Het grote urban-kamerplantenjungle-topic

29-08-2018 10:05 2199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Urban Jungles zijn helemaal in!

Afbeelding

Enkele jaren geleden heb ik een poging gedaan tot een kamerplantentopic want toen had het groene virus mij al te pakken maar er was weinig animo. Inmiddels denk ik dat dat anders is, planten zijn hip! Maar daarnaast ook gezond, stressverlagend en natuurlijk ook gewoon heel erg mooi.

Hebben jullie veel planten? Wat zijn jullie favoriete? Lopen jullie ergens tegenaan? Krijg je steeds meer dode punten? Welke plant zou het overleven in je vensterbank? Welke plant vind je echt een dramaqueen en welke populaire plant vind je stiekem echt heel suf?

Kom mee kletsen in het plantjestopic! :cheer2:

Afbeelding
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ik vind kamerplanten ook lastig. De ene keer doen ze het perfect, een dag later hangen ze er halfdood bij :P
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
08-07-2021 09:23
Ik vind kamerplanten ook lastig. De ene keer doen ze het perfect, een dag later hangen ze er halfdood bij :P
Precies. Soms weet je gewoon niet waar je goed aan doet.

Ik heb een spatifyllum, en dat is een stek van een stek van een gekochte spatifyllum (derde generatie dus) en echt denderend hebben ze het nog nooit gedaan. De stekken slaan aan, groeien, maken 1 tot 3 bloemen en daarna zie je sommige bladeren een bruin puntje krijgen en het lijkt wel of ze minder glanzen.

Maandenlang breng je door twijfelend of je het op gaat geven. "Maar hij is nog zo goed" denk je dan. Pff.

Ik ben om. Vierde generatie wordt het; er staan twee leuke nieuwe stekjes bij dus daar gaat ie weer. :proud:

Voor degenen die niet meteen iets vóór zich zien, zoiets dus maar dan wat kariger:

Afbeelding
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Lekker stekken icoon! Leuk! Vind het mooie planten altijd. Hopelijk verschijnen er gauw worteltjes. Waar heb jij jouw spati's ergens staan?
Alle reacties Link kopieren
Leuk, stekken! Ik vermoord stekjes altijd. Het viel me mee dat mijn omgepotte afdankertjes nog leven.

Heee die pot van die graslelie heb ik maar dan in het beige/zachtroze. :P Ik gooi in principe geen levende planten weg, maar goed ook want mijn Monkey Mask is weer uit de vrijwel-dood fase herezen. Die had geen blaadjes meer maar alleen nog een stengeltje.

Mijn jood (tradescantia) ben ik wel aan het vermoorden en ik weet niet waarom, ik dacht dat ie makkelijk was :(
Alle reacties Link kopieren
LaZurda schreef:
08-07-2021 15:23
Lekker stekken icoon! Leuk! Vind het mooie planten altijd. Hopelijk verschijnen er gauw worteltjes. Waar heb jij jouw spati's ergens staan?
Ik heb hem op verschillende plekken gehad behalve in de zon; op de vensterbank deed hij het het beste maar later ook weer minder.

De twee stekjes staan voorlopig op de vensterbank.
Dan moet het maar zoals het kan
Ik heb er 2. Een normale en een grote (met bladeren van 60-70 cm lengte), 1 op het noorden, 1 op het zuiden. Met enige regelmaat op de tocht. De grote heeft ook wel eens op 4 meter afstand van een raam gestaan. Ik heb ze denk ik al meer dan 12 jaar. Niet kapot te krijgen. Het enige wat ze willen is veel water. De grote in de zomer tot wel een liter per dag.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
08-07-2021 15:38
Leuk, stekken! Ik vermoord stekjes altijd. Het viel me mee dat mijn omgepotte afdankertjes nog leven.

Heee die pot van die graslelie heb ik maar dan in het beige/zachtroze. :P Ik gooi in principe geen levende planten weg, maar goed ook want mijn Monkey Mask is weer uit de vrijwel-dood fase herezen. Die had geen blaadjes meer maar alleen nog een stengeltje.

Mijn jood (tradescantia) ben ik wel aan het vermoorden en ik weet niet waarom, ik dacht dat ie makkelijk was :(
Hier hetzelfde :hihi: monkey mask lijkt wel uit te lopen, en de tradescantia legt het loodje :(
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ohh ook al? Ligt het toch niet aan mij. :P

Ik heb net een vrouwentong geadopteerd, iemand had er 3 stekjes van en wilde er een kwijt. Heb er nog nooit een gehad, dus ben benieuwd, al is deze volgens mij wel heel lastig dood te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ugli ik heb ook een vrouwentong en hij doet het prima eens in de zoveel tijd een klein beetje water

tradescantia ook een mooie

@tv-icoon net als in het dierenrijk hahah

mijn graslelie groeit de spuigaten uit o_o naast bloemtjes groeien nu ook nieuwe sprieten laat hem maar lekker

Evert gaat ook wel goed
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
Nu het nog kan, ga ik nog even los met plantenvragen in dit topic. Maar voordat ik dat doe even een succesverhaal van het hier om advies vragen :)
LaZurda schreef:
27-09-2020 12:35
Blabla

Wat betreft Alocasia Polly met gek stammetje is er wel een beetje nieuws: ik heb het stammetje in een pot gezet met een plastic zakje er overheen. Dat lijkt wel iets te triggeren
Na mijn vraag over het vermeerderen van Alocasia polly
https://www.flickr.com/photos/190145520 ... ateposted/

Had ik 'het gekke stammetje' in een apart potje gezet
https://www.flickr.com/photos/190145520 ... ateposted/

Dat was in september.

Nu 10 maanden laten, hier het resultaat:

https://live.staticflickr.com/65535/513 ... dbf7_c.jpg

Ik heb de hele tijd een glazen pot over dit potje staan, Alocasia is helemaal opgekomen zoals jullie zien! :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Hier ook even de Philodendron scandens 'Brasil', waarover ik liep te klagen op pagina 87. Ik heb m' nu dus verplaatst naar een iets donkerdere plek. Dat blad staat dus al maanden op het punt van uitvouwen, maar ik heb het idee dat sinds ik m' verplaatst heb (3 dagen geleden ;-D ) er iets is veranderd. Maar dat kan waarschijnlijk niet echt zo snel.
https://live.staticflickr.com/65535/513 ... 2430_c.jpg

Deze scindapsus pictus is ook echt te sloom voor woorden, is ook maanden bezig geweest met een paar armetierige blaadjes. Wat denken jullie, ook liefst een donkerdere plek?
https://live.staticflickr.com/65535/513 ... defa_c.jpg

Vervolgens nog mijn Monstera. Staat denk ik een halve meter van het raam en vangt in de ochtend wellicht een paar zonnestralen. Heeft ook al maanden geen nieuw blad gekregen. Ik heb m' juist dichterbij het raam gezet zodat ik een blad met gaten zou krijgen. Welgeteld één blad is erbij gekomen. Wel met gaten :D Heeft een paar mooie groene bladeren, maar ook een paar wat gelige bladeren. Iemand advies over wat te doen met deze plant? Of moet deze óók al donkerder staan?
https://live.staticflickr.com/65535/513 ... 5c70_c.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/513 ... 3ef5_c.jpg

Tenslotte nog een vraag over de begonia corallina en begonia tamaya. Ik kan beiden echt niet goed houden. Ieder jaar gaan (meestal de onderste) bladeren langzaamaan kapot, zoals te zien op deze foto. Het begint met bruin worden op de plek waar de blad aan het steeltje zit, dit bruine spreidt zich uit over het gehele blad. Soms wordt het blad ook gewoon slap en valt het uiteindelijk af.

https://live.staticflickr.com/65535/513 ... df71_c.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/513 ... 0bdf_c.jpg

Deze Begonia tamaya heb ik maar gekortwiekt zodat het voornamelijk mooie bladeren zijn. De corallina bestaat alleen nog uit een stammetje. De rest probeer ik maar te stekken. Moeilijke types zijn het, want die stekken slaan meestal ook amper aan, maar ze zijn zo leuk! Die stippen he... :$
Alle reacties Link kopieren
Over Monsters en Begonia’s: dit soort ‘tropisch regenwoud-planten’ is best lastig. Ze houden niet van extreme dingen, vooral niet als jonge plant. Matigheid is hun motto. Het enige wat nooit te extreem kan zijn, is de luchtvochtigheid: die mag lekker hoog. Het zijn net huilende mensenbabies, je bent steeds aan het nadenken wat er (nou weer) kan zijn.

Niet te donker maar wel licht maar geen zon.

Niet te natte potgrond en ook niet te droog.

Te nat: rottende wortels. Klacht van plant: geel blad, groeit niet (want wortels sterven af). En ze staan al snel te nat!

Te droog willen ze ook al niet. Klacht van plant snel bovengronds te zien: slap hangen, afstervende bladeren, bruine delen op bladeren. Maar dat is minder erg dan te nat.

Te weinig voeding: groeit niet. Te veel voeding: blad en wortels ‘verbranden’ net alsof ze in de zon hebben gestaan.

Te grote pot: risico op te lang natte voeten.

Tip voor het stekken: altijd de kokospotgrond verluchtigen met een deel perliet (beide tuincentrum). Altijd een binnenpot in je sierpot zodat je teveel aan water kunt laten uitlekken.

Jonge planten willen liefst een hoge luchtvochtigheid. Maar sproeien vinden ze weer niet fijn. Tip: vul een schotel met water en grind of houtsnippers en zet de waterdichte sierpot daarop.

Of hang/zet ze boven je tropische aquarium (heb je natuurlijk niet, fluttip :mrgreen: ).

Te koud willen ze niet (pas op met reis van tuincentrum naar huis) en een hittegolf trekken ze ook niet!! En koud water is ook een no-no: geef baby-badwater-temperatuur aan je plant of minstens kamertemperatuur. Niet zó uit de kraan, veel te koud.

Als ze ouder worden, houden ze op met zeuren, en/of ik weet dan beter hoe ze te verzorgen.

Hopelijk zit dé tip erbij voor je plantenbabies. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Mermedina.... :rofl:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
13-07-2021 08:27
Mermedina.... :rofl:
:mrgreen: :mrgreen:
Gelukkig zijn mijn mensenbabies al volwassen, pfffff!
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
13-07-2021 09:01
:mrgreen: :mrgreen:
Gelukkig zijn mijn mensenbabies al volwassen, pfffff!
Ach ja, als er een nieuw blaadje komt, dan word ik helemaal enthousiast. Dat is toch ook als een kind weer iets nieuws kan? :cheer2:

Van het weekend een vetplant uit elkaar gehaald, ik hield hem al een heel aantal maanden in de gaten, want hij werd lelijk. Hij kreeg van mij maar eens in de zoveel tijd een plensje water. Bleek hij toch aan de binnenkant te rotten. Dus alle goede stukken eraf gehaald en in grond gezet. Sommige stukken waren al nieuwe wortels aan het maken, dus die gaan het denk ik wel redden.
Baal er wel van. Maar denk dat ex hem tussentijds ook af en toe water gaf toen hij zijn thuiskantoor in de kamer had...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
13-07-2021 09:51
Ach ja, als er een nieuw blaadje komt, dan word ik helemaal enthousiast. Dat is toch ook als een kind weer iets nieuws kan? :cheer2:

Van het weekend een vetplant uit elkaar gehaald, ik hield hem al een heel aantal maanden in de gaten, want hij werd lelijk. Hij kreeg van mij maar eens in de zoveel tijd een plensje water. Bleek hij toch aan de binnenkant te rotten. Dus alle goede stukken eraf gehaald en in grond gezet. Sommige stukken waren al nieuwe wortels aan het maken, dus die gaan het denk ik wel redden.
Baal er wel van. Maar denk dat ex hem tussentijds ook af en toe water gaf toen hij zijn thuiskantoor in de kamer had...
Kantoorplanten krijgen meestal koude koffie- en theedonaties :)
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
14-07-2021 12:10
Kantoorplanten krijgen meestal koude koffie- en theedonaties :)
Denk wel dat het gewoon water was, hij heeft nogal de neiging zijn planten te verzuipen. Momenteel heeft zijn pannenkoekplant het erg lastig...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Mooie jonge planten heb je, LaZurda! :)
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Ik heb momenteel iets van 70 planten en gebruik nu de Planta app. Ideaal is dat zeg. Heb er soms wel een beetje stress van want elke dag moet ik van alles maar de meeste planten staan er goed bij. Wel net vandaag afscheid genomen van een Aloe die het nooit fijn heeft gedaan en een Monkey Mask die helemaal geel is en geen blad wil ontkrullen.

Monstera's zijn mijn favoriete planten. Ik heb er 10 en ze doen het allemaal goed. De Drakenklimop (Epipremnum Aureum) vind ik ook prachtig.
Alle reacties Link kopieren
Fijn, die tips Mermedina! Geloof het of niet, maar dat 'Brasil' plantje is echt druk bezig met het blad uitvouwen nu. En dat de slechts na een paar dagen op een donkerdere plek! Straks heb ik ook lianen :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb daarnet de nieuwe Dracaena Surculosa van de vensterbank verbannen en wat een licht meteen!! :proud: Zijn bladeren kwamen wat in het gedrang tussen de lamellen op de vensterbank dus lang had hij er niet meer kunnen staan. En het was er echt te vol. De planten verder in de kamer willen ook wat licht.

Hij heeft in de tijd dat hij daar stond veel positieve energie opgedaan en daarmee kan hij voorlopig wat maandjes door op zijn nieuwe plek, waar hij iets donkerder staat. Maar wel een mooie ruime eigen plek in een inham.

Ik moet voorlopig geen nieuwe meer kopen. Ik ben vorige week nog even door het tuincentrum gegaan en gelukkig zag ik er op dat moment niets waarvoor ik ruimte zou willen maken thuis. Op een gegeven moment ken je toch hun collectie.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Ik was dit topic al kwijt!

Waar laten jullie je stekjes? Ik heb een heel aantal cactus stekjes die in een potje kunnen, maar wat gebruiken jullie daarvoor qua potje? Stekpotjes of toch iets anders?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van die kleine stekpotjes maar het liefst zet ik ze direct in terracotta potjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga toch een zaterdag naar de Intratuin. Gelijk maar eens voor kijken. Het gros zal een ander huis krijgen, dus denk dat ik er dan geen terracotta potje omheen doe.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven