Het grote wasmanden topic.

21-08-2019 22:46 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
In samenwerking met forumster: morgenstond, is dit topic tot stand gekomen.
Hoeveel wasmanden heb je?
Waar bewaar je ze?
Welke kleuren heb je?
Kortom, alles omtrent wasmanden kun je hier kwijt.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Oh en twee Vervoers wasmanden. Zouden er eigenlijk ook 3 moeten zijn want met 3 kleine kids was ik me een ongeluk!
Ik heb er 5.......

1 kleine bij de wasmachine. Hier kan iedereen het spul in kwijt
1 op de overloop voor handdoeken
1 in de garage voor handdoeken
2 transport manden voor het slepen naar zolder om op te hangen of op te vouwen.

Wij hebben geen geen systeem in verzamelen op kleur. Wel een idee trouwens :lightbulb:
Twee (hoge) manden met deksel om de vuile was in het verzamelen, op elke badkamer dus een.
Daar gaat alles was in en een paar keer per week zoek ik de was uit.
Daarnaast heb ik twee wasmanden om de was in te vervoeren naar de wasmachine, naar buiten waar de was droogt en weer naar boven, waar de was gevouwen wordt. Daar blijven de manden ook staan. Leeg of vol met schone was. Kan prima, want het is op een kleine slaapkamer die we gebruiken als soort van rommel/waskamer.
aaaanne schreef:
21-08-2019 23:32
Waarom heet dit (waar je was in verzameld)

en dit (waar je was in draagt)

eigenlijk allebei wasmand?

Voor andere dingen hebben we voor elk verschil in detail een andere naam (broek, jeans, pantalon etc)
Ja! Dat vroeg ik me dus net ook al af..
ambra schreef:
22-08-2019 00:07
Ja! Dat vroeg ik me dus net ook al af..
Even op Wikipedia kijken. Geen verklaring. Wel dat er in het Duits twee bijna dezelfde maar toch verschillende woorden voor zijn

https://de.m.wikipedia.org/wiki/W%C3%A4schekorb
Wäschekörbe en Waschkörbe
Ik heb geen wasmanden. Ik heb lades. In een kast. Een Ikea Tarva ladekast met 5 laden waarop ik mij creatief heb uitgeleefd.

Bovenste lade is voor badkamervoorraad (tandpasta, zeepjes, etc.).

Dan vier lades voor de was:

95 graden was (keukendoeken, kattenkleedjes)

Wit (handdoeken, karatepakken)

Donker + spijkergoed en andere sportkleding. Ook kleur als dat eens voorkomt.

Wol/delicaat

Lade vol = wassen. Op de rand van de lade de wasinstructie. Kind kan (en moet) de was doen!

Beddengoed komt nooit in een lade. Dat haal ik af, was ik, hang te drogen en dan gaat het meteen weer terug op het bed.

Oja: hij staat in de gang boven bij de uitgang van de badkamer en slaapkamers.
Ik geloof dat ik er bijna 10 heb. Passen in elkaar of zijn stapelbaar.
Met emmers en kleine wasbakjes. Op een retro ronde wasmand van 40 jaar oud. Met daarin een wat modernere tussentijds erbij gekochte en er boeven een paar vierkante curver bakken. Het is een prima systeem om ruimte te besparen.
Ik hoef maar een hoofd wasmand. Wasmachine staat op een wat ongelukkige plek.
Bovenop staan dan de manden en er kan toch maar één machine was per keer.
1 vervoermand
1 witte opvouwbare van de ikea op mijn slaapkamer
2 hoge curverbakken bij de wasmachine. Donker en licht.

Eigenlijk mis ik er 1 voor 60graden maar zoveel ruimte heb ik niet.

Eigenlijk wil ik iets van een zak oid hebben voor op de overloop bij de badkamer. In de badkamer past geen wasmand helaas.
Been there, done that, got the T-shirt.
Lekker andijvietopic grouwens :yes:
Been there, done that, got the T-shirt.
Voor vuile was:
Op de overloop een grote wasmand met deksel voor kleding. (Bruin 'gevlochten' kunststof) Niet gesorteerd dat doe ik als ik ga wassen.

Op de badkamer een oude luieremmet voor natte was. (Wit plastic) (Washandjes/handdoekjes)

In de bijkeuken een mandje voor (nat) keukengoed. (Wit kunststof) de

Beddengoed en douchehanddoeken pak ik zodra het in de was gaat. Kinderen doen hun handdoek van sporten in de bijkeuken in de mand.

Voor de schone was/vervoeren van de was:

Twee boodschappenkratten, staan naast de wasmachine in de bijkeuken en een grote plastic teil, die ook in de bijkeuken staat. Boodschappenkratten zijn groen met paars een groen met geel, teil is zwart.

Dan heb ik nog vijf kleine mandjes waar ik in de bijkeuken de was, na het vouwen, in sorteer. Eén per persoon, ieder in een eigen kleur. Schone was vinden ze daar een nemen ze zelf mee naar hun kamer. Mandjes worden na veelvuldig verzoeken terug naar de bijkeuken gebracht.
Ik heb 3, van curver. 1 in de badkamer, daar gooien we alles in. In de badkamer passen niet meer. En 2 in de bijkeuken, bij de wasmachine/droger. Daarin zit alles gescheiden op bovenkleding en handdoeken+onderkleding (wat allemaal in de droger gaat).

Ik mis de poll trouwens.
tinkeltje33 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 08:41
1.47% gewijzigd
pippertjepepernoot schreef:
21-08-2019 23:39

In een ideale wereld waarin ik letterlijk ruimte zou hebben on mijn georganiseerde ‘monica’ kant te omarmen zou ik er 6 willen.
Zelfde rijtje als hierboven maar dan van alles een 60 en een 30 graden variant.
haha, Grappig, dat je het zo noemt.
Ik wilde net tikken, "Ik geloof dat ik een kudde Monica's heb ontdekt".

ik heb 1 wasmand, die zit getakeld boven de wasmachine. Als ik ga wassen, kieper ik hem leeg, sorteer ik. En wat ik niet was... gaat weer in de mand.
Was gaat richting waslijn (geen droger) in een emmer.

En in een gezin met 2 grote kinderen, veel sport etc, gaat dat al jaren goed.
Tinkeltje33 schreef:
22-08-2019 06:50
Ik heb 3, van curver. 1 in de badkamer, daar gooien we alles in. In de badkamer passen niet meer. En 2 in de bijkeuken, bij de wasmachines. Daarin zit alles gescheiden op bovenkleding en handdoeken+onderkleding (wat allemaal in de droger gaat).

Ik mis de poll trouwens.
Haha, ik ook ;-)

Hier 5 wasmanden. Er staat een kleintje op de trap richting zolder, waar alles in eerste instantie in gaat. Een wit emmertje van de hema. Zodra die vol is leeg ik hem boven in de 4 wasmanden die we daar hebben. We hebben 2 stoffen wasmanden die je zo helemaal in kan klappen, daar gaat de bonte was in en was die heet gewassen moet worden gaat in de 2e. Dan hebben we nog een mandje waar witte was in gaat. Dat is gewoon een houten mandje dat we over hadden. We hebben eigenlijk niet zo vaak witte was, dus dat is wel prima. En we hebben nog een houten mand waar de zwarte was in gaat.

De stoffen wasmanden staan naast de wasmachine op het overloopje op zolder. Dat past precies. Die manden voor de witte en zwarte was staan op de zolderverdieping en staan daar onhandig.

In de slaapkamer(s) wil ik geen wasmand en in de badkamer past het niet. De overloop op de 1e verdieping is er ook niet groot genoeg voor.
Mirps schreef:
21-08-2019 23:25
Wij hebben twee Ikea kasten met van die bakken in ons washok. Daar zitten 6 bakken in voor wit, kleur, zwart, spijkerbroeken, handdoeken en wol. Als ik ga wassen hoef ik alleen de bak leeg te maken in de wasmachine.

Afbeelding

Oh en om de was mee naar zolder te nemen waar ik het ophang, gebruik ik ook boodschappenkratten. Zag ik hierboven ook ergens voorbij komen.
Jeetje, dit is slim zeg!
Sue-Heck schreef:
21-08-2019 22:57
Wij zelf hebben 3 wasmanden waarin ik de was vervoer van en naar de wasmachine. Waar ik ze moet stallen als ik ze niet gebruik is mij een raadsel.
Om was te verzamelen heeft iedereen een flexibele action-mand op de kamer staan en 1 in de badkamer voor de handdoeken.
Mooi topic!

Ben jij altijd degene die de was vervoert? ;-)
In de badkamer staat een wasbak met deksel, daar gaat al het droge spul in als we ons op deze etage verkleden.

Natte kleding (oa sportkleding) gaat naar zolder en wordt over een rekje gehangen om te drogen.

We wassen maar 2x in de week in het weekend. Dus op zaterdag gaat de wasbak naar boven (met overige losse dingen als kleding die nog op een stoel lag, theedoek ed) en wordt de was uitzocht. Hetgeen dat niet gelijk gewassen kan worden, wordt in een wasmand naast de wasmachine gestort. Daar staan er nu twee, ik heb een nieuwe gekocht, maar de oude rieten mand (die uit elkaar valt) nog niet weggedaan.

Daarnaast hebben we een wasmand waarin de schone was gaat om opgehangen te worden of opgeruimd te worden.

Dus 1 wasbak en 3 wasmanden. Meer manden dan ik dacht. o_o
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb 2 wasmanden in de badkamer staan. 1 voor de spullen die ik in de droger wil (handdoeken, beddengoed) en 1 voor de spullen die ik op ga hangen.

Bevalt erg goed!
Op de badkamer 4 hoge manden, sokken/ondergoed, lichte was, donkere was en synthetische was. De handdoeken gaan bij 12 gebruikte exemplaren de was in. De kinderen hebben ook ieder een wasmand op de kamer.
De natte was vervoer ik met een ikeatas en de opgevouwen was kan iedereen ophalen in de logeerkamer. Die mogen ze zelf in de kast leggen.
2, mijn oude en man’s oude. Er zit geen systeem in.

Oh ja, 3, er staat er ook nog een beneden naast de wasmachine. Daar wordt alles ingegooid dat beden vies ligt te zijn.
Eentje in badkamer, die is altijd leeg

Was gaat eigenlijk altijd gelijk naar boven in de mand (1dus) naast machine.
Oja het vervoer van de schone, natte was. Daarvoor heb ik zo’n ergonomisch gevormde draagmand die je op de heup draagt. Zo’n lelijke witte van curver. Die staat altijd leeg te wachten bij de wasmachine.

Op de wasmachine staat de droger dus veel vervoeren we niet.

Buiten drogen is ook maar 3 meter lopen, naar de deur van het dakterras. Daar hangt een halfrond uitklaprek aan de muur zodat er niets kan omvallen of wegwaaien.

Voor weessokken heb ik een ‘octopus’. Als die redelijk vol hangt, gaan we weer eens sokken matchen.
[quote=Mirps post_id=30298623 time=1566422752 user_id=160981]
Wij hebben twee Ikea kasten met van die bakken in ons washok. Daar zitten 6 bakken in voor wit, kleur, zwart, spijkerbroeken, handdoeken en wol. Als ik ga wassen hoef ik alleen de bak leeg te maken in de wasmachine.

Wij hebben twee grote wasmanden in de slaapkamer, deze: https://www.fonq.nl/product/brabantia-r ... -l/266835/

Heel handig, als ze helemaal vol zitten past het precies in onze wasmachine. Ze hebben een soort handvat, dus we vervoeren de was er ook mee.
We gebruiken er eentje voor spul dat in de droger gaat (handdoeken, theedoeken, sokken, ondergoed van man en beddengoed) en eentje voor spul dat we ophangen (ondergoed van mij en kleding). We hebben weinig witte of heel lichte kledingstukken, dus die vissen we er gewoon uit en wassen ze samen eens in de twee maanden of zo.
Wij hebben er een met 3 verdeelvakken op de slaapkamer:
https://www.tectake.nl/wasmand-triple-8 ... HAcQAvD_Bw

En een hogere van curver in de badkamer voor de handdoeken.

Die met verdeelvakken werkt goed nu we met z'n 2en zijn maar voor een gezin zou hij te klein zijn.
Morgenstond_ schreef:
22-08-2019 08:26
Mooi topic!

Ben jij altijd degene die de was vervoert? ;-)
Yep! Als man de was gaat doen, is het einde der tijden nabij.
Ik doe wel altijd zijn opgevouwen was in een aparte mand, die mag hij zelf opruimen, dan doe ik de rest van de manden (ik werk namelijk alle wasjes op 1 dag weg).

Manlief is er wel 1 van het soort: waar mijn kleding in zit, wordt mijn nieuwe kledingkast.
Dus zit het in de droger, leeft hij vanuit de droger.
Zit het in de wasmand die hij van mij zelf even moest legen, wordt diezelfde wasmand gewoon de nieuwe kledingkast :wtf:
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven