Het Grote Viva Katten Topic deel 4
zaterdag 18 september 2021 om 00:22
Hier is ie dan, deel 4 van het Grote Viva Katten Topic! Waar iedereen die dol is op katten lekker mee kan komen kletsen over het wel en wee van onze lieve poezels 
en waar we ook weleens afdwalen om het over andere zaken te hebben. Een fijn kletstopic dus!

Welkom!!

Welkom!!
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
donderdag 16 oktober 2025 om 16:59
Aargh, heb ik toen dus niet verder geschreven.loulou39 schreef: ↑16-10-2025 11:49Ik heb je berichtjes uit 2024 gelezen. Ze hielden wel na 15 juli op, maar ik begrijp uit je post van vandaag dat het wel (naar omstandigheden) is goedgekomen gelukkig!
Wat een ellende hebben jullie gehad zeg!
Temperatuur gisteren was hier 38,6, dus toen geen verhoging. Vandaag nog eens kijken bij de dierenarts, plus bloedonderzoek en ik zal jouw suggesties ook even voorleggen. Dank je wel!
Vandaag een andere dierenarts dan begin deze week, een soort second “meedenk” opinion zeg maar.
In elk geval is het weer helemaal goed gekomen toen hij na een endoscopie prednison en speciale voeding kreeg.
Ik hoop zo dat jouw beestje snel weer opknapt!
donderdag 16 oktober 2025 om 18:23
Lief, dank je!
We zijn bij de dierenarts geweest:
-We hebben bloed laten afnemen: de waardes van alle organen waren goed
-Geen merkbare pijn bij buikonderzoek
-Geen afwijkingen tanden/tandsteen
-Temperatuur exact hetzelfde als begin deze week (geen verhoging)
-Niet meer afgevallen sinds begin deze week (ze was namelijk ook afgevallen, wat best mag, maar dan liever via een echt dieet)
We gaan het over het weekend tillen (tenzij het slechter gaat natuurlijk), maar hebben wel extra bloed afgenomen n.a.v. jouw ideeën en posts Zizo (het hoeft niet hetzelfde te zijn, maar als het na het weekend nog niet beter gaat, of hetzelfde is, dan hebben we bloed op voorraad om dat nog te testen, dus nogmaals dank daarvoor!!).
Blijft vooralsnog over: stress van het nieuwe katje, of misschien voorstadium dementie
.
donderdag 16 oktober 2025 om 21:51
Vond ik ook, maar thuis gegoogled en er staat dat minder eten een symptoom is, alleen mijn katje wil haar normale voer niet eten. Ze heeft nu vanavond al twee blikjes Gourmet/Sheba stukjes vis opgegetenderooiekater schreef: ↑16-10-2025 19:29Dementie en niet eten dat is een rare combinatie.
Stress dat zou goed kunnen.
Maar de ogen van mijn oude katje staan ook heel raar, groot en grote pupillen.
Stress zou van het nieuwe katje kunnen zijn, ik kan niets anders verzinnen. Maar ik kan het eigenlijk niet over m’n hart verkrijgen om die weg te doen. Die is zo lief! En wat als ik haar wel naar een lief nieuw adres breng, maar het blijkt toch een andere oorzaak te zijn..
Pfff wat een puzzel…
zaterdag 18 oktober 2025 om 22:37
Nee, vooralsnog niets. We hebben op organen getest, alles perfect binnen de marges. Ze heeft geen pijnprikkels op de buik etc. Tandjes en gebitje zijn relatief oké. Er is nog bloed voor ander onderzoek, zoals ontstekingen, maar de dierenarts acht dat onwaarschijnlijk.
Ik ben vandaag bij de allerliefste beste kattenliefhebber geweest, die vrouw is goud waard en zij adopteert voornamelijk de zorgelijke gevallen. Samen met haar man, ook zo lief: perfecte match samen.
Zij willen mijn katje opvangen, met een proeftijd om te kijken om ondertussen te kijken hoe het dan met mijn oude katje gaat, maar ik heb het er zo moeilijk mee! Ik hou inmiddels van dat popje, maar ik wil aan de andere kant ook het beste voor haar en die mensen zijn zo lief. Maar daar zijn meer katten, dat is ze niet gewend….
Pfff zoveel gedachtes..
zaterdag 18 oktober 2025 om 23:06
Loulou, ik breek hier even in, want jouw verhaal is mijn verhaal 10 jaar terug. Ik wilde op jouw een na laatste post al reageren met 'kan het nieuwe poesje niet tijdelijk ergens anders ondergebracht' en nu lees ik jouw laatste post dat je die mogelijkheid hebt en daar zou ik echt gebruik van maken.
Mijn verhaal (zo kort mogelijk). Ik had een heel bang poesje, ik was de enige waar ze niet bang voor was. Vond ik zielig. Alle beschrijvingen van alle asiels gelezen, de liefste kat ever uitgezocht, op gaan halen ad andere kant van NL.
Was ook echt de liefste. Ging op zijn ruggetje liggen (volgens mij teken van overgave in de dierenwereld), likte voorzichtig het hoofdje van mijn oude katje, etc
Maar oude katje was doodsbang, werd ziek, da kon niets vinden, werd zieker, etc
Uiteindelijk bijna dood in zuurstofkooi bij da. Ik kom daar een superlieve vrouw uit mijn straat tegen, heeft zelf 5 poezen maar wil mijn nieuwe kat wel even opvangen.
Heb ik gedaan. Oude katje knapte op en heeft nog 5 jaar geleefd. Nieuwe katje is nog even bij lieve buuf gebleven tot ik een permanent huisje gevonden had bij een vriendin van een vriendin. Zo krijg ik nog regelmatig updates (gaat heel goed).
Ik baal zelfs nu nog dat die twee niet samen gingen, maar ik denk dat ik uiteindelijk heb gedaan wat het beste was.
Dat kan in jouw situatie natuurlijk anders zijn, maar ik wilde het toch met je delen omdat onze verhalen zo op elkaar lijken.
Wat je ook besluit, heel veel sterkte!
Mijn verhaal (zo kort mogelijk). Ik had een heel bang poesje, ik was de enige waar ze niet bang voor was. Vond ik zielig. Alle beschrijvingen van alle asiels gelezen, de liefste kat ever uitgezocht, op gaan halen ad andere kant van NL.
Was ook echt de liefste. Ging op zijn ruggetje liggen (volgens mij teken van overgave in de dierenwereld), likte voorzichtig het hoofdje van mijn oude katje, etc
Maar oude katje was doodsbang, werd ziek, da kon niets vinden, werd zieker, etc
Uiteindelijk bijna dood in zuurstofkooi bij da. Ik kom daar een superlieve vrouw uit mijn straat tegen, heeft zelf 5 poezen maar wil mijn nieuwe kat wel even opvangen.
Heb ik gedaan. Oude katje knapte op en heeft nog 5 jaar geleefd. Nieuwe katje is nog even bij lieve buuf gebleven tot ik een permanent huisje gevonden had bij een vriendin van een vriendin. Zo krijg ik nog regelmatig updates (gaat heel goed).
Ik baal zelfs nu nog dat die twee niet samen gingen, maar ik denk dat ik uiteindelijk heb gedaan wat het beste was.
Dat kan in jouw situatie natuurlijk anders zijn, maar ik wilde het toch met je delen omdat onze verhalen zo op elkaar lijken.
Wat je ook besluit, heel veel sterkte!
zondag 19 oktober 2025 om 11:06
Johanna 72 en derooiekater, dank voor jullie reacties 
Ik vind het zo moeilijk! Ben zo bang dat ik de verkeerde beslissing neem, en ik blijf maar huilen. Het nieuwe katje vertrouwt me helemaal en is zo lief. Ze komt naar me toe als ze bang is etc.
Ik ken haar gewoontes, weet wat ze wil en hoe.. Ze is echt vertrouwd geworden.
Wat een rotsituatie!
Ik vind het zo moeilijk! Ben zo bang dat ik de verkeerde beslissing neem, en ik blijf maar huilen. Het nieuwe katje vertrouwt me helemaal en is zo lief. Ze komt naar me toe als ze bang is etc.
Wat een rotsituatie!
zondag 19 oktober 2025 om 11:46
Het is ook een rotsituatie. Ik heb precies hetzelfde meegemaakt, inclusief alle tranen.loulou39 schreef: ↑19-10-2025 11:06Johanna 72 en derooiekater, dank voor jullie reacties
Wat een rotsituatie!
Maar wat een luxe dat er nu zo'n lieve kattenmevrouw is die voor je nieuwe katje wil zorgen. En mss is dat zelfs maar tijdelijk. En mss kun je haar ook nog regelmatig bezoeken, dat kan ook rust brengen.
Zo te lezen zal er echt goed voor dat poesje gezorgd worden. En wie weet wat het oplevert.
Hoe rot het ook is, ik zou deze gouden kans met beide handen aangrijpen. Temeer omdat, als ik het goed lees, je het op elk moment terug kunt draaien en je het poesje weer bij jou in huis kunt nemen.
zondag 19 oktober 2025 om 12:07
Ik snap je twijfelloulou39 schreef: ↑19-10-2025 11:06Johanna 72 en derooiekater, dank voor jullie reacties
Wat een rotsituatie!

zondag 19 oktober 2025 om 19:19
zondag 19 oktober 2025 om 19:20
Johanna72 schreef: ↑19-10-2025 11:46Het is ook een rotsituatie. Ik heb precies hetzelfde meegemaakt, inclusief alle tranen.
Maar wat een luxe dat er nu zo'n lieve kattenmevrouw is die voor je nieuwe katje wil zorgen. En mss is dat zelfs maar tijdelijk. En mss kun je haar ook nog regelmatig bezoeken, dat kan ook rust brengen.
Zo te lezen zal er echt goed voor dat poesje gezorgd worden. En wie weet wat het oplevert.
Hoe rot het ook is, ik zou deze gouden kans met beide handen aangrijpen. Temeer omdat, als ik het goed lees, je het op elk moment terug kunt draaien en je het poesje weer bij jou in huis kunt nemen.
zondag 19 oktober 2025 om 19:20
maandag 20 oktober 2025 om 20:30
Poesje is op proef bij die lieve mensen en ik kan niet meer stoppen met huilen. Ik mis haar zo, ze is zo lief en ik hou van haar!
En altijd bij me in de kamer, met tandenpoetsen, haar föhnen, opmaken etc. We hielden hele gesprekken en nu is ons huis zo leeg.
Zo rot!
Weet iemand hoe lang het kan duren voordat ik kan zien of dit goed is voor mijn oude katje? (Ongeveer uiteraard, ik bedoel een week of en dag of een maand ongeveer?)
Ze is in ieder geval wel meteen alweer zo hard aan het mauwen als toen ik mijn lieve katertje in moest laten slapen, dat vind ik wel heel vervelend. Echt hard, bijna krols.
En altijd bij me in de kamer, met tandenpoetsen, haar föhnen, opmaken etc. We hielden hele gesprekken en nu is ons huis zo leeg.
Zo rot!
Weet iemand hoe lang het kan duren voordat ik kan zien of dit goed is voor mijn oude katje? (Ongeveer uiteraard, ik bedoel een week of en dag of een maand ongeveer?)
Ze is in ieder geval wel meteen alweer zo hard aan het mauwen als toen ik mijn lieve katertje in moest laten slapen, dat vind ik wel heel vervelend. Echt hard, bijna krols.
dinsdag 21 oktober 2025 om 19:09
Ach, wat vind ik dat nou rot voor je
En je weet nog niet of het alleen gaat om niet meer willen eten of dat er een achterliggende aandoening is? DA kon niets vinden toch?
Als dat niet eten alleen werd veroorzaakt door stress vanwege het nieuwe katje, zou dat snel over moeten zijn, denk ik.
Maar als er wel sprake is van bijv een ontsteking of een allergie zal het langer duren.
Wat het nog gecompliceerder maakt is dat mauwen, dat wijst er ook niet op dat ze nu lekker ontspannen is.
Ik kan je helaas geen termijn geven, maar ik denk dat het belangrijkste nu is om goed in de gaten te houden of ze weer gaat eten.
Kan even duren en ik snap je verdriet en wanhoop maar je andere katje heeft liefdevolle opvang nu. Focus nu maar even goed op je oude katje.
Veel sterkte!

En je weet nog niet of het alleen gaat om niet meer willen eten of dat er een achterliggende aandoening is? DA kon niets vinden toch?
Als dat niet eten alleen werd veroorzaakt door stress vanwege het nieuwe katje, zou dat snel over moeten zijn, denk ik.
Maar als er wel sprake is van bijv een ontsteking of een allergie zal het langer duren.
Wat het nog gecompliceerder maakt is dat mauwen, dat wijst er ook niet op dat ze nu lekker ontspannen is.
Ik kan je helaas geen termijn geven, maar ik denk dat het belangrijkste nu is om goed in de gaten te houden of ze weer gaat eten.
Kan even duren en ik snap je verdriet en wanhoop maar je andere katje heeft liefdevolle opvang nu. Focus nu maar even goed op je oude katje.
Veel sterkte!
dinsdag 21 oktober 2025 om 20:32
Lief, dank je wel!Johanna72 schreef: ↑21-10-2025 19:09Ach, wat vind ik dat nou rot voor je![]()
Veel sterkte!
De dierenarts denkt dat het mauwen ook kan komen door beginnende dementie. Dat ze niet snapt dat er dingen veranderen in huis (zoals mijn katertje in moeten laten slapen kort geleden, nieuwe katje weg, etc)
Alleen het plotselinge niet meer eigen voer eten hoort daar niet bij. Ze wil soms wel snackstaafjes of supermarktblikjes, maar er valt geen peil op te trekken…
donderdag 23 oktober 2025 om 08:11
donderdag 23 oktober 2025 om 17:30
Stapje voor stapje. Het eerste dat nu moet gebeuren is dat het katje dat nog bij jou is , gaat eten. Hoe gaat dat nu?
Als dat nog steeds niet goed gaat, dwangvoeren. Als dat moeilijk is, toch proberen dat ze zelf iets eet. Ik mocht echt alles geven, als ze maar iets at, dus bijv ook slagroom.
Proberen te achterhalen waarom ze niet eet (dat doe je al, superfrustrerend zolang je daar nog niet achter bent).
En wanneer het weer beter lijkt te gaan, bedenken of je nieuwe katje terug kan.
Mag / kan je daar af en toe op bezoek?
Als dat nog steeds niet goed gaat, dwangvoeren. Als dat moeilijk is, toch proberen dat ze zelf iets eet. Ik mocht echt alles geven, als ze maar iets at, dus bijv ook slagroom.
Proberen te achterhalen waarom ze niet eet (dat doe je al, superfrustrerend zolang je daar nog niet achter bent).
En wanneer het weer beter lijkt te gaan, bedenken of je nieuwe katje terug kan.
Mag / kan je daar af en toe op bezoek?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in