en een deur voor heel weinig geld, sommige spullen waren zelfs nog nieuw, allemaal via Marktplaats, ben ik best wel trots op. Het wordt steeds mooier, maar ja...... dat gras .
Misschien moet ik het voorlopig maar even accepteren en kort houden met een trimmer om in het najaar of voorjaar eens te kijken of de grond kan worden omgegooid (maar is best lastig, omdat er al veel beplanting in staat).

Weet iemand eigenlijk of Round Up ook iets doet tegen gras?
Tuinieren is onkruid en gras uittrekken. Niks aan te doen (helaas). Anders moet je beton storten of de hele boel laten asfalteren.

Je zet dat je kleigrond hebt, kun je niet wieden? Dan hou je ook de bodem mooi zacht en luchtig. Cacaodoppen, houtsnippers, worteldoek (die suggestie heb ik nog niet gezien) werkt maar ten dele en round up is gif, ik zou dat niet zo graag gebruiken - je schrijft dat je ook een moestuin hebt.

Elke week een paar uur, of elke dag een kwartiertje onkruid trekken. Probeer het leuk te vinden
Wat eten we vanavond?
Makreel, ik trek elke dag een paar emmertjes! Maar ik word er een beetje moedeloos van, want het komt nog bijna harder weer terug. Ga vandaag overigens weer vrolijk aan de slag hoor. Enne... Round Up komt echt niet in mijn moestuin.

Ik probeer het leuk te vinden, een soort meditatie .
En ik heb vaker een tuin gehad, maar dit nog nooit zo meegemaakt.
-
Thuisbasis: vrouwenpeil.nl
Gras is echt hardnekkig.

Wij hebben 3 jaar geleden een stuk grasveld af laten graven en dit vol gestort met goed tuinaarde. Een gedeelte is moestuin, Hier groeit het gras toch weer. Blijven wieden is het devies, ik wordt hier weleens behoorlijk moedeloos van.
Een kudde schapen kopen. En als je niet kan slapen, kan je ze tellen.
quote:MEFS schreef op 01 augustus 2011 @ 14:04:

Een kudde schapen kopen. En als je niet kan slapen, kan je ze tellen.Mefs, dit is echt het beste advies wat ik tot nu toe heb gekregen! Bedankt!
Ach weet je, ik merk dat ik me ook een beetje op laat naaien door de buren. (leer ik het dan nooit?) Dus heb ik me net even te pletter gewied en getrokken, terwijl ik eigenlijk wat rustiger aan moet doen, vanwege mijn gezondheid. Soms best moeilijk, aan de buitenkant is niks aan me te zien, weten zij veel dat ik nu even weer in bed lig om rust te nemen? Hoeft ook niet natuurlijk, ik moet het zelf nou eens leren!
RoundUp is superspul als je gras, onkruid of iets soortgelijks kwijt wilt. Maar het tast ook je planten aan dus pas op. Het zal vast niet goed zijn voor het mileu want het "verbrand" hier het onkruid als ik het daar op gespoten heb. Volgens dag kan ik het onkruid zo opvegen. Alleen spuiten bij droog weer en het liefst een beetje zon(morgen?).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven